Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Opracowała: Renata Badowska Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Warszawie Filia w Grodzisku Mazowieckim.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Opracowała: Renata Badowska Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Warszawie Filia w Grodzisku Mazowieckim."— Zapis prezentacji:

1 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Opracowała: Renata Badowska Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Warszawie Filia w Grodzisku Mazowieckim

2 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie E-learning to jedna z form kształcenia wykorzystująca wszelkie dostępne media elektroniczne, w tym sieci komputerowe, przekazy satelitarne, telewizyjne i radiowe. Stanisław Szabłowski

3 Edukacja online, znana jest już od ponad trzystu lat, i bierze swe początki z kształcenia korespondencyjnego, zainicjowanego w roku 1700 w Stanach Zjednoczonyc E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie

4 Przykłady e-learningu :  kursy e-learningowe udostępnienie poprzez sieć lub na nośnikach danych  Internetowe wykłady  Dystrybucję treści i komunikację mailową Wykorzystanie listy lub forów dyskusyjnych  Wideokonferencje realizowane przez dedykowane aplikacje i sprzęt zaopatrzony w kamery internetowe.  Szkolenia grupowe prowadzone na odległość z wykorzystaniem narzędzi do pracy grupowej  Wykorzystanie komunikatorów w celu prowadzenia wymiany informacji w trybie synchronicznym  Wykorzystanie mechanizmów testujących do zbierania opinii lub oceny prac  Wykorzystanie telefonu, iPodów, iPhonów

5 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Formy e-learningu : CBT Learning - wykorzystuje CD, DVD inne nośniki, ich odbiorca jest indywidualny Wady: brak kontaktu z tutorem i innymi kursantami, forma głównie oparta na samokształceniu, modyfikacje materiału - niemożliwe WBT Learning - wykorzystuje sieć Internet, zaleta tej formy jest sprawna komunikacja z tutorem i kursantami, co sprawia, że kursy są interaktywne Wady: Bariery technologiczne i finansowe

6 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Zalety e-learningu:  ruchomy czas pracy  nauka we własnym tempie  wygoda (nauka np. w domu)  urozmaicenie nauki  interaktywna forma nauki  możliwość powrotu do dowolnej partii materiału w dogodnym czasie  relacje miedzy uczestnikami  minimalizacja strachu i nieśmiałości

7 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Zalety e-learningu:  kontakt z mentorem  centralizacja procesu nauczania  standaryzacja  powtarzalna jakość szkoleń  łatwość modyfikacji treści  indywidualizacja  uzupełnienie innych typów szkoleń  kontrola realizacji

8 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Możliwości e-learningu:  perspektywy rozwoju  dotarcie do różnych grup  indywidualizacja tempa i odbiorcy  wsparcie programów unijnych  zastosowanie różnych multimediów (dźwięk, film, pokaz, grafika, animacja, zasoby internetu)

9 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Wady e-learningu:  dodatkowa i spora inwestycja  powtarzalna jakość szkoleń  brak osobistego kontaktu z mentorem  wrażenie odosobnienia  czasochłonność realizacji  wymagana infrastruktura

10 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Zagrożenia e-learningu:  brak niezbędnych umiejętności  opór przed pracą przy komputerze  niewłaściwe nastawienie ucznia  niechęć do innowacji  niestabilna praca komputera  wadliwy kurs  brak gratyfikacji

11 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie 17 elementów dobrego kursu: 1.wstępne informacje o kursie dostępne on-line 2.wstępne szkolenie z nawigacji i obsługi 3.syllabus kursu – nie później niż podczas pierwszych zajęć 4.materiały – atrakcyjne 5.wiele odnośników 6.funkcjonalność kursu 7.podobne funkcje jak w tradycyjnej szkole 8.materiały dostosowane do różnych stylów uczenia się 9.prezentacja w sposób logiczny – łatwość poruszania się po kursie 10.kontakt on-line z prowadzącym

12 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie 17 elementów dobrego kursu: 11.konieczność zajęć synchronicznych 12.podtrzymywać uwagę i zainteresowanie 13.używać poprawnego języka 14.strony muszą ładować się szybko 15.w kursie powinni brać udział zewnętrzni eksperci 16.reguły kontroli i procedury 17.Kontrolować raporty aktywności

13 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Zasady dobrego kursu e-learningowego:  minimum długości – maksimum zawartości  interakcja  ucz obrazem  łatwy dostęp do kursu  profiluj pod kątem użytkowników  zbieraj opinie

14 E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie

15 9 kroków przy projektowaniu: 1.Motywowanie ucznia 2.Wyjaśnienie 3.Nawiązywanie do wcześniejszej wiedzy 4.Prezentacja treści 5.Wspieranie uczących się 6.Zachęcanie do aktywności 7.Narzędzia do samooceny 8.Ocena przebiegu uczenia się 9.Zachęta do poszerzania wiedzy E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie

16 Przydatność narzędzi e-learningowych :  wspomaganie tradycyjnych lekcji  pozalekcyjne dostarczanie potrzebnej wiedzy  sposób na wprowadzanie na lekcjach zadań problemowych  utrwalenie lub kontrola wiedzy przez test przed pójściem na lekcję  zaangażować uczniów do wykorzystania różnorodnych, kształcących projektów E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie

17 Przydatność narzędzi e-learningowych  do tworzenia i udostępniania własnych elektronicznych środków dydaktycznych  platforma może także być pomocna do prowadzenia stacjonarnych lekcji w pracowni komputerowej  do wspomagania procesu dydaktycznego za pomocą projektów edukacyjnych E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie

18 Przydatność narzędzi e-learningowych  Inne materiały dla uczniów słabych i z zaległościami  Dla uczniów wybitnych by mogli rozwijać swoje zdolności dzięki dodatkowej pracy  Dla uczniów niepełnosprawnych lub chorych stworzyć zestaw lekcji umożliwiający naukę bez uczęszczania do szkoły  Młodzi blogerzy są bardziej twórczy i cenią wartość słowa pisanego wyżej od rówieśników. Dla tych osób pisanie jest ważne w osiągnięciu sukcesu w dorosłym życiu. E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie

19 Czym jest platforma Moodle? Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) – środowisko nauczania zdalnego za pomocą sieci teleinformatycznych, dostępne przez przeglądarkę internetową. Platforma e-learningowa Moodle została stworzona w oparciu o Apache, PHP i MySQL lub PostgreSQL. Można ją uruchomić w systemach operacyjnych Linux, MS Windows, Mac OS X, NetWare 6. Moodle jest rozprowadzany za darmo jako oprogramowanie open source zgodnie z licencją GNU GPL. E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie

20 To najpopularniejsza platforma w Polsce. Daje możliwość korzystania z kursów już dostępnych jak i tworzyć własne. Platforma jest wykorzystywana na uczelniach, w ośrodkach doskonalenia nauczycieli jak i szkołach podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie

21 Przykładowe platformy e-learnngowe: – firmy Inwest-tor oferującej szkolenia tworzenia kursów na platformie Moodlewww.inwestor-tor.pl - Fundacji dzieci Niczyje -MSCDN województwa mazowieckiego - WODN w Skierniewicach - Internetowy Uniwersytet Mądrego Wychowania E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie

22 Literatura: A. Barczak [i in.]: Zdalna edukacja, Warszawa, 2009 R. Lorens: Nowe technologie w edukacji, Warszawa; Bielsko- Biała, 2011 M. Plebańska: E-learning, Warszawa, 2011 S. Szabłowski: E-learning dla nauczycieli, Rzeszów, E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie


Pobierz ppt "E-learning narzędziem wspomagającym nauczanie Opracowała: Renata Badowska Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Warszawie Filia w Grodzisku Mazowieckim."

Podobne prezentacje


Reklamy Google