Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 2 w Toruniu ID grupy: 96/61_MP_G1 Opiekun: Ilona Orzłowska Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Jestem w ruchu Semestr/rok szkolny: semestr 5, rok szkolny 2011/12

3 Ruch w fizyce Co to jest ruch? Co to jest droga ? Co to jest prędkość? Co to jest przyśpieszenie? Ruch jednostajny, jednostajnie przyśpieszony, jednostajnie opóźniony Ruch w biologii Szkielet człowieka Stawy Mięśnie Wpływ ruchu na zdrowie człowieka Niektóre choroby narządu ruchu Ruch w naszym wydaniu Spotkanie na bieganie ;) Rajd rowerowy Rajd pieszy

4 Ruch-zmiana położenia ciała względem przyjętego układu odniesienia. Względność ruchu- określenie czy dane ciało jest w ruchu, czy w spoczynku, w zależności od wyboru układu odniesienia. Układ odniesienia-wybrany układ ciał, względem którego określa się położenie opisywanego ciała.

5 Droga-długość odcinka toru. Oznaczenie w fizyce s. Jednostka w Układzie SI – metr, [1m] Przemieszczenie-wektor o początku w punkcie położenia początkowego i końcu w punkcie położenia końcowego.

6 Prędkość w fizyce oznaczamy v. Jednostką prędkości jest 1m/s. Prędkość chwilowa -prędkość ciała w danej chwili. Określa się ją jako iloraz przemieszczenia i bardzo małego przyrostu czasu, w którym ono nastąpiło. Prędkość średnia-iloraz przemieszczenia do czasu trwania ruchu.

7 Przyspieszenie oznaczamy w fizyce a. Jednostką jest 1m/s 2 Przyśpieszenie to wielkość fizyczna która informuje nas o tym jak szybko zmienia się prędkość ciała.

8 Ruch jednostajny – ruch, w którym w takich samych przedziałach czasowych ciało pokonuje takie same odcinki drogi. Prędkość ma stałą wartość.

9 Ruch jednostajnie przyspieszony – ruch, w którym prędkość ciała zwiększa się o jednakową wartość w jednakowych odstępach czasu. Ciało takie ma przyspieszenie o stałej wartości, a jego kierunek i zwrot są równe kierunkowi i zwrotowi prędkości tego ciała

10 Drogę w tym ruchu obliczamy ze wzoru: s – droga, pokonana przez ciało s 0 – droga początkowa ciała v – wartość prędkości ciała v 0 – wartość prędkości początkowej ciała t – czas trwania ruchu a – wartość przyspieszenia

11 Ruch opóźniony – ruch, w którym prędkość maleje proporcjonalnie do czasu. Przyspieszenie w takim ruchu ma zwrot przeciwny do zwrotu prędkości i nosi nazwę opóźnienia. Ruch opóźniony może być traktowany jako ruch przyspieszony z ujemnym przyspieszeniem

12 Drogę w tym ruchu obliczamy ze wzoru: a – opóźnienie ruchu; s – droga pokonana przez ciało; v 0 – prędkość początkowa ciała; t – czas trwania ruchu.

13 Szkielet człowieka składa się z części: podporowej, konstrukcyjnej i ruchomej w skład, których wchodzi: szkielet osiowy złożony z kręgosłupa z osadzoną na nim czaszką. szkielet kończyn górnych z obręczą barkową szkielet kończyn dolnych z miednicą klatka piersiowa

14 Szkielet człowieka

15 Stawy są to ruchome połączenia kości. W trakcie poruszania się angażujemy najbardziej stawy: biodrowy skokowy kolanowy Stawy można podzielić na podstawie: liczby łączących się kości kształtu powierzchni stawowych ruchomości liczby osi

16

17 Mięśnie w naszym organizmie pełnią różne funkcje, w zależności od rodzaju. Tak więc: mięśnie szkieletowe umożliwiają ruchy kończyn i całego ciała mięśnie gładkie odpowiadają za funkcjonowanie narządów wewnętrznych mięsień sercowy napędza przepływ krwi w organizmie

18

19

20 Dlaczego warto się ruszać ? -Lepsza sprawność fizyczna -Zużywanie mniejszej ilości energii -Znaczna poprawa zdrowia

21 -Częsty ruch pozwala utrzymać nam normalną wagę i utrzymać sylwetkę a nawet ją poprawić -Wzrost odporności -Poprawa samopoczucia

22 - Wzmacnia serce i układ krwionośny - Dotlenienie i zrelaksowanie organizmu - Poprawa jakości życia - Poprawa pewności siebie

23

24 Płaskostopie Jest to nieprawidłowe wykształcenie lub obniżenie łuków stóp spowodowane osłabieniem i niewydolnością mięśni stóp. Przyczyny: predyspozycje rodzinne obniżone napięcie mięśniowe brak ruchu siedzący lub stojący tryb życia nieprawidłowe ustawianie stóp nadwaga noszenie niewłaściwego obuwia

25 Rak kości Guzy pierwotne złośliwe kości powstają zwykle w okresie wzrostu. U dorosłych zdarzają się na tle choroby Pageta, dysplazji włóknistej kości i jako zezłośliwienie guzów łagodnych. Objawy: dolegliwości bólowe, miejscowy obrzęk, ograniczenie ruchów, miejscowy stan zapalny, złamania patologiczne. Leczenie: chemioterapia, radioterapia, zabiegi chirurgiczne.

26 Rwa kulszowa - zespół różnorodnych objawów, wśród których dominują ostre bóle promieniujące wzdłuż kończyny dolnej aż do stopy Bóle kręgosłupa - W związku z rozwojem cywilizacji nasz organizm został pozbawiony naturalnej potrzeby aktywności ruchowej. Obecnie bóle kręgosłupa to nie tylko problem medyczny, lecz przede wszystkim społeczny, gdyż dotykają one ponad 80% społeczeństwa niezależnie od wieku, statusu zawodowego i płci. Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) - przewlekły postępujący proces zapalny, który prowadzi do niszczenia tkanek stawowych oraz zniekształca i upośledza funkcje stawów. To choroba, która rozpoczyna się najczęściej pomiędzy 30. a 50. rokiem życia. Wciąż poszukuje się czynnika, który prowadzi do zmian w tkankach.

27 W pewną kwietniową sobotę (13.04), spotkaliśmy przed szkołą i udaliśmy się na sąsiednie boisko, w celu pokonania kilku dystansów maszerując, biegając, jeżdżąc na rowerze oraz skuterze. Obowiązywały dystanse: 60m,100m,600m.

28

29

30

31 s [m]60 t [s]109,910,112,211,916,2 v [m/s]66,065,914,925,043,7 s [m]600 t [s] v [m/s]4,583,734,142,211,931,81 s [m]60 t [s]36,223,83832,628,936,4 v [m/s]1,662,521,571,842,081,65 60m bieg 60m marsz 600m bieg

32 Dnia wybraliśmy się na rajd rowerowy trasą; Toruń->Kamionki->Młyniec->Toruń. Zwiedziliśmy okolice. Pogoda nam bardzo dopisała, co jakiś czas robiliśmy przystanki na małe co nieco dla pustych brzuchów. Czasem brakowało nam już sił, jednak wspólnie nie poddawaliśmy się i dążyliśmy do celu, którym było m.in. jezioro Kamionki. Było bardzo wesoło. Polecamy takie wypady!

33

34

35

36 Pokonaliśmy 42km, z przerwami na odpoczynki i zwiedzanie okolicy. Zajęło nam to łącznie ok. 6h. Średnia prędkość na trasie wynosiła więc 7km/h. Na poszczególnych odcinkach trasy średnie prędkości były większe ale po doliczeniu przerw, całkowity wynik trochę się nam obniżył. Jesteśmy jednak dumni i zadowoleni z faktu, że udało nam się całą zaplanowaną trasę pokonać.

37 Dnia r. wybraliśmy się na rajd pieszy nad Stawy Przysieckie. Na wyjście zaprosiliśmy panią Ewę Lewandowską, która uczy nas biologii. Pani przygotowała dla nas karty pracy. Po dotarciu na miejsce wraz z panią Lewandowską badaliśmy wodę oraz bezkręgowce w niej żyjące, a z panią Orzłowską szukaliśmy i rozpoznawaliśmy rośliny.

38 Paweł i Dawid zabrali ze sobą wędki i próbowali złowić ryby, ale bezskutecznie. Pogoda nam dopisała, a dobry humor nie opuszczał nas do końca rajdu.

39

40 Karta pracy – Stawy Przysieckie Uwaga! Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa i zasad ochrony przyrody! 1. Nie wchodź do wody! 2. Nie biegaj po brzegu i nie popychaj kolegów. 3. Trzymaj sie w zasięgu wzroku opiekuna grupy. 4. Nie zrywaj rośliny, zanim nie upewnisz sie, że nie jest chroniona. 5. Wszystkie złapane zwierzęta po obejrzeniu wypuść na wolność!

41 1. Staw Temperatura wody: 22 0 C Temperatura powietrza: 25 0 C Nazwa: Stawy Przysieckie Gdzie sie staw znajduje: w miejscowości Stary Toruń, gmina Zławieś Wielka Na podstawie załączonego tekstu napisz, jak powstał staw: Stawy Przysieckie stanowią zespół kilku śródleśnych akwenów o łącznej powierzchni ok. 7,5 ha. Stawy powstały w wyniku eksploatacji torfu, którego pokłady występują w kilku miejscach na zachód od Torunia. Średnia głębokość tych wyrobisk dochodzi do 1,5 m, powierzchnia wynosi około 15 ha. Historia powstania stawów sięga czasów II wojny światowej, podczas której eksploatowano torf dla celów gospodarczych (służył jako materiał opałowy). Zachowały się też informacje, że Niemcy wykorzystywali torf przy modernizacji płyty toruńskiego lotniska, wzmacniając w ten sposób lotne wydmowe piaski. Eksploatacja torfu spowodowała powstanie zagłębień, które napełniły się wodą, między innymi dzięki zasilaniu wód podziemnych spływających z kierunku wysoczyzny morenowej.

42 Pobierz do słoika próbkę wody, a następnie dokładnie ją obejrzyj. Zaznacz właściwe określenia dotyczące stawu. Woda jest: przejrzysta, mętna, zamulona, o nieprzyjemnym zapachu. Barwa wody: niebieska, zielona, żółta, żółto - brunatna, brunatna, ciemno - brunatna. Zapach wody: roślinny, ziemisty, gnilny, bez zapachu, inny / jaki? / Powierzchnia: gładka, pofalowana, zaśmiecona, z tłustymi plamami, pokryta roślinami Dno stawu: niewidoczne, kamieniste, zamulone, gliniaste. Brzegi: mocno zarośnięte, puste, strome, łagodne, naturalne, umocnione betonem, porośnięte drzewami i krzewami, zaśmiecone, z ujściami ścieków.

43 2. Zwierzęta. Zanurz w wodzie podbierak, wypłucz go z mułu i piasku, a następnie delikatnie przełóż jego zawartość do pudełka napełnionego do połowy woda. Rozpoznaj organizmy, które złapały sie w siatkę. Obejrzyj je przez łupę, odszukaj w przewodniku i wypuść z powrotem do stawu. Możesz powtórzyć ta czynność kilka razy. Obserwuj uważnie staw i jego brzegi. Udało nam się zaobserwować : Bezkręgowce: larwa widelnicy, larwa jętki, pepton jeluszek, łątka dzieweczka, świtezianka błyszcząca, szklarka zielona, błotniarka, nartnik, ważka płasko brzucha, wstężyc, zatoczek Płazy: kijanki, żaba trawna Ptaki: żurawie, kaczka krzyżówka z młodymi, zięba, kurka wodna Ryby: leszcz, karp, okoń

44 3. Rośliny. Zwróć uwagę na rośliny, które rośna na brzegu stawu. Potem obejrzyj rośliny, które rosną przy brzegu, a ich korzenie są zanurzone w wodzie. Następnie zwróć uwagę na rośliny, które rosną dalej od brzegu, a ich liście pływają po wodzie. na dno stawu. Rozpoznaj je na podstawie przewodnika lub załączonego klucza. Zapisz lub podkreśl właściwe określenia. Na brzegu stawu rośnie m.in. : turzyca, psianka słotkogórz Rośliny przybrzeżne o korzeniach znajdujących się w wodzie: pałka szerokolistna, trzcina pospolita, jeżogłówka gałęzista, turzyca, kosaciec żółty Rośliny o pływających liściach: jaskier wodny, spirodella wielokorzeniowa, rzęsa trójrowkowa Rośliny całkowicie zanurzone w wodzie: moczarka kanadyjska Jakie drzewa i krzewy rosną w pobliżu stawu? (na dowód zbierz po jednym liściu wymienionych drzew) Udało nam się zaobserwować: brzoza, sosna, buk zwyczajny, grab, topola szara, jarzębina, wierzba

45 Woda czysta Woda średnio zanieczyszczona Woda silnie zanieczyszczona Kosaciec _żółty Jeżogłówka gałęzista Kaczeniec błotny Mięta nadwodna Wywłócznik Pałka wodna Moczarka kanadyjska Grzybień biały Jaskier wodny Żabieniec babka wodna Rdestnica drobna Szczaw lancetowaty Trzcina pospolita Jaskier jadowity Manna mielec Woda w stawie jest średnio zanieczyszczona

46 Woda czysta Woda średnio zanieczyszczona Woda silnie zanieczyszczona Wypławek biały Kiełż zdrojowy Larwy jętki Larwy chruścika Pająk topik Pijawka rybia Błotniarka stawowa Zatoczek rogowy Skójka zaostrzona Nartnik Larwy muchówki Rurecznik pospolity Ochotka Mucha gnojka Woda średnio zanieczyszczona

47 4. Przeprowadź badania chemiczne wody wg instrukcji i zapisz wyniki. DO (zawartość tlenu): 4ppm (cząsteczek na milion) 46 % nasycenia pH 7 - wartość neutralna Zmącenie (względna miara przejrzystości wody): 0 JTU

48

49 Wędrując z Torunia nad Stawy Przysieckie pokonaliśmy ok 8km. Zajęło nam to niespełna godzinę. Możemy więc przyjąć, że wędrowaliśmy ze średnią prędkością ok 8km/h. Droga powrotna wyglądała podobnie. Nie był to długi rajd ale ciekawy i pouczający. Badania, które przeprowadziliśmy bardzo nam się podobały.

50 Dziękujemy za uwagę Grupa matematyczno – przyrodnicza Gimnazjum nr 2 Toruń Grupa matematyczno – przyrodnicza Gimnazjum nr 2 Toruń

51 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google