Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ"— Zapis prezentacji:

1 I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
SPECYFIKA DYDAKTYKI I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

2 DYDAKTYKA Jest to podstawowa nauka pedagogiczna. Proces kształcenia jest przedmiotem zainteresowania dydaktyki. Nazwa pochodzi z j. greckiego – didaktikos – pouczający; didasko - uczę Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

3 GENEZA DYDAKTYKI Jan Amos Komeński
Czeski pedagog, autor dzieła pt. „Wielka dydaktyka” Przedstawił po raz pierwszy dydaktykę jako uniwersalną sztukę nauczania wszystkich i wszystkiego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

4 Jan Fryderyk Herbart Uczynił z dydaktyki spójną wewnętrznie, niesprzeczną i podporządkowaną pedagogice teorię nauczania wychowującego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

5 Dziś uważa się, że proces nauczania wiąże się ściśle z uczeniem się, tworząc zintegrowaną całość, a ściślej – proces nauczania – uczenia się. Dydaktyka należy do nauk teoretycznych i praktycznych, gdyż zajmuje się badaniem działalności osób nauczających i uczących się (czyli procesu kształcenia) Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

6 Teoria dydaktyczna jest składnikiem ogólnej teorii zachowania
Głównym zadaniem dydaktyki jest ustalenie zależności warunkujących działalność dydaktyczną Teoria dydaktyczna jest składnikiem ogólnej teorii zachowania Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

7 Dydaktyka bada zachowania celowe nauczycieli i uczniów
Zakłada się, że dydaktyka, będąc nauką humanistyczną, może być zawodna Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

8 FUNKCJE DYDAKTYKI (poznawcza) Diagnostyczna Instrumentalno techniczna - Prognostyczna Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

9 DYDAKTYKA OGÓLNA SZCZEGÓŁOWA
Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

10 Przydatnością mediów w kształceniu
Wyniki badań nad Przydatnością mediów w kształceniu Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

11 Wyczuwasz intuicyjnie
Uczysz się przez to, co: Widzisz Słyszysz Wyczuwasz smakiem Wyczuwasz węchem Dotykasz Robisz Sobie wyobrażasz Wyczuwasz intuicyjnie czujesz Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

12 Preferowane sposoby uczenia się w typowej grupie uczniów:
Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

13 zapamiętywaniem a percepcją
Związek między zapamiętywaniem a percepcją W pamięci uczącego się pozostaje: 20% informacji słyszanej 30% widzianej Do 40% przy percepcji wzrokowej i słuchowej Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

14 Kształcenie multimedialne oddziałuje na prawie wszystkie zmysły człowieka
I w odróżnieniu do nauczania konwencjonalnego uzyskuje się m. in. następujące wyniki: Skuteczność nauczania wyższą o 56% Zrozumienie tematu wyższe o 50-60% Nieporozumienia przy przekazywaniu wiedzy mniejsze o 20-40% Oszczędność czasu 38-70% Tempo nauczania wyższe o 60% Zakres przyswojonej wiedzy wyższy o 25-50% Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

15 Efekty nauczania poglądowego
Uzyskanie dogodniejszych warunków dla wzrostu płynności, elastyczności i oryginalności myślenia Szybsze i lepsze opanowanie umiejętności dostrzegania problemu, powstawanie pomysłów rozwiązań oraz ich weryfikacji Występowanie współzależności między efektami kształcenia po zastosowaniu różnych rodzajów przekazu wiadomości a cechami indywidualnymi Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

16 porzucania szkół przez młodzież
Jak rozwiązać problem porzucania szkół przez młodzież Zaadaptować do potrzeb szkoły metody stosowane w japońskim biznesie Wykorzystywać cały świat jako szkołę i studiować różne przedmioty jednocześnie, w ramach zintegrowanych zajęć Uczyć się wspólnie w grupach Najpierw tworzyć ogólny obraz, a następnie uzupełniać go szczegółami Uczyć się krótszymi etapami, ciesząc się każdym osiągniętym sukcesem Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

17 „Prawdziwe znaczenie komputera ujawnia się wówczas, gdy stanie się on kontrolowanym przez ucznia narzędziem wspomagającym naukę” Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

18 KONIEC CZĘŚCI 1 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne


Pobierz ppt "I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google