Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Programowanie obiektowe III rok EiT dr inż. Jerzy Kotowski Wykład III.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Programowanie obiektowe III rok EiT dr inż. Jerzy Kotowski Wykład III."— Zapis prezentacji:

1 Programowanie obiektowe III rok EiT dr inż. Jerzy Kotowski Wykład III

2 Program wykładu Źródła podejścia obiektowego Podstawy metody PRINCE -PRojects In Controlled Environment) Podstawy metody LFA -Logical Framework Approach, składanie wniosków o grant) Język C++ -gadżety języka, polimorfizm, klasy, dziedziczenie) bez Pasji C++ -pojemniki, wyjątki, szablony, przestrzenie nazw, etc.) Przykład problemu -być może symulacja sieci wodociągowej) Podstawy języka JAVA Klasówka

3 Logical Framework Approach LFA powstało w Zostało stworzone przez USAID (United States Agency for International Development) jako narzędzie wspomagające planowanie, zarządzanie i ocenę efektywności wykonywanych czynności. Zostało później wykorzystane i zaadoptowane jako narzędzie wspomagające proces planowania i zarządzania przez wiele agencji i instytucji zainteresowanych posiadaniem takich narzędzi

4 LFA – użytkownicy ADB - Asian Development Bank, DANIDA - Danish Agency for International Development Cooperation, GTZ - Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit, ILO - International Labor Organization, NORAD - Norwegian Agency for Development Cooperation (North American Aerospace Defense Agency), ODA - Ohio (Oregon Department of Agriculture), SIDA - Swedish International Development Agency, UNIDO - United Nations Industrial Development Organization.

5 LFA a zarządzanie projektami Na potrzeby European Commission rozszerzono możliwości LFA usuwając jego słabe elementy dotyczące zarządzania projektem dodając element zwany PROJECT CYCLE MANAGEMENT. Narzędzie to opracowano w ramach jednego z projektów realizowanych w ramach Programu Tacis. PRINCE LFA

6 Fazy LFA LFA składa się z fazy analizy i z fazy planowania –Faza Analizy Krok 1 Przeprowadzić stakeholder (bankier, filar) analysis Krok 2 Przeprowadzić analizę problemu Krok 3 Przeprowadzić analizę obiektów –Faza Planowania Krok 4 Utworzyć model logiczny problemu Krok 5 Określić założenia i ryzyko Krok 6 Określić wskaźniki Krok 7 Przygotować plan prac Krok 8 Przygotować budżet projektu

7 LFA – Faza Analizy Krok 1 Przeprowadzić stakeholder analysis - zidentyfikować grupy, ludzi i instytucje, na które projekt może mieć wpływ, określić kluczowe problemy, ograniczenia i sytuacje, z którymi można się spotkać Krok 2 Przeprowadzić analizę problemu - sformułować problem; określić relacje przyczynowo-skutkowe i utworzyć drzewo problemu Krok 3 Przeprowadzić analizę obiektów - wydzielić obiekty z identyfikowanego problemu; zidentyfikować pojęcia i relacje pomiędzy nimi; połączyć obiekty w grupy (grona) i zaproponować strategię realizacji projektu

8 LFA – Faza Planowania Krok 4 Utworzyć model logiczny problemu - zidentyfikować elementy projektu, przetestować ich wewnętrzną logikę, sformułować obiekty w sposób wymierny (mierzalny) Krok 5 Określić założenia i ryzyko - określić warunki jakie muszą być spełnione aby można było zrealizować cały projekt ze szczególnym uwzględnieniem tych, na które projekt nie ma wpływu (są poza zasięgiem) Krok 6 Określić wskaźniki - określić sposoby i metody pomiaru postępu prac; sformułować indykatory; zdefiniować miary Krok 7 Przygotować plan prac - określić ciąg czynności i zależności pomiędzy czynnościami; określić czasy realizacji, wybrać milestones; określić zakres odpowiedzialnoś­ci osób zaangażowanych w realizację projektu Krok 8 Przygotować budżet projektu - wskazać niezbędne zasilanie (input) projektu; zbudować plan kosztowy, zaplanować szczegółowy budżet

9 Krok 1 - Stakeholder Analysis Stakeholders to ci wszyscy, którzy są zainteresowani projektem. Jeżeli są pozytywnie nastawieni przez projekt będą go sponsorować. Możliwa jest również sytuacja odwrotna. SA należy rozpocząć od określenia zbioru wszystkich Stakeholders. Można się wspomóc następującymi pytaniami: –Co autor analizy (MY!) powinien wiedzieć. Czyje opinie i doświadczenie będą istotne dla sprawy. –Kto będzie podejmował decyzje w sprawie projektu. –Na kim będzie spoczywać obowiązek realizacji tych decyzji. –Czyje poparcie będzie istotne do sukcesu projektu. –Kto ma prawo czuć się zaangażowanym. –Kto ma prawo czuć się zagrożonym przez projekt.

10 Krok 1 - Stakeholder Analysis, c.d. Po zdefiniowaniu zbioru SH powinno się z nimi nawiązać kontakt. Dobrym pomysłem jest zaproszenie ich na wspólny workshop, który powinien rozpocząć proces planowania sposobu realizacji projektu. Zadaniem SA jest identyfikacja kluczowych SH, wycenić ich zainteresowanie projektem lub wsparcie ze zwróceniem szczególnej uwagi jaki to może mieć wpływ na powodzenie lub klęskę projektu. Osiąga się to poprzez rozpoznanie: –zaangażowania i zainteresowania SH w realizację projektu –konfliktów interesów pomiędzy SH, które może rozwinąć perspektywa sukcesu projektu –istniejących i potencjalnych związków pomiędzy SH, które może rozwinąć perspektywa sukcesu projektu –właściwych dróg, przez które poszczególni SH mogą wziąć udział w projekcie.

11 Stakeholder Analysis – przykład Stakeholder Group What is their stake?Requirements for their continued support of the project Appropriate participation mechanism Social workers+training & new skills +improved job prospects +improved work practices consultation in development of new curricula non-discriminatory access to training inform about project progress involve in design of practical placement element of training consult about training needs & priorities Social work organizations +access to better qualified professionalsconsultation in development of new curricula involvement in development of new work practices inform about project progress consult about training needs & priorities involve in design of practical placement element of training Partner Country University +involvement in project planning, implementation & decision-making +new curriculum adopted to new labor market requirements +increased funding -increased recurrent costs +/- involvement in future projects continued involvement in project planning, implementation & decision-making support from Partner Country university hierarchy good working relations with other project partners staff training partnership with EU university for planning & implementation participation in day-to-day operations EU partner universities +management of project +enlarge international cooperation +future research spin-off +/- involvement in future projects continued commitment & involvement of university hierarchy good working relations with other project partners partnership with Partner Country university for planning & implementation manage day-to-day operations Other Higher Education Institutes in the Partner Country +inform about project implementation +access to project results mechanisms to ensure active involvement in dissemination of project results inform about day-to-day operations inform about dissemination opportunities involve in curriculum development and design of teaching material Ministry of Education -increased recurrent costs -loss of control over university resources +public image +/-accreditation of new courses consultation in project planning & implementation not to be threatened with loss of influence consult for project planning & implementation inform about day-to-day operations

12 SWOT - wstęp SA pozwala na określenie założeń i analizę ryzyka, które może wpłynąć na realizację projektu. Dokonuje się tego odpowiadając na następujące pytania: –jaką rolę i odpowiedzialność należy przydzielić każdemu SH aby projekt mógł zakończyć się sukcesem? –czy założone role i odpowiedzialność są wiarygodne i realne? –jakie mogą być negatywne oddziaływania SH na projekt jak się one mogą w ostateczności skończyć? –jak prawdopodobne są ich negatywne reakcje i czy jest to obszar największego ryzyka dla projektu? Rezultaty takiej analizy służą określeniu zbioru obiektów dla projektu

13 SWOT analysis Strengths - pozytywne wewnętrzne atrybuty organizacji Weakness - negatywne zewnętrzne atrybuty organizacji Opportunities (sposobność) - zewnętrzne czynniki, które mogą wpłynąć na poprawę perspektyw realizacji Threats (zagrożenia) - zewnętrzne czynniki, które mogą podkopać perspektywy realizacji StrengthsWeakness OpportunitiesThreats

14 SWOT - przykład STRENGTHSWEAKNESSES *Good contacts with professional organizations *Well-located *Well-qualified and motivated staff *Merit-based procedures for appointing lecturers *Outdated curriculum *Shortage of text books and teaching materials *Inflexible administrative system *Inadequate employment services to assist students in finding jobs OPPORTUNITIESTHREATS *Cooperation with donor-funded programs (Tempus, Know-How, etc.) *Stable political environment *Well-established relationships with potential partner universities *Low salaries *Poor telecommunications *Rapidly changing social and economic environment

15 Prawa Kerznera – część I 1.Przyjmij metodologię zarządzania projektem i stosuj ją konsekwentnie. 2.Wypełnij filozofię tej metody, które celem jest doprowadzenie do dojrzałych metod zarządzania i poinformuj o tym wszystkich zainteresowanych. 3.Określ i usprawnij działanie mające zwiększyć efektywność na początku każdego projektu. 4.Minimalizuj rozmiar wprowadzanych w trakcie realizacji projektu niezbędnych zmian poprzez wybór realnych celów. 5.Uznaj, że koszt i harmonogram realizacji projektu są nierozdzielne. 6.Wybierz odpowiednią osobę na kierownika projektu. 7.Dostarczaj wykonawcom informacje wspomagające projekt a nie kieruj nimi. 8.Wspieraj zaangażowanie członków zespołu i wspieraj bezpośrednie zarządzanie.

16 Prawa Kerznera – część II 9.Koncentruj się raczej na asystowaniu niż na dostarczaniu. 10.Dbaj o afektywne środki wymiany informacji, współpracy i wiarę w szybkie nabranie wprawy w sprawne i dojrzałe zarządzanie projektem. 11.Dziel się wiedzą o warunkach osiągnięcia sukcesu z zespołem realizującym projekt i kadrą kierowniczą projektu. 12.Unikaj nieproduktywnych spotkań. 13.Koncentruj się na szybkim dostrzeganiu problemów i rozwiązuj je szybko i tanio. 14.Mierz regularnie postęp prac. 15.Używaj narzędzi wspomagających zarządzanie jako podstawy a nie jako środków zastępujących efektywne zarządzanie albo umiejętności członków zespołu. 16.Uruchom kursy dokształcające wszystkich pracowników i uaktualniaj ich zawartość w oparciu o udokumentowane narzędzia.

17 Logical Framework Matrix - LFM

18 Logical Framework Matrix - przykład Elementy Logical FrameworkKomentarz Wider (overall) Objective Koń w dobrej kondycji Według naszej prywatnej oceny koń wygląda kiepsko. Trzeba mu jakoś pomóc, aby był w lepszym stanie (Needs analysis). Project (specific) Objective Koń pijeUznajemy, że dobrym pomysłem będzie umożliwić koniowi napicie się wody. Output (Outcomes) Koń u źródłaChcemy zmienić to co możemy. Będziemy starali się zaprowadzić konia do wodopoju. ActivitiesCiągniemy konia do źródła Działanie ze zbioru dopuszczalnych, możliwych do realizacji InputWodaDo realizacji naszego celu potrzebne jest źródło wody AssumptionsPrzyczyna złej kondycji konia Zła forma konia nie musi być spowodowana brakiem wody. RiskNie mamy wpływu na reakcje zwierzęcia Może się okazać, że bez użycia brutalnych metod nie uda się zmusić konia aby się napił.


Pobierz ppt "Programowanie obiektowe III rok EiT dr inż. Jerzy Kotowski Wykład III."

Podobne prezentacje


Reklamy Google