Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POZYSKIWANIE KANDYDATÓW STRATEGIA REKRUTACYJNA, METODY POSZUKIWANIA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POZYSKIWANIE KANDYDATÓW STRATEGIA REKRUTACYJNA, METODY POSZUKIWANIA."— Zapis prezentacji:

1 POZYSKIWANIE KANDYDATÓW STRATEGIA REKRUTACYJNA, METODY POSZUKIWANIA

2 Strategie rekrutacyjne Rekrutacja wewnętrzna Rekrutacja zewnętrzna Rekrutacja wewnętrzna Rekrutacja zewnętrzna

3 REKRUTACJA WEWNĘTRZNA ZALETY Zwiększa motywację pracowników Zatrudnieni czują się doceniani i lojalni wobec org. Kandydat jest osobą znaną Mniejsze ryzyko pomyłki rekrutacyjnej Kandydat zna firmę i relacje w niej panujące Zna kulturę organizacyjną – nie trzeba go wdrażać do poruszania się w organizacji Niższe koszty WADY W sytuacjach kryzysu i redukcji personelu jest odbierana jako nielojalność pracodawcy efekt domina przy awansie na wyższym poziomie Brak świeżego, innowacyjnego spojrzenia na działalność firmy; Skłonność do powielania złych nawyków, schematów działania; Ryzyko powstawania klik; Problemy interpersonalne przy awansowaniu

4 REKRUTACJA ZEWNĘTRZNA ZALETY Brak rutynowych zachowań typowych dla organizacji szansa na innowacyjność; Mniejsze prawdopodobieństwo powielania błędów popełnianych przez starą kadrę; Kierownik z zewnątrz budzi większy respekt. WADY Wysokie koszty rekrutacji; Większa trudność i czasochłonność weryfikacji kompetencji kandydatów; Wyższe ryzyko popełnienia błędu w doborze pracownika; Dłuższy czas adaptacji i większa trudność w dopasowaniu di struktur formalnych i nieformalnych; Zagrożenie spadkiem motywacji pracowników już zatrudnionych.

5 Podstawowe pytania Czy na danym stanowisku potrzebna jest znajomość organizacji, czy np. nowe kompetencje, których nie posiadają już zatrudnieni? Czy w danym momencie, w danym zespole możemy kogoś awansować, czy potrzebne jest świeże spojrzenie, nowe inspiracje, nowe standardy działania? Czy potrzebny jest gotowy pracownik do merytorycznych zadań, który za to wolniej się adaptuje? Czy na danym stanowisku potrzebna jest znajomość organizacji, czy np. nowe kompetencje, których nie posiadają już zatrudnieni? Czy w danym momencie, w danym zespole możemy kogoś awansować, czy potrzebne jest świeże spojrzenie, nowe inspiracje, nowe standardy działania? Czy potrzebny jest gotowy pracownik do merytorycznych zadań, który za to wolniej się adaptuje?

6 Rekrutacja wewnętrzna Arbitralne wskazanie kandydata Zorganizowanie konkursu wewnętrznego Arbitralne wskazanie kandydata Zorganizowanie konkursu wewnętrznego

7 Organizacja konkursu wewnętrznego ETAPY Ustalenie reguł wyłaniania i oceniania kandydatów Wybranie osób podejmujących decyzje selekcyjne i zakresu ich działań Wskazanie grupy osób mogących uczestniczyć w konkursie Przedstawienie oferty udziału w konkursie Przeprowadzenie oceny i wyłonienie zwycięzcy. Warunki Nie wolno zmieniać reguł w trakcie gry Zwycięzca musi otrzymać wakujące stanowisko Uczestnikom konkursu należy zapewnić dyskrecję Konkurs wewnętrzny pozwala wyłonić osoby ambitne i dynamiczne – można to wykorzystać.

8 Uwaga W przedsiębiorstwach państwowych oraz organach administracji państwowej, konkursy stanowiskowe odbywają się według ściśle określonych reguł zawartych w poszczególnych aktach prawnych.

9 Kto przeprowadza rekrutację? Sama organizacja Firma zewnętrzna – outsourcing Typy firm oparte są na trzech kryteriach: 1. Poziom obsadzanych stanowisk 2. Technika pozyskiwania kandydatów 3. Dominująca metodologia działań. Sama organizacja Firma zewnętrzna – outsourcing Typy firm oparte są na trzech kryteriach: 1. Poziom obsadzanych stanowisk 2. Technika pozyskiwania kandydatów 3. Dominująca metodologia działań.

10 Kryterium: poziom stanowisk Firmy obsadzające wyłącznie najwyższe stanowiska kierownicze i specjalistyczne (executive search) Firmy obsadzające zarówno stanowiska średniego, jak i wyższego szczebla (doradztwo personalne) Firmy rekrutujące wyłącznie pracowników wykonawczych (są to często agencje pośrednictwa pracy) Firmy obsadzające wyłącznie najwyższe stanowiska kierownicze i specjalistyczne (executive search) Firmy obsadzające zarówno stanowiska średniego, jak i wyższego szczebla (doradztwo personalne) Firmy rekrutujące wyłącznie pracowników wykonawczych (są to często agencje pośrednictwa pracy)

11 Executive search 7 kluczowych kwestii: Jakie są projekty zakończone sukcesem, które wykonała firma w ciągu ostatnich 2 lat? Lista referencyjna klientów, z którymi można się skontaktować. Lista firm, z którymi firma ma podpisane umowy off limits. Warunki i czas gwarancji (zazwyczaj 6-12 m-cy) Średni czas realizacji projektu. Ile jest projektów rekrutacyjnych jednocześnie realizowanych przez konsultanta? Kim będą osoby zaangażowane w projekt? 7 kluczowych kwestii: Jakie są projekty zakończone sukcesem, które wykonała firma w ciągu ostatnich 2 lat? Lista referencyjna klientów, z którymi można się skontaktować. Lista firm, z którymi firma ma podpisane umowy off limits. Warunki i czas gwarancji (zazwyczaj 6-12 m-cy) Średni czas realizacji projektu. Ile jest projektów rekrutacyjnych jednocześnie realizowanych przez konsultanta? Kim będą osoby zaangażowane w projekt?

12 Kryterium: techniki pozyskiwania kandydatów firmy posługujące się wyłącznie metodą dotarcia bezpośredniego (direct search przez konsultantów tzw. head hunters lub executive search consultants) firmy posługujące się zarówno ogłoszeniami, jak i metodą poszukiwań bezpośrednich, firmy poszukujące głównie przez ogłoszenia. firmy posługujące się wyłącznie metodą dotarcia bezpośredniego (direct search przez konsultantów tzw. head hunters lub executive search consultants) firmy posługujące się zarówno ogłoszeniami, jak i metodą poszukiwań bezpośrednich, firmy poszukujące głównie przez ogłoszenia.

13 Kryterium: dominująca metodologia działań Firmy stosujące metodologię bezpośredniego dotarcia Firmy stosujące selekcję kandydatów zebranych przez ogłoszenia (advertising based recruitment) Firmy dokonujące szczegółowej oceny przydatności zawodowej (assessment) Firmy stosujące metodologię bezpośredniego dotarcia Firmy stosujące selekcję kandydatów zebranych przez ogłoszenia (advertising based recruitment) Firmy dokonujące szczegółowej oceny przydatności zawodowej (assessment)

14 Rodzaje rekrutacji zewnętrznej bierna aktywna bierna aktywna

15 Metody rekrutacji Ogłoszenia Internet Banki danych Szkoły Targi pracy Urzędy pracy Ogłoszenia Internet Banki danych Szkoły Targi pracy Urzędy pracy

16 Ogłoszenia Zalety: możliwość dotarcia do szerszego grona potencjalnych kandydatów Możliwość nakierowania na konkretne rynki Mniej kosztowne niż agencje pośrednictwa pracy Zalety: możliwość dotarcia do szerszego grona potencjalnych kandydatów Możliwość nakierowania na konkretne rynki Mniej kosztowne niż agencje pośrednictwa pracy Wady: niekiedy drogie Nakłady bez gwarancji odpowiedniej reakcji Koszty (czas i pieniądze) produkcji ogłoszeń.

17 Ogłoszenia Na wybór gazety czy czasopisma ma wpływ: koszt profil czytelników nakład Na wybór gazety czy czasopisma ma wpływ: koszt profil czytelników nakład Powinno zawierać: nazwę stanowiska krótki opis czynności wymaganych na tym stanowisku korzyści związane z danym stanowiskiem lokalizację typ poszukiwanej osoby metodę składania wniosku o przyjęcie

18 Akademia Kształcenia OMNIBUS jest niepubliczną placówką oświatową prowadząca m.in. kursy i szkolenia dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym z zakresu szeroko pojętej psychologii uczenia się. Jesteśmy jedną z największych placówek w kraju oferujących tego typu kursy. W związku z szybkim rozwojem poszukujemy chętnych do współpracy na stanowisku: PRZEDSTAWICIEL HANDLOWY/PRZEDSTAWICIEL OŚWIATOWY Osoba na stanowisku przedstawiciela oświatowego będzie odpowiedzialna za prowadzenie rozmów z osobami, które zgłosiły nam wcześniej zainteresowanie prowadzonymi przez nas kursami. Wymagania: wykształcenie minimum średnie (preferowane wyższe); własny samochód; zdolności interpersonalne; umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych; pogodne usposobienie; poczucie humoru.

19 Oferujemy: interesującą pracę stałą lub dodatkową (praca w weekendy) w zespole ambitnych ludzi z pasją; bardzo wysokie wynagrodzenie; darmowy pakiet szkoleń w naszym Centrum Szkoleniowym w Pruszczu Gdańskim; pracę w miłej i przyjaznej atmosferze. Osoby zainteresowane współpracą prosimy o przesłanie aplikacji (CV + list motywacyjny) na adres: W temacie wiadomości prosimy o wpisanie nazwy województwa. Dziękujemy za nadesłanie zgłoszenia i jednocześnie informujemy, że skontaktujemy się z wybranymi kandydatami. Prosimy o dołączenie klauzuli: "Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesów rekrutacji prowadzonego obecnie lub w przyszłości przez Akademię Kształcenia OMNIBUS S.C. (zgodnie z ustawą z dn r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. z 2002 nr 101. poz. 926 z późniejszymi zmianami)." Oferujemy: interesującą pracę stałą lub dodatkową (praca w weekendy) w zespole ambitnych ludzi z pasją; bardzo wysokie wynagrodzenie; darmowy pakiet szkoleń w naszym Centrum Szkoleniowym w Pruszczu Gdańskim; pracę w miłej i przyjaznej atmosferze. Osoby zainteresowane współpracą prosimy o przesłanie aplikacji (CV + list motywacyjny) na adres: W temacie wiadomości prosimy o wpisanie nazwy województwa. Dziękujemy za nadesłanie zgłoszenia i jednocześnie informujemy, że skontaktujemy się z wybranymi kandydatami. Prosimy o dołączenie klauzuli: "Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesów rekrutacji prowadzonego obecnie lub w przyszłości przez Akademię Kształcenia OMNIBUS S.C. (zgodnie z ustawą z dn r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. z 2002 nr 101. poz. 926 z późniejszymi zmianami)."

20 Ogłoszenie Opis, nazwa logo – jawne lub nie Nazwa stanowiska – informuje o treści i randze stanowiska Informacje o trybie zgłaszania, kontakcie i terminach – telefon, adres, poczta Opis, nazwa logo – jawne lub nie Nazwa stanowiska – informuje o treści i randze stanowiska Informacje o trybie zgłaszania, kontakcie i terminach – telefon, adres, poczta

21 Popularne w Polsce gazety Gazeta Wyborcza – poniedziałek dodatek Gazeta Praca Rzeczpospolita – dodatek Praca specjaliści w każdą środę Puls biznesu – Moja kariera Na Podkarpaciu Nowiny, Supernowości. Gazeta Wyborcza – poniedziałek dodatek Gazeta Praca Rzeczpospolita – dodatek Praca specjaliści w każdą środę Puls biznesu – Moja kariera Na Podkarpaciu Nowiny, Supernowości.

22 Bazy danych własne Firm rekrutacyjnych własne Firm rekrutacyjnych

23 Rekrutacja przy pomocy Internetu Serwisy samodzielne Ogłoszenia na portalach rekrutacyjnych, np. Systemy do e-rekrutacji, np. MrTedTalentLink Serwisy niesamodzielne Strona www organizacji, zakładka Praca/Kariera praca na allegro.pl Portale branżowe, np. praca.bankier.pl Serwisy biur karier

24 Porównanie metod rekrutacji OGŁOSZENIAINTERNETDANK DANYCH KOSZTYZróżnicowane Niskie ZASIĘGSzeroki Ograniczony CZASMin. 2-3 tyg. Pierwsze efekty szybkieNatychmiast MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA SAMODZIELNIE Tak tak

25 Praca tymczasowa Umowa między agencją pracy tymczasowej a pracodawcą Umowa o zatrudnienie pracownika tymczasowego, zawarta przez niego z agencją pracy tymczasowej. Umowa między agencją pracy tymczasowej a pracodawcą Umowa o zatrudnienie pracownika tymczasowego, zawarta przez niego z agencją pracy tymczasowej. Zadania o charakterze sezonowym, okresowym, lub doraźnym; Prace, których terminowe wykonanie przez etatowych pracowników nie byłoby możliwe; Prac, których wykonywanie normalnie należy do obowiązków nieobecnego pracownika.

26 Najnowsze trendy Internet hunting Referral fee Osobisty headhunter Internet hunting Referral fee Osobisty headhunter


Pobierz ppt "POZYSKIWANIE KANDYDATÓW STRATEGIA REKRUTACYJNA, METODY POSZUKIWANIA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google