Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne."— Zapis prezentacji:

1 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

2 DYDAKTYKADYDAKTYKA Jest to podstawowa nauka pedagogiczna. Proces kształcenia jest przedmiotem zainteresowania dydaktyki. Nazwa pochodzi z j. greckiego – didaktikos – pouczający; didasko - uczę Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

3 GENEZA DYDAKTYKI Jan Amos Komeński Czeski pedagog, autor dzieła pt. Wielka dydaktyka Przedstawił po raz pierwszy dydaktykę jako uniwersalną sztukę nauczania wszystkich i wszystkiego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

4 Jan Fryderyk Herbart Uczynił z dydaktyki spójną wewnętrznie, niesprzeczną i podporządkowaną pedagogice teorię nauczania wychowującego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

5 Dziś uważa się, że proces nauczania wiąże się ściśle z uczeniem się, tworząc zintegrowaną całość, a ściślej – proces nauczania – uczenia się. Dydaktyka należy do nauk teoretycznych i praktycznych, gdyż zajmuje się badaniem działalności osób nauczających i uczących się (czyli procesu kształcenia) Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

6 Głównym zadaniem dydaktyki jest ustalenie zależności warunkujących działalność dydaktyczną Teoria dydaktyczna jest składnikiem ogólnej teorii zachowania

7 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne Dydaktyka bada zachowania celowe nauczycieli i uczniów Zakłada się, że dydaktyka, będąc nauką humanistyczną, może być zawodna

8 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne Diagnostyczna (poznawcza) Instrumentalno - techniczna Prognostyczna

9 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne OGÓLNASZCZEGÓŁOWA

10 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

11 Uczysz si ę przez to, co: Widzisz Słyszysz Wyczuwasz smakiem Wyczuwasz węchem Dotykasz Robisz Sobie wyobra żasz Wyczuwasz intuicyjnie czujesz

12 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

13 W pamięci uczącego się pozostaje: 20% informacji słyszanej 30% widzianej Do 40% przy percepcji wzrokowej i słuchowej W pamięci uczącego się pozostaje: 20% informacji słyszanej 30% widzianej Do 40% przy percepcji wzrokowej i słuchowej

14 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne Kształcenie multimedialne oddziałuje na prawie wszystkie zmysły człowieka I w odróżnieniu do nauczania konwencjonalnego uzyskuje się m. in. następujące wyniki: Skuteczność nauczania wyższą o 56% Zrozumienie tematu wyższe o 50-60% Nieporozumienia przy przekazywaniu wiedzy mniejsze o 20-40% Oszczędność czasu 38-70% Tempo nauczania wyższe o 60% Zakres przyswojonej wiedzy wyższy o 25-50%

15 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne Uzyskanie dogodniejszych warunków dla wzrostu płynności, elastyczności i oryginalności myślenia Szybsze i lepsze opanowanie umiejętności dostrzegania problemu, powstawanie pomysłów rozwiązań oraz ich weryfikacji Występowanie współzależności między efektami kształcenia po zastosowaniu różnych rodzajów przekazu wiadomości a cechami indywidualnymi

16 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne Zaadaptować do potrzeb szkoły metody stosowane w japońskim biznesie Wykorzystywać cały świat jako szkołę i studiować różne przedmioty jednocześnie, w ramach zintegrowanych zajęć Uczyć się wspólnie w grupach Najpierw tworzyć ogólny obraz, a następnie uzupełniać go szczegółami Uczyć się krótszymi etapami, ciesząc się każdym osiągniętym sukcesem

17 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne Prawdziwe znaczenie komputera ujawnia si ę wówczas, gdy stanie si ę on kontrolowanym przez ucznia narz ę dziem wspomagaj ą cym nauk ę

18 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne


Pobierz ppt "Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne."

Podobne prezentacje


Reklamy Google