Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM IM. J. PIŁSUDSKIEGO W SIERAKOWICACH ID grupy: 96/2_MP_G2 Opiekunki: MAŁGORZATA KOSTUCH i IWONA ANDRASZEWICZ Kompetencja: MATEMATYCZNO- PRZYRODNICZA Temat projektowy:KOMÓRKA I JEJ CENTRUM DOWODZENIA ZMIANĄ DNA Semestr/rok szkolny: 2011/2012

3 PLAN PREZENTACJI

4

5 Powody dla których wybraliśmy właśnie ten temat projektu Chcieliśmy bliżej poznać budowę komórki Zainteresowała nas substancja życia-DNA Zaciekawiło nas mikroskopowanie Chcieliśmy wiedzieć dlaczego jesteśmy podobni do rodziców Obawialiśmy się chorób genetycznych, dlatego chcieliśmy je poznać Lubimy tematy biologiczne Uważaliśmy, że będzie to świetna zabawa Zwrócił naszą uwagę temat projektu

6 Od organizmu do DNA Celem naszego tematu projektowego było poznanie budowy i funkcjonowania komórek różnych organizmów oraz poszerzenie wiedzy związanej z dziedziczeniem cech. Organizm Komórka Jądro Chromosom Gen DNA komórkowe

7 Nauki biologiczne, które poznawaliśmy: Cytologia - nauka o budowie i czynnościach życiowych komórek różnych organizmów. Histologia - nauka o budowie i rozwoju tkanek. Genetyka - nauka o dziedziczności i zmienności organizmów.

8

9 Komórki eukariotyczne (zawierające jądro komórkowe) Komórka roślinnaKomórka zwierzęca

10 Komórka prokariotyczna (bezjądrowa) Komórka bakteryjna

11 Porównanie komórek Organelle komórkowe Komórka roślinna Komórka zwierzęca Komórka bakteryjna Aparat Golgiego++- Błona komórkowa+++ Chloroplasty+-- Chromatofory--+ Cytoplazma+++ Jądro komórkowe++- Mitochondrium++- Nukleoid--+ Otoczka śluzowa--+ Rybosomy+++ Ściana komórkowa+-+ Wodniczki++-

12 Funkcje organelli komórkowych Aparat Golgiego - przeprowadza procesy prowadzące do specjalizacji białek Błona komórkowa - umożliwia wymianę niektórych substancji między komórką a środowiskiem Chloroplasty - nadają kolor, przeprowadzają fotosyntezę Chromatofory - umożliwiają fotosyntezę Cytoplazma - wypełnia komórkę, umożliwia transport substancji pokarmowych wewnątrz komórki Jądro komórkowe – przechowuje materiał genetyczny i kieruje czynnościami życiowymi komórki Mitochondrium – odpowiada za oddychanie komórkowe Nukleoid - pełni funkcje jądra komórkowego w komórkach prokariontów Otoczka śluzowa - zabezpiecza komórkę przed czynnikami zewnętrznymi Rybosomy – biorą udział w procesie powstawania białek Ściana komórkowa - chroni i nadaje kształt komórce Wodniczki - magazynują substancje zapasowe

13

14 Poznajemy budowę mikroskopu i obliczamy powiększenie A. Okular B. Tubus C. Statyw D. Rewolwer E. Obiektyw F. Stolik z łapkami G. Śruba makrometryczna H. Śruba mikrometryczna I. Źródło światła J. Podstawa Podczas naszych obserwacji mikroskopowych korzystaliśmy z mikroskopu w którym okular powiększał 12x. Mikroskop miał obiektywy o powiększeniu 5x, 10x, 40x. Aby obliczyć powiększenie mikroskopu mnożymy wartość powiększania okularu przez wartość powiększenia obiektywu. Obliczanie: 12 x 5 = x 10 = x 40 = 480 c

15 Zasady mikroskopowania 1)Przed rozpoczęciem mikroskopowania części optyczne mikroskopu należy oczyścić ściereczką 2)Za pomocą lusterka wklęsłego skierować światło tak, aby pole widzenia było równomiernie oświetlone 3)Oglądać preparat najpierw pod małym a następnie coraz większym powiększeniem. 4)Regulować ostrość obrazu pokręcając śrubą mikrometryczną 5)Nie dotykać soczewek palcami 6)Po skończonej pracy ustawić najmniejsze powiększenie i wyczyścić mikroskop.

16 Zasady wykonania preparatu mikroskopowego Umieściliśmy fragment skórki liścia cebuli na szkiełku podstawowym. Za pomocą kroplomierza nanieśliśmy kroplę wody na preparat. Przykryliśmy go szkiełkiem nakrywkowym tak, aby nie powstał pęcherzyk powietrza. Następnie oglądaliśmy pod mikroskopem preparat, zaczynając od najmniejszego powiększenia.

17 Obserwacja żywej komórki pochodzącej ze skórki cebuli

18 Chloroplasty w komórkach skrętnicy Chloroplast – w kształcie spirali Zdjęcie spod mikroskopu powiększenie 50x Rys. schemat. ściana komórkowa Błona komórkowa Ciałko zieleni jądro cytoplazma

19 Chloroplasty w liściach rośliny okrytonasiennej

20

21 Obserwacja mikroskopowa skrobi w komórkach roślinnych Skrobia pod wpływem jodyny zabarwia się na niebiesko (próba jodoskrobiowa) Skrobia – materiał zapasowy roślin Powiększenie 120x

22 Porównanie ziaren skrobi różnych gatunków roślin

23 Aleuron Aleuron, ziarna aleuronowe – białko wytwarzane przez rośliny jako substancja zapasowa. Występuje głównie w nasionach, zwykle w komórkach zewnętrznych bielma i jest wytworem protoplazmy komórek. Gromadzone jest w wakuolach. Zadaniem aleuronu jest dostarczenie substancji odżywczych dla zarodka w okresie jego stanu spoczynku, kiełkowania i w początkowych fazach wzrostu rośliny. Rysunki 1-4. Komórki aleuronowe ziarna (z bielma rącznika). 1.Świeże ziarno w glicerynie. 2.W rozcieńczonej glicerynie. 3.Ogrzane w glicerynie. 4. Po poddaniu działaniu alkoholem jodowym i kwasem siarkowym.

24 Właściwości chemiczne i biologiczne związków cukru i białka w organizmach Związek chemiczny Budowa i charakterystyka PodziałFunkcje Białka -Zbudowane z: C, H, O, N, S, P - te pierwiastki tworzą aminokwasy, których znamy 20 rodzajów, -Łączą się za pomocą wiązań peptydowych w łańcuchy, -Ilość, rodzaj i kolejność aminokwasów decyduje o właściwościach białka, -Pełnowartościowe (pochodzenia zwierzęcego) zawierają wszystkie aminokwasy egzogenne, -Niepełnowartościowe (pochodzenia roślinnego) -Strukturalne -Zapasowe -Transportowe -Katalizatory -Odpornościowe -Regulatorowe Cukry (węglowodany) - Zbudowana z: C, H, O - Wzór: C n H 2 n O n, - Proste (glukoza) - Dwucukry (sacharoza) - Złożone (skrobia) - Energetyczna (glukoza) - Zapasowa (skrobia u roślin, glikogen u zwierząt i grzybów) - Budulcowa (celuloza u roślin, chityna u zwierząt i grzybów)

25

26 W komórce zachodzą procesy fizyczne i chemiczne, czyli przemiana materii i energii – metabolizm. METABOLIZM Anabolizm = Synteza = Asymilacja Fotosynteza Katabolizm = Rozkład = Dysymilacja Oddychanie

27 Procesy zachodzące w komórce, a biotechnologia Wiele procesów zachodzących w komórce, ma zastosowanie w biotechnologii. Nauka ta zajmuje się wykorzystywaniem organizmów i procesów biologicznych do wytwarzania produktów użytecznych dla człowieka. Klasyczne produkty biotechnologii znamy z życia codziennego.

28 Podział komórki Etapy podziału: - podział jądra komórkowego; - podział cytoplazmy. Każda komórka powstaje wyniku podziału innej komórki. Komórka zaczyna dzielić się dopiero wtedy, gdy materiał genetyczny jest zreplikowany.

29 Mitoza i mejoza Interfaza – czas między podziałami komórek G1 – czas wzrostu jądra (okres po telofazie) S – synteza DNA (replikacja) G2 – okres przed następną profazą

30 Porównanie mitozy i mejozy Proces Liczba komórek potomnych Liczba chromosomów w komórkach potomnych Komórki powstałe w wyniku podziału Znaczenie Mitoza 2 taka sama jak w komórce macierzystej komórki budujące ciało Prowadzi do przyrostu masy ciała organizmu i jego wzrostu, Następstwem jest przekazywanie takiej samej informacji genetycznej Mejoza 4 o połowę mniejsza niż w komórce macierzystej gamety Rodukuje liczbę chromosomów, Zapewnia rekombinację materiału genetycznego, Jej następstwem jest zmienność informacji genetycznej

31 Obserwujemy przepływ substancji przez błonę komórkową Problem badawczy: Na czym polega osmoza? Hipoteza: Osmoza polega na przenikaniu wody z roztworu mniej stężonego do roztworu bardziej stężonego. Przebieg doświadczenia: Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebowaliśmy: 4 pojemniki, sól, wodę, ziemniaki, waga, zegar. 1.Przygotowujemy 3 pojemniki o różnych stężeniu roztworu i 1 z wodą. 2. Obieramy 4 ziemniaki i kroimy je w plasterki o takich samych masach. 3. Umieszczamy plasterki ziemniaków w pojemnikach na ok. godzinę. 4. Wyjmujemy ziemniaki z naczyń, i ważymy je oraz dokładnie je obserwujemy.

32 Obliczmy stężenie procentowe Stężenie procentowe roztworu to liczba gramów substancji zawarta w 100 gramach roztworu. Stężenie procentowe (c p ) można wyrazić wzorem: gdzie: m s – masa substancji rozpuszczonej m r – masa roztworu

33 Zdjęcia z doświadczenia

34 Wyniki z doświadczenia IIIIIIIV Waga ziemniaka przed umieszczeniem w pojemnikach 15g Objętość wody 0,5l Waga ziemniaka po wyjęciu z roztworu 15g13g12g10g Stężenie procentowe roztworu 0%3%7%14% Stopień twardości ziemniaka TwardyLekko twardyMiękki Bardzo miękki

35 Wykres zależności wagi od stężenia procentowego Wniosek: Im wyższe stężenie procentowe roztworu tym większa utrata wody przez komórki, co powoduje spadek wagi ziemniaka.

36 Ziemniak H2OH2O Stężony roztwór soli I II H2OH2O Kierunek zachodzenia osmozy

37

38 Budowa chromosomów Chromatyda – połówka chromosomu Centomer – przewężenie chromosomu Ramiona chromosomu Jądro komórkowe Chromosom Gen 1 Gen 2 DNA

39 Chromosomy w różnych gatunkach organizmów Gatunek organizmuLiczba chromosomów Człowiek46 Mysz40 Pies39 Ziemniak48 Groch14 Banan22, 33

40 Budowa DNA

41 Wytrącamy DNA z cebuli (część 1) 1. Doświadczenie rozpoczynamy od włożenia etanolu (spirytusu) do zamrażalki (etanol nie zamrozi się). 2. W 150ml wody rozpuszczamy łyżeczkę soli kuchennej (chlorku sodu, NaCl) i mieszamy do całkowitego rozpuszczenia. 3. Do osobnego naczynia (np. zlewki) wlewamy 10ml płynu do mycia naczyń i ostrożnie wlewamy do niego po ściance wodę z rozpuszczoną solą kuchenną. 4. Następnie siekamy jedną średniej wielkości cebulę i powoli wrzucamy do zlewki z roztworem.

42 5. Zlewkę chłodzimy do temperatury pokojowej i energicznie mieszamy lub miksujemy - nie pozwalamy, aby całość spieniła się. 6. Bierzemy lejek z sączkiem o wąskim otworze, przez który przelewamy roztwór z cebulą. 7. Przesącz przelewamy do mniejszych naczyń i powoli po ściance lejemy zmrożony etanol. Powstaną dwie warstwy. Jedna mętna a druga klarowna (spirytus). Po chwili zacznie wytrącać się DNA z cebuli. Wytrącamy DNA z cebuli (część 2)

43 Elektroforeza Najpopularniejszą metodą analizy DNA jest elektroforeza. Zachodzi dzięki obecności pola elektrycznego. DNA jest to kwas a zatem jest ujemnie naładowany. W polu elektrycznym wędrować będzie do anody. Im dłuższa jest cząsteczka DNA lub RNA tym wolniej migruje przez pory żelu. Jest to zjawisko elektrokinetyczne. Zaletą tej metody jest szybka separacja cząsteczek przy pomocy prostych urządzeń i przy dość niskich kosztach.

44 Kod genetyczny to sposób zapisania w kwasie nukleinowym informacji o rodzaju i kolejności ułożenia aminokwasów w łańcuchu białkowym. Właściwości kodu genetycznego Trójkowy Trójka neukleotydów zwana kodem, wyznacza tylko jeden aminokwas. Zdegenerowany Jeden aminokwas może być kodowany przez więcej niż jeden kod. Bezprzecinkowy Między kolejnymi kodami nie występują nukleotydy spełniające funkcje przerywników Niezachodzący Każda trójka neukleotydów (kodon) oddzielenie wyznacza jeden aminokwas Uniwersalny Takie same kody odpowiadają za włączenie do polipeptydu tych samych aminokwasów u wszystkich form życia.

45 Od genu do cechy Geny kodują białka, które decydują o cechach organizmów. Synteza białek odbywa się w dwóch etapach. Pierwszy zachodzi w jądrze komórkowym i polega na przepisaniu informacji z nici DNA na mRNA. Drugi zachodzi w cytoplazmie i polega na połączeniu aminokwasów w kolejności wyznaczonej przez mRNA. 1) 2) 3) 4) 5) 6)

46 Cechy recesywne i dominujące RecesywneDominujące oczy niebieskieoczy piwne leworęcznośćpraworęczność brak piegówpiegi krótkie rzęsydługie rzęsy uszy przylegająceodstające uszy włosy prostewłosy kręcone włosy blondwłosy ciemne splatanie dłoni z lewym kciukiem na wierzchu splatanie dłoni z prawym kciukiem na wierzchu krzyżowanie rąk z lewą na wierzchukrzyżowanie rąk z prawą na wierzchu brak grupy RH krwiwystępowanie grupy RH krwi brak umiejętności zwijania języka w trąbkęumiejętność zwijania języka w trąbkę brak owłosienia środkowej części palcówowłosienie środkowej części palców przyrośnięte płatki uszuwolne płatki uszu

47 Krzyżówka genetyczna

48 Dziedziczenie płci u człowieka 44 autosomy + XX – kobieta 44 autosomy + XY – mężczyzna 44 + XX 44 + XY 22 + X 22 + Y 44 + XX 44 + XY44 + XX44 + XY Komórki jajowe Plemniki Ponieważ mężczyzna produkuje 50% plemników wyposażonych w chromosom X i 50% wyposażonych w chromosom Y, na świecie rodzi się przeciętnie tyle samo chłopców, co dziewczynek.

49 Dziedziczenie grupy krwi człowieka

50

51 Mutacja Mutacja jest zjawiskiem losowym, może pojawiać się w dowolnym miejscu DNA. Zachodzi często ale większość z nich jest nie trwała, ponieważ komórki posiadają mechanizmy, które naprawiają błędy, z wiekiem mechanizmy te zaczynają zawodzić i wzrasta prawdopodobieństwo chorób genetycznych.

52 Rodzaje mutacji Genowe Dotyczą zmian w sekwencji nukleotydów Chromosomowe Dotyczą zmian w liczbie i budowie chromosomów

53 Choroby genetyczne człowieka

54 Częstość występowania niektórych chorób dziedzicznych w Polsce Choroba Częstość występowania Średni czas życia pacjenta (w latach) na 1000 urodzeńna rok Muskowiscydoza0, Hemofilia0, Fenyloketonuria0, Choroba Huntingtona0,073516* *Wiek liczony od czasu rozpoznania choroby Wg: Elementy genetyki klinicznej, pod red. J. Bala, Springer PWN, Warszawa 1998

55 Choroby wywołane nadmiarem i niedoborem chromosomów Wpływ liczby chromosomów na cechy organizmu Zestaw chromosomów Choroba Częstość występowania Wpływ Dodatkowy chromosom w 21 parze Zespół Downa 1:800/1000 urodzeń; zależne od wieku matki, niezależne od wieku ojca i liczby przebytych ciąż Różne nasilenie upośledzeń umysłowych Występowanie dodatkowego chromosomu X u mężczyzny Zespół Klinefeltera 1:500 mężczyzn Niedorozwój narządów płciowych, niepłodność, lekkie upośledzenie umysłowe Pojedynczy chromosom X u kobiety Zespół Turnera 1:3000 kobiet Niedorozwój wewnętrznych i zewnętrznych narządów płciowych

56 Kariotyp zdrowego człowieka KobietaMężczyzna

57 Zespół Downa Zespół Turnera Zespół Klinefertera Wygląd kariotypów w poszczególnych chorobach chromosomowych

58 Zależność ryzyka urodzenia dziecka z zespołem Downa od wiekiem matki Wniosek: Im starsza matka tym większe ryzyko urodzenia dziecka z zespołem Downa.

59 Choroby genetyczne sprzężone z płcią

60 Realizując projekt: Wykonywaliśmy plakaty Przeprowadzaliśmy doświadczenia Wertowaliśmy wiele książek Przejrzeliśmy wiele stron internetowych Dyskutowaliśmy Braliśmy udział w wykładach Oglądaliśmy filmy Świetnie się bawiliśmy Prowadziliśmy obserwacje

61 Nasz projekt Naszym projektem staraliśmy się zainteresować społeczność lokalną. Informacje na jego temat można znaleźć w artykułach gazet : Dziennik Bałtycki, Wiadomości Sierakowickie, a także w naszej gazetce szkolnej – Wykrzyknik.

62 Nasz projekt Informacje o naszej pracy można znaleźć na stronie naszego gimnazjum: Przygotowaliśmy również wystawę, na której zaprezentowaliśmy prace wykonane podczas tego tematu projektowego.

63 BIBLIOGRAFIA B. Sągin, A. Boczarowski, M. Sęktas, Podręcznik do biologii Puls życia 3, Nowa Era, wydanie drugie, Straszyn 2011 Pod red. A. Jerzmanowskiego, Podręcznik Biologia XXI część 1 i część 2, WSiP, wydanie pierwsze, Warszawa 1999 Pod red. H. Nahorskiej Tablice biologiczne, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2007 Tablice dydaktyczne, Wydawnictwo Meridian-Skaner, Szczecin Encyklopedia PWN biomist.pl biomist.pl biologia.opracowania.pl biologia.opracowania.pl

64 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! Kamil Błaszkowski Natalia Drywa Ewa Gawin Ewa Hopa Joanna Kamińska Paulina Kotłowska Karolina Labuda Jakub Leszczyński Mateusz Pawelczyk Julia Penkowska Arian Płotka Paulina Wendt Grupa 96/2_MP_G2 w składzie: Opiekunki: p. Małgorzata Kostuch i p. Iwona Andraszewicz i p. Iwona Andraszewicz

65 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google