Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."— Zapis prezentacji:

1 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM ID grupy: 97-27/MF-G2 Opiekun: IWONA WENDT Kompetencja: MATEMATYCZNO-FIZYCZNA Temat projektowy: RÓWNANIA FUNKCYJNE Semestr/rok szkolny: V, 2011/2012

3 AUGUSTIN LOUIS COUCHY Urodzony 21 sierpnia 1789w Paryżu zm. 23 maja1857w Sceaux pod Paryżem. Francuski matematyk. Zapoczątkował projekt postulujący i przedkładający dowody twierdzeń analizy matematycznej w ścisłej formalnej postaci. Zawdzięczamy mu również kilka ważnych twierdzeń analizy zespolonej oraz zapoczątkowanie studiów nad grupami permutacyjnymi. Swą dogłębnością oraz precyzją Cauchy wywarł wielki wpływ na metodologię pracy ówczesnych matematyków oraz ich nowoczesnych następców. Jego publikacje obejmują w pełni ówczesną matematykę oraz fizykę matematyczną.

4 Geniusz Cauchy'ego przejawiał się: w prostym rozwiązaniu problemu Apoloniusza, tzn. zagadnienia znalezienia okręgu stycznego do trzech danych okręgów, jakie odkrył w 1805 roku, jego uogólnieniu twierdzenia Eulera o wielościanach w 1811, a także kilku innych podobnych problemów. Większe znaczenie posiada jednak jego praca o rozprzestrzenianiu się fal, która została uhonorowana Grand Prix Instytutu w 1816 roku. AUGUSTIN LOUIS COUCHY

5 Liczne traktaty i 789 publikacji jego autorstwa w czasopismach naukowych obejmują badania nad: teorią ciągów (sprecyzował m.in. pojęcie zbieżności ciągu), teorią liczb i liczb zespolonych, teorią grup, teorią funkcji, zagadnieniami równań różniczkowych Zagadnieniami wyznaczników. AUGUSTIN LOUIS COUCHY

6 NIERÓWNOŚĆ CAUCHYEGO O ŚREDNICH Oznacza to, że Nierówność Cauchy'ego o średnich dla liczb dodatnich a 1, a 2,..., a n stwierdza, że ciąg: średnia kwadratowa, średnia arytmetyczna, średnia geometryczna, średnia harmoniczna liczb a 1, a 2,..., a n jest nierosnący. ŚREDNIA HARMONICZNA ŚREDNIA KWADRATOWA ŚREDNIA ARYTMETYCZNA ŚREDNIA GEOMETRYCZNA

7 RÓWNANIE CAUCHYEGO TYPU Przykład: Kontrprzykład:

8 RÓWNANIE TYPU Przykład: Kontrprzykład:

9 RÓWNANIE TYPU

10 FUNKCJA ZŁOŻONA

11

12 POCHODNA FUNKCJI ZŁOŻONEJ Przygotowała Anna Mencel, klasa 3a Niech f i g będą funkcjami zmiennej rzeczywistej o wartościach rzeczywistych. Jeżeli: f ma w punkcie x pochodną f (x), oraz g ma w punkcie y = f(x) pochodną g (y), to: funkcja złożona gof ma w punkcie x pochodną równą g (f(x))·f (x).

13 ZADANIE 1 TREŚĆ: Dana jest funkcja f(x)=x 2 +2x. Rozwiązać nierówność f[f(x)]- [f(x)]<6x.

14 ROZWIĄZANIE 1) f(x 2 + 2x)= (x 2 + 2x) 2 + 2(x 2 +2x) 2) [f(x)] 2 =(x 2 + 2x) 2 3) f[f(x)]- [f(x)]<6x (x 2 + 2x) 2 + 2(x 2 +2x)- (x 2 + 2x) 2 <6x 2x 2 + 4x- 6x <0 2x 2 -2x <0 x 2 - x <0 x(x-1) <0 Odp. x (0,1) Przygotowała Paulina Trawińska, klasa 3a

15 Dany jest wielomian. Dla jakich x spełniona jest nierówność: ? ZADANIE 2

16

17 Odp. Przygotowała Marta Jurkiewicz, klasa 3a

18 ZADANIE Z FUNKCJĄ LINIOWĄ Uzasadnij, że dla dowolnej liczby naturalnej n i dla każdej funkcji liniowej f, prawdziwa jest równość: f(2n+1)+f(2n-1)=2f(2n)

19 ZADANIE Z FUNKCJĄ LINIOWĄ wzór ogólny funkcji liniowej: f(x)=y=ax+b T: f(2n+1)+f(2n-1)=2f(2n) 1. przekształcenie wzoru ogólnego funkcji liniowej: f(2n+1)= a(2n+1)+b 2. przekształcenie wzoru ogólnego funkcji liniowej: f(2n-1)=a(2n-1)+b 3. przekształcenie wzoru ogólnego funkcji liniowej: 2f(2n) = 2[a(2n)+b] Z: D: Szukane: 1.f(2n+1) = ? 2.f(2n-1) = ? 3.2f(2n) = ?

20 ZADANIE Z FUNKCJĄ LINIOWĄ T: f(2n+1)+f(2n-1)=2f(2n) Po wyliczeniu podstawiamy do wzoru: f(2n+1)+f(2n-1)=2f(2n) a(2n+1)+b + a(2n-1)+b = 2[a(2n)+b] Po wymnożeniu otrzymujemy: 2na+a+b + 2na-a+b = 4an + 2b 4an + 2b = 4an + 2b L = P cnd. Odp. Wynika z tego, że równanie jest tożsamością. Przygotowała Magda Olek, klasa 3a

21 CAŁKOWANIE PRZEZ PODSTAWIENIE gdzie: Przygotowała Martyna Maciaszczyk i Ania Mencel, klasa 3a

22 PRZYKŁADY 1) Przygotowała Martyna Maciaszczyk i Ania Mencel, klasa 3a

23 2) Przygotowała Martyna Maciaszczyk i Ania Mencel, klasa 3a

24 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google