Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje? Elżbieta Kamińska, Fitch Polska S,A, Katowice, 24 kwietnia 2003.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje? Elżbieta Kamińska, Fitch Polska S,A, Katowice, 24 kwietnia 2003."— Zapis prezentacji:

1

2 Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje? Elżbieta Kamińska, Fitch Polska S,A, Katowice, 24 kwietnia 2003

3 Czym jest rating ? Niezależną i obiektywną opinią o wiarygodności kredytowej podmiotu lub instrumentu dłużnego, wyrażaną za pomocą symboli

4 Rodzaje ratingów Podmiotu Zadłużenia Publikowane lub niepublikowane Ważny 12 miesięcy Krótkoterminowy Długoterminowy

5 Ryzyko oprocentowania (rynek nieefektywny)

6 Ryzyko oprocentowania (rynek efektywny)

7 Zakres analizy ratingowej Zarządzanie - A Otoczenie gospodarcze - B Finanse - C R A B C

8 Analiza finansowa C Wieloletnie plany inwestycyjne Strategia rozwoju Podmioty w których miasto ma udziały Projekcje budżetowe Budżety za ostatnie 2 lata

9 Etapy współpracy Podpisanie umowy o nadanie ratingu / wyznaczenie analityka wiodącego Przekazanie niezbędnych informacji Spotkania Wstępny raport Poinformowanie emitenta / publikacja Monitorowanie / zmiana oceny Nadanie ratingu Uwagi emitenta

10 Co nas interesuje? Relacje między różnymi szczeblami administracji: zadania, wielkość i charakter subsydiów, otoczenie prawne Podstawa gospodarcza: bogactwo gminy, struktura demograficzna, charakter płatników podatków, stan infrastruktury, pozycja w gospodarce regionalnej i krajowej Trendy finansowe: źródła dochodów, trendy w wydatkach, rezerwy finansowe, kontrola nad podatkami, deficyty/nadwyżki budżetowe, wydatki kapitałowe, dyscyplina i elastyczność finansowa Charakterystyka zadłużenia: wielkość, terminy spłat, koszty, wykorzystanie

11 Skale ratingów międzynarodowych F-1 F-2 F-3 B C D AAA AA A BBB BB B CCC CC C DDD DD D Poziom inwestycyjny Poziom spekulacyjny

12 Katowice

13 Podmiotu Narzędzie wykorzystywane w kontaktach z: –Bankami –Inwestorami –Partnerami gospodarczymi Narzędzie promocyjne Zadłużenia Możliwość racjonalnej wyceny emisji Narzędzie pomocne (wymagane) w procesie oferowania emisji Rozszerzenie bazy inwestorów Narzędzie promocyjne Co daje rating?

14 Ratingi jednostek samorządu terytorialnego Ratingi krajowe Ostrów Wielkopolski A-(pol) Płock A-(pol) Rybnik A-(pol) Województwo Małopolskie AA-(pol) Województwo Wielkopolskie AA(pol) Ratingi międzynarodowe Katowice BBB+, A- Szczecin BBB

15 Rynek obligacji komunalnych w Polsce 1 Ilość emitentów – 192 Wielkość rynku – 2 282,7 mln PLN Średnia wielkość emisji – 11,56 mln PLN Dynamika 2002 – 36,2% Udział w zadłużeniu – 18,5%

16 www,fitchpolska,com,pl www,fitchratings,com


Pobierz ppt "Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje? Elżbieta Kamińska, Fitch Polska S,A, Katowice, 24 kwietnia 2003."

Podobne prezentacje


Reklamy Google