Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Android - wprowadzenie Łukasz Przywarty 171018. Ramowy plan prezentacji Czym jest Android: definicja, krótka historia. Architektura systemu. Architektura.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Android - wprowadzenie Łukasz Przywarty 171018. Ramowy plan prezentacji Czym jest Android: definicja, krótka historia. Architektura systemu. Architektura."— Zapis prezentacji:

1 Android - wprowadzenie Łukasz Przywarty

2 Ramowy plan prezentacji Czym jest Android: definicja, krótka historia. Architektura systemu. Architektura aplikacji. Właściwości systemu. Środowisko deweloperskie. Zalety i wady 2/23

3 Utworzony przez konsorcjum 86 firm wchodzących w skład Open Handset Alliance (OHA) w 2007 r. Czym jest Android? 3/23 System operacyjny Zestaw bibliotek Aplikacje ++

4 Napisany w: C, C++, Java. Wspierane platformy: ARM, MIPS, x86. Rodzina systemów operacyjnych: Unix, Linux. Ostatnia stabilna wersja: 4.2 Jelly Bean. Licencja: Apache 2.0. Czym jest Android? C.d. 4/23

5 75% - udział na rynku platform mobilnych (iOS – 14,9%, Blackberry - 4,3%) – liczba aktywowanych urządzeń – dzienna liczba aktywacji. System dostępny na telefonach komórkowych, tabletach ale również: telewizorach, netbookach czy aparatach cyfrowych. Czym jest Android? C.d. 5/23

6 Krótka historia rozwoju Androida – utworzenie Android Inc. (Andy Rubin, Rich Miner, Nick Sears, Chris White) – przejęcie Android Inc. przez Google. 6/23

7 Krótka historia rozwoju Androida c.d – pierwsze oficjalne wydanie SDK – pierwsze komercyjne wydanie Androida z telefonem komórkowym (HTC Dream) – Android wiodącą platformą na rynku urządzeń mobilnych (wcześniej Symbian) – 75% udział w rynku, 500 milionów aktywnych urządzeń. 7/23

8 Architektura systemu 8/23

9 Architektura systemu - aplikacje 4. warstwa. Wykonywane przez maszynę wirtualną Dalvika. Wbudowane aplikacje: książka kontaktów, kalendarz, przeglądarka internetowa, telefon, klient wiadomości SMS/MMS itd. Aplikacje w markecie /aplikacje użytkownika. Aplikacje napisane w języku JAVA. 9/23

10 Architektura systemu - komponenty 3. warstwa. Framework aplikacji: manager widoków, manager aktywności, manager powiadomień, manager zasilania, manager okien, odtwarzacz multimediów… Możliwość zastępowania komponentów. Każda aplikacja równa. Równoległe wykonywanie. 10/23

11 Architektura systemu - biblioteki 2. warstwa. Zestaw bibliotek (C/C++) wykorzystywanych przez komponenty. –SQLite, SSL, libc, OpenGL, WebKit etc. Dostęp możliwy poprzez framework aplikacji. 11/23

12 Architektura systemu – biblioteki c.d. 2. warstwa. Podstawowe biblioteki dające funkcjonalności znane z języka JAVA. –API do struktur danych, obsługi plików, sieci, grafiki etc. Dalvik Virtual Machine (1): –wirtualna maszyna Javy – wersja Google, –środowisko uruchomieniowe dla każdej aplikacji (jedna aplikacja, jeden proces, jedna instancja DVM), 12/23

13 Architektura systemu – biblioteki c.d. Dalvik Virtual Machine (2): –różnice w stosunku do JVM: inne kody bajtowe (bytecodes), kod w całości w jednym pliku.dex (zamiast w wielu plikach klas), DVM bazuje na rejestrach (zamiast stosach), –kompilacja: –wydajna obsługa nawet dużej liczby odrębnych DVM. 13/23.java.class.dex

14 Architektura systemu – Linux kernel 1. warstwa. Język C. Obsługa podstawowych usług systemu. –Zarządzanie pamięcią i procesami. –Stos sieciowy. –Sterowniki. –Bezpieczeństwo. 14/23

15 Architektura aplikacji Plik.apk – zasadniczo.zip z określoną strukturą pliku. Budowa pliku.apk: –plik manifestu (XML z dużą dawką metadanych – biblioteki, uprawnienia, wersja API etc.), –paczka źródeł (dźwięki, grafika etc.), –klasy DVM tworzące aplikację. 15/23

16 Stos aplikacji Uruchomienie aplikacji: –tworzenie procesu zawierającego aktywność, –okno aplikacji zajmuje cały ekran (oprócz paska statusu) –możliwość przełączenia aplikacji lub ekranu aplikacji, –ekrany są przechowywane na stosie, istnieje możliwość powrotu do poprzedniego widoku. 16/23

17 Cykl życia aplikacji 3 stany. Stan aktywny – aktywność na pierwszym planie (na szczycie stosu), Stan pauzy – gdy traci focus, ale jest nadal widoczna dla użytkownika (np. gdy zajmuje część ekranu), Stan zatrzymania – aktywność przykryta przez inną aktywność. 17/23

18 Cykl życia aplikacji c.d. 18/23

19 Środowisko deweloperskie Android SDK – debugger, biblioteki, emulator, dokumentacja, próbki kodu, tutoriale. –Wspierane IDE: Eclipse z ADT (Android Development Tool), IntelliJ IDEA, NetBeans. Android NDK (Native Development Kit) – dla bibliotek napisanych w C i innych językach. Android Debug Bridge (ADB). 19/23

20 Zalety systemu Android Kompletna platforma (IDE, emulator). Otwartość i dostępność. Łatwość i prostota wdrożenia (Java). Bogata biblioteka komponentów (np. klawiatura), które można zastąpić własnym rozwiązaniem. Możliwość obsługi innych urządzeń niż telefony i tablety. 20/23

21 Wady systemu Android Otwartość – względy bezpieczeństwa. Rozproszenie – dedykowane wersje systemu na różne urządzenia, dla różnych operatorów, utrudniona procedura aktualizacji. 21/23

22 Bibliografia Collins Ch., Halpin M., Kappler M., Anroid in practice, /23

23 Android - wprowadzenie Łukasz Przywarty


Pobierz ppt "Android - wprowadzenie Łukasz Przywarty 171018. Ramowy plan prezentacji Czym jest Android: definicja, krótka historia. Architektura systemu. Architektura."

Podobne prezentacje


Reklamy Google