Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wykorzystanie CSR i współpracy międzysektorowej do wzrostu konkurencyjności firm dr Agnieszka Lenartowicz-Łysik Region Śląsko – Dąbrowski NSZZ Solidarność

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wykorzystanie CSR i współpracy międzysektorowej do wzrostu konkurencyjności firm dr Agnieszka Lenartowicz-Łysik Region Śląsko – Dąbrowski NSZZ Solidarność"— Zapis prezentacji:

1 Wykorzystanie CSR i współpracy międzysektorowej do wzrostu konkurencyjności firm dr Agnieszka Lenartowicz-Łysik Region Śląsko – Dąbrowski NSZZ Solidarność

2 Konkurencyjność: przewaga konkurencyjna Keagan i Green: przewaga konkurencyjna jest osiągana poprzez wykreowanie większej wartości niż zrobili to konkurenci, a wartość ta jest zdefiniowana przez percepcję konsumentów To konsument na rynku dokonuje ostatecznej weryfikacji strategii i działań przedsiębiorstwa poprzez zakup jego oferty lub jej odrzucenie

3 Klasyczne źródła przewagi: pozycjonowanie strategiczne/ dyscypliny Przywództwo kosztowe Zróżnicowanie (unikalność w ocenie klienta) Koncentracja: –na segmencie/ kliencie niszowym –na lokalnym rynku geograficznym M.E. Porter Doskonałość operacyjna Przywództwo produktowe Dopasowanie do potrzeb indywidualnego klienta M. Treacy, F.Wiersema

4 Klasyczne źródła przewagi: kluczowe kompetencje/ wyróżniające zdolności Kompetencje –ekonomiczne, –menadżerskie –psychologiczne (=zdolność przyswajania sobie przez uczestników organizacji reguł zachowań obowiązujących w jego otoczeniu –Marketingowe Prahalad i Hamel Architektura Reputacja Innowacje Zasoby strategiczne J. Kay

5 Inne klasyczne źródła przewagi: Dominująca pozycja na rynku Układy kooperacyjne Przewaga czasowa

6 CSR a przewaga konkurencyjna Współpraca międzysektorowa Aktywny dialog z interesariuszami Wolontariat pracowniczy Pozycjonowanie produktu przez marketing społecznie odpowiedzialny Innowacyjne wykorzystanie CSR Wczesne (przed wszystkimi innymi) dostrzeganie problemów społecznych lub/i znajdowanie innowacyjnych rozwiązań

7 Współpraca międzysektorowa jest źródłem wyjątkowej wiedzy o lokalnym rynku i jego potrzebach, –umożliwia wejście do konkretnej społeczności i zdobycie rzeczywistej wiedzy o oczekiwaniach jej przedstawicieli; –pozwala na uzyskanie lojalnych klientów; znacznie przyczynia się do budowy silnej, wiarygodnej i rozpoznawalnej marki na ryku (reputacji); może też pomóc w rozwiązaniu konkretnych problemów w biznesie (np. z dystrybucją czy też z absencją pracowników)

8 Wolontariat pracowniczy poprzez wspólne działania prospołeczne czy też prośrodowiskowe może wpłynąć bardzo korzystnie na –zmotywowanie pracowników i zwiększenie ich lojalności, a przez co też na efektywność ich pracy; –może też wpłynąć na wzrost kompetencji społecznych, w tym pracy w zespole, budowania sieci kontaktów i umiejętności komunikacji interpersonalnej, również z zakresu zarządzania czasem

9 Dialog z interesariuszami (1) aktywny, rzeczywisty –Każdy konsument ma w swojej kieszeni ogromną siłę, którą jest pieniądz. To za jego pomocą codziennie, podczas zakupów opowiada się za lub przeciwko określonej sprawie Konsument, który kiedyś był odizolowany i bierny, dziś podejmuje decyzje aktywnie wymieniając informację poprzez media społecznościowe i podejmuje działania wspólnie z innymi konsumentami oraz podmiotami rynku

10 dialog z interesariuszami (2) Producent uzyskuje też informację zwrotną na temat swojej oferty oraz zmieniających się oczekiwań konsumentów, –Może zbudować przewagę konkurencyjną poprzez oferowanie produktów czy usług w większym stopniu odpowiadających na potrzeby odbiorców.

11 Dostosowując się do wymagań interesariuszy, biznes zwiększa swoje bezpieczeństwo operacyjne i reputacyjne i może jednocześnie wkroczyć na nowe obszary konkurowania o lojalność odbiorcy. Jest to szczególnie istotne dla firm, których konkurencyjna polityka cenowa osiąga ostatnie granice opłacalności, a wyróżnienie się innowacyjną ofertą staje się coraz trudniejsze wobec mnożących się nowych kategorii produktowych i usługowych

12 dialog z interesariuszami (3) Ciekawym rozwiązaniem stosowanym przez firmy stawiające na innowacje jest także crowdsourcing. Model ten polega na korzystaniu z pomysłów zgłaszanych za pośrednictwem Internetu przez przedstawicieli niezależnych społeczności skupionych wokół danej marki i ogłaszanych przez nią wyzwań

13 Akcje, kampanie społeczne, marketing społecznie odpowiedzialny pozwalają na inne, nowe pozycjonowanie oferowanych wartości na rynku [również dywersyfikację]

14 Przykładem efektywnej współpracy pomiędzy NGO i prywatnym przedsiębiorstwem może być kampania realizowana przez właściciela marki Cisowianka i Polską Akcję Humanitarną. Partnerstwo jest skupione wokół budowy studni dla społeczności Sudanu. W związku z tym Cisowianka wprowadziła na rynek specjalną linię wody o pojemności 0,33l z charakterystyczną etykietą. Część zysków ze sprzedaży tego produktu przekazywana jest właśnie na cele realizowane przez PAH. Aby wzmocnić siłę przekazu specjaliści wyliczyli, że zakup jednej butelki Cisowianki daje 5l wody pitnej dla mieszkańców Sudanu. Akcji towarzyszyła kampania medialna, której ambasadorką była aktorka Agata Buzek. Specjalną edycję wody można nadal kupić w wybranych sklepach.

15 Partnerstwo międzysektorowe w obszarze CSR Organizator: Żywiec Zdrój Partnerzy: Instytut Matki i Dziecka Instytut Żywności i Żywienia Mini Ministerstwo Edukacji Narodowej Tematy artykułów W jaki sposób zachęcać dzieci do picia wody? Jak powinna wyglądać dieta dziecka? Dlaczego powinniśmy uczyć dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych? Żywienie dzieci w wieku wczesnoszkolnym KORZYŚCI: nowe pozycjonowanie……

16 NIKE: Ostatnia podróż buta – na boisko zamiast na śmietnisko! Zamiast wyrzucać dziurawe, przetarte i zniszczone obuwie, można przynieść je do jednego z kilkuset punktów Nike Reuse-A-Shoe (najbliższe w Niemczech). Następnie buty trafiają do specjalnej fabryki, w której w procesie recyclingu przetwarzane są na Nike Grind – materiał służący do produkcji powierzchni sportowych oraz nowych produktów Nike. Program Reuse-A-Shoe powstał na początku lat 90. Co roku zbierane jest średnio 1,5 miliona par butów. Od momentu powstania programu do dnia dzisiejszego zebrano już około 25 milionów par butów.

17 Zaleta: zamknięcie pętli w procesie produkcyjnym butów sportowych. Korzyścią dla środowiska jest ponowne wykorzystanie obuwia – nie ląduje ono na wysypisku śmieci gdzie rozkładałoby się latami. Należy zauważyć, że rozwiązanie to ma też swoje wady. Nike Grind to nadal tworzywo sztuczne, podobnie jak materiał, z którego produkowane są sportowe buty, nie jest biodegradowalne, w związku z czym pozostanie w naturze na bardzo długi czas. Sam proces pozyskiwania z butów materiału wtórnego nie pozostaje na pewno bez wpływu na czystość powietrza. Miejsca zbiórki zużytego obuwia to zazwyczaj sklepy Nike oraz Converse i zakłady usług komunalnych zlokalizowane w różnych miejscach na całym świecie (ponad 300 punktów) – w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Holandii, Australii, Nowej Zelandii, Niemczech, Hiszpanii. W USA można zostawić nieużywane już obuwie sportowe niemalże w każdym sklepie firmowym Nike.

18 Buty zgromadzone w poszczególnych punktach, trafiają do jednej z dwóch fabryk – w Memfis (w stanie Tennessee) albo w Meerhout w Belgii. Prawie każda część buta zostaje poddana recyclingowi – podeszwa zewnętrzna (Nike Grind Rubber – guma), podeszwa wewnętrzna (Nike Grind foam – pianka) i tkanina górna (Nike Grind Upper). Przetworzone obuwie służy do produkcji powierzchni sportowych (podłogi w salach gimnastycznych i na siłowniach, bieżnie, korty tenisowe, place zabaw, boiska do gry w piłkę nożną oraz w koszykówkę), wypełnień murawy lub podkładów pod dywany i wykładziny. Tyle par butów potrzeba aby powstały: –boisko do koszykówki – par; –boisko do piłki nożnej – par; –bieżnia – par; –plac zabaw – par; –kryte boisko do koszykówki – par.

19 O czym warto pamiętać Aby CSR stanowił rzeczywiste źródło wyróżnienia i przewagi nad konkurentami, realizacja społecznej odpowiedzialności musi być spójna, a przez to wiarygodna i autentyczna. Wiele firm traktuje CSR jako dodatkową działalność oderwaną od zarabiania pieniędzy. Nic bardziej mylnego. (…)Przy globalnych mediach i społecznie wrażliwych konsumentach [dynamiczny i długotrwały wzrost wartości przedsiębiorstwa] nie może być spełniony jeśli ignorowane są pozafinansowe aspekty działalności firmy.

20 Warte polecenia!

21 Czy odpowiedzialność społeczna ma przełożenie na korzyści ekonomiczne? Opłacalność CSR nie powinna być rozumiana w kategoriach zwrotu 1:1 z inwestycji, chociaż takie przełożenie nie jest wykluczone. Zasadniczą wartością odpowiedzialności społecznej jest jednak długa perspektywa korzyści, oparta na lojalności konsumenta wobec marki reprezentującej bliskie mu wartości.

22 Dziękuję za uwagę! (i życzę smacznego)


Pobierz ppt "Wykorzystanie CSR i współpracy międzysektorowej do wzrostu konkurencyjności firm dr Agnieszka Lenartowicz-Łysik Region Śląsko – Dąbrowski NSZZ Solidarność"

Podobne prezentacje


Reklamy Google