Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nagrywanie i obróbka filmów Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nagrywanie i obróbka filmów Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +"— Zapis prezentacji:

1 Nagrywanie i obróbka filmów Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

2 Program wykładu 1.Kino domowe 2.Akustyka pomieszczenia 3.Budowa wyświetlaczy LCD 4.Budowa telewizorów plazmowych 5.Projektory multimedialne informatyka + 2

3 Kino domowe informatyka + 3 Kino domowe to zestaw urządzeń audio i wideo przeznaczony do oglądania filmów, który pozwala symulować w warunkach domowych wrażenie jakiego doświadcza widz na sali kinowej. Zazwyczaj w skład zestawu wchodzą: odtwarzacz DVD, zestaw głośników wraz ze wzmacniaczem oraz telewizor.

4 Systemy dzwięku przestrzennego informatyka + 4 Dźwięk przestrzenny jest uzyskiwany dzięki wykorzystaniu zestawu minimum 5 głośników, którym towarzyszy dodatkowy głośnik niskotonowy, zwany popularnie subwooferem. Po rozmieszczeniu źródeł dźwięku wokół widza, podczas oglądania filmu będzie on miał złudzenie otoczenia przez dźwięk, podobnie jak w nowoczesnej sali kinowej.

5 Podsumowanie standardów informatyka + 5

6 Dolby Surround / Dolby Prologic / Dolby Stereo jeden z pierwszych standardów kina domowego, analogowy taśmy magnetyczne / transmisja radiowa / telewizyjna odtwarzanie na zwykłym zestawie stereo, lub zestawie czterokanałowym dźwięk jest dekodowany matrycowo na 4 kanały: 2 główne, centralny i surround (2 głośniki połączone równolegle) wady –pasmo przenoszenia głośników tylnych: max 7kHz, –brak niezależności kanałów, –podatny na zakłócenia (analogowy), –brak wydzielonego kanału basowego. informatyka + 6

7 Dolby ProLogic II kompatybilny z Prologic i zwykłym stereo lepszy algorytm kodowania/dekodowania matrycowego 5 ścieżek dźwiękowych o pełnym paśmie przenoszenia. informatyka + 7

8 Dolby Digital AC-3 (Dolby Digital Audio Coding 3) Powszechnie stosowany w zapisie dźwięku na płytach DVD 5 niezależnych cyfrowych, pełnozakresowych kanałów + 1 basowy (LFE) Silna kompresja dźwięku (1:12) Rozwinięciem jest DD EX 6.1 / 7.1 –dodatkowy tylny centralny głośnik odtwarzający odpowiednio przefiltrowane i zsumowane dźwięki z tylnych głośników, –brak zwiększenia ilości danych (5.1 kanałów) – kodowanie matrycowe, –istnieje prawdopodobieństwo niestabilności pola dźwiękowego (rozwiązane w 7.1 – 4 tylne głośniki), –dzięki kodowaniu matrycowemu nagrania 6.1 i 7.1 można dekodować systemem 5.1 i na odwrót. informatyka + 8

9 DTS firmy NuOptix Inc. Konkurencyjny do systemu firmy Dolby. Początkowo stosowany w kinach na płycie CD synchronizowanej z obrazem. Ilość kanałów – 5.1 (jak AC3). Kompresja 4:1 – dźwięk bardziej wierny, dokładniejszy. DTS Discrete (DTS 6.1) – odpowiedź na Dolby EX 6.1 –niezależny tylny głośnik – brak przesłuchów i ograniczeń pasma. informatyka + 9

10 THX System certyfikacji sprzętu i instalacji reprodukujących dźwięk i obraz. System standaryzuje warunki projekcji i odsłuchu kinowego. Certyfikacji podlegają także kompleksowe instalacje dźwiękowe i akustyka pomieszczeń. THX Select (najtańszy). THX Ultra (wysoka jakość). Standart dot. dźwięku 7.1 – THX Surround EX. Standart dot. muzyki odtwarzanej w systemach wielokanałowych – THX Music. informatyka + 10

11 Akustyka pomieszczenia Unikanie rezonansów, fal stojących i innych zjawisk wpływających na zmianę rozchodzących się dźwięków. Pogłos – efekt związany z serią wielokrotnych odbić dźwięku od ścian pomieszczenia. –idealny dla muzyki kameralnej – 0,8-1,4s –dla orkiestry symfonicznej – 1,1-1,8s Echo – dźwięk i jego odbicie dają wrażenie efektów rozdzielonych. informatyka + 11

12 Akustyka pomieszczenia informatyka + 12 Metoda:Wysokość:Szerokość:Długość: L. W. Sepmeyer M. M. Louden J. E. Volkmann C. P. Boner Standard THX Standart:Wysokość:Szerokość:Długość: IEC m5.3m7m IEC m4.2m6.7m Standardy IEC oraz IEC podają wymiary zamiast proporcji

13 Rozstaw głośników informatyka + 13 Przykładowy rozstaw głośników w systemie 5.1

14 Ekrany LCD – ukierunkowanie światła informatyka + 14

15 Ekrany LCD – przepływ światła informatyka + 15

16 Ekrany LCD – TN (Twisted Nematic) informatyka + 16

17 Ekrany LCD – TN (Twisted Nematic) informatyka + 17

18 Ekrany LCD – TN (Twisted Nematic) informatyka + 18 Różnicując napięcie na końcówkach ciekłego kryształu można modulować stopień zamknięcia przełącznika, aby uzyskać stany pośrednie

19 DSTN (dual scan TN) – matryce pasywne informatyka + 19

20 Matryce aktywne informatyka + 20

21 Budowa matryc TFT informatyka + 21

22 Budowa matryc TFT informatyka + 22 Obraz wyświetlany na ekranie monitora LCD

23 Technologia IPS (In-Plane Switching) informatyka + 23 Filtr polaryzujący Powierzchnia przeźroczysta Filtr polaryzujący Powierzchnia przeźroczysta Elektroda Ciekły kryształ Pojedynczy piksel bez napięcia

24 Technologia IPS (In-Plane Switching) informatyka + 24 Filtr polaryzujący Powierzchnia przeźroczysta Filtr polaryzujący Powierzchnia przeźroczysta Elektroda Ciekły kryształ Pojedynczy piksel z przyłożonym napięciem

25 Multidomain Vertical Alignment (MVA) informatyka + 25

26 Multidomain Vertical Alignment (MVA) informatyka + 26

27 Ekrany plazmowe informatyka + 27 Przepływ prądu elektrycznego w rozrzedzonym gazie: a)obwód wyładowania, b)charakterystyka napięciowo-prądowa zjawiska.

28 Stałoprądowy ekran plazmowy DC-PDP informatyka + 28 a)zasada konstrukcji b)widok przestrzenny

29 Przemiennoprądowy ekran plazmowy AC PDP informatyka + 29 a) zasada budowy b) model elektryczny węzła macierzy

30 Ekrany plazmowe informatyka + 30 Zasada konstrukcji piksela współczesnego, wielobarwnego ekranu plazmowego typu AC PDP.

31 Ekrany plazmowe informatyka + 31

32 Projektory 3LCD Projektory LCD tworzone są najczęściej na podstawie trzech ciekłokrystalicznych matryc oświetlanych przez lampę o dużej mocy. Wytwarzany przez lampę oświetlający biały promień świetlny przepuszczany jest przez filtry odwzorowujące trzy podstawowe barwy - czerwoną, zieloną oraz niebieską. Każdy z tych strumieni jest nakierowany na jeden z paneli ciekłokrystalicznych. Obrazy z poszczególnych paneli są następnie nakładane na siebie i przepuszczane przez obiektyw. informatyka + 32

33 Projektory 3LCD informatyka + 33

34 Projektory LCD zalety i wady Kinowe modele projektorów są często wyposażone w panoramiczne matryce o dużych rozdzielczościach przystosowanych do pracy z sygnałem HDTV. Dzięki zwiększeniu rozdzielczości obrazu nie widać pikseli, z których jest tworzony. Pojawiły się także projektory LCD o bardzo wysokim kontraście. Niemniej ciągłą bolączką rozwiązań opartych na technologii LCD jest niewystarczająca głębia i zróżnicowanie czerni. Inne wady: możliwość wystąpienia "martwych pikseli", w tańszych modelach słaby kontrast, wypalanie paneli w czasie eksploatacji, przy niższych rozdzielczościach widoczne przerwy pomiędzy pikselami Zalety: brak efektu tęczy, żywe barwy, bardzo wysoka rozdzielczość najlepszych paneli LCD informatyka + 34

35 Projektory DLP informatyka + 35 Najważniejszą częścią każdego projektora DLP jest układ półprzewodnikowy z wbudowanym systemem sterowanych luster (DLP chip), wynaleziony przez Dr. Larry Hornbeck z Texas Instruments w 1987roku. W układ DLP wbudowana jest prostokątna macierz do 2 milionów mikroskopijnych luster. Zwierciadła są kwadratami o boku 16 mikronów, a przerwy między nimi nie mogą wynosić więcej niż 1 mikron.

36 Projektory DLP – obraz w skali szarości informatyka + 36 Mikrolustra układu DLP umocowane są w specjalnych zawiasach, które umożliwiają im wychylanie się w kierunku źródła światła (ON) albo w odwrotnym (OFF), tworząc w ten sposób jasny albo czarny piksel na powierzchni projekcyjnej. Strumień bitowy zakodowanego obrazu powoduje przełączanie luster z pozycji OFF do ON kilka tysięcy razy na sekundę. Kiedy lustro jest w pozycji ON częściej niż OFF odzwierciedla piksel jasnoszary; lustro, które częściej jest w pozycji OFF odzwierciedla piksel ciemnoszary. W ten sposób lustra w projektorze DLP mogą odzwierciedlić ok.1024 różnych odcieni szarości piksela.

37 Projektory DLP – obraz kolorowy Białe światło lampy projektora DLP przechodzi przez koło z filtrami kolorów i trafia na mikrolustra układu DLP. Koło kolorów rozdziela strumień światła białego na czerwony, zielony i niebieski. Stany włączenia i wyłączenia mikroluster są koordynowane w ten sposób aby tworzyć różne kolory z trzech barw podstawowych. Na przykład lustro, które na utworzyć piksel purpurowy będzie odbijało tylko barwę niebieską i czerwoną. Nasze oczy i mózg łączą te bardzo krótkie, naprzemienne błyski światła w pożądaną barwę. Układ DLP z kołem kolorów jest w stanie odwzorować w ten sposób przynajmniej 16.7 milionów kolorów. Trójukładowe projektory DLP odwzorowują nie mniej niż 35 trylionów kolorów. informatyka + 37

38 informatyka + 38

39 Projektory DLP – zalety Największą zaletą zastosowania technologii DLP jest możliwość uzyskania obrazu, który wydaje się pozbawiony jakichkolwiek łączeń. Za uzyskanie takiego efektu odpowiada niesamowita bliskość każdego z aluminiowych mikroluster, których 90% powierzchni własnej skutecznie odbija światło w celu wytworzenia obrazu. Projektory DLP wyróżniają się wysokim kontrastem o współczynniku 2000:1 i większym. Projektory DLP mają także naturalne odwzorowanie barw i dobrą głębię czerni. Zaletą DLP jest także możliwość stosowania słabszych lamp projekcyjnych niż w produktach LCD, co ma przełożenie na cichszą pracę układów chłodzących optykę projektora. Najnowsze układy DLP pozwalają na tworzenie projektorów mniejszych gabarytowo, lżejszych i tańszych. informatyka + 39

40 Projektory DLP – wady Minusem projektorów DLP zbudowanych na podstawie jednego (najczęściej spotykana konfiguracja) mikroprocesora DMD (cyfrowy sterownik mikroluster) jest występowanie tzw. efektu tęczy, wynikającego z chwilowego braku zbieżności barw. W najprostszych konstrukcjach filtr składa się z trzech elementów, lecz coraz częściej nawet tanie projektory DLP posiadają już filtr 4- segmentowy, co zdecydowanie ogranicza wspomniany efekt. Zaawansowane projektory kinowe mają filtr 6-barwny. Drugim elementem zmniejszającym efekt tęczy jest zwiększenie prędkości obrotowej wirującego koła. W nowej generacji projektorów DLP pola barwne filtru mają mieć kształt nie prostokątny, lecz "łezkowaty", nieco nachodzący na siebie. informatyka + 40

41 Projektory DLP W projektorach najwyższej klasy wyposażonych w 3 przetworniki DLP nie stosuje się już wirującego kolorowego układu optycznego. Każdy przetwornik odpowiada za przetwarzanie jednego z 3 kolorów podstawowych - czerwonego, niebieskiego i zielonego. informatyka + 41

42 informatyka + 42

43 informatyka + 43


Pobierz ppt "Nagrywanie i obróbka filmów Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +"

Podobne prezentacje


Reklamy Google