Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Witaminki Przygotowała : Alicja Stencel kl. 2a. Witaminy Witaminy s ą niezb ę dne do prawid ł owego rozwoju naszego organizmu. Zwi ę kszaj ą nasz ą odporno.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Witaminki Przygotowała : Alicja Stencel kl. 2a. Witaminy Witaminy s ą niezb ę dne do prawid ł owego rozwoju naszego organizmu. Zwi ę kszaj ą nasz ą odporno."— Zapis prezentacji:

1 Witaminki Przygotowała : Alicja Stencel kl. 2a

2 Witaminy Witaminy s ą niezb ę dne do prawid ł owego rozwoju naszego organizmu. Zwi ę kszaj ą nasz ą odporno ść, a w razie choroby pomagaj ą szybciej powróci ć do zdrowia. Dzi ę ki witaminie A mamy dobry wzrok i ł adn ą skór ę. Przyczynia si ę ona tak ż e do wzrostu odporno ś ci organizmu, zw ł aszcza na choroby zaka ź ne. Witamina B wp ł ywa na prawid ł owy rozwój naszych mi ęś ni i zapobiega parali ż owi ko ń czyn. Witamina C wzmaga ogóln ą odporno ść organizmu. Zapobiega psuciu si ę z ę bów i wzmacnia dzi ą s ł a. Witamina D jest potrzebna dziecku ju ż w pierwszych tygodniach jego ż ycia. Dzi ę ki niej ro ś niemy, mamy mocne ko ś ci i z ę by. Witamina K pozytywnie wp ł ywa na krzepliwo ść naszej krwi.

3 Witamina Witamina A jest jedną z najwcześniej odkrytych witamin. Skutki jej niedoboru znane były już w starożytnym Egipcie, Grecji oraz Rzymie i określane były nazwą kurza ślepota lub ślepota zmierzchowa. Chorobę tę leczono podając gotowaną lub surową wątrobę. Dopiero na przełomie XIX i XX wieku udało się ustalić związek pomiędzy nieprawidłowym odżywianiem a rozwojem kurzej ślepoty. Bogatym źródłem witaminy A jest wątroba zwierząt. Najwięcej prowitaminy A zawierają rośliny: marchew, liście brokułu, słodkie ziemniaki, jarmuż, szpinak, dynia, kapusta, warzywna pastewna.

4 Witamina B ma wpływ na pracę serca i mięśni, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększa odporność organizmu, łagodzi skutki uboczne leków, wspomaga pracę nerek, pomaga zwalczać ból i zesztywnienia nadgarstka i dłoni. Niedobór witaminy B może wywoływać: drgawki, depresja, apatia, bezsenność, ogólne pogorszenie samopoczucia. Do innych objawów niedoboru witaminy B należą: zmniejszenie odporność na infekcje, stany zapalne skóry, zmęczenie, niedokrwistość, nudności, odruchy wymiotne, zaburzenia w funkcjonowaniu mięśnia sercowego, zwiększenie ryzyka powstawania nowotworów, natomiast u dzieci – opóźnienie umysłowe, nieprawidłowości w budowie kości, objawy padaczkowe, drażliwość. Witamina B występuje w rozmaitych produktach żywnościowych. Do najbogatszych źródeł należą ryby, mięso, ziemniaki i inne warzywa skrobiowe, niektóre owoce (np. banany, ale nie cytrusy) i płatki śniadaniowe. Witamina

5 Witamina C zmniejsza ryzyko pojawienia się przeziębienia oraz ma wpływ na czas jego trwania. Organizmy większości zwierząt i roślin wytwarzają witaminę C. Wyjątkiem są organizmy ssaków naczelnych, w tym człowieka, świnki morskiej i niektórych gatunków nietoperzy, którym musi być ona dostarczona z zewnątrz. Skutki niedoboru Witaminy C to : szkorbut, samoistne krwawienia, uszkodzenia naczyń krwionośnych, krwawe wybroczyny, złe gojenie i odnawianie się ran, rozpulchnienie dziąseł, zmiany w zębach (np. zgorzel), bolesność stawów i mięśni, obrzęki kończyn, osłabienie, utrata apetytu, obniżenie wydolności fizycznej, depresja, osteoporoza, schorzenia żołądka, zapalenie błony śluzowej, przedłużenie okresu zaziębienia organizmu i trudności w leczeniu zakażeń. Ostatecznie może prowadzić do śmierci. Witamina C występuje naturalnie w : owocach róży, natce pietruszki, cytrynie, papryce, truskawkach i kalarepie. Witamina

6 Witamina D znajduje zastosowanie przede wszystkim w profilaktyce i leczeniu krzywicy, osteomalacji i osteoporozy. Przyczynami niedoboru są małe spożycie w połączeniu z małą przebywanie na słońcu i różne zaburzenia, w tym rzadko dziedziczne, takie jak zaburzenia wchłaniania, choroby zakłócające przemianę witaminy D w wątrobie i nerkach w jej aktywne biologicznie metabolity. Produkty naturalnego pochodzenia bogate w witaminę D to np. : węgorz świeży, śledź marynowany, śledź w oleju, żółtko jajka, ser żółty i mleko krowie. Witamina

7 Witamina E występuje powszechnie, praktycznie nie spotykamy się z jej niedoborem. Jednakże jej brak może powodować: rozdrażnienie, osłabienie zdolności koncentracji, zaburzenia funkcjonowania i osłabienie mięśni szkieletowych, rogowacenie i wczesne starzenie się skóry, gorsze gojenie się ran, pogorszenie wzroku, niedokrwistość, zwiększone ryzyko chorób sercowo- naczyniowych. Występuje w olejach roślinnych (sojowym, kukurydzianych, słonecznikowym, z orzechów), migdałach, margarynie, jajach, marchewkach, orzechach, kiełkach pszenicy, mące pełnoziarnistej, mleku, brukselce i innych zielonolistnych warzywach. Witamina

8 Jedz owoce i warzywa, aby zdrowym by ć jak trzeba. Dziękuję za uwagę Alicja Stencel kl. 2a


Pobierz ppt "Witaminki Przygotowała : Alicja Stencel kl. 2a. Witaminy Witaminy s ą niezb ę dne do prawid ł owego rozwoju naszego organizmu. Zwi ę kszaj ą nasz ą odporno."

Podobne prezentacje


Reklamy Google