Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Współwystępowanie elementów realizmu i fantastyki, tragizmu i komizmu. W dramacie romantycznym ważną rolę pełni kontrast i łączenie sprzeczności (scen.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Współwystępowanie elementów realizmu i fantastyki, tragizmu i komizmu. W dramacie romantycznym ważną rolę pełni kontrast i łączenie sprzeczności (scen."— Zapis prezentacji:

1

2 Współwystępowanie elementów realizmu i fantastyki, tragizmu i komizmu. W dramacie romantycznym ważną rolę pełni kontrast i łączenie sprzeczności (scen kameralnych i monumentalnych, wzniosłości i rubaszności).

3 Jest to film, pochodzący z roku Swoją premierę miał 29 listopada 1976 r. reżyseria: Jerzy Hoffman scenariusz: Stanisław Dygat

4 Trędowata Biały murzyn

5 Ordynat Michorowski (Leszek Teleszyński) zakochuje się w guwernantce, Stefanii Rudeckiej (Elżbieta Starostecka). Ogłasza na radzie familijnej, że chce ją poślubić. Mimo protestów uzyskuje zgodę dziadka i babci. Odbywają się zaręczyny. Pewnego dnia Stefcia znajduje bilecik, w którym czyta, że w kręgach arystokracji będzie zawsze traktowana jak trędowata. Załamuje się psychicznie i zapada na ciężką chorobę.

6 Elżbieta Starostecka Stefania Rudecka Czesław Wołłejko Maciej Michorowski Ryszard Ostałowski Książę Daniecki Mariusz Dmochowski Hrabia Barski Anna Dymna Melania Barska Piotr Fronczewski Hrabia Trestka Gabriela Kownacka Rita Szylinżanka Cezary Harasimowicz Arystokrata Leszek Teleszyński Michorowski Waldemar Jadwiga Barańska Hrabina Elzonowska Wiesława Kwaśniewska Wizembergowa Barbara Drapińska Rudecka, matka Stefci Maciej Pietrzyk Arystokrata Jerzy Moes Arystokrata Marlena Miarczyńska Michalina Ćwilecka Ernestyna Winnicka Młoda dama Hanna Stankówna Hrabina Ćwilecka Andrzej Piszczatowski Hrabia Morykoni Józef Para Hrabia Ćwilecki Aleksander Gąssowski Arystokrata Zbigniew Józefowicz Ojciec Stefci Lucyna Brusikiewicz Lucia Andrzej Mrożewski Wizemberg Irena Malkiewicz Księżna Podhorecka, babka Waldemara Janusz Bylczyński Arystokrata Zygmunt Wiaderny Arystokrata Zdzisław Szymborski Arystokrata

7

8 Film pochodzi z roku 1939 Reżyseria : Leonard Buczkowski Scenariusz : Tadeusz Mostowicz Premiera : 18 marzec 1939

9 Tamara Wiszniewska Jadwiga, córka hrabiego Lipskiego Barbara Orwid Janka, asystentka Sikorskiego Zofia Wilczyńska Jerzy Pichelski Antoni Sikorski Aleksander Żabczyński Zygmunt Karski, narzeczony Jadwigi Józef Węgrzyn Hrabia Lipski Zygmunt Regro-Regirer Zalotnik Janki Leopold Morozowicz Maria Bożejewiczówna Henryk Modrzewski Lekarz, gość na przyjęciu u profesora Michał Danecki Julian Krzewiński Sąsiad Lipskich, adorator hrabiny Stanisław Grolicki Profesor Zygmunt Sewicki Jadwiga Wrońska Ludwika, żona profesora Sewickiego Wanda Jarszewska Maciejowa, gospodyni Jakuba Kazimierz Gella Gajowy Jakub, ojciec Antoniego Wojciech Ruszkowski Rozmówca Janki na balu Roman Dereń Lekarz w klinice Helena Zarembina Karolcia, gospodyni Antoniego

10 Syn leśniczego Antoni Sikorski odwiedza dom rodziny w majątku hrabiego, który łoży na jego wykształcenie medyczne. Poznaje Jadwigę, córkę hrabiego, którą obdarza uczuciem bez wzajemności. Pewnego dnia w wypadku samochodowym ginie narzeczony Jadwigi, pozostawiając ją w ciąży..

11

12 Balladyna - Juliusz Słowacki Dziady cz. II - Adam Mickiewicz Dziady cz. III - Adam Mickiewicz Ferdydurke - Witold Gombrowicz Wesele - Stanisław Wyspiański

13 Dziady cz. III stanowią typowy przykład dramatu romantycznego, gdyż łączy w sobie elementy różnych rodzajów literackich. Poza tym Dziady nie zachowują zasady trzech jedności (czasu, miejsca i akcji) ani zasady decorum, czyli jednolitości stylistycznej, ponieważ obok siebie współistnieją sceny tragiczne (śmierć Rollisona) z komicznymi (Bal u Senatora). W dramacie romantycznym niezwykle ważny jest też bohater romantyczny, czyli wybitna jednostka, przechodząca metamorfozę (romantyczny kochanek zmienia się w patriotę, bojownika o sprawy ojczyzny).

14 Dziady nawiązują do dramatu szekspirowskiego (poprzez obecność świata nadprzyrodzonego), a także do średniowiecznych misteriów i moralitetów. Charakterystyczne dla nich są: podział przestrzeni scenicznej na stronę prawą (symbolizującą dobro) i stronę lewą, której domeną jest zło, oraz wprowadzenie personifikacji sił dobra (anioły) i zła (diabły), walczących o duszę człowieka. Walka ta to psychomachia.

15 Tytuł tragedii w pięciu aktach, napisanej przez Juliusza Słowackiego w Genewie w 1834 roku, a wydanej w Paryżu w roku 1839 (w epoce romantyzmu). Wykonana na scenie po raz pierwszy w Autor poświęcił swój utwór Zygmuntowi Krasińskiemu, "autorowi Irydiona". Balladyna to również imię głównej bohaterki wspomnianego utworu. Utwór Słowackiego to opowieść o żądzy władzy i o dorastaniu do roli zbrodniarza. Nie przypadkiem też imię głównej bohaterki nawiązuje do ballady, w której zazwyczaj pojawiają się motywy fantastyczne i elementy wierzeń ludowych.

16

17 Cóż, kiedy Skierka i Chochlik podsunęły Kirkorowi pomysł, żeby Balladyna oraz Alina pozbierały maliny. Która ich więcej zbierze zostanie jego żoną. Matka dziewcząt przyklasnęła pomysłowi, więc obie poszły w las, by pozbierać owoców. Alina z zapałem zrywała maliny, szybko zapełniła dzbanek. Zaś Balladyna nie potrafiła go zapełnić, była dość leniwą osobą. Kiedy siostra podeszła do niej, by pochwalić się swoją pracą, Balladyna w przypływie złości, targana nagłym impulsem zabiła siostrę, wbijając jej nóż w serce. Kirkor postanowił pojąć za żonę Balladynę, nie wiedząc o śmierci Aliny, tej z sióstr, która kochała go bardziej.

18

19


Pobierz ppt "Współwystępowanie elementów realizmu i fantastyki, tragizmu i komizmu. W dramacie romantycznym ważną rolę pełni kontrast i łączenie sprzeczności (scen."

Podobne prezentacje


Reklamy Google