Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Na barykady… dyrektorze! Irena Dzierzgowska marzec 14marzec 14.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Na barykady… dyrektorze! Irena Dzierzgowska marzec 14marzec 14."— Zapis prezentacji:

1

2 Na barykady… dyrektorze! Irena Dzierzgowska marzec 14marzec 14

3 2 Wyobraź sobie świat, w którym każdy ciągle się uczy, w którym to nad czym się zastanawiasz jest znacznie bardziej interesujące od tego co wiesz, a ciekawość jest cenniejsza od uznanej wiedzy. Wyobraź sobie świat, w którym to, co oddajesz, bardziej się liczy od tego, co sobie zostawiasz, gdzie radość nie jest wstydliwym słowem, a zabawa nie jest zakazana powyżej jedenastego roku życia. Taaak. Wyobraź to sobie Manifest.www.cluetrain.com R. Levine, Ch. Locke, D. Searls, D. Weinberger

4 3 Świat w 2025 roku ? Jest zaradny Jest zaradny Umie się uczyć Umie się uczyć Ma wysoki poziom optymizmu Ma wysoki poziom optymizmu Jan

5 4 Szkoła zarządzająca wiedzą Jan 2004 rok 2025 rok

6 5 Rewolucja w edukacji Manifest 1.Rewolucja w edukacji już się rozpoczęła. Nie słyszysz odgłosów werbli? Pierwsi buntownicy zdobywają barykady. Możesz czekać. Możesz się do nich przyłączyć. Możesz im przewodzić. Z barykady lepiej widać! 2.Szkoła potrzebuje zmiany. Dość już trzech p: p osłuszeństwa, p unktualności i wykonywania p owtarzalnych czynności! 3.Dosyć nudy, żargonu, zalewu faktów, encyklopedyzmu, oderwania nauki od życia, oceniania nie za to co uczeń zrobił, lecz za to, czego oczekuje nauczyciel!

7 6 Rewolucja w edukacji Manifest 4.Szkoła nauczająca przekształca się w Szkołę zarządzającą wiedzą! 5.Mózg jest narzędziem uczenia się. Należy go traktować co najmniej tak samo poważnie jak komputery. Poznać sposób obsługi! 6.Istnieje już gotowe oprogramowanie i znana jest struktura mózgu: software i hardware. Uczenie wymaga posługiwania się nimi!

8 7 Rewolucja w edukacji Manifest 7.Komputerowa maksyma włożysz śmieci – wyjmiesz śmieci dotyczy także nauczania! 8.Zdobywanie wiedzy musi być oparte na rzetelnej wiedzy! 9.Zarządzanie wiedzy wymaga umiejętności: planowania planowania zdobywania wiedzy zdobywania wiedzy twórczego myślenia twórczego myślenia prezentowania wiedzy prezentowania wiedzy oceny i samooceny oceny i samooceny 10.Musimy przywrócić szkole radość uczenia się. Niech nasz uczeń będzie menedżerem własnej wiedzy!

9 8 Wykorzystanie wiedzy do zdobywania wiedzy Lata 90 XX wieku – dekada mózgu: 95% informacji o strukturze, funkcjach i działaniu mózgu 95% informacji o strukturze, funkcjach i działaniu mózgu Mózg Lenina Mózg Lenina Budowa mózgu: dwie półkule Budowa mózgu: dwie półkule Mechanizmy pamięci Mechanizmy pamięci Style myślenia Style myślenia Rodzaje inteligencji Rodzaje inteligencji

10 9 Dwie półkule mózgu Lewa półkula Mowa Mowa Logika Logika Liczenie Liczenie Szeregowanie Szeregowanie Matematyka Matematyka Prawa półkula Rytm Rytm Rym Rym Muzyka Muzyka Obrazy Obrazy Wyobraźnia Wyobraźnia

11 10 Przeczytaj uważnie 10 poniższych pytań. Przy każdym z nich wybierz i zakreśl w dowolny sposób tylko jedną odpowiedź, a lub b. Pamiętaj, nie ma złych odpowiedzi! Ćwiczenie 1. Twoja, dominująca półkula mózgu 1. Której z wymienionych postaci historycznych chętnie uścisnąłbyś rękę? a)Matce Teresie b)Albertowi Einsteinowi 2. Jak oceniasz powiedzenie Najlepszą obroną jest atak? a)Stanowczo się nie zgadzam b)To dobra taktyka 3. Jak często tracisz nas sobą panowanie? a)Często b)Nigdy 4. Jak często analizujesz swoje postępowanie? a)Rzadko b)Często 5. Jakie informacje w telewizji najbardziej Cię interesują? a)Informacje o ciekawych ludziach b)Polityka 6. Jak często kierujesz się intuicją w ocenie ludzi? a)Często b)Bardzo rzadko 7. Gdybyś wygrał milion złotych, co byś zrobił? a)Kupiłbyś wszystko, o czym marzyłeś b)Włożyłbyś pieniądze do banku, żeby mieć zapewnioną przyszłość 8. Który przedmiot szkolny lubisz bardziej? a)Plastykę, sztukę b)Matematykę 9. Jaki prezent wolałbyś dostać na urodziny? a)Wakacje w Disneylandzie b)Komputer 10. Czy wolisz sztuki teatralne pisane a)Wierszem b)Czy prozą

12 11 Ćwiczenie 1. Wyniki Co to znaczy? Jeśli więcej razy wybrałeś odpowiedź a, to znaczy, że prawa półkula rządzi Twoim mózgiem. Masz wiele intuicji i często z niej korzystasz. Masz wiele wyobraźni. W życiu kierujesz się emocjami. Lubisz rytm, rym, kolory. Jeśli więcej razy wybrałeś odpowiedź a, to znaczy, że prawa półkula rządzi Twoim mózgiem. Masz wiele intuicji i często z niej korzystasz. Masz wiele wyobraźni. W życiu kierujesz się emocjami. Lubisz rytm, rym, kolory. Jeśli więcej razy wybrałeś odpowiedź b, to znaczy, że w Twoim mózgu dominuje lewa półkula. W życiu kierujesz się zdrowym rozsądkiem. Masz logiczny uporządkowany umysł. Starasz się rozsądnie i dogłębnie zrozumieć świat. Masz też zdolności do nauki języków obcych. Jeśli więcej razy wybrałeś odpowiedź b, to znaczy, że w Twoim mózgu dominuje lewa półkula. W życiu kierujesz się zdrowym rozsądkiem. Masz logiczny uporządkowany umysł. Starasz się rozsądnie i dogłębnie zrozumieć świat. Masz też zdolności do nauki języków obcych. Jeśli tyle samo razy wybrałeś a i b to masz zrównoważony mózg, w którym obie półkule dobrze ze sobą współpracują. Rozwijaj i jedną i drugą. Myśl logicznie, ale z wyobraźnią i emocjami. Jeśli tyle samo razy wybrałeś a i b to masz zrównoważony mózg, w którym obie półkule dobrze ze sobą współpracują. Rozwijaj i jedną i drugą. Myśl logicznie, ale z wyobraźnią i emocjami.

13 12 Wniosek Jeśli wykorzystujesz jedynie zdolność lewej półkuli mózgu uczniów, nie dziw się, że kształcisz półgłówków Tony Buzan

14 13 Mechanizmy pamięci Zmysłowa Krótkotrwała Dziurawe sito Długoterminowa

15 14 Ćwiczenie 2. Czy masz dobrą pamięć? Czy pamiętasz? 1.Jakie 1.Jakie światło pali się na dole sygnalizacji świetlnej, czerwone czy zielone? 2.W 2.W którą stronę patrzy Mieszko I na banknocie dziesięciozłotowym? 3.Jaki 3.Jaki jest ostatni, na górze, po prawej stronie, klawisz na klawiaturze komputera? 4.Jaka 4.Jaka litera na klawiaturze komputera sąsiaduje z literą A? 6.Czy 6.Czy na monetach jedno i dwugroszowych jest ten sam rysunek? 5.Gdzie 5.Gdzie na monecie pięciozłotowej znajduje się wyraz złotych?

16 15 Ćwiczenie 2. Odpowiedzi 1.zielone na dole 2.w lewo 3.klawisz - 4.litera S 5.pod cyfrą, półkoliście na dole monety 6.nie, na dwugroszówce jest podwójny kłos

17 16 Mechanizmy pamięci Pamięć długoterminowa Albert Einstein

18 17 Wniosek 1.Zainteresowanie 2.Porcjowanie 2.Porcjowanie wiedzy 3.Powtarzanie 3.Powtarzanie w odstępach kalendarzowych

19 18 Style myślenia Wykład Lekki Poruszający Barwny Przejrzysty Harmonijny Dźwięczny WzrokowcySłuchowcyKinestetycy WzrokowcySłuchowcyKinestetycy Lokomotywa?

20 19Wniosek 1.Poszerzanie 1.Poszerzanie stylu mówienia 2.Strategie 2.Strategie uczenia się dostosowane do stylu myślenia: wzrokowcy wzrokowcy – przepisują podręcznik słuchowcy słuchowcy – spacerują z diskmenem kinestetycy kinestetycy – dyskutują, opowiadają mamie, pieskowi, misiowi

21 20 Rodzaje inteligencji Masz przed sobą 16 pytań, a w każdym trzy warianty odpowiedzi: a, b lub c. Wybierz tylko jeden, ten, który najbardziej Ci odpowiada. Śmiało, nie ma złych odpowiedzi! Masz przed sobą 16 pytań, a w każdym trzy warianty odpowiedzi: a, b lub c. Wybierz tylko jeden, ten, który najbardziej Ci odpowiada. Śmiało, nie ma złych odpowiedzi! 1. W jaki sposób najchętniej podejmujesz decyzję? a)pod wpływem innych osób b)słuchając eksperta c)kierując się własną wiedzą i intuicją 2. Jak sądzisz, jakimi słowami opisaliby Ciebie rodzice? a)wyrozumiały b)mądrala c)zamyślony 3. Co wzbudza Twój największy podziw? a)sławne budowle, jak piramidy egipskie b)cuda przyrody – wodospad Niagara c)piękne głosy jak Pavarotti 4. Którą z atrakcji w wesołym miasteczku najbardziej lubisz? a)strzelnicę b)samochodziki c)dom, w którym straszy 5. W jaki sposób najchętniej spędzasz wolny czas? a)czytając książki b)uprawiając aktywność fizyczną c)na łonie przyrody 6. Jakie imprezy lubisz najbardziej? a)filmy b)koncerty c)teatr 7. Gdybyś miał wielki ogród, co najchętniej byś w nim robił? a)uprawiał rośliny b)projektował rozmieszczenie roślin i budowli ogrodowych c)urządzał grilla dla przyjaciół 8. Z kim byś chętnie porozmawiał? a)z Billem Gatesem - twórcą komputerów b)z Adamem Małyszem c)z J. K. Rowling - autorką Harry Pottera 9. W wyposażeniu pokoju za najważniejszy sprzęt uznasz: a)magnetofon z wieżą b)komputer c)bibliotekę 10. W obcych krajach chciałbyś: a)zwiedzać muzea b)poznawać zwyczaje mieszkańców c)słuchać koncertów 11. W telewizji najchętniej oglądałbyś: a)kanał sportowy b)kanał muzyczny c)kanał przyrodniczy 12. Kim najchętniej byś został? a)pisarzem b)tenisistą c)aktorem 13. Na jaki kurs chętnie byś chodził? a)na naukę obcego języka b)na układanie bukietów z kwiatów c)na artystyczną fotografikę 14. Jakie słowo charakteryzuje Twój charakter? a)towarzyski b)skryty c)racjonalny 15. Gdybyś miał wystąpić na uroczystości szkolnej: a)najchętniej recytowałbyś wiersze b)śpiewałbyś w chórze c)brałbyś udział w pokazach gimnastycznych 16. Co chętnie ofiarowałbyś ukochanej osobie? a)oryginał obrazu wielkiego mistrza b)ogromny koszt kwiatów c)bilety na wyprawę dookoła świata

22 21 Wyniki Rodzaje inteligencji Numery pytań Logiczna 1b2b7b8a 9b14c Językowa5a6c8c9c 13a15a Muzyczna 3c6b9a 10c11b15b Wizualna 3a4a6a 10a13c16a Przyrodnicza 3b5c 7a11c13b16b Interpersonalna1a 2a7c 10b14a16c Intrapersonalna 1c2c 4c12a12c14b Ruchowa 4b5b8b 11a12b15c Rodzaje inteligencji Numery pytań Logiczna 1b2b7b8a 9b14c Językowa5a6c8c9c 13a15a Muzyczna 3c6b9a 10c11b15b Wizualna 3a4a6a 10a13c16a Przyrodnicza 3b5c 7a11c13b16b Interpersonalna1a 2a7c 10b14a16c Intrapersonalna 1c2c 4c12a12c14b Ruchowa 4b5b8b 11a12b15c

23 22 Rodzaje inteligencji 2. Matematyczno-logiczna 1. Językowa 3. Wizualno-przestrzenna 4. Muzyczna

24 23 Rodzaje inteligencji 5. Przyrodnicza 6. Interpersonalna 7. Intrapersonalna 8. Kinestatyczna

25 24 Wniosek 1.Diagnozowanie rodzaju inteligencji 2.Szkoła sprawiedliwa względem inteligencji uczniów

26 Na barykady… dyrektorze!


Pobierz ppt "Na barykady… dyrektorze! Irena Dzierzgowska marzec 14marzec 14."

Podobne prezentacje


Reklamy Google