Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

jest tańcem wirowym pochodzenia niemieckiego o umiarkowanym tempie, w metrum 3/4. Za prototyp walca uchodzą tzw. taniec niemiecki w takcie 3/8 oraz pokrewne.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "jest tańcem wirowym pochodzenia niemieckiego o umiarkowanym tempie, w metrum 3/4. Za prototyp walca uchodzą tzw. taniec niemiecki w takcie 3/8 oraz pokrewne."— Zapis prezentacji:

1

2 jest tańcem wirowym pochodzenia niemieckiego o umiarkowanym tempie, w metrum 3/4. Za prototyp walca uchodzą tzw. taniec niemiecki w takcie 3/8 oraz pokrewne lendler, Steirischer (zwany w Polsce sztajerkiem), Dreher – czyli obracany – oraz Roller – czyli toczony. Walc był początkowo tańcem podmiejskim; tańczono go tylko w podrzędnych lokalach. Tempo tańca początkowo było wolne, wirowano na jak najmniejszej przestrzeni, czyli w miejscu i to uchodziło za dowód kunsztu tanecznego. Z przedmieść walc wkroczył do sal balowych i do salonów mieszczańskich, a nawet arystokracji

3 Joseph Haydn Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven Franz Schubert

4 Pocz ą tki walca si ę gaj ą co najmniej XIV w. i pewne jest, ż e taniec ten nie jest dziełem jednego pokolenia, ale ewoluował przez wieki. Walc wiede ń ski wywodzi si ę prawdopodobnie z ludowych ta ń ców południowych Niemiec i Austrii. Walc na salony trafił na pocz ą tku XIX podczas Kongresu Wiede ń skiego. Kiedy po raz pierwszy zata ń czono go na dworze wiede ń skim damy ostentacyjnie opu ś ciły sal ę balow ą, zgorszone tym, ż e m ęż czy ź ni na oczach wszystkich obejmowali kobiety. Moralizatorzy protestowali, straszono zgubnymi konsekwencjami dla zdrowia, które miało wywoływa ć wirowanie w ta ń cu, powoływano si ę nawet na wypadki ś miertelne! Ostatecznie jednak ten pi ę kny i romantyczny taniec zdobył uznanie w ś ród arystokracji i dzisiaj jest najstarszym i najbardziej eleganckim ta ń cem standardowym.

5 WALC WIEDEŃSKI jest szybszy niż jego młodszy brat walc angielski i nazywany jest tańcem wirowym, bo jego główna cechą jest rotacyjny ruch obrotowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Ruch ten powinien być mocny, ale płynny, pozbawiony podskoków. Akcja unoszeń i opadań musi być delikatna. Podobnie jak w walcu angielskim sylwetki tancerzy muszą być niezmienne i stykać się od kolan aż po mostek partnerki. Ciekawostka jest to, że walc wiedeński ma tylko 5 figur: obrót w prawo, obrót w lewo, krok zmienny, natural fleckerl i reverse fleckerl.

6

7

8 Tradycyjne stroje noszone w Niemczech i Austrii nosz ą wiele cech wspólnych. Najbardziej popularny by ł ciep ł y i odporny na zu ż ycie we ł niany filc. Kobiety obu nacji nosi ł y szyte z niego szerokie i sztywne spódnice, nieco krótsze ni ż szlachcianki i mieszczki, co jest wspólne dla wszystkich ch ł opek pracuj ą cych na roli. Spódnice bardziej oficjalne by ł y d ł u ż sze i ja ś niejsze. Najja ś niejsze i najbardziej misternie zdobione (haftem i koronkami) suknie oficjalne nosi ł y mieszkanki Bawarii, na co dzie ń nosz ą ce krótkie i kolorowe spódnice, do których zak ł ada ł y rodzaj sznurówki wi ą zanej z przodu i bawe ł niane fichu drukowane w kolorowe kwiaty. Pod koniec XIX wieku gorsety wi ą zano nie wst ąż kami, a geschnuer – ł a ń cuszkami z ozdobnymi haczykami.

9 Kobiety nosiły ubrania raczej jednokolorowe, a niemal wcale nie utrwaliły się tam paski czy motywy kwiatowe. Najbardziej spektakularne wydają się stroje z Badenii-Wirtembergii i Saksonii. Saksonki prawie do końca XIX wieku nosiły tradycyjne stroje: krótką tuż za kolano spódnicę, rodzaj płaszcza wiązanego w talii wyraźną kokardą i wysokie, cylindryczne czepce zdobione piórami. Nawet te bardziej postępowe spośród kobiet, których sylwetka nadążała za modą, pozostawały przy tradycyjnych, tubalnych nakryciach głowy, wykonanych z usztywnionych czarnych koronek.

10 Nakrycia głowy w Badenii- Wirtembergii przypominają z kolei czepce elżbietańskie lub popularne w tym okresie w Anglii stojące kołnierze. Najbardziej powszechnym kapeluszem był bollenhut z płaskim rondem i wieloma czarnymi lub czerwonymi pomponami na czubku, wykończony czasem usztywnianą koronką otaczająca głowę niczym korona i taśmami, spływającymi na plecy aż do pasa, na staranie zaplecionych w warkocze włosach.

11 DIRNDLl jest tradycyjnym, kobiecym, ludowym strojem noszonym w południowych Niemczech i Austrii, opartym o historyczny ubiór chłopów zamieszkujących Alpy. Wbrew pozorom wyglądający na prosty i zwyczajny ubiór, dzisiejszy Dirndl może być bardzo drogi. Zimowy Dirndl jest ciężki, zrobiony z ciepłych materiałów o ciemnym zabarwieniu. Dirndl noszony w lato jest lekki i jasny, o żywym zabarwieniu. Dodatkami do tego ubioru mogą być różnego rodzaju ozdoby, jak i paski, kapelusze oraz rękawiczki.Węzeł na fartuchu może oznaczać status osoby. Gdy jest zawiązany po lewej strony, nosząca go dziewczyna jest panną. Z prawej noszony jest przez mężatki, a z tyłu przez wdowy.

12 biała koszula gorset Biała bluzka spódnica fartuch spodnie na szelkach z czerwoną obramówką zielone kapelusze

13


Pobierz ppt "jest tańcem wirowym pochodzenia niemieckiego o umiarkowanym tempie, w metrum 3/4. Za prototyp walca uchodzą tzw. taniec niemiecki w takcie 3/8 oraz pokrewne."

Podobne prezentacje


Reklamy Google