Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ESTETYKA W MARKETINGU. Od chwili, kiedy budzimy się rano, aż do momentu, kiedy kończy się dzień pracy, pozostajemy pod wrażeniem tego co cały czas wokół

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ESTETYKA W MARKETINGU. Od chwili, kiedy budzimy się rano, aż do momentu, kiedy kończy się dzień pracy, pozostajemy pod wrażeniem tego co cały czas wokół"— Zapis prezentacji:

1 ESTETYKA W MARKETINGU

2 Od chwili, kiedy budzimy się rano, aż do momentu, kiedy kończy się dzień pracy, pozostajemy pod wrażeniem tego co cały czas wokół siebie widzimy, słyszymy, smakujemy, wąchamy i odczuwamy. Od naszego osobistego gustu zależy jak się ubieramy, jak urządzamy mieszkanie, jakie kupujemy samochody. Mimo to producenci i ich menadżerowie zapominają czym jest wartość dla klienta. A jest nią satysfakcja odbiorcy i spełnienie jego potrzeb. Ponieważ dziś większość potrzeb podstawowych konsumenta jest już zaspokojona, niektórzy producenci skupili się na zaspokajaniu potrzeb estetycznych. Wykorzystując bogatą gamę bodźców sensorycznych, firmy wpływają na swych odbiorców i stwarzają warunki obopólnego zadowolenia siebie samych i klientów. Dotyczy to nie tylko takich gospodarki gałęzi jak moda, branża kosmetyczna czy rozrywka, które z natury rzeczy są produktami estetycznymi. Dziś każda organizacja w każdej dziedzinie gospodarki, produkująca towary dla każdego rodzaju odbiorców, przedsiębiorstwa państwowe, firmy prywatne, konsumenckie, przemysłowe, usługowe mogą czerpać korzyści z zastosowania estetyki.

3 ABSOLUT VODKA

4 WÓDKA ABSOLUT Przykładem wpływu estetyki na promocję towaru może być wódka Absolut. Pojawiła się w USA pod koniec XX w. Importowana ze Szwecji - kraju który nie kojarzy się w żaden sposób z tradycjami produkcji wódek wysokogatunkowych i opakowana w staroświecką butelkę, której wygląd przypomina pracownię alchemika. Badania rynku wskazywały, że wprowadzenie tego produktu do sprzedaży zakończy się niepowodzeniem. Jednak stało się inaczej.

5 WÓDKA ABSOLUT W ciągu 10 lat sprzedaż tego alkoholu w USA wzrosła z 5 tys. do 2 i pół mln butelek rocznie. Pod koniec lat 80-tych Absolut zepchnął na dalszy plan przodującą od wielu lat wódkę Stolicznaja, osiągając zawrotny wynik 60 % sprzedaży wszystkich wódek importowanych. Dalej znalazł się na 3 miejscu w rankingu najlepiej sprzedających się wódek w Stanach Zjednoczonych (za Smirnoffem i Popovem). Jak to się stało?

6 WÓDKA ABSOLUT Wynik taki Absolut zawdzięcza solidnie przygotowanej kampanii reklamowej na rzecz wzmocnienia tożsamości firmy, zatytułowanej Produkt elegancki, krzykliwy, niepospolity, czasami głupawy, jednak zawsze stylowy, która słabości Absolutu zamieniła na jego zalety.

7 WÓDKA ABSOLUT Firma lansuje markę, głównie opierając się na kształcie butelki oraz charakte- rystycznej etykiecie, na której pojawiają się zawsze dwa wyrazy ABSOLUT VODKA. Dominują barwy chłodne, przenikliwe, głównie biel, szary, błękitny, srebrzysto-błękitny. Produkt jest przedstawiany jako gustowny, artystyczny, bez stwarzania wokół siebie zbędnego szumu. Nowe produkty wprowadzane są naturalnie. Zmienia się jedynie kolorystyka. Nigdy nie zmienia się kształt butelki ani wygląd liter na etykiecie.

8 WÓDKA ABSOLUT Nowym produktom towarzyszą kampanie reklamowe, ukazujące znane symbole w nieoczekiwanych miejscach, we wciąż zmieniającym się otoczeniu. W reklamie ABSOLUT PERFECTION przedstawiono krystalicznie przezroczystą butelkę wódki, z aureolą nad zakrętką.

9 WÓDKA ABSOLUT W reklamie ABSOLUT ORIGINAL przedstawiono butelkę wykonaną z kamienia z widocznymi rysami i pęknięciami, tak jakby dopiero przed chwilą archeolog wykopał ją z prehistorycznej osady.

10 WÓDKA ABSOLUT Reklama ABSOLUT L.A. (inna nazwa ABSOLUT SUMMER) przedstawia wykonane z lotu ptaka ujęcie basenu kąpielowego w kształcie dobrze znanej butelki Absolutu.

11 WÓDKA ABSOLUT Promocja marki bywa też zabawna, kontrowersyjna, a nawet poruszająca. ABSOLUT IMPOTENCE

12 WÓDKA ABSOLUT Dinky Drinks 2006 w nagłej potrzebie.

13 WÓDKA ABSOLUT Żałobna.

14 WÓDKA ABSOLUT Absolutnie lodowa.

15 WÓDKA ABSOLUT ABSOLUT INTERNATIONAL grafiką nawiązująca do znaku rozpoznawczego Amnesty International, zajmującej się ochroną praw człowieka na świecie.

16

17 WÓDKA ABSOLUT Metody reklamowe firmy to: - niewielki druk materiałów reklamowych - reklamy w modnych, ale niekonwencjonalnych czasopismach - udział w reklamach takich artystów jak Andy Warhol czy Keith Haring, którzy brali udział w tworzeniu artystycznej wizji butelki Absolutu - udział projektantów mody - organizacja promocyjnych imprez kulturalnych - billboardy umieszczone w takim miejscu, aby ich otoczenie stanowiło fragment reklamy

18

19 WÓDKA ABSOLUT Można powiedzieć, że kampania reklamowa Absolutu zrewolucjonizowała działania marketingowe na rynku napojów alkoholowych. Powiązanie ze światem sztuki, kreowanie godnego pożądania wizualnego wizerunku marki stanowią mocne wzmocnienie efektu jaki wywierają na odbiorcę materiały reklamowe. Mimo, że kampanię do dziś naśladują konkurenci, marka Absolut utrzymuje swą pozycję na takim samym poziomie co 15 lat temu.

20 Hey Stranger – reklama wódki Absolut

21 GAP

22 Firma GAP jest podobnym przykładem jak właściwa kampania, a przede wszystkim umiejętne operowanie estetyką może wpłynąć na rozwój, popularność i odbiór marki przez klientów. Firma została założona w 1969 r. i przez wiele lat z powodzeniem bazowała na strategii sprzedaży dżinsów Levisa. W 1983 r. firma zapoczątkowała pierwsze zmiany. Przede wszystkim zmienił się wygląd loga, dzięki któremu firma zyskała zupełnie nowy image. W 1991 r. firma odeszła od Levisa. Dziś GAP wykorzystuje warstwową segmentację w tworzeniu trzech oddzielnych punktów zbytu.

23 BANANNA REPUBLIC – odzież stylowa, okazyjna, elegancka. OLD NAVY – odzież stylowa, staromodna; sekcje niemowlęce, dziecięce, męskie i damskie; klapki japonki; są tu bardzo przystępne ceny GAP – odzież dla dzieci, dla niemowląt, dla ciała: kosmetyki oraz bielizna, dla kobiet w ciąży, z akcesoriami - torebki, buty, okulary, paski, dla mężczyzn.

24 GAP W 1998, GAP zatrudnił reżysera teledysków Mika Millsa, aby stworzył kolekcję mocno oddziałujących wizualnie reklamówek promujących spodnie khaki. Wprowadzono w nich biały prostokąt, który został firmowym znakiem reklamówek GAP do dziś. W dodatku do używania unikalnych elementów wizualnych oraz popularnej muzyki, reklamy GAP wprowadziły elementy fotografii bullet-time rok przed tym jak technologia ta została spopularyzowana przez film Matrix. Ostatnio, GAP zaczął zatrudniać sławnych artystów do swoich reklam, miedzy innymi: Alanis Morissette, Madonnę, Missy Elliott, Lennyego Kravitza, Sarah Jessicę Parker, Mary J. Blige i innych.

25 Madonna i Missy Elliott w reklamie dżinsów firmy GAP

26 Wszystkie wymienione i wiele innych firm zdobywają rynki nie dzięki jakości produktów, technice czy zarządzaniu finansami. Każda z tych firm odkryła ogromne znaczenie, jakie spełnia element zróżnicowania, osiągany dzięki zastosowaniu czynnika estetycznego. Oryginalny znak, odpowiednio zasygnalizowany, niezbyt nachalnie lansowany, pojawiający się w niespodziewanych sytuacjach i zapadający w pamięć, robiący dobre wrażenie na kliencie jest znakiem odróżniającym osobowość firmy i jej marki od masy innych wyrobów na rynku. Firmy te zdały sobie sprawę, że aby osiągnąć sukces marka musi mieć tożsamość, a to wiąże się z porzuceniem wszelkiego powielania symboli czy naśladowania modelu zachowań marketingowych. Trzeba umieć nie tylko zaoferować dobry produkt, ale zaoferować też image na opakowaniu, prospekcie, charakterystycznym znakom, wyglądzie samochodów, ubiorze pracowników.

27 Tradycyjnie firmy sprzedają swoje produkty opierając się na dwóch fazach w marketingu: FAZA ATRYBUTÓW / KORZYŚCI Faza ta polega na akcentowaniu cech danego wyrobu korzystnych dla klienta. Bezpieczeństwa i wygody samochodów, skuteczności pasty do zębów itd. Tymczasem klientów nie interesują dziś korzyści jakie oferują anonimowe produkty. Dzisiejszy nabywca dokonuje wyborów przyjmując za główne kryterium to, czy dany produkt pasuje czy nie pasuje do prowadzonego przezeń stylu życia i czy wyraża w jakiś sposób fascynującą, nową ideę – przeżycie, którego pragnęłoby się samemu doświadczyć.

28 FAZA TWORZENIA MAREK Marki tworzą wizerunek firmy. Potwierdzają jakość. Budowanie marki wykracza poza akcentowanie cech produktu. Marki poprzez nazwy i towarzyszące im inne elementy dostarczają długoterminowych wartości. Specjaliści od tworzenia marek zalecali producentom aby inwestowali w rozwój znaku poprzez zwiększenie nakładów na reklamę i stosowanie obniżek cen. Mocny symbol decyduje o spójności i strukturze tożsamości, a przy tym sprawia, że łatwiej się ją rozpoznaje i przypomina o niej. Jego obecność to kluczowy składnik rozwoju marki. (David Aaker) W fazie tej jednak zapomina się o tym w jaki sposób kreuje się dany symbol, jak to się dzieje, że marka wywiera wrażenie, w jaki sposób przekazuje odbiorcom swą rangę, jak dostarcza namacalnych wartości. Ważnym jest aby spojrzeć na tworzenie marek jako na mały element większego obrazu zarządzania tożsamością i ogólnym wizerunkiem firmy. Producentom, którzy skupili się jedynie na tworzeniu marki i praca ta nie stała się częścią całości, kreowania tożsamości i charakteru firmy, zabrakło siły oddziaływania na klientów poruszających się w świecie naznaczonym coraz bardziej wymyślnymi sposobami porozumiewania się.

29 W świecie zintensyfikowanej komunikacji płynącej szeroką falą dzięki wykorzystywaniu niezliczonej liczby urządzeń medialnych, atrybuty produktu i korzyści jakich dostarcza, nazwy marek i marki stowarzyszone nie wystarczą już, by przyciągnąć klientów. Jedynie przedsięwzięcia angażujące uwagę odbiorców dostarczają zapadających w pamięć przeżyć natury sensorycznej, które odtąd ściśle wiążą się z rangą firmy, jej produktami czy świadczonymi usługami.

30 ESTETYKA W MARKETINGU

31 Pojęcie estetyki w marketingu rozważamy tutaj jako działalność marketingu, zmierzająca do wywołania u odbiorcy przeżyć przyczyniających się do wytworzenia tożsamości tych firm oraz ich marek. Dziś ludzie – szczególnie młodzi – żyją w otoczeniu multimediów, multikanałów, multisensorów oraz nośników cyfrowych. Preferencje odbiorców są intensywne, krótkotrwałe i nieustannie się zmieniają. Takie środowisko stwarza dobre warunki dla rozwoju estetyki w marketingu.

32 PROJEKTOWANIE PRODUKTU I WIZERUNKU FUNKCJA korzyści praktyczne, atrybuty danego produktu FORMA opakowanie, sposób podania ESTETYKAESTETYKA SPOSOBY PRZEKAZYWANIA INFORMACJI PRZESŁANIE CENTRALNE główne zadania perswazyjne, argumenty PRZESŁANIE PERYFERYJNE elementy poboczne: wygląd sprzedawcy, kolor pomieszczenia, muzyka w tle PROJEKTOWANIE PRZESTRZENNE STRUKTURA rozwiązania architektoniczne, ile pięter powinien mieć budynek, czy powinien mieć windę itp. SYMBOLIKA niefunkcjonalne, ale istniejące realnie aspekty konkretnej przestrzeni TRZY DZIEDZINY ESTETYKI MARKETINGU

33 DLACZEGO ESTETYKA JEST WAŻNA ?

34 ESTETYKA ZAPEWNIA LOJALNOŚĆ Jeśli produkt daje zadowolenie i satysfakcję konsumentom, będą wracać do sprawdzonej marki. Nawet jeśli produkt czy usługa nie są zróżnicowane pod względem cech, jednak firma dostarczy przeżyć i zrobi wrażenie na odbiorcy, może tym samym zapewnić sobie jego lojalność. ESTETYKA UMOŻLIWIA CENY Z DOPŁATĄ Dobrze wypracowana marka, która ma niepowtarzalną wartość estetyczną, która jest umiejętnie zaprezentowana, dostarcza przeżyć, zyskuje u klientów zaufanie i zapada w pamięć, może pozwolić sobie na dyktowanie cen wyższych niż konkurencja (np. firma Nike żąda za parę obuwa sportowego nawet do 150 dolarów).

35 ESTETYKA W ŚMIETNIKU INFORMACYNYM Odbiorcy codziennie zarzucani są falą informacji, reklam, znaków i symboli. Na tle tego informacyjnego śmietnika zauważona będzie jedynie marka silnie atrakcyjna pod względem estetycznym. Pojawia się w różnych mediach, jej symbolika wyróżnia się, pojawia się często, zapada w pamięć, jest rozpoznawana i wybierana przez klientów. ESTETYKA OCHRONA PRZED ATAKAMI KONKURENCJI Nazwy marki oraz logo nie wolno kopiować. Im wyrazistsza jest estetyka, im bardziej jest charakterystyczna, tym łatwiej jest ją chronić. Trudno sobie wyobrazić by jakaś firma zdołała podrobić całość elementów sensorycznych i estetykę dobrze prosperującej firmy.

36 ESTETYKA UMOŻLIWIA ZAOSZCZĘDZENIE KOSZTÓW I ZWIĘKSZENIE PRODUKTYWNOŚCI Wszelkie reklamy, nalepki, materiały promocyjne, wystrój wnętrz, wygląd samochodów, ubiory pracowników mają pewne stałe elementy. Łatwiej jest więc wymyślać nowe przesłania i idee. Atrakcyjna estetyka jest potężnym narzędziem działań marketingowych. Przyciąga do firmy wykwalifikowa- nych i kreatywnych ludzi, którzy spełniają kluczową rolę w momencie zdobywania nowych, zagranicznych rynków. Estetyka motywuje do wysiłku załogę i upiększa miejsce pracy.

37 Strategia estetyczna wykorzystuje opisane wyżej działania jako punkt wyjścia do sformułowania - misji organizacji, - jej celów strategicznych oraz - kultury przy użyciu środków wizualnych (i innych elementów sensorycznych). Strategia estetyczna, stopniowo wprowadzana w życie, tworzy tożsamość organizacji i tożsamość jej marki.

38 TWORZENIE TOŻSAMOŚCI I WIZERUNKU A ESTETYKA

39 TWORZENIE NOWEJ TOŻSAMOŚCI FIRMY na przykładzie firmy LUCENT TECHNOLOGIES Lucent Technologies dostawca sprzętu, oprogramowania i usług telekomunikacyjnych. Powstała w 2006 roku. Najpierw jako wyodrębniona część AT&T - amerykańskiego przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego, później z połączenia z firmą Alcatel. Siedziba firmy mieści się w Paryżu. Nowe przedsiębiorstwo miało dobry start: - posiadało 20 miliardów dolarów przychodu oraz - długą tradycję wprowadzania innowacji technologicznych (AT&T wypuściło na rynek takie nowe rozwiązania jak sygnał tonowy czy poczta głosowa). Zespół wyznaczony do zaprojektowania nowej nazwy i wizerunku firmy musieli wykorzystać pozytywne skojarzenia z formą AT&T, z drugiej strony wprowadzić elementy nowej tożsamości firmy.

40 WYBÓR NAZWY I LOGO Zaplanowano wybór nazwy, która nie łączy się bezpośrednio z techniką, ponieważ takie nazwy są powszechnie stosowane. W 1995 r. przeprowadzono badania rynku, które wykazały, że istnieją tysiące firm, które używają nazw zapożyczonych z techniki. Wyszczególniono nawet, które z kombinacji pojawiają się najczęściej: NET – wykorzystywało w tym czasie firm. SYS – firmy. TECH – 10,237. TEL – 7,909. Użycie nazwy z kombinacją liter wymienionych powyżej mogłoby tylko zaszkodzić firmie i nie przyczyniłaby się z pewnością do nadania jej oryginalności.

41 WYBÓR NAZWY I LOGO Firma zajmująca się tworzeniem wizerunku firmy - Landor Associates – wymyśliła i dokonała oceny siedmiuset nazw, a których wytypowano następnie 12. Z tych wybrano 3 najpoważniejsze. Landor przetestował je w Stanach Zjednoczonych, Argentynie, Brazylii, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Japonii i SIngapurze. Nazwy te zostały również poddane badaniom wykorzystującym kontekst zagadnień kulturowych i lingwistycznych w trzynastu językach: angielskim, francuskim, niemieckim, duńskim, arabskim, kantońskim, tajskim, włoskim, hiszpańskim, szwedzkim, japońskim, chińskim i hindi. (Na tym polu poległa – jak się wydaje - niemiecka firma Osram)

42 WYBÓR NAZWY I LOGO Przeprowadzono analizę logo obecnych na rynku firm i przyszłych konkurentów Lucent. Najważniejsi z nich, tacy jak: Nortel, Siemens, IBM, Microsoft, NEC, Sony, Texas Instruments, Motorola, GE – w swym logo wykorzystywały kolor szary, niebieski lub czarny. Podjęto decyzję o wprowadzeniu nietypowego koloru logo, odróżniającego się od barw stosowanych w telekomunikacji.

43 WYBÓR NAZWY I LOGO Kolejnym krokiem było wybranie elementów nowego wizerunku. Wybrano skojarzenia i wyobrażenia, z którymi utożsamiana była dotychczas firma. Wytypowano te, które chciano zachować, te które postanowiono usunąć oraz wyodrębniono nowe, które postanowiono dodać. ZACHOWAĆUSUNĄĆDODAĆ - niezawodność - wykorzystanie najnowszych technologii - utrzymanie wysokiej marki - doświadczenie - powolność - arogancja - brak elastyczności - windowanie cen - prędkość - energia - konkurencyjność - zorientowanie na klientów - globalność - posiadanie wizji - specjalizacja - wprowadzanie innowacji

44 WYBÓR NAZWY I LOGO Wybrano ostatecznie nazwę Oznacza ona emanację świetlną oraz naznaczenie jasnością. Sugeruje to klarowną myśl, jasność, energię. Wizualnym znakiem tożsamości stało się ręcznie namalowane koło w kolorze czerwonym. Znak ten wskazuje na ruch i pełnię. Jest to symbol wiedzy. Namalowany odręcznie wskazuje na kreatywność zespołu ludzkiego. W broszurze informacyjnej wytłuszczonym drukiem zapisano następujące słowa: innowacja, prostota, intuicyjność, światło, jasność, kreatywność oraz ruch. Bell Labs Innovations ma wywołać skojarzenia z dawnym labolatorium badawczym AT&T. W przyszłości zostanie usunięta, podobnie jak drugi człon nazwy Technologies, kiedy nazwa na dobre utrwali się w pamięci odbiorców.

45 KAMPANIA REKLAMOWA Kampanią reklamową zajęła się firma McCann- Erickson, która przeprowadziła badania grup odbiorców oraz przeprowadziła rozmowy z analitykami przemysłowymi, osobami zatrudnionymi w firmie, inwestorami, konsumentami. Na koniec wyodrębniła grupę wątpiących. Stało się jasne, że tym, co łączy tych ludzi ze sobą, jest pewna doza sceptycyzmu, jaki przejawiają wobec nowego przedsiębiorstwa. Kim jesteście? Co możecie zrobić? Czy jesteście w czymś naprawdę dobrzy? Co już zrobiliście? – powiedział zastępca prezesa McCann- Erickson. Celem kampanii stało się przekonanie wątpiących.

46 KAMPANIA REKLAMOWA Rozpoczęto kampanię reklamową od wytworzenia w świadomości odbiorców przekonania o tym, że ludzie ze starego, dobrego Labolatorium Bella działają teraz w nowej firmie Lucent Technologies. W reklamie telewizyjnej pokazywano w formie ironicznej i humorystycznej, że Lucent Technologies osiągnął niezależność i że jest odpowiedzialnym partnerem. W reklamach drukowanych i telewizyjnych pojawiało się hasło: PRODUKUJEMY RZECZY, DZIĘKI KTÓRYM MOŻLIWE JEST POROZUMIEWANIE SIĘ. Utworzono stronę internetową, która jest dobrym sposobem zaprezentowania nazwy, logo oraz materiałów reklamowych. Zamierzenia kampanii zostały osiągnięte w ciągu roku. W trakcie tego czasu Lucent Technologies zwrócił uwagę 91 % ośrodków finansjery, co stanowiło jeden z kluczowych elementów rozwoju firmy. Ceny akcji firmy na giełdzie wzrosły do 85 % i osiągnęły wartość 7 miliardów dolarów ulokowanych w nowych kontaktach.

47 Reklama firmy LUCENT TECHNOLOGIES

48 CZYNNIKI SKŁANIAJĄCE DO ZARZĄDZANIA TOŻSAMOŚCIĄ FIRMY -Brak lojalności klientów lub zmniejszenie udziału w rynku. -Przestarzały wizerunek. -Wewnętrznie sprzeczny wizerunek firmy (brak konsekwencji w wystroju wnętrz, wyglądzie budynków sklepów, różniące się od siebie logo na poszczególnych budynkach itd) -Wprowadzanie na rynek nowych produktów, nowych rozwiązań lub nowych usług. -Zmiana w krajobrazie współzawodnictwa. (wejście na rynek nowego konkurenta, szczególnie jeśli jest to firma doświadczona na polu estetyki) -Zmiana charakterystyki klientów. (np. potrzeby klientów w obrębie grup młodzieżowych – nastolatków – wymagają stałego uaktualniania i zmian, ponieważ sama grupa wykazuje tendencje do nieustannej zmiany nastawienia i zachowania) -Wejście na nowe rynki. (np. czasem nowy rynek wymaga, aby niektóre aspekty estetyki dopasować do panującej np. w danym kraju obyczajowości; wizerunek dziecka na słoiczkach z zupkami dla dzieci) -Większe zasoby.

49 TOŻSAMOŚĆ TWORZY WIZERUNEK Tworzenie tożsamości organizacji i marki, a oprócz tego sponsoring, public relations, zarządzanie kryzysowe, reklama wspierająca to działania, które wpływają na publiczny wizerunek firmy i jej reputację, a także wizerunek całej organizacji i jej wartość dla inwestorów. W przeciwieństwie do wymienionych zabiegów, zarządzanie tożsamością dotyczy w głównej mierze komponentów wizualnych i innych składników będących bodźcami o charakterze sensorycznym. Punktem wyjścia wszelkich działań mających na celu pozyskanie i utrzymanie klientów musi być ugruntowana tożsamość firmy oparta na estetyce.

50 KTO ZAJMUJE SIĘ PLANOWANIEM ESTETYKI ? Do zarządzania tożsamością potrzebny jest manager, który przed wszystkim nakreśli strategiczną wizję jej powstania. Musi być to osoba, która posiada wiedzę na temat współpracy z zespołami ludzkimi (grafikami, projektantami, architektami, osobami zajmującymi się reklamą). W pracy tej udział biorą również: 1.Ludzie pracujący w domu, którzy wykonują pewne rutynowe działania (np. przygotowanie wkładek reklamowych) przy wykorzystaniu niewielkiego budżetu. 2.Projektanci i graficy, którzy projektują opakowania, asortyment,logo niewielkich firm, wizytówek i innych materiałów. 3.Konsultantów ds. tożsamości strategicznej i komunikacji, którzy pomagają przedsiębiorstwom korzystając z doświadczenia pracujących dla nich zespołów projektantów oraz prowadzą badania wspierające proces projektowania. 4.Agencje reklamowe, które współtworzą tożsamość poprzez środki masowego przekazu. 5.Mogą być to również firmy architektoniczne, biura projektantów wnętrz, projektantów przemysłowych.

51 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "ESTETYKA W MARKETINGU. Od chwili, kiedy budzimy się rano, aż do momentu, kiedy kończy się dzień pracy, pozostajemy pod wrażeniem tego co cały czas wokół"

Podobne prezentacje


Reklamy Google