Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POMORSKI BAROMETR ZAWODOWY – DIAGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI NA RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Wyniki drugiego cyklu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POMORSKI BAROMETR ZAWODOWY – DIAGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI NA RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Wyniki drugiego cyklu."— Zapis prezentacji:

1

2 POMORSKI BAROMETR ZAWODOWY – DIAGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI NA RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Wyniki drugiego cyklu badań (edycja 2012) Branża BPO Gabriela Grotkowska Tomasz Gajderowicz

3 Struktura prezentacji 1.Czym jest branża BPO/SSC? 2.Branża BPO/SSC na Pomorzu 1.Charakterystyka branży 2.Zatrudnienie w BPO/SSC na Pomorzu 3.Profil kompetencyjny pracownika BPO/SSC 4.Przyszłość branży BPO na Pomorzu 3

4 Branże strategiczne Analiza średnio- i długookresowych ilościowych i jakościowych prognoz zmian sytuacji gospodarczej województwa pozwoliła wskazać następujące branże strategiczne dla pomorskiego rynku pracy w dłuższej perspektywie: – branżę logistyczno-transportową, – branżę energetyczną, – branżę technologii informatycznych i komunikacyjnych (ICT), – branżę BPO/SSC, – branżę usług opiekuńczych, – branże przemysłu przetwórczego, przede wszystkim z obszaru przemysłu stoczniowego i chemicznego, – branżę turystyczną. 4

5 Podstawowe definicje BPO (Business Process Outsourcing) polega na zlecaniu zewnętrznemu dostawcy obsługi wybranych procesów biznesowych, tradycyjnie realizowanych za pomocą wewnętrznych zasobów. Rodzaje outsourcingu: ITO, SSC, KPO Z usług outsourcingowych korzystają przede wszystkim takie branże gospodarki jak finanse, bankowość, telekomunikacja, IT, FMCG, farmacja. Dużą część realizowanych w Polsce usług sektora BPO ma w istocie charakter tzw. offshore outsourcingu (przeniesienie wybranych procesów biznesowych poza granice kraju). Polska (a w szczególności województwo pomorskie), wydaje się być atrakcyjnym obszarem lokalizacji działalności związanej z usługami biznesowymi. 5

6 Ogólna charakterystyka branży BPO Według różnych danych, w Polsce w sektorze BPO zatrudnionych jest obecnie 85-110 tysięcy osób, a wielkość rynku tylko w zakresie BPO/SSC szacowana jest na ponad 4 mld złotych 6 Liczba centrów outsourcingu usług biznesowych w Polsce według typu i lokalizacji, 2012

7 Co determinuje lokalizację centrów BPO? Dostępność i jakość wykwalikowanych pracowników znających języki obce oraz posiadających umiejętności komunikacji, Dostępność komunikacyjna (położenie przy ważnych szlakach komunikacyjnych, funkcjonowanie w mieście portu lotniczego z szeroką siatką połączeń), Odpowiednia infrastruktura (np. dostępność powierzchni biurowej i ich cena), Koszty prowadzenia działalności w danym miejscu, Jakość obsługi inwestora w danym mieście, Wizerunek miasta (historie sukcesów firm z sektora w danym miejscu), Możliwość skorzystania z dostępnych zachęt inwestycyjnych, Jakość życia w poszczególnych miastach. 7

8 Branża BPO na Pomorzu Według Invest in Pomerania obecnie na Pomorzu działa 57 firm z obszaru outsourcingu usług biznesowych. Główne obszary działalności: – działalność z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (18 firm) – działalność z zakresu outsourcingu procesów wiedzy (13 firm) – działalność z zakresu finansów i księgowości (12 firm) Przeważająca większość podmiotów to firmy zagraniczne. Działalność sektora outsourcingu usług biznesowych wyraźnie skupiona jest w Gdańsku: tu zlokalizowanych jest aż 36 centrów. Drugim lokalnym centrum dla branży jest Gdynia (17 centrów). Przeciętnie firma z branży BPO działa na rynku od prawie 7 lat. 8

9 Liczba podmiotów prowadzących outsourcing usług biznesowych w województwie pomorskim według typu działalności i lokalizacji 9

10 Przeciętny wiek (w latach) przedsiębiorstw działających w sektorze outsourcingu usług biznesowych według typu działalności i własności 10 Typ działalnościWłasnośćOgółem KrajowaZagranicznaNieustalona Zarządzanie flotą pojazdów11,0-- Centrum rozwojowe---- Obsługa klienta-4,3- Usługi windykacyjne18,0-- Finanse i księgowość1,02,00,01,3 Finanse i księgowość, IT---- ICT11,44,0-7,1 ICT, Administracja---- Logistyka-2,0- Centrum operacyjne-3,0- Badania i wdrożenia21,38,0-12,4 Nieustalony profil działalności--1,0 Ogółem12,74,60,36,8

11 Zatrudnienie w branży BPO na Pomorzu 11

12 Wielkość zatrudnienie w przedsiębiorstwach działających w sektorze outsourcingu usług biznesowych według typu działalności i własności 12 Typ działalnościWłasnośćOgółem KrajowaZagranicznaNieustalona Zarządzanie flotą pojazdów180-- Centrum rozwojowe-1000- Obsługa klienta-1800- Usługi windykacyjne450-- Finanse i księgowość21010802201510 Finanse i księgowość, IT-30- ICT12441312-2556 ICT, Administracja60-- Logistyka-30- Centrum operacyjne5003600-4100 Badania i wdrożenia1201557-1677 Ogółem27641040922013393

13 Najczęściej oferowane stawki wynagrodzenia na stanowiskach typowych dla BPO/ITO/SSC/KPO 13 Język obcyStanowiskoWojewództwo MazowieckieDolnośląskieŚląskieMałopolskiePomorskieWielkopolskie Brak wymagań Call centre agent 25002000 250020002500 Call centre agent (z jęz. obcym) 40003000 40003000 Call centre representative 43003500300035004000 Call centre manager 750065008000900060007000 Księgowy 550045003500450040004500 Programista Java 1000070005500750060007000 Programista C++ 80005500 6000 5500 Analityk systemowy 8000 7500500055005000 Architekt/projektant aplikacji 18000800013000140001000011000 Angielski General Ledger Accountant, Junior 3500 300035003000 General Ledger Accountant, Senior 5000 4500 General Ledger Accountant, Team Leader 900080007500 7000 Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Associate 350028002500 Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Senior associate 500038003500 40003500 Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Team Leader 800050006500 7000 Transaction manager 1100010000 Reporting analyst 60005500 Business analyst 600065006000 Angielski i inny język popularny General Ledger Accountant, Junior 400035004000 3500 General Ledger Accountant, Senior 500043005000 General Ledger Accountant, Team Leader 90008000 Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Associate 3500 3000 Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Senior associate 4300 4500430045004000 Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Team Leader 8000 7000 Transaction manager 110001000011000 Reporting analyst 600050006000 Business analyst 700065007000 Angielski i inny język rzadki General Ledger Accountant, Junior 550045005000550040005500 General Ledger Accountant, Senior 700050007000 60007000 Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Associate 550035004500550040005500 Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Senior associate 600040005500600050006000

14 ZAWODY CHARAKTERYSTYCZNE DLA BRANŻY J I K w rankingach zawodów deficytowych i o największym zapotrzebowaniu 14

15 Sekcja K - Działalność finansowa i ubezpieczeniowaSekcja J - Informacja i komunikacja Kod grupy zawodów wg KZiS 2010 Nazwa grupy zawodów Miejsca w rankingu zapotrzebowania (Z) i deficytowości (D) Kod grupy zawodów wg KZiS 2010 Nazwa grupy zawodów Miejsca w rankingu zapotrzebowa nia (Z) i deficytowości (D) ZDZD 2514Programiści aplikacji232514Programiści aplikacji23 2412Doradcy finansowi i inwestycyjni10397214Robotnicy przygotowujący i wznoszący konstrukcje metalowe 1434 4110Pracownicy obsługi biurowej16 2519Analitycy systemowi i specjaliści do spraw rozwoju aplikacji komputerowych gdzie indziej niesklasyfikowani 2692 2519Analitycy systemowi i specjaliści do spraw rozwoju aplikacji komputerowych gdzie indziej niesklasyfikowani 26927411Elektrycy budowlani i pokrewni 18103 3312Pracownicy do spraw kredytów, pożyczek i pokrewni 321512431Specjaliści do spraw reklamy i marketingu 4119 2619Specjaliści z dziedziny prawa gdzie indziej niesklasyfikowani 59732512Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych 53280 2523Specjaliści do spraw sieci komputerowych 65502523Specjaliści do spraw sieci komputerowych 6550 2511Analitycy systemowi664272511Analitycy systemowi66427 1211Kierownicy do spraw finansowych 141607412Elektromechanicy i elektromonterzy 42221 1346Kierownicy w instytucjach finansowych i ubezpieczeniowych 1701263512Technicy wsparcia informatycznego i technicznego 7532 4222Pracownicy centrów obsługi telefonicznej (pracownicy call center) 1121332166Projektanci grafiki i multimediów 111113 2422Specjaliści do spraw administracji i rozwoju 436142522Administratorzy systemów komputerowych 148264 3313Księgowi419314227Ankieterzy200437 4214Windykatorzy i pokrewni137977413Monterzy linii elektrycznych187213 4120Sekretarki (ogólne)48202642Dziennikarze361254 2413Analitycy finansowi1172972641Literaci i inni autorzy tekstów383283 4211Kasjerzy bankowi i pokrewni1461327421Monterzy i serwisanci urządzeń elektronicznych 44072 4312Pracownicy do spraw statystyki, finansów i ubezpieczeń 360426 15

16 ZAWODY CHARAKTERYSTYCZNE DLA BRANŻY BPO/SSC w języku ofert internetowych 16

17 Nazwa zawodu/ stanowiska pracy zgłaszana przez pracodawcę Kod grupy zawodów wg KZiS 2010 Nazwa grupy zawodów wg KZIS 2010 Operations Manager1346Kierownicy w instytucjach finansowych i ubezpieczeniowych Client Delivery Specialist2421Specjaliści do spraw zarządzania i organizacji HR Customer Care Representative2423Specjaliści do spraw zarządzania zasobami ludzkimi HR Customer Care Representative2423Specjaliści do spraw zarządzania zasobami ludzkimi Client Sales Representative (Finance Accounts)2433Specjaliści do spraw sprzedaży (z wyłączeniem technologii informacyjno-komunikacyjnych) Client Sales Representative PUBLIC ACCOUNTS2433Specjaliści do spraw sprzedaży (z wyłączeniem technologii informacyjno-komunikacyjnych) Online sales account manager2433Specjaliści do spraw sprzedaży (z wyłączeniem technologii informacyjno-komunikacyjnych) Engineering Manager2512Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych R&D Processes Engineer2512Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych SCM Engineer2512Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych Software Engineer - IRC Economics Content Development 2512Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych IAG B&P analyst2519Analitycy systemowi i specjaliści do spraw rozwoju aplikacji komputerowych gdzie indziej niesklasyfikowani Oracle Database Administrator2521Projektanci i administratorzy baz danych Network Management Specialist2521Projektanci i administratorzy baz danych Księgowy3313Księgowi Księgowy z językiem fińskim3313Księgowi MTS Sales Representative3322Przedstawiciele handlowi Przedstawiciel handlowy3322Przedstawiciele handlowi Asystent Recepcji4226Recepcjoniści (z wyłączeniem hotelowych) 17

18 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO Grupy zawodów kluczowe dla branży BPO/SSC to: – programiści aplikacji – analitycy systemowi – specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych – projektanci aplikacji sieciowych i multimediów – księgowi – pracownicy do spraw rachunkowości i księgowości – doradcy finansowi i inwestycyjni – pracownicy obsługi biurowej – pracownicy centrów obsługi telefonicznej (pracownicy call center) Według danych ABSL średni wiek pracowników w branży BPO/SSC to około 30 lat. Płeć nie jest czynnikiem decydującym o zatrudnieniu w sektorze. 18

19 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Wykształcenie) 90% pracowników firm sektora nowoczesnych usług biznesowych to osoby legitymujące się wyższym wykształceniem lub aktualnie studiujące. Wielu pracodawców nie precyzuje kierunku kształcenia. Jeśli jednak kierunek jest podawany, najbardziej pożądane są: – informatyka, – finanse, – bankowość, – księgowość. Pracodawcy niejednokrotnie świadomie zatrudniają studentów w wieku do 26 lat ze względu na możliwość obniżenia kosztów pracy (składek na ubezpieczenia społeczne). Zjawisko przekwalifikowania branży? 19

20 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Języki obce) Podstawowym wymaganiem stawianym pracownikom jest biegła znajomość języka angielskiego, przy czym pożądana jest także znajomość innego języka obcego. Szczególnie pożądana wydaje się znajomość języków skandynawskich. Pożądani są szczególnie kandydaci do pracy jednocześnie ze znajomością mniej popularnego języka i kwalifikacjami w zakresie księgowości czy finansów. 20

21 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Kwalifikacje zawodowe) Zawody związane z informatyką: wymagane wykształcenie informatyczne, a także znajomość poszczególnych języków programowania (najczęściej podawano: C++ oraz Java); znajomość programów SAP, AX. Pracodawcy w wywiadach wskazywali także na problem podstawowej znajomości pojęć ekonomiczno-finansowych. Zawody związane z księgowością: wymagane wykształcenie i doświadczenie, ukończenie kursu księgowości i biegłego posługiwania się programami służącymi do wykonywania zawodu (np. program Symfonia czy SAP); pożądane certyfikaty Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR) oraz Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) lub certyfikatu ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) oraz CIMA (Chartered Institute of Management Accountants); znajomość prawa podatkowego. Zawody związane z finansami: wymagane są umiejętności z pogranicza różnych obszarów (np. rachunkowości i analizy finansowej). 21

22 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Kompetencje kluczowe) Wśród kompetencji kluczowych najczęściej wymieniane są umiejętności komunikacji, pracy w grupie oraz umiejętności interpersonalne. Pracodawcy często zwracają uwagę na umiejętność funkcjonowania w środowisku międzynarodowym. Wielu pracodawców zaznacza, że najważniejsza jest umiejętność szybkiej nauki. System szkolenia nowych pracowników opiera się o wyuczenie określonych procedur. 22

23 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Cechy osobowe) Najczęściej wskazywaną cechą osobową była pracowitość oraz zaangażowanie i chęć wkładu w usprawnianie działalności firmy. Najczęściej wymieniane pożądane cechy osobowe to: samodzielność, odpowiedzialność i otwartość na nowe doświadczenia. W dalszej kolejności: konieczność zaangażowania i umiejętność pracy w zespole (zawody informatyczne), samodzielność, wytrwałość i konsekwencja ( zawody związane z księgowością i finansami). Najmniej rozbudowane są wymagania dotyczące cech osobowych w elementarnej grupie zawodów Analitycy systemowi i specjaliści do spraw rozwoju aplikacji komputerowych gdzie indziej niesklasyfikowani. 23

24 Przyszłość branży BPO na Pomorzu Cechy województwa pomorskiego sprzyjające rozwojowi BPO na Pomorzu: – relatywnie duża dostępność kadr (Trójmiasto jest znaczącym ośrodkiem akademickim), – relatywnie niska rotacja pracowników, – dobra znajomość języków obcych, zwłaszcza mniej popularnych – względnie niskie koszty działalności (w tym cena powierzchni biurowych), – jakość połączeń komunikacyjnych, – wysoka jakość życia, bogata oferta turystyczno-rekreacyjna, zachęcająca inwestorów do odwiedzania Pomorza. 24

25 PSDB Sp. z o.o. ul. Sienna 64 00-825 Warszawa tel.: 022 492 71 04 fax: 022 492 71 39 www.psdb.com.pl e-mail: psdb@psdb.com.pl 25


Pobierz ppt "POMORSKI BAROMETR ZAWODOWY – DIAGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI NA RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Wyniki drugiego cyklu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google