Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

NASTAW SWÓJ ZEGAR NA ZDROWIE. Nikt z nas nie chce chorować, każdy pragnie zdrowie zachować, dlatego na dzisiejszym spotkaniu mówić będziemy o zdrowym.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "NASTAW SWÓJ ZEGAR NA ZDROWIE. Nikt z nas nie chce chorować, każdy pragnie zdrowie zachować, dlatego na dzisiejszym spotkaniu mówić będziemy o zdrowym."— Zapis prezentacji:

1 NASTAW SWÓJ ZEGAR NA ZDROWIE

2 Nikt z nas nie chce chorować, każdy pragnie zdrowie zachować, dlatego na dzisiejszym spotkaniu mówić będziemy o zdrowym odżywianiu ! Nie wystarczą tu bajery trzeba, chodzić na spacery. Trzeba się gimnastykować i nie wolno leniuchować. Kąpiel w ciepłej wodzie co dzień, sprzyja zdrowiu i urodzie. Jeśli chcesz być gościem z klasą, dbaj o czystość, nie o fason. Pragniemy też namówić młodzież, aby odświeżała odzież. Niezależnie od humoru dbała o zęby,bez oporu. Młody człowieku: Odrzuć od siebie troski, a humor będziesz miał boski Często się ciesz i głośno śmiej, bo śmiech to zdrowie, żyć będzie lżej.

3 PIRAMIDA DZIŚ CI POWIE JAK WŁAŚCIWIE DBAĆ O ZDROWIE, WIĘC JĄ DOBRZE ZAPAMIĘTAJ NA POWSZECHNE DNI I ŚWIĘTA PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA jest graficznym przedstawieniem grup spożywczych (produkty zbożowe,warzywa i owoce, mleko i produkty mleczne, produkty białkowe, tłuszcze) wchodzących w skład wzorcowej dziennej racji pokarmowej. Kolorowa piramida z rysunkami produktów w sposób bardzo obrazowy i precyzyjny ilustruje, jak należy komponować zdrowe posiłki, korzystając z odpowiednich proporcjach z produktów z każdej grupy żywnościowej. Piramida jest prostą i sprawdzającą się pomocą uczącą zasad zdrowego żywienia. Poniżej piramidy przedstawiono różne formy aktywności fizycznej dla podkreślenia,że spożycie kalorii powinno być zbilansowane z wysiłkiem fizycznym i jest warunkiem utrzymania dobrego zdrowia.

4 RADY NIE OD PORADY,czyli jak żyć żeby zdrowym być W przeciwieństwie do silników samochodowych, które są napędzane wyłącznie określonym rodzajem paliwa nasz organizm może funkcjonować dzięki spożywaniu różnego rodzaju pokarmów. Dlaczego?- Do utrzymania pełni zdrowia potrzebujemy wielu składników, które pełnią ważną role: Białko –służy do budowy i odbudowy komórek i tkanek organizmu Tłuszcze – dostarczają energii i pełnią funkcję budulcową Węglowodany-są głównym środkiem energii Błonnik - reguluje prace przewodu pokarmowego, zwiększa uczucie sytości i zmniejsza wchłanianie szkodliwych substancji Witaminy - pełnią funkcje regulujące, tj. biorą udział w wielu procesach zachodzących w org anizmie Składniki mineralne - pełnią funkcje regulujące a także stanowią budulec wielu tkanek Woda-bierze udział we wszystkich niemal procesach zachodzących w organizmie. Transportuje składniki odżywcze i zbędne produkty przemiany materii, utrzymuje stałą temperaturę ciała. Każda z grup żywieniowych przedstawiona w piramidzie dostarcza innych wartości pokarmowych, ale żadna nie może dostarczyć nam wszystkich. Dlatego najlepszym sposobem zaopatrzenia organizmu we wszystkie potrzebne składniki odżywcze jest urozmaicona dieta, która da nam zdrowie, energię i dobre samopoczucie. A więc: NA KANAPKE PRÓCZ WĘDLINY POŁÓŻ LISTEK ZIELENINY, OPRÓCZ KLUSEK I KOTLETA NIECH SIĘ Z JARZYN SKŁADA DIETA

5 WARTO ĆWICZYĆ BO: poprawisz ogólną sprawność fizyczną i unikasz wad postawy; wzmocnisz siłę mięśni i koordynację ruchów; stracisz zbędne kilogramy, zwiększysz spalanie kalorii, utrzymasz prawidłową masę ciała; wzmocnisz pamięć, koncentrację, będziesz szybciej się uczył; będziesz bardziej odporny na stres i będziesz mieć lepszy nastrój; zapobiegniesz rozwojowi wielu groźnych chorób związanych z siedzącym trybem życia.

6 JEDZ RAZOWCE Z GRUBYM ZIARNEM, ZDROWE JEST PIECZYWO CZARNE. PŁATKI KASZE ORAZ RYŻ, ŁADNIE ZJADAJ, DOBRZE GRYŹ, MAKARONÓW NIE UNIKAJ, Z APETYTEM JE POŁYKAJ !! Produkty zbożowe nisko przetworzone (m. in. otręby, mąki razowe, ryż brązowy, płatki owsiane, kasze: jaglaną, gryczaną, jęczmienną), które dostarczamy organizmowi są doskonałym źródłem złożonych węglowodanów i błonnika, witaminy z grupy B oraz składników mineralnych. ZOSTAW SMALEC DOLEJ OLEJ, NIECH NA OLEJ BĘDZIE KOLEJ! DOBRA TAKŻE JEST OLIWA, BO DLA ZDROWIA SPRAWIEDLIWA! Oleje roślinne (oliwa z oliwek, oleje: rzepakowy, słonecznikowy, ryżowy, z pestek winogron) ze względu na wysoką zawartość nienasyconych kwasów (NNKT) powinny być spożywane przede wszystkim na surowo, jako dodatek to różnych potraw. W naszej diecie powinny znaleźć się nasiona sezamu, słonecznika, siemienia lnianego, pestki dyni które m. in. bogate są w NNKT i składniki mineralne.

7 PRÓBUJCIE RÓŻNYCH WARZYW I OWOCÓW TĘCZY, A DZIEŃ BĘDZIE PIĘKNIEJSZY! ZJADAJ JABŁKO I MARCHEWKĘ, GRUSZKĘ, KOPER, KALAREPKĘ, BO W OWOCACH I WARZYWACH SAMO ZDROWIE SIĘ UKRYWA! 5 powodów, by czerpać radość z 5 porcji owoców i warzyw każdego dnia: warzywa i owoce są źródłem składników takich jak: witaminy, składniki mineralne oraz fito składniki; pomagają zachować prawidłową masę ciała, dodają energii, poprawiają wygląd i samopoczucie; są znakomitym źródłem błonnika pokarmowego; spożywanie warzyw i owoców zmniejsza ryzyko chorób serca, udarów i niektórych nowotworów; doskonale smakują i jest ich ogromny wybór. 5 powodów, by czerpać radość z 5 porcji owoców i warzyw każdego dnia: warzywa i owoce są źródłem składników takich jak: witaminy, składniki mineralne oraz fito składniki; pomagają zachować prawidłową masę ciała, dodają energii, poprawiają wygląd i samopoczucie; są znakomitym źródłem błonnika pokarmowego; spożywanie warzyw i owoców zmniejsza ryzyko chorób serca, udarów i niektórych nowotworów; doskonale smakują i jest ich ogromny wybór. BÓB, FASOLA, GROSZEK, SOJA – TO POTRAWA BĘDZIE TWOJA! NIE GARDŹ TEŻ ORZECHEM WŁOSKIM – ORZECH WŁOSKI TEŻ JEST BOSKI!

8 CHUDE MIĘSO, DRÓB I RYBA TO NAJLEPSZE BIAŁKO CHYBA Ryby są przede wszystkim źródłem pełnowartościowego białka. Poza tym ryby ZAWIERAJĄ ZNACZNĄ ILOŚĆ KWASÓW TŁUSZCZOWYCH ( NNKT) Z RODZINY OMEGA-3 I OMEGA-6, czyli tzw. dobrych tłuszczów. Odgrywają one istotną rolę m.in. w rozwoju funkcjonowaniu mózgu, poprawiają pamięć i koncentracje, a także chronią młody organizm przed rozwojem chorób serca w późniejszym wieku. Ryby są również źródłem wielu składników mineralnych, takich jak: wapń, potas, magnez, selen, fosfor, żelazo, jod, miedź, kobalt, oraz witamin: A,D,E,C i witaminy z grupy B. Jaja są przede wszystkim doskonałym źródłem pełnowartościowego białka. Ponadto w jajkach skoncentrowanych jest wiele witamin, takich jak: A,D,E, witaminy z grupy B i składniki mineralnych, takich jak : wapń, fosfor, żelazo, magnez, sód potas i cynk. Dzięki zawartości tak wielu składników odżywczych, wpływają na prawidłową pracę układu nerwowego, kostnego, odpornościowego, a także poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci. Jajka są również jednym z najlepszych źródeł luteiny (barwnik występujący w żółtku), która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku- chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym i poprawia widzenie. Aby dłużej zachować sprawność umysłową należy jeść też pokarmy niskowęglowodanowe, wysokobiałkowe i niskotłuszczowe, czyli np. chude mięso indyka i kurczaka.

9 MLEKO, JOGURT, SER, MAŚLANKA - TO JEST TWOJA WYLICZANKA, DUŻO BIAŁKA ZAWIERAJĄ I O KOŚCI TWOJE DBAJĄ Nabiał to nazwa grupy produktów żywnościowych, w skład których wchodzą mleko i jego przetwory: sery, twaróg, jogurty, kefiry, maślanki. Rola składników zawartych w mleku i jego przetworach : Wapń jest głównym budulcem kości i zębów, bierze udział w obniżeniu stężenia cholesterolu, w skurczu mięśni, właściwej pracy układu nerwowego i zachowaniu właściwej krzepliwości krwi; duża zawartość wapnia przeciwdziała rozwojowi nadwagi i otyłości, a wraz z innymi składnikami np. z magnezem, przyczynia się do utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi. Zawarte w mleku witaminy A i E wpływają na prawidłowy wzrok, a wraz z potasem wspomagają pracę serca, z witaminą B2 i cynkiem biorą udział w utrzymaniu właściwego stanu naszej skóry. Witamina E, magnez i potas pełnią istotną rolę w przewodzeniu bodźców nerwowych z narządów mięśni oraz wpływają na pracę i budowę siły mięśni. Nie można zapominać o pełnowartościowym białku, które jest podstawowym budulcem naszych komórek i tkanek oraz o nienasyconych kwasach tłuszczowych. Napoje fermentowane z mleka zawierają korzystne kultury bakterii, które stymulują rozwój mikroflory jelitowej, wspomagają proces trawienia.

10 EKOLOGIA JEST DZIŚ TRENDY, WIĘC POHAMUJ SWE ZAPĘDY. JEDZ CODZIENNIE ZDROWĄ ŻYWNOŚĆ BO TO WZMACNIA TWĄ AKTYWNOŚĆ! Czy zastanawiało Was kiedyś, co znaczy ….. żywność ekologiczna? Tym terminem określa się żywność, której sposób wytwarzania jest zgodny z ustalonymi zasadami, do jej produkcji nie używa się chemicznych środków ochrony roślin i nawozów sztucznych. Żywność ekologiczna ma oczywiście walory zdrowotne i biologiczne, zawiera m.in. więcej witamin i składników mineralnych w porównaniu z żywnością pochodzącą z upraw konwencjonalnych. Ekologiczne metody produkcji żywności są również przyjazne środowisku.

11 WSKAZÓWKI PRAKTYCZNE- Na tej mapie znajdziesz gospodarstwa ekologiczne 1.Stare Żukowice: Krzysztof Drwal – hodowla roślinno – zwierzęca; Stanisław Kuta – hodowla roślinno – zwierzęca. 2.Ładna: Dominik Garlicki - hodowla roślinno – zwierzęca, Józef Mondel - hodowla roślinno – zwierzęca. 3.Skrzyszów: Tomasz Skórka - hodowla roślinna. 4.Tuchów: Antoni Ryba – sadownictwo. 5.Jodłówka Tuchowska – Mirosław Szary – sadownictwo. 6.Zabłędza: Paweł Marszałek - hodowla roślinno – zwierzęca. 7.Ołpiny: Mieczysław Solarz – agroturystyka. 8.Kowalowa: Wiesław Kozioł - hodowla roślinno – zwierzęca. 9.Lubcza: Stanisław Mróz - hodowla roślinno – zwierzęca Jacek Lesiak - hodowla roślinno – zwierzęca

12 POSŁUCHAJ JESZCZE – OTO OSTATNIE PRZESTROGI… POMOGĄ CI WIEŚĆ ŻYCIE ZDROWSZE PRZYJACIELU DROGI! Tłuszcze mają swe zalety, ale wady też niestety! Ograniczaj ich spożycie, gdy o zdrowie dbasz i życie. Mięso czerwone też jedz z umiarem, co nie znaczy nie jedz wcale! Nie jedz chipsów, nie pij coli, bo Cię brzuszek znów rozboli! Precz hamburgery, różne hot – dogi, wasze maniery – nasze przestrogi. Lepiej talerz wypełnić groszkiem, niż fast foodów zjeść choć troszkę! Wszyscy lubią jeść batony i ciasteczka, pyszny cukier wszak w nich mieszka. Lecz przyczyną są próchnicy i nadwagi pomocnicy. A więc każdy niech pamięta, by słodycze jeść od święta. Aby żyć długo i zdrowo nie przesadzaj także z solą, pij za to dużo wody – będziesz piękny i młody.

13 Podczas posiłków spożywania stosuj zasady dobrego wychowania! Jedz powoli, długo żuj, byś się potem dobrze czuł. Kto w jedzeniu umiar trzyma, tego kolka się nie ima. I pamiętaj, by na co dzień każdy owoc płukać w wodzie. Gdy umyjesz pomidora oraz gruchę, wejdą w lepszą komitywę z Twoim brzuchem. GDY ZASADY TE PRZYSWOISZ, WIESZ JUŻ DOBRZE NA CZYM STOISZ! WIELKIE SZANSE MASZ NA ŻYCIE W ZDROWIU, SZCZĘŚCIU I ZACHWYCIE!!!! Oczy zamknięte, język za zębami… powiemy więc krótko: precz z nałogami !!! Nie siedź długo przed ekranem, bo zostaniesz cyber- baranem. Zostaw na chwilę komputer z grami, kiedy koledzy wołają: pobaw się z nami!. Zanim się pożegnasz z głodem chwyć za mydło, odkręć wodę. Ręce myj bez żadnych trików, nim się najesz naleśników, aby razem z łakociami nie zjeść brudu z zarazkami.

14 PAMIĘTAJ CZŁEKU MIŁY I PRZEKAŻ DLA CAŁEJ RODZINY: ŻE O ZDROWIE DBAĆ WYPADA, BO TO JEST JEDYNA RADA! ZAPRASZAMY WIĘC NA FESTYN ŻYCIA, BĘDZIE FAJNA MUZA I MLEKO DO PICIA, KONKURSY, TURNIEJE I PREZENTACJE - TO TYLKO NIEKTÓRE NASZE ATRAKCJE! PIERWSZEGO CZERWCA SIĘ NIE OCIĄGAJCIE I DO NASZEJ SZKOŁY PRZYBYWAJCIE!!!

15 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! Niech na wieki zapamięta szkolna brać, że o zdrowie trzeba dbać. Ażeby nie przyszedł Wam do głowy tryb życia niezdrowy, na oku Was będziemy mieli Młodzi Zdrowi I Weseli. Wszystkie rady do serca weźcie sobie i jak my dbajcie o zdrowie.


Pobierz ppt "NASTAW SWÓJ ZEGAR NA ZDROWIE. Nikt z nas nie chce chorować, każdy pragnie zdrowie zachować, dlatego na dzisiejszym spotkaniu mówić będziemy o zdrowym."

Podobne prezentacje


Reklamy Google