Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POMORSKI BAROMETR ZAWODOWY – DIAGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI NA RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Wyniki drugiego cyklu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POMORSKI BAROMETR ZAWODOWY – DIAGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI NA RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Wyniki drugiego cyklu."— Zapis prezentacji:

1

2 POMORSKI BAROMETR ZAWODOWY – DIAGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI NA RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Wyniki drugiego cyklu badań (edycja 2012) Branża BPO Gabriela Grotkowska Tomasz Gajderowicz

3 Struktura prezentacji 1.Czym jest branża BPO/SSC? 2.Branża BPO/SSC na Pomorzu 1.Charakterystyka branży 2.Zatrudnienie w BPO/SSC na Pomorzu 3.Profil kompetencyjny pracownika BPO/SSC 4.Przyszłość branży BPO na Pomorzu 3

4 Branże strategiczne Analiza średnio- i długookresowych ilościowych i jakościowych prognoz zmian sytuacji gospodarczej województwa pozwoliła wskazać następujące branże strategiczne dla pomorskiego rynku pracy w dłuższej perspektywie: – branżę logistyczno-transportową, – branżę energetyczną, – branżę technologii informatycznych i komunikacyjnych (ICT), – branżę BPO/SSC, – branżę usług opiekuńczych, – branże przemysłu przetwórczego, przede wszystkim z obszaru przemysłu stoczniowego i chemicznego, – branżę turystyczną. 4

5 Podstawowe definicje BPO (Business Process Outsourcing) polega na zlecaniu zewnętrznemu dostawcy obsługi wybranych procesów biznesowych, tradycyjnie realizowanych za pomocą wewnętrznych zasobów. Rodzaje outsourcingu: ITO, SSC, KPO Z usług outsourcingowych korzystają przede wszystkim takie branże gospodarki jak finanse, bankowość, telekomunikacja, IT, FMCG, farmacja. Dużą część realizowanych w Polsce usług sektora BPO ma w istocie charakter tzw. offshore outsourcingu (przeniesienie wybranych procesów biznesowych poza granice kraju). Polska (a w szczególności województwo pomorskie), wydaje się być atrakcyjnym obszarem lokalizacji działalności związanej z usługami biznesowymi. 5

6 Ogólna charakterystyka branży BPO Według różnych danych, w Polsce w sektorze BPO zatrudnionych jest obecnie tysięcy osób, a wielkość rynku tylko w zakresie BPO/SSC szacowana jest na ponad 4 mld złotych 6 Liczba centrów outsourcingu usług biznesowych w Polsce według typu i lokalizacji, 2012

7 Co determinuje lokalizację centrów BPO? Dostępność i jakość wykwalikowanych pracowników znających języki obce oraz posiadających umiejętności komunikacji, Dostępność komunikacyjna (położenie przy ważnych szlakach komunikacyjnych, funkcjonowanie w mieście portu lotniczego z szeroką siatką połączeń), Odpowiednia infrastruktura (np. dostępność powierzchni biurowej i ich cena), Koszty prowadzenia działalności w danym miejscu, Jakość obsługi inwestora w danym mieście, Wizerunek miasta (historie sukcesów firm z sektora w danym miejscu), Możliwość skorzystania z dostępnych zachęt inwestycyjnych, Jakość życia w poszczególnych miastach. 7

8 Branża BPO na Pomorzu Według Invest in Pomerania obecnie na Pomorzu działa 57 firm z obszaru outsourcingu usług biznesowych. Główne obszary działalności: – działalność z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (18 firm) – działalność z zakresu outsourcingu procesów wiedzy (13 firm) – działalność z zakresu finansów i księgowości (12 firm) Przeważająca większość podmiotów to firmy zagraniczne. Działalność sektora outsourcingu usług biznesowych wyraźnie skupiona jest w Gdańsku: tu zlokalizowanych jest aż 36 centrów. Drugim lokalnym centrum dla branży jest Gdynia (17 centrów). Przeciętnie firma z branży BPO działa na rynku od prawie 7 lat. 8

9 Liczba podmiotów prowadzących outsourcing usług biznesowych w województwie pomorskim według typu działalności i lokalizacji 9

10 Przeciętny wiek (w latach) przedsiębiorstw działających w sektorze outsourcingu usług biznesowych według typu działalności i własności 10 Typ działalnościWłasnośćOgółem KrajowaZagranicznaNieustalona Zarządzanie flotą pojazdów11,0-- Centrum rozwojowe---- Obsługa klienta-4,3- Usługi windykacyjne18,0-- Finanse i księgowość1,02,00,01,3 Finanse i księgowość, IT---- ICT11,44,0-7,1 ICT, Administracja---- Logistyka-2,0- Centrum operacyjne-3,0- Badania i wdrożenia21,38,0-12,4 Nieustalony profil działalności--1,0 Ogółem12,74,60,36,8

11 Zatrudnienie w branży BPO na Pomorzu 11

12 Wielkość zatrudnienie w przedsiębiorstwach działających w sektorze outsourcingu usług biznesowych według typu działalności i własności 12 Typ działalnościWłasnośćOgółem KrajowaZagranicznaNieustalona Zarządzanie flotą pojazdów180-- Centrum rozwojowe Obsługa klienta Usługi windykacyjne450-- Finanse i księgowość Finanse i księgowość, IT-30- ICT ICT, Administracja60-- Logistyka-30- Centrum operacyjne Badania i wdrożenia Ogółem

13 Najczęściej oferowane stawki wynagrodzenia na stanowiskach typowych dla BPO/ITO/SSC/KPO 13 Język obcyStanowiskoWojewództwo MazowieckieDolnośląskieŚląskieMałopolskiePomorskieWielkopolskie Brak wymagań Call centre agent Call centre agent (z jęz. obcym) Call centre representative Call centre manager Księgowy Programista Java Programista C Analityk systemowy Architekt/projektant aplikacji Angielski General Ledger Accountant, Junior General Ledger Accountant, Senior General Ledger Accountant, Team Leader Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Associate Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Senior associate Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Team Leader Transaction manager Reporting analyst Business analyst Angielski i inny język popularny General Ledger Accountant, Junior General Ledger Accountant, Senior General Ledger Accountant, Team Leader Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Associate Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Senior associate Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Team Leader Transaction manager Reporting analyst Business analyst Angielski i inny język rzadki General Ledger Accountant, Junior General Ledger Accountant, Senior Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Associate Accounts Payable/ Accounts Receivable/ Call centre, Senior associate

14 ZAWODY CHARAKTERYSTYCZNE DLA BRANŻY J I K w rankingach zawodów deficytowych i o największym zapotrzebowaniu 14

15 Sekcja K - Działalność finansowa i ubezpieczeniowaSekcja J - Informacja i komunikacja Kod grupy zawodów wg KZiS 2010 Nazwa grupy zawodów Miejsca w rankingu zapotrzebowania (Z) i deficytowości (D) Kod grupy zawodów wg KZiS 2010 Nazwa grupy zawodów Miejsca w rankingu zapotrzebowa nia (Z) i deficytowości (D) ZDZD 2514Programiści aplikacji232514Programiści aplikacji Doradcy finansowi i inwestycyjni Robotnicy przygotowujący i wznoszący konstrukcje metalowe Pracownicy obsługi biurowej Analitycy systemowi i specjaliści do spraw rozwoju aplikacji komputerowych gdzie indziej niesklasyfikowani Analitycy systemowi i specjaliści do spraw rozwoju aplikacji komputerowych gdzie indziej niesklasyfikowani Elektrycy budowlani i pokrewni Pracownicy do spraw kredytów, pożyczek i pokrewni Specjaliści do spraw reklamy i marketingu Specjaliści z dziedziny prawa gdzie indziej niesklasyfikowani Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych Specjaliści do spraw sieci komputerowych Specjaliści do spraw sieci komputerowych Analitycy systemowi Analitycy systemowi Kierownicy do spraw finansowych Elektromechanicy i elektromonterzy Kierownicy w instytucjach finansowych i ubezpieczeniowych Technicy wsparcia informatycznego i technicznego Pracownicy centrów obsługi telefonicznej (pracownicy call center) Projektanci grafiki i multimediów Specjaliści do spraw administracji i rozwoju Administratorzy systemów komputerowych Księgowi Ankieterzy Windykatorzy i pokrewni Monterzy linii elektrycznych Sekretarki (ogólne) Dziennikarze Analitycy finansowi Literaci i inni autorzy tekstów Kasjerzy bankowi i pokrewni Monterzy i serwisanci urządzeń elektronicznych Pracownicy do spraw statystyki, finansów i ubezpieczeń

16 ZAWODY CHARAKTERYSTYCZNE DLA BRANŻY BPO/SSC w języku ofert internetowych 16

17 Nazwa zawodu/ stanowiska pracy zgłaszana przez pracodawcę Kod grupy zawodów wg KZiS 2010 Nazwa grupy zawodów wg KZIS 2010 Operations Manager1346Kierownicy w instytucjach finansowych i ubezpieczeniowych Client Delivery Specialist2421Specjaliści do spraw zarządzania i organizacji HR Customer Care Representative2423Specjaliści do spraw zarządzania zasobami ludzkimi HR Customer Care Representative2423Specjaliści do spraw zarządzania zasobami ludzkimi Client Sales Representative (Finance Accounts)2433Specjaliści do spraw sprzedaży (z wyłączeniem technologii informacyjno-komunikacyjnych) Client Sales Representative PUBLIC ACCOUNTS2433Specjaliści do spraw sprzedaży (z wyłączeniem technologii informacyjno-komunikacyjnych) Online sales account manager2433Specjaliści do spraw sprzedaży (z wyłączeniem technologii informacyjno-komunikacyjnych) Engineering Manager2512Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych R&D Processes Engineer2512Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych SCM Engineer2512Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych Software Engineer - IRC Economics Content Development 2512Specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych IAG B&P analyst2519Analitycy systemowi i specjaliści do spraw rozwoju aplikacji komputerowych gdzie indziej niesklasyfikowani Oracle Database Administrator2521Projektanci i administratorzy baz danych Network Management Specialist2521Projektanci i administratorzy baz danych Księgowy3313Księgowi Księgowy z językiem fińskim3313Księgowi MTS Sales Representative3322Przedstawiciele handlowi Przedstawiciel handlowy3322Przedstawiciele handlowi Asystent Recepcji4226Recepcjoniści (z wyłączeniem hotelowych) 17

18 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO Grupy zawodów kluczowe dla branży BPO/SSC to: – programiści aplikacji – analitycy systemowi – specjaliści do spraw rozwoju systemów informatycznych – projektanci aplikacji sieciowych i multimediów – księgowi – pracownicy do spraw rachunkowości i księgowości – doradcy finansowi i inwestycyjni – pracownicy obsługi biurowej – pracownicy centrów obsługi telefonicznej (pracownicy call center) Według danych ABSL średni wiek pracowników w branży BPO/SSC to około 30 lat. Płeć nie jest czynnikiem decydującym o zatrudnieniu w sektorze. 18

19 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Wykształcenie) 90% pracowników firm sektora nowoczesnych usług biznesowych to osoby legitymujące się wyższym wykształceniem lub aktualnie studiujące. Wielu pracodawców nie precyzuje kierunku kształcenia. Jeśli jednak kierunek jest podawany, najbardziej pożądane są: – informatyka, – finanse, – bankowość, – księgowość. Pracodawcy niejednokrotnie świadomie zatrudniają studentów w wieku do 26 lat ze względu na możliwość obniżenia kosztów pracy (składek na ubezpieczenia społeczne). Zjawisko przekwalifikowania branży? 19

20 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Języki obce) Podstawowym wymaganiem stawianym pracownikom jest biegła znajomość języka angielskiego, przy czym pożądana jest także znajomość innego języka obcego. Szczególnie pożądana wydaje się znajomość języków skandynawskich. Pożądani są szczególnie kandydaci do pracy jednocześnie ze znajomością mniej popularnego języka i kwalifikacjami w zakresie księgowości czy finansów. 20

21 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Kwalifikacje zawodowe) Zawody związane z informatyką: wymagane wykształcenie informatyczne, a także znajomość poszczególnych języków programowania (najczęściej podawano: C++ oraz Java); znajomość programów SAP, AX. Pracodawcy w wywiadach wskazywali także na problem podstawowej znajomości pojęć ekonomiczno-finansowych. Zawody związane z księgowością: wymagane wykształcenie i doświadczenie, ukończenie kursu księgowości i biegłego posługiwania się programami służącymi do wykonywania zawodu (np. program Symfonia czy SAP); pożądane certyfikaty Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR) oraz Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) lub certyfikatu ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) oraz CIMA (Chartered Institute of Management Accountants); znajomość prawa podatkowego. Zawody związane z finansami: wymagane są umiejętności z pogranicza różnych obszarów (np. rachunkowości i analizy finansowej). 21

22 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Kompetencje kluczowe) Wśród kompetencji kluczowych najczęściej wymieniane są umiejętności komunikacji, pracy w grupie oraz umiejętności interpersonalne. Pracodawcy często zwracają uwagę na umiejętność funkcjonowania w środowisku międzynarodowym. Wielu pracodawców zaznacza, że najważniejsza jest umiejętność szybkiej nauki. System szkolenia nowych pracowników opiera się o wyuczenie określonych procedur. 22

23 Profil kompetencyjny pracownika z branży BPO (Cechy osobowe) Najczęściej wskazywaną cechą osobową była pracowitość oraz zaangażowanie i chęć wkładu w usprawnianie działalności firmy. Najczęściej wymieniane pożądane cechy osobowe to: samodzielność, odpowiedzialność i otwartość na nowe doświadczenia. W dalszej kolejności: konieczność zaangażowania i umiejętność pracy w zespole (zawody informatyczne), samodzielność, wytrwałość i konsekwencja ( zawody związane z księgowością i finansami). Najmniej rozbudowane są wymagania dotyczące cech osobowych w elementarnej grupie zawodów Analitycy systemowi i specjaliści do spraw rozwoju aplikacji komputerowych gdzie indziej niesklasyfikowani. 23

24 Przyszłość branży BPO na Pomorzu Cechy województwa pomorskiego sprzyjające rozwojowi BPO na Pomorzu: – relatywnie duża dostępność kadr (Trójmiasto jest znaczącym ośrodkiem akademickim), – relatywnie niska rotacja pracowników, – dobra znajomość języków obcych, zwłaszcza mniej popularnych – względnie niskie koszty działalności (w tym cena powierzchni biurowych), – jakość połączeń komunikacyjnych, – wysoka jakość życia, bogata oferta turystyczno-rekreacyjna, zachęcająca inwestorów do odwiedzania Pomorza. 24

25 PSDB Sp. z o.o. ul. Sienna Warszawa tel.: fax:


Pobierz ppt "POMORSKI BAROMETR ZAWODOWY – DIAGNOZOWANIE ZAPOTRZEBOWANIA NA KWALIFIKACJE I UMIEJĘTNOŚCI NA RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Wyniki drugiego cyklu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google