Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Strategic Sourcing w obszarze zakupu usług i możliwości jego wykorzystania w przedsiębiorstwach branży hutniczej Konferencja Hutnictwo 2006 Katowice, 11.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Strategic Sourcing w obszarze zakupu usług i możliwości jego wykorzystania w przedsiębiorstwach branży hutniczej Konferencja Hutnictwo 2006 Katowice, 11."— Zapis prezentacji:

1 Strategic Sourcing w obszarze zakupu usług i możliwości jego wykorzystania w przedsiębiorstwach branży hutniczej Konferencja Hutnictwo 2006 Katowice, 11 maja 2006 Copyright © 2006 Accenture. All rights reserved. Accenture, its logo, and Accenture Innovation Delivered are trademarks of Accenture.

2 © Accenture All Rights Reserved. 2 Zakup usług – trendy i tendencje TRADYCYJNY MODEL NOWY MODEL Suma wydatków na usługi staje się coraz bardziej znaczącą pozycją Rachunku Zysków i Strat Wydatki przedsiębiorstw na zakup usług stanowiły stosunkowo niewielką część całości wydatków Kategoria zakup materiałów obejmowała często wydatki na zakupy związane z utrzymaniem majątku i infrastruktury, remontami oraz bieżącymi naprawami Odpowiedzialność za zakup usług – w tym wybór dostawcy i ustalenia warunków współpracy - ponosiły w dużej części działy produkcyjne i utrzymania ruchu Część wydatków traktowanych dotąd jako zakupy materiałów przechodzi do kategorii wydatków na usługi (np. części zamienne outsourcing usług remontowych i konserwacyjnych) Istnieje potrzeba intensywniejszego angażowania w proces zakupu usług profesjonalnego Działu Zakupów oraz pracy w ramach tzw. zespołów międzyfunkcyjnych.

3 © Accenture All Rights Reserved. 3 Zakup usług a Strategic Sourcing Strategic Sourcing możemy definiować więc jako okresowe zdarzenie, które obejmuje identyfikację potencjalnych dostawców oraz wybór i zakontraktowanie docelowego dostawcy dla określonych kategorii zakupowych Strategic Sourcing w zakupach usług skupia się na: Kategoryzacji, logicznym grupowaniu usług oraz konsolidacji wydatków Identyfikacji optymalnego modelu zakupu i kontraktowania usług, (np. single sourcing, co-sourcing, outsourcing, usługi włączone w zakupy materiałów) gwarantującego redukcję kosztów, zwiększenie wydajności oraz poprawę bezpieczeństwa pracy Definicji i budowie krótkoterminowego planu i długoterminowej strategii ich zakupu Zapewnieniu warunków kontraktowych spełniających oczekiwania jakościowe oraz wspierających programy ciągłej poprawy i redukcji kosztów w ramach łańcucha dostaw Definicji reguł monitorowania jakości wykonywanych usług oraz określenia dodatkowych warunków niezbędnych dla spełnienia kryteriów partnerstwa

4 © Accenture All Rights Reserved. 4 Redukcja kosztu Redukcja kosztów pozyskani a i procesu Unikanie kosztów Ograniczenie popytu wewnętrznego Łagodzenie ryzyk Ograniczanie pozostałych kosztów Redukcja ilości dokumentów Uproszczenie procesu wymiany dokumentów e-Procurement i karty Miejsce Strategic Sourcing w całkowitym programie redukcji kosztów Cost Savings Strategic Sourcing Rationalize Supply Base Redukcja wydatków na wykonanyc h zakupach Strategic Sourcing Racjonalizacja bazy dostawców

5 © Accenture All Rights Reserved. 5 Zakupy są jednym z głównych obszarów dających możliwości redukcji kosztów a tym samym poprawy zyskowności w coraz bardziej konkurencyjnej kosztowo branży hutniczej Jakie korzyści może przynieść Strategic Sourcing? Zysk Koszty pozostałe Zakupy % +50% Dalsze inwestycje celem usprawnienia procesu zakupu i zaopatrzenia Inwestycje w obszarze badań i rozwoju Inwestycje w obszar kontaktu i obsługi klienta Osiągnięte oszczędności mogą zostać zainwestowane w rozwojowe obszary 5-procentowa redukcja kosztów zakupu może pozwolić na 50% wzrost zysku

6 © Accenture All Rights Reserved. 6 Strategic Sourcing usług a branża hutnicza Dla firm międzynarodowych i koncernów globalnych związanych z branżą hutniczą istnieje możliwość podporządkowania wielu rodzajów usług do kategorii, dla których decyzje zakupowe mogą być podejmowane na poziomie ponadregionalnym Już istniejąca i ciągle rosnąca konkurencja na rynku usług pozwala na znalezienie interesujących alternatyw dla dotychczasowych dostawców lub/i docelowego modelu kontraktowania Postępująca stabilizacja w obrębie branży hutniczej oraz zauważalna chęć wejścia na rynek polski i naszego regionu dużych graczy usługowych daje możliwości poszukiwania nowych opcji współpracy i rozwoju partnerstwa długoterminowego Section Name Kategoria zakupowa usługPrzykład osiągniętych oszczędności Transport wyjściowy (samochodowy)10% Transport wewnętrzny9% Uzdatnianie wody33% Przerób żużla7% Przykłady osiągniętych oszczędności w branży hutniczej w Europie

7 © Accenture All Rights Reserved. 7 Wyzwania projektowe i rola firm doradczych Główne wyzwania dla inicjatywy sourcingu Silne wsparcie z poziomu kadry zarządzającej Harmonijna współpraca w obrębie sourcingowych zespołów międzyfunkcyjnych Cele inicjatywy sourcingu zgodne z ogólną strategią firmy (np. w zakresie outsourcingu określonych usług) Gotowość organizacji do akceptacji nowych procesów i procedur zakupu i rozliczania usług Pełna i jasna komunikacja dotycząca zakresu i celów inicjatywy sourcingu. Komunikacja wewnętrzna w obrębie firmy oraz komunikacja zewnętrzna z partnerami handlowymi Potencjalne wsparcie ze strony doradcy Dostarczenie metodologii projektów sourcingowych Wsparcie w organizacji i pracy zespołu projektowego (zespołów międzyfunkcyjnych) Dostarczenie wiedzy o rynku, dostawcach, specyfice kategorii zakupowych Wsparcie w procesie negocjacji i kontraktowania przy wykorzystaniu najlepszych praktyk Zapewnienie przejrzystości procesu zakupowego, m.in. wyboru dostawcy

8 © Accenture All Rights Reserved. 8 Dziękujemy Szczegółowe informacje dostępne w punkcie informacyjnym Accenture (podczas konferencji) lub poprzez kontakt bezpośredni: Filip KowalskiJacek CichoszAccenture


Pobierz ppt "Strategic Sourcing w obszarze zakupu usług i możliwości jego wykorzystania w przedsiębiorstwach branży hutniczej Konferencja Hutnictwo 2006 Katowice, 11."

Podobne prezentacje


Reklamy Google