Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Číslo přílohy:VY_32_INOVACE_ICTIVAD. Autor:Mgr. Renata Staszowská Předmět:Dějepis Třída:7.A Šablona projektu:I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Číslo přílohy:VY_32_INOVACE_ICTIVAD. Autor:Mgr. Renata Staszowská Předmět:Dějepis Třída:7.A Šablona projektu:I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující"— Zapis prezentacji:

1 Číslo přílohy:VY_32_INOVACE_ICTIVAD. Autor:Mgr. Renata Staszowská Předmět:Dějepis Třída:7.A Šablona projektu:I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační technologie Jazyk:Polština Název a anotace:Średniowieczne zamki.Seznámení s životem na středověkých hradech. Druh učebního materiálu:DUM - Prezentace PowerPoint Očekávaný výstupIlustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti. Využité materiály:Využité materiály se nachází na poslední stráně této prezentace.

2 w średniowieczu zamki wznosili przede wszystkim przedstawiciele rodów szlacheckich służył szlachcie za mieszkanie w czasie wojny zapewniał ochronę nie tylko właścicielowi, ale również poddanym z okolicznych wsi

3 na wzgórzach - dzięki takiemu położeniu mogli strażnicy szybciej dostrzec nacierającego wroga zamki były otoczone murami obronnymi – były to wysokie umocnienia, które otaczały zamek zamki były otoczone fosą, którą wypełniono wodą - głębokość fosy przekraczała wysokość dorosłego człowieka fosa należała do jednego z elementów zamkowego systemu bezpieczeństwa

4 budowano bardzo długo – nawet 20 lat budowały setki poddanych budowano z kamienia – był bardziej wytrzymały aniżeli drewno, z którego budowano pierwsze grody okrągłe wieże – umożliwiał łucznikom strzelanie z nich we wszystkich kierunkach, były bardziej wytrzymałe niż czworokątne blanki – wycięcia w górnej części murów obronnych, łucznicy mogli się ukryć za wyższą częścią muru i uniknąć strzał przeciwnika

5 w zamku mieszkał szlachcic ze swoją rodziną i dworem – razem ze służbą i rzemieślnikami dwór mógł liczyć nawet 100 osób przypominał miasto tętniące życiem szlachta mieszkała w najwyższej wieży, gdzie znajdowały się komnaty mieszkalne i sale, w których odbywały się uroczystości w budynkach otaczających dziedziniec mieszkali rzemieślnicy, którzy zaopatrywali mieszkańców zamku w swoje rzeczy w zamku również przebywało wiele zwierząt – owce, kury, kozy,krowy, konie

6 szlachcic zarządzał zamkiem i podległymi mu wioskami, wydawał rozkazy, rozsądzał spory, wymierzał sprawiedliwość, organizował polowania, urządzał turnieje rycerskie, sprawował rózne urzędy państwowe żona szlachcica zajmowała się gospodarstwem i kuchnią, pilnowała pracy służby, czuwała nad nauką dzieci, podczas nieobecności męża przejmowała jego obowiązki i zarządzała zamkiem chłopcy byli wychowywani inaczej niz dziewczynki, mieli stać się w przyszłości rycerzami, dlatego jeździli konno, walczyli, rzucali oszczepem dziewczynki uczyły się szyć, haftować, grać na instrumentach, tańczyć dzieci uczyły się pisać i czytać

7 BIESIADY I UCZTY – to jedna z ulubionych rozrywek średniowiecza kucharze przygotowywali wiele smakowitych potraw gospodarz zamku wraz z małżonką i najważniejszymi gośćmi zasiadali na honorowym miejscu przy głównym stole, który stał wyżej niż pozostałe wszyscy jedli rękami, ponieważ nie było sztućców do stołu zapraszano przyjaciół szlachcica, bogatych rycerzy i innych właścicieli zamków podczas uczt na stołach pojawiało się nawet 30 dań, podawano dziczyznę, ryby, drób, dzikie ptactwo, a na deser owoce i słodkie wypieki dania zapijano winem i piwem

8 na ucztach pojawiali się trubadurzy, wędrowni muzykanci, kuglarze trubadurami nazywano śpiewających poetów, którzy śpiewali o miłości oraz bohaterskich rycerzach dużą atrakcją stanowiły oswojone zwierzęta

9 ulubiona rozrywka szlachty w średniowieczu polowano na jelenie, dziki, wilki, niedźwiedzie łowy umożliwiały rycerzom doskonalić technikę jazdy konnej, posługiwanie się bronią polowanie wzmacniało sprawność fizyczną i zręczność polowanie było niebezpieczne, ponieważ dzikie zwierzęta bywają bardzo agresywne

10 zamek atakowali wrogowie, którzy go chcieli zdobyć i zająć ziemie należące do szlachcica najezdnicy posługiwali się machinami oblężniczymi i katapultami, które burzyły mury, na bramy używano tarany atakujący także wspinali się na mury za pomocą długich drabin zamek było można i podpalić strzelaniem strzał w drewniane elementy obrońcy bronili się np.polewaniem najeźdzców gorącą wodą, nawet i gnojówką

11 Kto i w jakim celu budował zamki? Co to jest mur obronny i fosa? Czym zajmował się szlachcic, co robiła jego żona? Kto mieszkał w zamku? Czym jedzono dania? Dlaczego organizowano polowania? Kto to byli TRUBADURZY?

12 ksiegarz.pl hugbert.blog.pl zamkipolskie.com wikipedia.pl okaje.info.pl zamki.res.pl


Pobierz ppt "Číslo přílohy:VY_32_INOVACE_ICTIVAD. Autor:Mgr. Renata Staszowská Předmět:Dějepis Třída:7.A Šablona projektu:I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující"

Podobne prezentacje


Reklamy Google