Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

W roku szkolnym 2010/2011 grupa: 1.Cichosz Anna 2.Cichosz Katarzyna 3.Szramiak Dominika 4.Młynarczyk Klaudia 5.Karpiej Samanta 6.Walczynski Adrian 7.Milner.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "W roku szkolnym 2010/2011 grupa: 1.Cichosz Anna 2.Cichosz Katarzyna 3.Szramiak Dominika 4.Młynarczyk Klaudia 5.Karpiej Samanta 6.Walczynski Adrian 7.Milner."— Zapis prezentacji:

1 W roku szkolnym 2010/2011 grupa: 1.Cichosz Anna 2.Cichosz Katarzyna 3.Szramiak Dominika 4.Młynarczyk Klaudia 5.Karpiej Samanta 6.Walczynski Adrian 7.Milner Bartosz 8.Bartosik Aleksandra 9.Powarzyński Szymon 10.Szewczuk Maja

2 Pracowała w ramach projektu Rozwój przez kompetencje nad tematem My a zasoby naturalne ziemi. W trakcie trwania projektu, grupa zajmowała się: 1. Zasoby naturalne (woda, gleba, surowce mineralne, rośliny, zwierzęta) wyszukiwaliśmy informacji dotyczących zasobów mineralnych (portfolio). - analizowaliśmy zebrane informacje -prezentowaliśmy prezentacje multimedialna

3 Gleby w Polsce Gleba – powierzchniowa warstwa litosfery, stanowiąca podłoże dla życia roślin i pod ich wpływem przy udziale pozostałych elementów środowiska przyrodniczego ulęgająca zmianom.

4 Gleby strefowe w Polsce b) bielice- klimat umiarkowany chłodny, dobrze rozwinięte, wysoka kultura rolna c) g. brunatne- klimat umiarkowany morski, dają wysokie plony d) czarnoziemy- klimat umiarkowany na lessach przy znacznym udziale roślinności trawiastej, dużo składników odżywczych, bardzo żyzne Gleby astrefowe w Polsce a) mady – wzdłuż dolin rzeczowych i na obszarze delty, bardzo żyzne, bogate w próchnicę b) rędziny – tworzy się na podłożu skał węglowych lub siarczanowych, klimat umiarkowany, płytkie, trudne do uprawy. c) gleby bagienne – bagna, mało żyzne d) czarne ziemie – obszary pobagienne, na terenach zanikających jezior, bardzo żyzne, trudne do uprawy e) gleby górskie – obszary górskie, nie posiadają wykształconego profilu glebowego, płytkie i mało żyzne.

5 Wisła (łac. i ang. Vistula, niem. Weichsel) – najdłuższa rzeka Polski, o długości 1047 km. Jest także najdłuższą rzeką uchodzącą do Morza Bałtyckiego. Źródła rzeki znajdują się w południowej Polsce, na wysokości 1106 m n.p.m., na zachodnim stoku Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim. Zasadniczy kierunek biegu Wisły jest południkowy. Wisła przepływa przez wiele polskich miast, w kolejności: Wisła, Ustroń, Skoczów, Strumień, Czechowice-Dziedzice, Brzeszcze, Oświęcim, Skawina, Kraków, Niepołomice, Szczucin, Połaniec, Baranów Sandomierski, Tarnobrzeg, Sandomierz, Zawichost, Annopol, Kazimierz Dolny, Puławy, Dęblin, Góra Kalwaria, Karczew, Otwock, Józefów, Warszawa, Łomianki, Nowy Dwór Mazowiecki, Zakroczym, Wyszogród, Płock, Dobrzyń nad Wisłą, Włocławek, Nieszawa, Ciechocinek, Toruń, Solec Kujawski, Bydgoszcz, Chełmno, Świecie, Grudziądz, Nowe, Gniew, Tczew i Gdańsk. Wisła posiada deltę i uchodzi do Zatoki Gdańskiej. Średni przepływ roczny wynosi: w Krakowie - 84 m³/s, w Warszawie m³/s, przy ujściu m³/s, a maksymalna różnica stanów wody – 10 m. Warszawa Kazimierz Dolny

6

7 Rzeka jest to woda płynąca grawitacyjnie po powierzchni ziemi zgodnie z nachyleniem terenu w wyraźnie zaznaczonym korycie. Za rzekę przyjmuje się ciek o odpowiedniej długości, np. w Polsce musi mieć on powierzchnię dorzecza ponad 100 km2. Koryto, w którym płynie rzeka znajduje się w dolinie, która jest utworzona na skutek wcinania się cieku w podłoże ( proces erozji rzecznej). Prawie cała Polska znajduje się w zlewisku Morza Bałtyckiego, w dorzeczach dwóch głównych rzek – Wisły i Odry, a też w dorzeczu Niemna i rzek przymorza. W niewielkim stopniu (3%) Polska należy tez do zlewiska: - Morza Północnego – rzeka Izera (góry Izerskie) i rzeka Orlica (góry Orlickie), które wpadają do Łaby - Morza Czarnego – rzeka Orawa, która wpada do Wagi, a ta z kolei do Dunaju, rzeka Strwiąż, która wpada do Dniestru

8 Surowce mineralne i ich znaczenie dla gospodarki Zasoby naturalne ziemi to składniki, które tworzą środowisko życia człowieka i jednocześnie stanowią czynniki procesów produkcyjnych. Powinny być traktowane jak dobra ekonomiczne. Zasoby geologiczne to powstałe w naturalny sposób skupienia substancji mineralnych, które mogą być przedmiotem eksploatacji. Rozwój gospodarczy państwa i jego zasoby finansowe są uzależnione od zasobności w surowce mineralne. Nie jest ot jednak podstawowy wyznacznik stanowiący o rozwoju gospodarki. Wiele państw jednak uzależnionych jest finansowo od sowich surowców, które są ich głównym napędem rozwojowym. Bardzo dużo zależy od tego w jakim stopniu państwo potrafi surowce te wykorzystać dla własnego rozwoju i wzbogacenia. Zasoby nieodnawialne powinny być użytkowane w taki sposób, aby nie uległ zmniejszeniu kapitał przyrodniczy. Zużycie zasobów powinno być rekompensowane dostarczeniem ich odnawialnych substytutów. Tylko w przypadku racjonalnego korzystania z zasobów ziemi państwo może osiągnąć korzyści, a równocześnie nie zagrozić swojemu bezpieczeństwu ekologicznemu.

9 surowce energetyczne: węgiel kamienny, węgiel brunatny, uran, torf, ropa naftowa, gaz ziemny i łupki bitumiczne. Przy czym węgiel kamienny i brunatny, ropa naftowa oraz gaz ziemny i uran, są to surowce najczęściej wykorzystane. surowce metaliczne : *rudy żelaza (limonit, syderyt, hematyt, magnetyt) *metale uszlachetniające stal (nikiel, tytan, wolfram, wanad, molibden, kobalt, cyrkon, rutyl) *rudy metali nieżelaznych (miedzi, cynku, ołowiu, cyny, arsenu, antymonu, bizmutu, kadmu i rtęci) *rudy metali szlachetnych (srebra, złota, platyny) *rudy metali lekkich (glinu, magnezu) obejmujące rudy wszystkich metali. surowce niemetaliczne surowce chemiczne np.: rudy chromu, tytanu, niklu, krzemu, miedzi, cynku, ołowiu, cyny, rtęci. Surowce skalne: Np.: granit, bazalt, porfir, marmur, piaskowiec. Surowce energetyczne Surowce metaliczne Surowce chemiczne Surowce skalne i inne

10 Surowce ilaste Bentonity i iły bentonitowe Gliny ceramiczne Gliny ogniotrwałe Surowce ilaste ceramiki budowlanej Surowce ilaste do produkcji kruszywa lekkiego Surowce ilaste dla przemysłu cementowego Surowce kaolinowe Surowce okruchowe Piaski i żwiry (d. Kruszywo naturalne) Piaski formierskie Piaski podsadzkowe Piaski kwarcowe do produkcji cegły wapienno - piaskowej i betonów komórkowych Surowce szklarskie Żwirki filtracyjne Surowce zwięzłe Dolomity Gipsy i anhydryty Kalcyt Kamień łamany i bloczny (d. Kamienie drogowe i budowlane) Kreda Krzemienie Kwarc żyłowy Kwarcyty ogniotrwałe Łupki Magnezyty Surowce skaleniowe Wapienie i margle dla przem. cementowego iWapienie i margle dla przem. cementowego i wapienniczegowapienniczego Inne Bursztyny Surowce dla prac inżynierskich Torfy Surowce skalne towarzyszące i odpadowe Solanki, wody lecznicze i termalne

11 ROŚLINY I ZWIERZĘTA

12 lilia złotogłów Nazwa łacińska Lilium martagon Rodzina Liliowate Forma kwiatów Wielopłatkowa Kolor kwiatów Różowo-czerwony Łodyga Sztywna, naga lub owłosiona. Liście Podłużne, 2-5 cm szerokie, skrętoległe lub prawie okółkowe, 7-11 nerwowe. Cechy szczególne Kwiaty skierowane w dół, kształtem przypominające turban, w purpurowe plamki. Grono od 3 do 10 kwiatów. Siedlisko Lasy liściaste i mieszane, gleby lekkie, głównie w górach. Wysokość cm Okres kwitnienia Czerwiec - lipiec. Uwagi Roślina pod całkowitą ochroną.

13 Skrzyp polny.. Nazwa łacińska Equisetum arvense Rodzina Skrzyzpowate Kolor rośliny Zielony Pędy Pędy płonne grubości2-4mm, wyprostowane, pojawiające się latem, każdy z odcinków ma u góry luźną dzwonkowatą pochwę długości do 1 cm, zbudowaną z 6-19 jajowatych listków. Pęd ma 6-8 głębokich bruzd. Liście Gałązki ułożone okółkowo, 4-5 kanciaste, ich pochwy mają 3-4 ząbki. Opis Pędy zarodnikowe z kłosami pojawiają się wiosną, są brązowe i obumierają po rozsianiu zarodników. Ich pochwy są rozdęte. Siedlisko Pola, łąki, przydroża. Wysokość cm. Okres kwitnienia Marzec - kwiecień

14 Występowanie: Gatunek Ciconia ciconia ciconia - Europa Środkowa, północno-zachodnia Afryka, Azja Mniejsza. Zimuje w Afryce Równikowej i Wschodniej, a także w Indiach. Gatunek Ciconia ciconia asiatica - Azja Środkowa. Zimuje w Indiach i Iranie. Cechy charakterystyczne: Ubarwienie upierzenia białe, końce skrzydeł i ogona czarne. Nogi długie i czerwone, dziób długi i czerwony, ostro zakończony. W locie postawa wyprostowana, wykorzystuje ciepłe prądy oraz powierzchnię skrzydeł, porusza się głównie lotem szybowcowym. Długość ciała ok. 100 cm. Rozpiętość skrzydeł 200 cm. Masa ok. 3-4 kg. Bocian biały

15 Występowanie: Eurazja, Archipelag Malajski, północno-wschodnia Afryka. Żyje w lasach liściastych i mieszanych. Cechy charakterystyczne: Ubarwienie sierści czarne, brązowe, rudawe. Ciało masywne, klatka piersiowa bardzo rozrośnięta. Głowa duża zakończona długim nosem, uszy duże, sterczące. Kończyny krótkie, umięśnione. Odyńce posiadają rozrośnięte kły górne i dolne, które się ze sobą krzyżują. Dziki mają słaby wzrok, dobry słuch i węch, potrafią biegać galopem, jednak tylko na krótkich dystansach. Długość ciała 1 - 1,50 m. Długość ogona cm. Wysokość w kłębie 1 m. Waga samców kg, samice kg Dzik

16 Efekty naszej pracy :

17

18 -żeby planeta była lepsza -żeby zaoszczędzić pieniądze - bo innym jej brakuje np. w Afryce -bo może jej kiedyś zabraknąć -bo jest niezbędna do życia -ponieważ jej zasoby się kończą -bo wpływa na ochronę środowiska czemu powinniśmy oszczędzać wodę?

19 w jaki sposób oszczędzasz wodę? zakręcam kran kiedy jej nie potrzebuję myje naczynia w zmywarce wystawiam kwiaty na dwór podczas deszczu myję się pod prysznicem

20

21

22

23 A tak pracowaliśmy :

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35 KONIEC


Pobierz ppt "W roku szkolnym 2010/2011 grupa: 1.Cichosz Anna 2.Cichosz Katarzyna 3.Szramiak Dominika 4.Młynarczyk Klaudia 5.Karpiej Samanta 6.Walczynski Adrian 7.Milner."

Podobne prezentacje


Reklamy Google