Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dorobiła się kilku ekskluzywnych wersji (ubranych przez tak znanych projektantów mody jak Dior czy Donna Karan), wielu przyjaciół (w tym Kena), stadka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dorobiła się kilku ekskluzywnych wersji (ubranych przez tak znanych projektantów mody jak Dior czy Donna Karan), wielu przyjaciół (w tym Kena), stadka."— Zapis prezentacji:

1

2 Dorobiła się kilku ekskluzywnych wersji (ubranych przez tak znanych projektantów mody jak Dior czy Donna Karan), wielu przyjaciół (w tym Kena), stadka zwierząt oraz bardzo wielu dóbr materialnych. Barbie to nie tylko lalka przeznaczona dla dzieci ale również cały szereg różnego rodzaju wzorów kulturowych, które powinny być przestrzegane przez modną kobietę. Generuje ona wzory związane przede wszystkim z wyglądem zewnętrznym, ale nie tylko. Prezentuje ona również sposób życia, który jest bardzo konsumpcyjny, a który chce być naśladowany przez posiadaczki zabawki. W latach 90-tych Barbie definitywnie przestała być tylko zabawką. Jakkolwiek to zabrzmi - zyskała rangę medium dla twórców, pragnących opowiedzieć swą własną wersję dziejów obecnej dekady(1). O tym jak wielki wpływ na małe dziewczynki ma wspomniana już lalka przekonała się Anna Ryłko-Kurpiowska, która przeprowadziła badania wśród dzieci w wieku przedszkolnym dużych miast. Z jej badań wynika, że 5- i 6-letnie dziewczynki uważają Barbie za wzór godny naśladowania, stylizują swoje wypowiedzi w taki sposób, by przypominały one sposób mówienia osób z wyobrażonych wyższych sfer. Chcą one nie tylko wyglądać tak, jak reklamowana lalka (co może budzić poważne obawy, choćby ze względu na zagrożenie anoreksją), ale także podobnie się ubierać, wieść życie, którego wyłączną cechą są przyjemności: spacery, wystawne przyjęcia, podróże itd. Wskazywane przykłady są tu szczególnie niepokojące, jeśli chodzi o konfrontację z rzeczywistością.

3 Barbie ogłupienie medialny ideał anoreksja material world infantylnośćsylikon nauka małej dody różowość

4 to całe wypracowanie można na ten temat napisać, ale w skrócie jakos postaram się to zawrzeć. Dodaje kobietom kompleksów, bo Lalka Barbi, to idealna kształtem i wyglądem blondynka. Ma tez pływ na to, że kobiety częściej farbują się na blond, takie skrzywienie z dzieciństwa; można by było też powiedzieć, że kobiety na siłę starają się być idealne, mieć piękną figurę, widac to w Polsce bardzo, bo większość kobiet jest szczupłych, albo za bardzo szczupłych. wg barbie jesli jestes ładna i seksowna osiągniesz sukces, musisz miec jeszcze do tego długie nogi, oczy cielece, dobre ciuchy i rozpuszczone blond włosy, to jest nieosiągalne i wręcz nie mozliwe, trudno więc wzorowac sie na pustej wymalowanej laleczce która tylko lubi byc dobrze ubrana, cały dzień czesac włosy, czy też biegac po solariach i utrzymywac opaleniznę przez cały rok, my musimy pracowac, uczyc sie, przygotowywac jedzenie, sprzatac, uważam ze ludzie bardzo atrakcyjni wcale nie są szczęśliwsi od "normalnych" błedem wg mnie jest równiez myslenie ze absolutne piekno to szczęście, moze sie myle. zachowana została oryginalna pisownia

5

6 Dziewczynki uważają Barbie za wzór godny naśladowania, stylizują swoje wypowiedzi w taki sposób, by przypominały one sposób mówienia osób z wyobrażonych wyższych sfer. Chcą one nie tylko wyglądać tak, jak reklamowana lalka (co może budzić poważne obawy, choćby ze względu na zagrożenie anoreksją), ale także podobnie się ubierać, wieść życie, którego wyłączną cechą są przyjemności: spacery, wystawne przyjęcia, podróże itd. Wskazywane przykłady są tu szczególnie niepokojące, jeśli chodzi o konfrontację z rzeczywistością. Świat, w którym żyje Barbie, nie przedstawia żadnego celu. Ważne są tu jedynie prestiż i dominacja. To świat, w którym głębsze wartości prawie nie istnieją. To sztuczny świat wzajemnej kurtuazji, w którym nie ma miejsca na rzeczywiste ludzkie problemy, liczą się jedynie dobra materialne i ilość odnoszonych sukcesów. Świat, w którym żyje Barbie jest światem nastawionym na mieć.

7

8

9

10 Barbie jako ikona kultury mówi o tym w ten sposób: wizerunek handlowy Barbie to wizerunek nastoletniej modelki - nastolatki z książeczką czekową - skierowany do dziewczynek. Te dwa czynniki - wizerunek i jego odbiorca - sprawiają, że Barbie jest ikoną konsumpcjonizmu. Wizerunek ten, tak chętnie naśladowany przez młode dziewczęta jest nierealny i niemożliwy do osiągnięcia. Jeżeli przełożylibyśmy proporcje Barbie na wymiary realnej kobiety to przy wzroście 175 cm kobieta taka powinna posiadać wymiary cm, przy czym ponad połowę wzrostu powinna stanowić długość jej nóg (5). Dla porównania dodam, że panujące ostatnio wzory kulturowe mówiące o pożądanych wymiarach kobiety podają nieco inne liczby, a mianowicie Szczególnie niebezpieczna staje się tutaj również sytuacja, która ostatnio zaczyna funkcjonować również w naszym społeczeństwie. A mianowicie ostatnim krzykiem mody na prezenty komunijne są operacje plastyczne. Dziewczynki w drugiej klasie szkoły podstawowej marzą o zamianie kształtu nosa, czy poprawie wyglądu uszu gdyż chcą ładnie wyglądać na zdjęciach. Często do chirurgów plastyków dzieci są przyprowadzane przez rodziców, którzy chcą aby ich pociecha była w tym wyjątkowym dla niej dniu idealna. Jedynym warunkiem operacji jest ukończenie przez dziecka 6 lat (6). Jest to typowy przejaw kultury konsumpcjonistycznej.

11

12

13 Lalka Barbie powstała taka, jaka jest, ponieważ kobiety są takie, jakie są. To one ukształtowały lalkę, a nie lalka ukształtowała je. To one ukształtowały lalkę, a nie lalka ukształtowała je. I to jest niestety najsmutniejsze….

14 (1) Górski A. Plastykowe zmysły. [w] Polityka nr 8, 1999, s. 88. (2) Ryłko-Kurpiowska A., Uwodzicielska Barbie, [w:] Aida Media, nr 3, 1999, s. 13. (3) Rogers M. F., Barbie jako ikona kultury, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA S.A., Warszawa s. 102.

15 Dziękuję, za uwagę. Definitywnie nie Barbiowa- Małgorzata Sznajder


Pobierz ppt "Dorobiła się kilku ekskluzywnych wersji (ubranych przez tak znanych projektantów mody jak Dior czy Donna Karan), wielu przyjaciół (w tym Kena), stadka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google