Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

10 ZASAD ZDROWEGO 10 ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA ŻYWIENIA 1.Dbaj o różnorodność spożywanych produktów 2.Unikaj nadwagi i otyłości 3.Produkty zbożowe powinny.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "10 ZASAD ZDROWEGO 10 ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA ŻYWIENIA 1.Dbaj o różnorodność spożywanych produktów 2.Unikaj nadwagi i otyłości 3.Produkty zbożowe powinny."— Zapis prezentacji:

1 10 ZASAD ZDROWEGO 10 ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA ŻYWIENIA 1.Dbaj o różnorodność spożywanych produktów 2.Unikaj nadwagi i otyłości 3.Produkty zbożowe powinny być głównym źródłem kalorii w Twoim żywieniu 4.Spożywaj codziennie co najmniej dwie duże szklanki mleka 5.Spożywaj z umiarem mięso i jego zamienniki. Wybieraj codziennie inny produkt z tej grupy 6.Spożywaj codziennie dużo warzyw i owoców 7.Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających cholesterol. 8.Unikaj cukru i słodyczy 9.Ograniczaj spożycie soli 10.Unikaj alkoholu

2 Klasyfikacja wartości cholesterolu LDL, całkowitego i HDL (mr/dl) Klasyfikacja wartości cholesterolu LDL, całkowitego i HDL (mr/dl) wg ATP III Cholesterol LDL optymalny< 100 bliski optymalnemu100 – 129 granicznie podwyższony130 – 159 wysoki !160 – 189 bardzo wysoki !!! 190 Cholesterol całkowity wartość pożądana< 200 granicznie podwyższony200 – 239 wysoki !!! 240 Cholesterol HDL niski< 40 prawidłowy 60 Trójglicerydy TG Wartości dla:KobietMężczyzn prawidłowy – 165 wysoki !!!

3 CHOLESTEROL - prawda czy fałsz Wysoki poziom cholesterolu we krwi jest jednym z tych czynników ryzyka choroby wieńcowej, na które mamy bezpośredni wpływ. PRAWDA - to właśnie z wysokim poziomem cholesterolu – jednym z czynników ryzyka choroby wieńcowej, jesteśmy w stanie walczyć. Należą do nich także wysokie ciśnienie tętnicze, palenie papierosów, cukrzyca, nadwaga i mała aktywność fizyczna. Aby obniżyć poziom cholesterolu należy zrezygnować z jedzenia potraw mięsnych FAŁSZ - spożywanie niektórych rodzajów czerwonych mięs bogatych w tłuszcze nasycone i cholesterol, może powodować podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi, to jednak nie wskazane jest całkowite wyeliminowanie z diety któregokolwiek ze składników pokarmowych. Czerwone mięso jest bardzo ważnym źródłem białka, żelaza oraz witamin i soli mineralnych.

4 Poziom cholesterolu poniżej 240 mg/dL jest wartością zalecaną dla osoby dorosłej. FAŁSZ - zalecana wartość całkowitego cholesterolu – poniżej 200 mg/dL – chroni przed chorobą wieńcową. Wartości rzędu 240 mg/dL zwiększają ryzyko jej wystąpienia. Jeżeli wartość cholesterolu jest wysoka lekarz zwykle zleca zmierzenie poziomu cholesterolu - LDL (tzw. zły cholesterol). WYSOKI poziom LDL zwiększa ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej, podobnie jak NISKI poziom HDL (tzw. dobrego cholesterolu). Ocenia się iż w niekorzystnej sytuacji stawia nas poziom HDL poniżej 35 mg/dL. Poziom całkowitego cholesterolu w granicach mg/dL jest uważany za poziom graniczny, zwiększający jednak ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Zaleca się sprawdzanie poziomu cholesterolu u wszystkich osób dorosłych powyżej 20 roku życia raz na pięć lat Aby obniżyć poziom cholesterolu korzystne jest spożywanie tłuszczów z ryb. FAŁSZ - rybi tłuszcz jest bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Spożywanie ryb z reguły nie zmniejsz stężenia cholesterolu we krwi. Jednakże zaleca się spożywanie ryb, gdyż ich mięso jest ubogie w nasycone kwasy tłuszczowe CHOLESTEROL - prawda czy fałsz

5 Aby obniżyć poziom cholesterolu należy spożywać mniej tłuszczów, szczególnie nasyconych oraz cholesterolu. Warto także zrzucić zbędne kilogramy PRAWDA - ograniczenie ilości spożywanych tłuszczów, szczególnie nasyconych, oraz cholesterolu korzystnie wpływa na poziom cholesterolu we krwi. Zazwyczaj poziom ten zaczyna się obniżać w kilka tygodni po wprowadzeniu diety. Efekt jaki osiągniemy zależy od tego, jak bardzo ograniczymy ilość nasyconych tłuszczów i cholesterolu w naszej diecie oraz od ilości zrzuconych kilogramów, a także od indywidualnych predyspozycji naszego organizmu. W ten sposób możliwe jest obniżenie poziomu cholesterolu o mg/dL i więcej. Nasycone kwasy tłuszczowe najbardziej ze wszystkich składników podwyższają poziom cholesterolu. PRAWDA - tłuszcze nasycone bardziej niż jakiekolwiek inne produkty zwiększają poziom cholesterolu we krwi. Tak więc oczywistym wydaje się iż najlepszym sposobem na obniżenie wartości cholesterolu jest zredukowanie ilości spożywanych tłuszczów nasyconych. Ich bogatym źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak masło, sery, pełnotłuste mleko, lody, śmietana i tłuste mięsa. Znajdują się także w niektórych olejach roślinnych – kokosowym, palmowym

6 CHOLESTEROL - prawda czy fałsz Wszystkie oleje roślinne obniżają poziom cholesterolu. FAŁSZ - większość olejów roślinnych - oliwa z oliwek, kukurydziany, słonecznikowy, sojowy, rzepakowy – zawiera głównie jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które sprzyjają obniżaniu poziomu cholesterolu, jeżeli używa się ich zamiast tłuszczów nasyconych. Jednakże niektóre tłuszcze roślinne – olej palmowy, kokosowy i zawierają więcej nasyconych niż nienasyconych kwasów tłuszczowych. Podczas produkcji margaryny tłuszcze roślinne są utwardzane i uwodorniane (skracane), co prowadzi w rezultacie do powstania nowej postaci tłuszczu – formy trans. Im bardziej twarda i uwodorniona jest margaryna tym więcej zawiera owych tłuszczów w formie trans. Dlatego należy wybierać margaryny zawierające głównie płynne oleje roślinne. Warto także ograniczyć ogólną ilość przyjmowanych tłuszczów roślinnych, bo one i tak dostarczają sporą liczbę kalorii

7 Czy wiesz, że… * Witamina C chroni nas przed chorobami serca, dzienna dawka około 700 mg zmniejsza ryzyko zgonu z powodu chorób układu krążenia o 62%. * Aby spalić 3500 tysięcy kalorii (pół kilograma!) musimy np. przebiec 42-kilometrową trasę maratonu. * Cukier nie powoduje otyłości, ale należy pamiętać o tym iż wiele pokarmów bogatych w cukier zawiera także sporo tłuszczu. Tłuszcze mają ponad dwa razy tyle kalorii co ta sama ilość białka i węglowodorów (cukier i skrobia). W ten sposób produkty zawierające dużo tłuszczu są bardzo kaloryczne. Produkty o dużej zawartości cukru takie jak ciastka, ciasta, cukierki, lody zawierają także dużo tłuszczów, a co za tym idzie kalorii, a równocześnie są ubogie w witaminy, minerały i białko.

8 RAK PIERSI A SAMOBADANIE PIERSI A SAMOBADANIE PIERSI Jest to najlepsza profilaktyka, ponieważ kobieta zna wygląd swoich piersi i natychmiast dostrzeże najmniejsze nawet zmiany, a tym samym może wykryć objawy choroby dużo wcześniej niż lekarz. Samobadanie piersi najlepiej robić raz w miesiącu, w drugim lub trzecim dniu po zakończeniu miesiączki, gdyż podczas jej trwania piersi są często guzkowate i bolesne..

9 Samobadanie piersi Badanie palpacyjne powinno obejmować zawsze oba sutki i węzły chłonne po obu stronach ciała. W badaniu należy uwzględnić fałd i dół pachowy. Szczególną uwagę należy zwrócić na górny boczny kwadrant gruczołu piersiowego, ponieważ około 50% złośliwych nowotworów sutka jest zlokalizowanych właśnie tam. Małe guzki najtrudniej jest zauważyć w części centralnej gruczołu. Każdy guzek lub inna zmiana sutka nasuwa podejrzenie nowotworu i powinny zostać jednoznacznie wyjaśnione przez chirurga lub onkologa.

10 Samobadanie piersi W czasie samobadania należy przestrzegać następujących zasad: n ależy dotykać skóry piersi całą długością palców, a badać opuszkami palców ; t rzeba rozpoczynać badanie zawsze w tym samym miejscu ; n ależy wykonywać zawsze pełne samobadanie, tj. badać pierś, okolicę nad i podobojczykową oraz pachową ; b adając piersi, należy oceniać następujące jej części: brodawkę, otoczkę brodawkową, skórę i miąższ piersi ; p rzed rozpoczęciem badania koniecznie należy "wprawić" rękę, dotykając innych części ciała ; p ierś w dotyku powinna mieć strukturę rozluźnionego pośladka ; t orbiel piersi przypomina konsystencją i sprężystością gałkę oczną ; c hrząstki nosa, z ograniczeniem ruchomości skóry nad nimi, przypominają podejrzany złączony ze skórą guzek piersi.

11 Przewlekła obturacyjna choroba płuc Szanowna Pani / Szanowny Panie Przewlekła obturacyjna choroba płuc, znana też pod nazwą rozedma lub przewlekłe zapalenie oskrzeli jest bardzo rozpowszechnioną na świecie i w Polsce chorobą występującą najczęściej u wieloletnich palaczy tytoniu. W Polsce zapada na nią co piąta osoba paląca, czynnie lub biernie narażona na działanie dymu tytoniowego. Choroba rozpoznawana jest późno, miedzy 50 a 60 rokiem życia, kiedy jest znacznie zaawansowana i postępuje mimo leczenia. Choroba zaczyna się od przewlekłego kaszlu i odpluwania niewielkiej ilości wydzieliny - szczególnie rano. Po latach pojawia się duszność podczas wysiłku. Początkowo występuje ona kilkakrotnie w ciągu roku, zazwyczaj podczas infekcji Z czasem duszność utrwala się. Duszność ogranicza możliwość pracy i proste czynności życiowe., a z czasem staje się nieznośna.

12 Przewlekła obturacyjna choroba płuc Nie leczona choroba prowadzi do, przewlekłego niedotlenienia organizmu, niewydolności serca i przedwczesnego zgonu. Jest czwartą w kolejności przyczyną zgonów w Polsce i jest powodem 20 proc. przyznawanych rent inwalidzkich. Podstawowym badaniem wydajności płuc jest - badanie spirometryczne jest prostym, nieinwazyjnym testem oceniającym czynność płuc. Badanie polega na wykonaniu głębokich wdechów i wydechów przez ustnik aparatu spirometrycznego. W przypadku wykrycia zmian w badaniu spirometrycznym pacjent zostanie objęty opieką lekarską, a w razie potrzeby także opieką specjalisty pulmonologa.

13 Przewlekła obturacyjna choroba płuc POChP - GOLD Według międzynarodowego consensusu - GOLD (Światowa straregia rozpoznawanie, leczenia i prewencji przewlekłej obturacyjnej choroby płuc - Global strategy for the diagnosis, management and prevention of chronic Obstructive Lung Disease uważa się, że: główną przyczyną POCHP jest palenie tytoniu zarówno czynne jak i bierne; dodatkowymi czynnikami usposabiającymi do wystąpienia POCHP są zawody: górnictwo, hutnictwo, transport, przemysł drzewny, papierniczy, włókienniczy, cementownie i przetwórstwo zboża także niski status socjo-ekonomiczny. najbardziej skuteczną i najtańszą metodą zapobiegającą chorobie oraz istotnie wpływającą na rokowanie i przebieg POCHP jest zaprzestanie palenia tytoniu (czynnego i biernego) na każdym etapie choroby; coroczne szczepienia przeciwko grypie znacząco zmniejszają częstość infekcji dróg oddechowych i liczbę hospitalizacji. włączenie na każdym etapie choroby rehabilitacji ruchowej oraz zwiększenie aktywności fizycznej chorych jest skutecznym sposobem poprawy jakości życia chorych i przyczynia się do opóźnienia rozwoju objawów choroby na równi z leczeniem farmakologicznym.


Pobierz ppt "10 ZASAD ZDROWEGO 10 ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA ŻYWIENIA 1.Dbaj o różnorodność spożywanych produktów 2.Unikaj nadwagi i otyłości 3.Produkty zbożowe powinny."

Podobne prezentacje


Reklamy Google