Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U z 2002 Nr 141, poz. 1176)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ustawa z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U z 2002 Nr 141, poz. 1176)"— Zapis prezentacji:

1

2 Ustawa z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U z 2002 Nr 141, poz. 1176)

3 Jest to sprzedaż w zakresie działalności przedsiębiorstwa rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny)

4

5 Podać do wiadomości kupującego cenę towaru oraz jego cenę jednostkową Przy sprzedaży towarów luzem wymagane jest podanie tylko ceny jednostkowej

6 Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej 2000 zł, sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie istotne postanowienia umowy W pozostałych przypadkach, na żądanie kupującego sprzedawca potwierdza na piśmie zawarcie umowy z podaniem jego adresu, daty sprzedaży, określenia towaru, jego ilości i ceny

7 Sprzedawca udziela kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z towaru W szczególności: nazwę towaru, producenta lub importera, znak zgodności, informacje o dopuszczeniu do obrotu w RP, określenie energochłonności i inne

8 Informacje o towarze powinny znajdować się na towarze lub być z nim trwale połączone w przypadku, gdy sprzedawany jest w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W pozostałych przypadkach informacje te powinny być umieszczone w miejscu sprzedaży towaru i mogą być ograniczone do nazwy towaru i jego głównej cechy oraz wskazania producenta lub importera.

9 Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno- organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.

10 Sprzedawca ma obowiązek wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcję obsługi i konserwacji. Informacje te powinny być sporządzone w języku polskim lub w powszechnie zrozumiałej formie graficznej.

11

12 Sprzedawca opowiada wobec kupującego za zgodność towaru z umową.

13 Towar jest zgodny z umową jeśli: Odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi, ma cechy pokazanej próbki Nadaje się do celu, do jakiego zwykle jest używany oraz ma właściwości typowe dla tego rodzaju towaru Opowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru opartym na składanych publicznie zapewnieniach producenta wyrażonym w oznakowaniu towaru lub w reklamie

14 Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność z umową: gdy kupujący o tej niezgodności wiedział gdy niezgodność wynikła z winy kupującego

15 Jeżeli towar jest niezgodny kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez: nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy chyba, że naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, wtedy może żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.

16 Sprzedawca ma obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego na demontaż, dostarczenie oraz ponownego zamontowania i uruchomienia

17 Jeżeli sprzedawca nie ustosunkował się do żądania w terminie 14 dni, uważa się, że je uznał za uzasadnione Kupujący traci uprawnia jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności nie zawiadomi o tym sprzedawcy Sprzedawca odpowiada do dwóch lat od wydania towaru (termin ten biegnie na nowo w przypadku wymiany towaru)

18 Artykuły spożywcze należy reklamować niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności z umową żywność paczkowaną w terminie 3 dni od otwarcia opakowania, jednak nie później niż jej termin przydatności do spożycia żywność sprzedawaną luzem do 3 dni od daty sprzedaży

19 Uprawień kupującego z tytułu niezgodności z umową nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy.

20

21 Gwarant, bez odrębnej opłaty składa oświadczenie w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie odnoszące się do towaru konsumpcyjnego W oświadczeniu tym określa się obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego

22 W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić dane potrzebne do dochodzenia roszczeń: nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela czas trwania ochrony gwarancyjnej oświadczenie, że gwarancja nie ogranicza uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową

23 Pismo reklamacyjne musi zawierać : imię nazwisko przedsiębiorcy lub nazwę firmy, adres siedziby lub sklepu imię nazwisko kupującego oraz dane kontaktowe datę kiedy towar został zakupiony datę kiedy konsument zauważył wadę krótki opis usterek, czyli na czym polega niezgodność towaru z umową określić swoje żądanie, ewentualnie je uargumentować; można zrobić kopię paragonu jako dowodu zakupu;

24 Zachowaj paragon! Jest to dowód, że zawarłeś za sprzedawcą umowę, określa kto i co sprzedał, kiedy i za jaką kwotę. Jeśli nie możesz udokumentować zakupu, sprzedawca może odmówić uznania reklamacji

25 Jeżeli towar, który kupiliśmy, nie odznacza się cechami, które podane były w reklamie lub w opisie sprzedawcy lub producenta wychwalającej towar mamy pełne prawo go reklamować Warto jednak zachować ulotkę reklamową, aby móc udowodnić swoje roszczenia

26

27 zakupy przez Internet, zakupy za pomocą telefonu, zakupy przez katalogi wysyłkowe Towary kupione w ten sposób możesz zobaczyć, ale nie możesz ich dotknąć, przymierzyć, ani wypróbować działania

28 możesz zrezygnować z towaru bez podania przyczyny w terminie 10 dni od momentu wydania/odebrania rzeczy, jeśli rezygnujesz nie musisz ponosić dodatkowych kosztów, jednak koszty przesyłki ponosisz Ty Sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze w terminie 14 dni

29 Nie możesz zwrócić płyt, kaset, nagrań audiowizualnych, programów komputerowych jeśli usunąłeś ich oryginalne opakowanie, prenumeraty prasy, usług w zakresie gier i zakładów, biletów na świadczenia, które się już odbyły, przedmiotów, które ulegają szybkiemu zepsuciu (świeże owoce), przedmiotów kupionych w licytacji cenowej

30 Pamiętaj: nie musisz odbierać przesyłek, których nie zamawiałeś porównuj ceny i warunki sprzedaży sprawdź adres i telefon sprzedawcy sprawdź opinie na forum internetowym przeczytaj regulamin sklepu sprawdź koszt całkowity zakupu

31

32 W przypadku sporu ze sprzedawcą możesz zwrócić się do: Sądu, który rozstrzygnie spór Powiatowego Rzecznika Konsumentów, który udzieli bezpłatnej porady Organizacji konsumenckich, które udzielą porady oraz pomogą w rozstrzyganiu sporu

33

34

35

36

37

38

39


Pobierz ppt "Ustawa z dnia 27 lipca 2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U z 2002 Nr 141, poz. 1176)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google