Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."— Zapis prezentacji:

1 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) Nazwa szkoły: VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza ID grupy: 97/94_MF_G1 Opiekun: Wiesława Wolniak Kompetencja: Matematyczno-Fizyczna Temat projektowy: Narzędzia informatyczne w matematyce szkolnej Semestr/rok szkolny: III /2010/11

3 Maxima NARZĘDZIA INFORMATYCZNE W MATEMATYCE SZKOLNEJ Matematyka 1+2 UŁamkowiec GraphTablet Algorytm Euklidesa Matematyka IV HEXelon Tabliczka mnożenia HEXelon Tabliczka mnożenia GeometryCalculator HEXelonMAX Geometria DeadLine C.a.R. Scilab MathCast

4 Program naukowy do obliczeń numerycznych. Jest bezpłatny, stanowi ograniczoną funkcjonalnie alternatywę dla MATLABa. Scilab posiada kilkaset funkcji matematycznych, pozwala na operowanie nie tylko na liczbach ale także strukturach zaawansowanych (np. macierze, wektory), umożliwia rysowanie grafów oraz wykresów dwu- i trójwymiarowych. Zawiera swój interpreter oraz język programowania wysokiego poziomu. Może być wykorzystywany do, zarówno podstawowych jak i zaawansowanych, obliczeń w wielu dziedzinach np. algebra liniowa, analiza sygnałów fraktalnych, grafy i sieci, macierze, modele Markowa, modelowanie i symulacja układów dynamicznych, przetwarzanie obrazów i sygnałów, sieci neuronowe, statystyka, strategie ewolucyjne, szeregi czasowe i wiele innych... SCILAB

5

6 MAXIMA Maxima to jeden z najlepszych programów typu CAS (Computer Algebra System) tj. systemów algebry komputerowej, które wspomagają wykonywanie obliczeń symbolicznych. Programy tego typu nie podają np. liczby jako wyniku przy obliczaniu całki (jak to ma miejsce w przypadku systemów numerycznych) ale funkcję. Możliwości programu obejmują m.in. różniczkowanie i całkowanie symboliczne, symboliczne rozwiązywanie równań (w tym różniczkowych), upraszczanie wyrażeń algebraicznych, operacje na macierzach, możliwość rysowania wykresów 2D/3D i inne. Program oferuje dowolną precyzję obliczeń, możliwość definiowania własnych funkcji przez użytkownika, a także możliwość programowanie w LISPie. Od wersji 5.10 zawiera zintegrowaną nakładkę GUI - wxMaxima.

7

8 Zestaw dwóch programików pomocnych przy nauce matematyki na podstawowym poziomie. Pierwszy z nich - Matematyka 1 umożliwia działania na liczbach naturalnych m.in. rozkład liczb naturalnych na czynniki pierwsze, obliczanie potęg, silni, liczb bliźniaczych i doskonałych, największego wspólnego dzielnika i najmniejszej wspólnej wielokrotności dwóch liczb oraz zamianę cyfr arabskich na system rzymski. Matematyka 2 umożliwia działania na liczbach rzeczywistych m.in. zamianę ułamków zwykłych na dziesiętne (i na odwrót), wyłączanie czynnika przed znak pierwiastka, przeprowadzanie działań na ułamkach zwykłych oraz działania na procentach. Oba programiki wyposażone są także proste gry edukacyjne: rachunki i zapis słowny liczb. MATEMATYKA 1+2

9

10 Program umożliwiający wydruk różnych rodzajów siatek matematycznych za pomocą drukarki. Tak przygotowane siatki można wykorzystać np. w celu późniejszego naniesienia na nie z dużą dokładnością wykresów funkcji omawianych podczas zajęć. Zastosowanie programu nie musi zresztą ograniczać do matematyki. Użytkownik ma możliwość wyboru formatu siatki oraz gęstości rozstawienia kresek. Edycji podlega również jej kolor i grubość. Istnieje również możliwość zmiany wyglądu wydruku dzieląc kartkę odpowiednio na 1, 2 lub 4 oddzielne siatki. Program jest dedykowany jest dla uczniów, studentów matematyki oraz nauczycieli i wykładowców. GRAPHTABLET

11

12 ALGORYTM EUKLIDESA Algorytm Euklidesa to program, który oblicza Największy Wspólny Dzielnik (NWD) na podstawie algorytmu Euklidesa. Krok po kroku prezentuje jak należy wykonać obliczenia poprzez opis sytuacji i wykonanie odpowiedniego działania. Wszystkie obliczenia jak i opis można kopiować do schowka albo można także dokonać wydruku algorytmu wraz z obliczeniami. Działanie algorytmu można kontrolować za pomocą przycisków sterujących. Obsługa programu jest intuicyjna, więc nawet początkującym użytkownikom komputera nie powinna sprawiać trudności.

13

14 Prosty, bezpłatny programik edukacyjny wspomagający naukę matematyki w 4 klasie szkoły podstawowej, autorstwa Wiesława Salomona znanego z kilku programów edukacyjnych prezentowanych na łamach vortalu. Poprzez kilka zawartych w programie testów uczeń może rozwijać umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń matematycznych (mnożenie, dzielenie, dodawanie, odejmowanie) w pamięci, zamiany wartości liczbowych z systemu rzymskiego na arabski i odwrotnie, obliczania podzielności liczb, wykonywania obliczeń na ułamkach zwykłych, obliczania pola prostych figur płaskich (w systemie "kratkowym"), a także przekładania słownego zapisu liczb na cyfry. Matematyka 4 może być dopełnieniem lekcji prowadzonych w sposób tradycyjny, a jednocześnie odciążeniem nauczyciela MATEMATYKA IV

15

16 Ułamkowiec jest programem pozwalającym przeprowadzać cztery podstawowe działania na ułamkach zwykłych. Po co komu taki program? Choćby po to aby szybko dokonać skomplikowanych obliczeń (sprowadzanie do wspólnego mianownika liczb 3 cyfrowych nie jest zbyt przyjemne :). Również po to aby nie zapaść się pod ziemię ze wstydu gdy młodszy brat/siostra/dziecko zapyta się jak się przeprowadza jakieś tam elementarne obliczenia, a my już totalnie tego nie pamiętamy (bo kto używa na co dzień ułamków zwykłych?). UŁAMKOWIEC

17

18 Program umożliwiający tworzenie skomplikowanych formuł matematycznych. Do dyspozycji użytkownika dostępnych jest kilkaset znaków specjalnych posegregowanych tematycznie w 20 kategoriach. Przygotowane formuły mogą być w prosty sposób przenoszone bezpośrednio do dokumentów np. edytora tekstów Word za pomocą kombinacji Kopiuj (Ctrl-C), Wklej (Ctrl-V), można je również zapisywać w postaci plików MathML - najpopularniejszym formacie dla programów matematycznych, opartym o XML. Ponadto program daje możliwość eksportu jako grafiki rastrowe PNG, BMP lub wektorowe EMF. MATHCAST

19

20 HEXelon Tabliczka mnożenia to aplikacja przeznaczona do nauczenia dziecka tabliczki mnożenia w taki sposób, aby potrafiło automatycznie udzielić poprawnej odpowiedzi. Aplikacja oferuje takie opcje jak regulacja prędkości i ilości zadawanych pytań oraz możliwość włączenia i wyłączenia lektora. Poza tym HEXelon Tabliczka mnożenia koryguje wynik gdy dziecko poda niewłaściwą odpowiedź, wystawia oceny, uczy przez powtarzanie działań i komunikuje się z dzieckiem za pośrednictwem lektora. Dzięki bodźcom działającym zarówno na wzrok jak i na słuch dziecka program sprawia, że nauka staje się przyjemniejsza. HEXELON TABLICZKA MNOŻENIA

21

22 Bardzo prosty ale pomocny program umożliwiający wykonanie podstawowych obliczeń geometrycznych. Za pomocą Geometry Calculatora możemy w łatwy sposób obliczyć obwód koła, pole różnych figur geometrycznych (m.in. koło, elipsa, trapez, równoległobok, romb), pole podstawy brył (m.in. stożek, prostopadłościan, walec) a także ich objętość. Dla obliczeń z użyciem liczby Pi można ustalić zaokrąglenie od 0 do 10 liczb po przecinku (Decimal Point). Edukacyjny wymiar programu stanowią wzory geometryczne przy każdym obliczeniu. Geometry Calculator posiada jedynie anglojęzyczny interfejs ale dzięki swojej prostocie i przejrzystości nie powinien sprawiać jakichkolwiek kłopotów w użytkowaniu. GEOMETRY CALCULATOR

23

24 Bezpłatny program umożliwiający rysowanie figur geometrycznych. Przeznaczony jest zarówno do samodzielnego wykorzystania, jak i do pomocy dla nauczycieli podczas lekcji matematyki. Geometria umożliwia rysowanie wszystkich podstawowych figur geometrycznych na płaszczyźnie, wykonywanie różnorodnych konstrukcji geometrycznych, a także zapoznawanie się z niektórymi własnościami narysowanych figur. Obaz z narysowanymi figurami można zapisać do pliku (format własny programu) do późniejszego odtwarzania i ew. modyfikacji. GEOMETRIA

25

26 DeadLine to program pomagający w rozwiązywaniu równań matematycznych i rysowaniu wykresów funkcji. Program rysuje funkcje trygonometryczne, wykładnicze i hiperboliczne. Radzi też sobie doskonale z logarytmami naturalnymi, pierwiastkami, wartości absolutnymi funkcji, rozwiązywaniem równań liczbowych, rysowaniem wykresów funkcyjnych, oszacowywaniem działań wraz z ich dokładnymi pochodnymi, wyprowadzaniem funkcji, wynajdowaniem lokalnych extremów funkcji, całkowaniem funkcji liczbowych, a także podawaniem rezultatów wyliczeń w wykresach, pierwiastkach oraz extremach. W razie braku możliwości rozwiązania danego równania drogą analityczną, aplikacja łączy inne sprawdzone metody, by dostarczyć użytkownikowi właściwe rozwiązanie. DEADLINE

27

28 C.a.R. (Compasses and Ruler) to rewelacyjny program wspomagający naukę geometrii euklidesowej i analitycznej oraz rozwiązywanie zadań konstrukcyjnych, przydatny szczególnie dla nauczycieli. Program jest najlepszą, bezpłatną alternatywą dla narzędzi umożliwiających tworzenie dynamicznych konstrukcji geometrycznych (dynamic geometry software, w skrócie DGS) np. popularnego Cabri. C.a.R. pozwala na tworzenie euklidesowe obiektów i konstrukcji geometrycznych (rysowanych za pomocą cyrkla i linijki) - punktów, prostych, wielokątów, okręgów, prostopadłych, równoległych itd. Punkty konstrukcyjne mogą mieć zmienne położenie i być animowane w czasie rzeczywistym. Możliwości programu i jego zastosowanie są bardzo szerokie. Uwaga! Program wymaga zainstalowanego w systemie bibliotek Java 2 Runtime Enviroment (JRE) C.A.R.

29

30 Najważniejsze funkcje programu: - Kalkulator rozwiązuje ciągi działań w postaci: Sin(Pi)-Pierwiastek(-8;3) itp.. - Użytkownik ma możliwość tworzenia dowolnych funkcji (np. na pole powierzchni, objętości, itp.) i opublikowania ich w Internecie. Inni użytkownicy programu będą mogli z nich skorzystać. - Jeśli popełniliśmy błąd przy wpisywaniu działań, program pokaże jego miejsce i podpowie czego błąd dotyczy. - Podczas wpisywania ciągu działań naciśnij SPACJE - sufler podsunie Ci listę wszystkich dostępnych funkcji, zmiennych i stałych. - Przelicznik i tabela kursów walut, dane aktualizowane na bieżąco z Internetu na podstawie kursów ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski. - Przelicznik jednostek miar ułatwia konwersje miedzy jednostkami kategorii miar: długość, temperatura, ciśnienie itp Użytkownik ma do dyspozycji zmienne. - Operuje na kilku systemach liczbowych oraz miarach kąta. - Wychwytuje błędy w czasie wpisywania działań. Błędy są opisane, więc obsługa staje się bardzo prosta. Miejsce wystąpienia błędu jest zaznaczone na kolorem czerwonym w ciągu działań. - Użytkownik może skonfigurować klawiaturę, aby funkcje najczęściej używane zawsze były pod ręką. HEXELON MAX

31

32 ŹRÓDŁA

33 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google