Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."— Zapis prezentacji:

1

2 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

3 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach ID grupy: 98/66 _MF_G2 Opiekun: Grażyna Nowak Kompetencja: matematyczno – fizyczna Temat projektowy:Opis statystyczny naszej klasy Semestr/rok szkolny: semestr III /rok szkolny 2010/2011

4 Cele projektu Cele projektu

5 Zebranie i usystematyzowanie podstawowych wiadomości ze statystyki. Zebranie i usystematyzowanie podstawowych wiadomości ze statystyki. Kształcenie umiejętności zbierania danych statystycznych – opracowanie i przeprowadzenie ankiety. Kształcenie umiejętności zbierania danych statystycznych – opracowanie i przeprowadzenie ankiety. Kształcenie umiejętności przetwarzania danych z wykorzystaniem programu Excel. Kształcenie umiejętności przetwarzania danych z wykorzystaniem programu Excel. Rozwiązywanie przykładowych zadań ze statystyki. Rozwiązywanie przykładowych zadań ze statystyki.

6 Doskonalenie umiejętności samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie zdobytych informacji. Doskonalenie umiejętności samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie zdobytych informacji. Doskonalenie umiejętności prezentacji zebranych materiałów. Doskonalenie umiejętności prezentacji zebranych materiałów. Wyrabianie odpowiedzialności za pracę własną i całej grupy. Wyrabianie odpowiedzialności za pracę własną i całej grupy.

7 STATYSTYKA CO TO WŁAŚCIWIE JEST???

8 Termin statystyka pochodzi od łacińskiego słowa status, co oznacza stan, położenie, stosunki. Statystyka jest to nauka zajmująca się metodami badania określonych przedmiotów i zjawisk masowych. Badanie to odbywa się w określonej przestrzeni bądź w określonym czasie i zakończone jest analizą.

9

10 Średnia arytmetyczna - suma wartości wszystkich jednostek zbiorowości statystycznej, podzielona przez liczebność tej zbiorowości (tj. liczbę tych jednostek). Wzór na średnią arytmetyczną ma postać: Gdzie : M - średnia arytmetyczna, x1,x2,...,xn - poszczególne wartości pojedynczych jednostek zbiorowości statystycznej, n - ogólna liczebność badanej zbiorowości (tj. liczba wszystkich jednostek wchodzących w skład zbiorowości statystycznej).

11 Poniższa tabela wyniki z pracy klasowej z matematyki w kl. 2a: Wyznacz średnią ocen z tej klasówki z dokładnością do jednej setnej. JAK WYZNACZYĆ ŚREDNIĄ ARYTMETYCZNĄ ? PRZYKŁAD : JAK WYZNACZYĆ ŚREDNIĄ ARYTMETYCZNĄ ? PRZYKŁAD : ocenailość cel2 bdb3 db5 dst6 dop3 ndst2 Obliczamy średnią ocen z tej klasówki : Suma ocen = 6·2 + 5·3 + 4·5 + 3·6 + 2·3 + 1·2 = = = 73 Ilość ocen = =21 średnia ocen = 73 : 21 3,48 Odpowiedź. Średnia ocen z tej klasówki wynosi 3,48

12 Rozstęp to różnica między największą i najmniejszą wartością cechy statystycznej w zbiorze (lub różnica między najwyższą i najniższą zaobserwowaną wartością zmiennej). R = max - min Np. Rozstęp wyników uzyskanych na klasówce z matematyki w kl. 2a wynosi: 6 – 1 = 5

13 Dominanta ( Dominanta (wartość modalna, moda,) - wartość najczęściej występująca w próbie. {jabłko, gruszka, jabłko, pomarańcza, gruszka, banan, śliwka, jabłko} Dominanta może być szczególnie użyteczna, gdy wartości zmiennej obserwowanej nie są liczbowe - co uniemożliwia (bez przypisania wartości liczbowych) zastosowania m.in. mediany czy średniej arytmetycznej. Np. dla zbioru danych: {jabłko, gruszka, jabłko, pomarańcza, gruszka, banan, śliwka, jabłko} dominantą jest jabłko.

14 Mediana – Mediana – wartość środkowa w uporządkowanym zbiorze danych. Aby obliczyć medianę ze zbioru n obserwacji, sortujemy je w kolejności od najmniejszej do największej i numerujemy od 1 do n. Jeśli n jest nieparzyste, medianą jest wartość obserwacji w środku. Jeśli n jest parzyste, wynikiem jest średnia arytmetyczna między dwiema środkowymi obserwacjami.

15 JAK WYZNACZYĆ MEDIANĘ ZBIORU DANYCH? PRZYKŁAD: JAK WYZNACZYĆ MEDIANĘ ZBIORU DANYCH? PRZYKŁAD: Oto wyniki rzutu kostką do gry: { 1, 2, 1, 4, 5, 2, 6, 6, 3, 1, 2, 6, 5, 2, 1} Aby wyznaczyć medianę, porządkujemy dane od najmniejszej do największej. 2 {1, 1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 3, 4, 5, 5, 6, 6, 6} Medianą jest liczba 2 Gdyby zbiór danych zawierał parzystą liczbę wyników, 2 { 1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 3, 4, 5, 5, 6, 6, 6} to medianę obliczamy jako średnią arytmetyczną dwóch wyników środkowych, czyli: (2+3):2 = 2,5

16

17 MY W DUUUŻYM SKRÓCIE… ;) Klasa IIA, jest klasą dość zwariowaną, ale za to bardzo zgraną. Wspólnie rozwiązujemy wszystkie problemy, pomagamy sobie w odrabianiu lekcji. Klasa liczy 21 osób: 10 dziewczyn i 11 chłopaków – szczęściarze;)

18 JACY JESTEŚMY? OGÓLNE INFORMACJE O NASZEJ KLASIE Aby uzyskać dane o klasie opracowaliśmy ankietę. W naszym badaniu wzięli udział wszyscy uczniowie naszej klasy, czyli 21 osób.

19 Pytanie 1. Płeć? dziewczyny10 chłopcy11 chłopcy dziewczyny

20 Pytanie 2. Miesiąc urodzenia? Większość z nas obchodzi urodziny w czerwcu, sierpniu i wrześniu.

21 Pytanie 3. Wzrost?

22 166 cm 158 cm, 162 cm, 165 cm, 170 cm mediana

23 3521 : 21 = 167,66 cm 168 cm Największa liczba : 183 cm Najmniejsza liczba : 157 cm Rozstęp:183 cm – 157 cm = 26 cm Średni wzrost ucznia naszej klasy to 168 cm a różnica między osobą najwyższą i najniższą wynosi 26 cm. a różnica między osobą najwyższą i najniższą wynosi 26 cm.

24 Pytanie 4. Waga?

25 mediana moda Mediana i Moda

26 Waga średnia: 1182 kg : 21 = 56,28 kg 56 kg Największa waga : 78 kg Najmniejsza waga : 40 kg Rozstep :78 kg – 40 kg = 38 kg Średnia waga ucznia naszej klasy to 56 kg. Niektórzy z nas powinni pomyśleć o bardziej intensywnych ćwiczeniach

27 Pytanie 5. Numer buta?

28 Mediana i Moda moda mediana 842 : 21 = 40,09 40 Średni rozmiar buta uczniów naszej klasy to nr. 40. Dwie osoby mają zapewne problem z kupowaniem obuwia.

29 Pytanie 6. Kolor włosów? Większość z nas ma ciemne włosy.

30 Pytanie 7. Kolor oczu? 38% uczniów naszej klasy ma oczy niebieskie a 33% oczy koloru zielonego.

31 Pytanie 8. Miejsce zamieszkania? Mieszkamy w 9 różnych miejscowościach oddalonych od siebie nawet o 20 km. Jest to problemem szczególnie w organizowaniu np. pracy nad projektem. Najwięcej osób mieszka w Grodziszczu -.

32 Pytanie 8. Ile masz rodzeństwa? W klasie mamy dwoje jedynaków, 47,6% ma jedno rodzeństwo a dwie osoby pochodzą z rodziny wielodzietnej.

33 mediana moda 39 : 21 = 1,85 2

34 Co lubimy, czym się interesujemy

35 Pytanie 9. Jakie masz w domu zwierzątko? Tylko dwie osoby w klasie nie mają w domu żadnego zwierzątka. Okazuje się, że jesteśmy miłośnikami zwierząt.

36 Pytanie 10. Jaki jest twój ulubiony kolor? Ponad połowa klasy (57%) lubi kolor niebieski. Dlaczego?

37 Pytanie 11. Jaki jest twój wymarzony zawód? W klasie mamy 4 przyszłych mechaników i 3 fotografów oraz 2 obiboków. Zobaczymy za kilka lat

38 Pytanie 12. Twoja ulubiona potrawa? Twoja ulubiona potrawa? Chyba nie odżywiamy się zbyt zdrowo. Pora na sałatki, owoce i warzywa.

39 Pytanie 13. Twój ulubiony napój? Dwie trzecie klasy pije pepsi i coca-colę. Czyżby nie wiedzieli, że to niezbyt zdrowe napoje?

40 Pytanie 14. Twoja ulubiona pora roku? To oczywiste że, prawie cała klasa lubi lato. Uwielbiamy wakacje!!!

41 Pytanie 15. Większość z nas lubi marnować czas na gry komputerowe lub oglądanie telewizji. Mamy w klasie tylko jednego miłośnika książek.

42 Pytanie % klasy lubi oglądać komedie a2 4% lubi horrory.

43 Pytanie 17. Jak się okazuje lubimy spędzać czas ze znajomymi (71% ), do kina chodzą tylko 4 osoby.

44 Pytanie % klasy korzysta z portali społecznościowych, prawie połowa z NASZEJ KLASY

45 Pytanie 19 Dwie trzecie klasy uwielbia piłkę ręczną – w końcu mamy w tej dziedzinie niezłe zawodniczki

46 Pytanie 20. Z jakiej sieci masz telefon? Wszyscy mamy telefony komórkowe. W dzisiejszych czasach to standard. 71% klasy korzysta z sieci plus.

47 Jakie wyniki osiągamy w szkole?

48 Średnie uczniów klasy 2a za I semestr roku szkolnego 2010/2011 Nie jesteśmy orłami. 62% uczniów 2a ma średnią poniżej 3,5. Tylko 1 osoba ma średnią powyżej 4,5.

49 Ogólne dane statystyczne nt. naszych wyników w nauce Średnia = 3,54 Moda = 3,56 i 2,13 Mediana = 3,93 Rozstęp = 2,68

50 religiaj. polskij.angielskimuzykahistoriaWOSgeografiabiologiachemiafizykamatematykaInformatykawych.-fiz.edukacjaartystycznaedukacjatechnicznaj. niemiecki ,053,92,953, ,332,712,622,524,864,354,624,03.0 Wyniki średnie z poszczególnych przedmiotów Najsłabsze wyniki uzyskaliśmy z matematyki i fizyki a najlepsze z informatyki i edukacji artystycznej.

51 Miesiąc Liczba uczniów w klasie Liczba godzin obowiązkowych zajęć lekcyjnych Razem*)Liczba godzinObecność w % Obecności uczniów Nieobecno ści uczniów wrzesień ,9 październik ,7 listopad ,3 grudzień ,3 styczeń ,5 luty ,2 marzec ,6 kwiecień ,7 maj ,2 czerwiec ,3 Razem ,0

52 Jak oblicza się frekwencję w klasie? F = gdzie: F- frekwencja ·100% Obliczymy np. frekwencję w styczniu. Liczba godzin obecnych = 2118 Liczba wszystkich godzin = 2264 F = 2118 : 2264 · 100% = 93,5%

53

54 Oto diagram kołowy, na którym zaznaczono wyniki punktowe z testu z matematyki uzyskane przez uczniów kl. 2 gimnazjum. a) Przedstaw dane w tabeli. b) Oblicz, ile osób jest w tej klasie? c) Wskaż modę i medianę. d) Oblicz rozstęp i średni wynik z tego tekstu.

55 Ilość punktów Procent Liczba osób Kąt

56 20% + 20% + 10% + 15% = 75% 100% - 75% = 25% 25% to 5 osób 100% to x X = 100 · 5 :25 = 20 Odp : W klasie jest 20 osób.

57 2,2,2,5,5,5,5,5,5, 8, 8,8,8,8,9,9,9,9, 10,10, 3·2+6 ·5+5 ·8+4·9+ 2·10 = :20 = 6,6 pkt. Odp. Średnio na jednego ucznia przypada 6,6 pkt.

58 Zważono 150 losowo wybranych kostek masła produkowanego przez pewien zakład mleczarski. Wyniki badań przedstawiono w tabeli. Na podstawie danych przedstawionych w tabeli oblicz średnią masę kostki Wszystkich kostek masła jest : 150 I łącznie ważą 3000 dag Śr = 3000 : 150 = 20 dag Odp. Średnia masa kostki masła wynosi 20 dag

59 /

60 Nad prezentacją pracowali Nad prezentacją pracowali

61 Andżelika, Sara, Ola, Paulina S. Paulina M. Błażej, Damian, Adrian, Mateusz, Maciej i Arek oraz nasz opiekun pani Grażyna grupa 98/66_MF_G2

62 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA


Pobierz ppt "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."

Podobne prezentacje


Reklamy Google