Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPIS TREŚCI Wstęp Warsztaty artystów Ćwiczenie Podsumowanie Bibliografia.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPIS TREŚCI Wstęp Warsztaty artystów Ćwiczenie Podsumowanie Bibliografia."— Zapis prezentacji:

1

2 SPIS TREŚCI Wstęp Warsztaty artystów Ćwiczenie Podsumowanie Bibliografia

3 WSTĘP Działalność artysty plastyka, obok strony czysto twórczej, ma także stronę rzemieślniczą. Dopiero odpowiednio wyposażony warsztat i opanowana technika pozwalają na swobodną pracę, nieskrępowaną walką z opornym surowcem i narzędziem. Ideałem jest, jeżeli artysta sam wykonuje swoje projekty; wynikiem podziału na projektanta i wykonawcę w dodatku bez ścisłej współpracy są często prace fałszywe, na których znać rozdźwięk między pomysłem a realizacją.

4 Kuchnia artysty ma coś z pracowni alchemika. Atmosfera, w jakiej rodzą się arcydzieła, intryguje laików, którzy zawsze chętniej podziwiają dzieła mistrzów w ich pracowniach niż w galeriach i na wystawach.

5 CZY WIESZ, CZYM POSŁUGUJE SIĘ ARTYSTA, ABY WYKONAĆ: akwarelę akwarelę obraz olejny obraz olejny rysunek rysunek fresk fresk mozaikę mozaikę rzeźbę w kamieniu rzeźbę w kamieniu ceramikę ceramikę drzeworyt drzeworyt miedzioryt miedzioryt litografię litografię graffiti graffiti fotografię fotografię grafikę komputerową grafikę komputerową ODGADNIJ CZYJ TO WARSZTAT

6 WARSZTAT 1 Ulubiona technika amatorów, ma bardzo nieskomplikowany warsztat: pudełko farb wodnych, parę pędzli i wiadro wody. Za to wymaga ogromnej pewności i szybkości - poprawki wykluczone. Ulubiona technika amatorów, ma bardzo nieskomplikowany warsztat: pudełko farb wodnych, parę pędzli i wiadro wody. Za to wymaga ogromnej pewności i szybkości - poprawki wykluczone. Niewprawni amatorzy malują na sucho, bo łatwiej spokojnie ciągnąć pędzelkiem, niż kiedy woda ścieka z papieru, zmuszając do błyskawicznego działania. Niewprawni amatorzy malują na sucho, bo łatwiej spokojnie ciągnąć pędzelkiem, niż kiedy woda ścieka z papieru, zmuszając do błyskawicznego działania.

7 AKWARELA Źródło grafiki: Eva Rugsveen Akwarela1

8 WARSZTAT 2 To malarstwo to już cała alchemia: malarz potrzebuje wielu przyborów i pomocy. To malarstwo to już cała alchemia: malarz potrzebuje wielu przyborów i pomocy. W pracowni stoją stosy blejtramów, czyli ram drewnianych, z napiętym zagruntowanym płótnem; farby, w tubach gromadzą się latami. Całe pęki pędzli szczecinowych i włosianych, okrągłych i płaskich tkwią w wazonikach. Palety, noże, szpachle, oleje, zalegają półki. Na sztalugach schną obrazy przed werniksowaniem. W pracowni stoją stosy blejtramów, czyli ram drewnianych, z napiętym zagruntowanym płótnem; farby, w tubach gromadzą się latami. Całe pęki pędzli szczecinowych i włosianych, okrągłych i płaskich tkwią w wazonikach. Palety, noże, szpachle, oleje, zalegają półki. Na sztalugach schną obrazy przed werniksowaniem.

9 MALARSTWO OLEJNE Źródło grafiki: Antoni Kawałko Park Pałacowy W Białowieży

10 WARSZTAT 3 Można go zrobić byle czym: ołówkiem, kredką, pomadką do ust, pędzlem, piórem, palcem, patykiem, igłą; za pomocą: tuszu, farby, błota, krwi, co jest pod ręką, wszystkim naraz albo czym kto woli. Można go zrobić byle czym: ołówkiem, kredką, pomadką do ust, pędzlem, piórem, palcem, patykiem, igłą; za pomocą: tuszu, farby, błota, krwi, co jest pod ręką, wszystkim naraz albo czym kto woli. Może być wykonany na tekturze, papierze, chodniku, murze, tablicy. Może być wykonany na tekturze, papierze, chodniku, murze, tablicy. Może być wytatuowany na skórze ludzkiej, wyryty na skale, wydrapany na ławce (nie polecamy). Spełnia funkcje robocze, jest notatką artysty, samodzielnym dziełem sztuki i nieomylnym sprawdzianem klasy. Może być wytatuowany na skórze ludzkiej, wyryty na skale, wydrapany na ławce (nie polecamy). Spełnia funkcje robocze, jest notatką artysty, samodzielnym dziełem sztuki i nieomylnym sprawdzianem klasy.

11 RYSUNEK Źródło grafiki: Maria Lewandowicz

12 WARSZTAT 4 Jak mówił Michał Anioł jest robotą dla ludzi silnych i zdecydowanych. Jak mówił Michał Anioł jest robotą dla ludzi silnych i zdecydowanych. Oprócz umiejętności malarskich, artysta musi zaznajomić się z pracą murarza i korzystać z jego narzędzi. Oprócz umiejętności malarskich, artysta musi zaznajomić się z pracą murarza i korzystać z jego narzędzi. Artysta maluje na mokrej zaprawie (al fresco), tak, aby farba wnikając w głąb wiązała się z ostatnią jej warstwą. Przygotowanie ściany i zaprawa są wspólnym dziełem malarza i murarza. Ale i malowidło ścienne, wykonywane na sucho, też często się tak nazywa. Artysta maluje na mokrej zaprawie (al fresco), tak, aby farba wnikając w głąb wiązała się z ostatnią jej warstwą. Przygotowanie ściany i zaprawa są wspólnym dziełem malarza i murarza. Ale i malowidło ścienne, wykonywane na sucho, też często się tak nazywa.

13 FRESK Źródło grafiki:

14 WARSZTAT 5 Jest to technika operująca wielkimi przestrzeniami na ścianie (lub podłodze), jest techniką monumentalną i podobnie z pomocą murarza wykonuje się zaprawę. Jest to technika operująca wielkimi przestrzeniami na ścianie (lub podłodze), jest techniką monumentalną i podobnie z pomocą murarza wykonuje się zaprawę. Na świeżej zaprawie układa się według projektu: kamyki, płytki ceramiczne lub kawałki kolorowego szkła. Na świeżej zaprawie układa się według projektu: kamyki, płytki ceramiczne lub kawałki kolorowego szkła. Ta technika odporna jest na działanie atmosferyczne i dzięki temu można ją stosować jako zewnętrzną dekoracje architektoniczną. Ta technika odporna jest na działanie atmosferyczne i dzięki temu można ją stosować jako zewnętrzną dekoracje architektoniczną.

15 MOZAIKA Źródło grafiki:

16 WARSZTAT 6 Osoba, która przygotowuje się do tej pracy, musi mieć świetną kondycję fizyczną. Powinna też mieć dobrze oświetloną pracownię z górnym światłem, by wykonywana rzecz była oświetlona ze wszystkich stron. Osoba, która przygotowuje się do tej pracy, musi mieć świetną kondycję fizyczną. Powinna też mieć dobrze oświetloną pracownię z górnym światłem, by wykonywana rzecz była oświetlona ze wszystkich stron. Narzędzia nie są skomplikowane: komplet dłut, młotków, pilników, no i materiał: marmur, granit czy inne kamienie. Rzecz może być również wykonana zupełnie prostymi narzędziami, choćby kozikiem czy siekierą. Narzędzia nie są skomplikowane: komplet dłut, młotków, pilników, no i materiał: marmur, granit czy inne kamienie. Rzecz może być również wykonana zupełnie prostymi narzędziami, choćby kozikiem czy siekierą.

17 RZEŹBA Źródła grafiki:

18 WARSZTAT 7 To jedno z najstarszych rzemiosł, znane już w czasach młodszego paleolitu. Pracownia tego artysty musi być wyposażona w koło garncarskie do formowania naczyń (rzeźby lepi się ręcznie) i piec do wypalania. To jedno z najstarszych rzemiosł, znane już w czasach młodszego paleolitu. Pracownia tego artysty musi być wyposażona w koło garncarskie do formowania naczyń (rzeźby lepi się ręcznie) i piec do wypalania. Dobór kolorów i polewy wymaga dużej wiedzy chemicznej popartej latami doświadczeń, ale i tak otwierając piec, twórca zawsze oczekuje niespodzianek. Dobór kolorów i polewy wymaga dużej wiedzy chemicznej popartej latami doświadczeń, ale i tak otwierając piec, twórca zawsze oczekuje niespodzianek. W tym rzemiośle, istnieje ogromny margines dla twórczej inwencji artysty. Właściciel pracowni w Yallauris, gdzie Picasso tworzył swoje miski i talerze, opowiadał, że artysta pracował wbrew wszelkim regułom, a osiągnięte rezultaty zdumiały fachowców i ukazały nowe artystyczne możliwości tej techniki. W tym rzemiośle, istnieje ogromny margines dla twórczej inwencji artysty. Właściciel pracowni w Yallauris, gdzie Picasso tworzył swoje miski i talerze, opowiadał, że artysta pracował wbrew wszelkim regułom, a osiągnięte rezultaty zdumiały fachowców i ukazały nowe artystyczne możliwości tej techniki.

19 CERAMIKA Źródło grafiki:

20 WARSZTAT 8 Artysta wykonuje nie dzieło pojedyncze, lecz kliszę, z której można zrobić szereg odbitek. Najstarszą techniką jest drzeworyt, do którego jak sama nazwa poucza artysta potrzebuje deski i kompletu rylców. Artysta wykonuje nie dzieło pojedyncze, lecz kliszę, z której można zrobić szereg odbitek. Najstarszą techniką jest drzeworyt, do którego jak sama nazwa poucza artysta potrzebuje deski i kompletu rylców. Żeby otrzymać odbitkę z wyciętym rysunkiem, tzw. klocek, deskę powleka się farbą drukarską po wypukłych powierzchniach i odbija za pomocą prasy na papierze. Żeby otrzymać odbitkę z wyciętym rysunkiem, tzw. klocek, deskę powleka się farbą drukarską po wypukłych powierzchniach i odbija za pomocą prasy na papierze.

21 GRAFIKA Źródło grafiki: Agnieszka Grudzień

22 WARSZTAT 9 Odwrotnie niż drzeworyt, jest kliszą wklęsłą (to znaczy, że na odbitkach uwidaczniają się części wyryte, nie zaś wypukłe). Odwrotnie niż drzeworyt, jest kliszą wklęsłą (to znaczy, że na odbitkach uwidaczniają się części wyryte, nie zaś wypukłe). Na płycie ryje się metalowym rylcem, po czym pokrywa się farbą drukarską całą płytę. Po dokładnym wytarciu powierzchni płyty, farba pozostaje tylko w rowkach. Kreska tej techniki musi być cienka, gdyż w szerokim wyżłobieniu farba się nie utrzyma. Na płycie ryje się metalowym rylcem, po czym pokrywa się farbą drukarską całą płytę. Po dokładnym wytarciu powierzchni płyty, farba pozostaje tylko w rowkach. Kreska tej techniki musi być cienka, gdyż w szerokim wyżłobieniu farba się nie utrzyma.

23 MIEDZIORYTMIEDZIORYTMIEDZIORYTMIEDZIORYT Źródło grafiki:

24 WARSZTAT 10 Ta technika była długo we wzgardzie u artystów, mimo to szeroko ją stosowano. Znakomity rysownik i malarz francuski, Daumier, wykonał nią ok rysunków. Ta technika była długo we wzgardzie u artystów, mimo to szeroko ją stosowano. Znakomity rysownik i malarz francuski, Daumier, wykonał nią ok rysunków. Wynaleziona w 1798, jest techniką płaską: na specjalnym kamieniu nie ryje się, lecz rysuje kredką lub tuszem, a odpowiednie zabiegi gumą arabską i kwasem azotowym sprawiają, że farba drukarska przylega tylko do miejsca zarysowanego. Wynaleziona w 1798, jest techniką płaską: na specjalnym kamieniu nie ryje się, lecz rysuje kredką lub tuszem, a odpowiednie zabiegi gumą arabską i kwasem azotowym sprawiają, że farba drukarska przylega tylko do miejsca zarysowanego. Technikę przez długie lata wykonywali drukarze według rysunku artysty. Dopiero Toulouse-Lautrec sam przeniósł się do drukarni i – współpracując z drukarzem – wspaniale rozszerzył możliwości tej techniki. Technikę przez długie lata wykonywali drukarze według rysunku artysty. Dopiero Toulouse-Lautrec sam przeniósł się do drukarni i – współpracując z drukarzem – wspaniale rozszerzył możliwości tej techniki.

25 LITOGRAFIALITOGRAFIALITOGRAFIALITOGRAFIA Źródło grafiki:

26 WARSZTAT 11 Wynikiem tej techniki, są prace wykonywane: długopisem, flamastrem, pędzlem, sprayem lub sprayem przez szablon. Pierwsza z wymienionych technik wykorzystywana jest na małych powierzchniach, najczęściej wewnątrz budynków, w odróżnieniu od pozostałych, używanych do dużych, zewnętrznych powierzchni. Wynikiem tej techniki, są prace wykonywane: długopisem, flamastrem, pędzlem, sprayem lub sprayem przez szablon. Pierwsza z wymienionych technik wykorzystywana jest na małych powierzchniach, najczęściej wewnątrz budynków, w odróżnieniu od pozostałych, używanych do dużych, zewnętrznych powierzchni. Najbardziej popularne jest malowanie sprayem, a najbardziej efektywne malowanie sprayem przez szablon. Ta ostatnia technika daje możliwości wykonania wielu kopii w krótkim czasie. Najbardziej popularne jest malowanie sprayem, a najbardziej efektywne malowanie sprayem przez szablon. Ta ostatnia technika daje możliwości wykonania wielu kopii w krótkim czasie.

27 GRAFFITI Źródło grafiki:

28 WARSZTAT 12 Ten artysta potrzebuje aparatu. Często przydają mu się: statyw, obiektywy, filtry. Ten artysta potrzebuje aparatu. Często przydają mu się: statyw, obiektywy, filtry. Tematyka jego prac może być przeróżna np. przyroda, krajobrazy, ludzie, zwierzęta, martwa natura. Tematyka jego prac może być przeróżna np. przyroda, krajobrazy, ludzie, zwierzęta, martwa natura. Efekty pracy zapisywane są na kliszy albo na nowoczesnych nośnikach cyfrowych. Efekty pracy zapisywane są na kliszy albo na nowoczesnych nośnikach cyfrowych.

29 FOTOGRAFIA Źródło grafiki: zdjęcia własne

30 WARSZTAT 13 W swojej pracy nie może się obejść bez komputera. Powinien posiadać również skaner i drukarkę. Tworzy ciekawe kompozycje graficzne. Najczęściej pracuje przy użyciu najnowszych programów, jest zatem zawsze na czasie z nowinkami technicznymi. W swojej pracy nie może się obejść bez komputera. Powinien posiadać również skaner i drukarkę. Tworzy ciekawe kompozycje graficzne. Najczęściej pracuje przy użyciu najnowszych programów, jest zatem zawsze na czasie z nowinkami technicznymi. Ciężko byłoby wykonywać ten zawód na zupełnie otwartej przestrzeni, nie mając dostępu do przysłowiowego gniazdka w ścianie. Ciężko byłoby wykonywać ten zawód na zupełnie otwartej przestrzeni, nie mając dostępu do przysłowiowego gniazdka w ścianie. Pracuje... Myszką, ale przede wszystkim głową. To tu najpierw tworzy projekt swojego dzieła, potem szybko przelewa go do pamięci peceta. Pracuje... Myszką, ale przede wszystkim głową. To tu najpierw tworzy projekt swojego dzieła, potem szybko przelewa go do pamięci peceta.

31 GRAFIKA KOMPUTEROWA Źródło grafiki:

32 AKWARELAOBRAZ OLEJNYRYSUNEKFRESK MOZAIKA RZEŹBACERAMIKA GRAFIKA MIEDZIORYT LITOGRAFIA GRAFFITI FOTOGRAFIA GRAFIKA KOMPUTEROWA PODSUMOWANIE

33 ĆWICZENIE DLA CIEBIE Korzystając z Programu graficznego Paint lub Corel, wykonaj jedną ilustrację wybranego przez siebie warsztatu artystycznego. Powodzenia

34 Rysunek przedstawiający warsztat pracy malarza olejnego (widok z okna)

35 BIBLIOGRAFIA Kołaczkowska U., 500 zagadek z historii sztuki. WP, Warszawa Kołaczkowska U., 500 zagadek z historii sztuki. WP, Warszawa Turowska-Zakrzewicz K., Plastyka. Klasa V. Podręcznik, Wydawnictwo M. Rożak, Straszyn Turowska-Zakrzewicz K., Plastyka. Klasa V. Podręcznik, Wydawnictwo M. Rożak, Straszyn Źródło grafiki: zdjęcia własne zdjęcia własne

36


Pobierz ppt "SPIS TREŚCI Wstęp Warsztaty artystów Ćwiczenie Podsumowanie Bibliografia."

Podobne prezentacje


Reklamy Google