Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część III Obróbka zdjęć astro. Michał Klimaszewski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część III Obróbka zdjęć astro. Michał Klimaszewski."— Zapis prezentacji:

1 WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część III Obróbka zdjęć astro. Michał Klimaszewski

2 Obróbka obrazu - basic Sprawdzenie danych wejściowych Sprawdzenie danych wejściowych Przygotowanie klatek master Przygotowanie klatek master Kalibracja klatek RAW Kalibracja klatek RAW Konwersja koloru, poziom tła Konwersja koloru, poziom tła Łączenie klatek (L, RGB, H- α) Łączenie klatek (L, RGB, H- α) Łączenie klatek w obraz ostateczny (LRGB, LLRGB) Łączenie klatek w obraz ostateczny (LRGB, LLRGB)

3 Obróbka obrazu - advanced Unsharp masking – obiekty rozległe Unsharp masking – obiekty rozległe Szumy tła, gradienty Szumy tła, gradienty Kolory gwiazd Kolory gwiazd Krzywe Krzywe Formatowanie obrazu do publikacji Formatowanie obrazu do publikacji

4 Sprawdzenie danych wejściowych Light – Luminance, H- α, H-β, O-III, S-II… Light – Luminance, H- α, H-β, O-III, S-II… R,G,B R,G,B Dark (ten sam czas ekspozycji jak dla klatek Light i RGB) Dark (ten sam czas ekspozycji jak dla klatek Light i RGB) Flat Flat Bias Bias

5 Sprawdzenie danych wejściowych 1. Uruchom dowolny program do obróbki materiału RAW 2. Wczytaj kolejno obrazy z w/w kategorii i skontroluj czasy naświetlania i jakość materiału

6 Przygotowanie klatek master Cel: połączenie dostępnych klatek Cel: połączenie dostępnych klatek –Flat –Bias –Dark w trzy klatki typu master. Ułatwia dalszą obróbkę (szybsze działanie procesu kalibracji) Ułatwia dalszą obróbkę (szybsze działanie procesu kalibracji) Należy włączyć boxcar filter dla klatek flat (dla kamer kolorowych) Należy włączyć boxcar filter dla klatek flat (dla kamer kolorowych)

7 Przygotowanie klatek master 1. Wybierz klatki określonego rodzaju 2. Nie wykonuj żadnych operacji dopasowania! 3. Połącz klatki: 1.Average – suma podzielna przez ilość klatek 2.Median – mediana z łączonych obrazów – bardzo dobrze eliminuje złe pixele 4. Zapisz wynik jako Master….fit

8 Mapa uszkodzonych pixeli Wykonujemy dla kilku przykładowych klatek Light Wykonujemy dla kilku przykładowych klatek Light Mapa gorących pixeli jest przydatna podczas wstępnej obróbki (przeciwdziała powstawaniu artefaktów) Mapa gorących pixeli jest przydatna podczas wstępnej obróbki (przeciwdziała powstawaniu artefaktów)

9 Mapa uszkodzonych pixeli 1. Wczytaj przykładowy obraz 2. Bez wykonywania kalibracji przekształć obraz w RGB 3. Wybierz duże powiększenie ( %) 4. Wprowadź do pamięci mapy wszystkie pixele, wokół których utworzyły się artefakty 5. Porównaj obraz z mapą dark

10 Kalibracja klatek RAW

11 Wykonujemy PRZED stackowaniem Wykonujemy PRZED stackowaniem Przy większej ilości materiału – wstępnie dobieramy, które klatki nadają się do dalszej obróbki Przy większej ilości materiału – wstępnie dobieramy, które klatki nadają się do dalszej obróbki Minimalnie – kalibracja klatkami dark, przy dłuższych czasach naświetlania – także flat. Minimalnie – kalibracja klatkami dark, przy dłuższych czasach naświetlania – także flat.

12 Kalibracja klatek RAW 1. Wczytaj do programu klatki light 2. Uruchom funkcję kalibracji 1.Odjęcie dark 2.Podział przez flat 3.Odjęcie bias 3. Zapisz wszystkie klatki wynikowe

13 Konwersja koloru Wykonaj przed łączeniem klatek Wykonaj przed łączeniem klatek Kalibracja powinna uwzględniać typ kamery i charakterystykę jej przenoszenia Kalibracja powinna uwzględniać typ kamery i charakterystykę jej przenoszenia Poziom tła powinien być podniesiony ponad 0 Poziom tła powinien być podniesiony ponad 0

14 Konwersja koloru 1. Załaduj skalibrowane klatki wejściowe 2. Wybierz posiadany typ kamery / ustawienia konwersji koloru (tło wynikowe powinno wynieść co najmniej 100 jednostek) 3. Przeprowadź transformację wszystkich klatek 4. Sprawdź skuteczność kalibracji (nie powinno być widać żadnych artefaktów)

15 Łączenie klatek (stacking)

16 Umożliwia uzyskanie wyniku zbliżonego do jednej, długoczasowej ekspozycji Umożliwia uzyskanie wyniku zbliżonego do jednej, długoczasowej ekspozycji Zwiększa SNR Zwiększa SNR Uzyskany obraz będzie posiadał jakość taką, jaką miały klatki RAW Uzyskany obraz będzie posiadał jakość taką, jaką miały klatki RAW

17 Łączenie klatek (stacking) 1. Załaduj skalibrowane, wybrane i skonwertowane klatki do programu 2. Uruchom funkcję kalibracji położenia (dowolna metoda, która działa na danym obrazie) 3. Upewnij się przed łączeniem klatek, że wszystkie są równie dobrej jakości i doskonale do siebie dopasowane

18 Łączenie klatek (stacking) 4. Wybierz odpowiedni mechanizm: 1.Average – najprostsza metoda, wymaga dużej ilości zdjęć dobrej jakości 2.Median – mediana, umożliwia usunięcie artefaktów, może operować na dowolnym materiale jednak nie pozwala na mocną redukcję szumu Gausowskiego 3.Sigma clip – kompromis pomiędzy average a median – każdy z pixeli jest traktowany algorytmem wyliczającym odchyłkę standardową w stosunku do odchyłki obszaru, w którym się znajduje; daje bardzo dobre rezultaty, jednak wymaga dobrania sigma factor, określającego dopuszczalny poziom odchyłki 4.SD Mask – wersja sigma clip działająca na małej liczbie dostępnych klatek

19 LRGB i LLRGB

20 Pozwala na uzyskanie obrazu kolorowego o dobrym nasyceniu barw Pozwala na uzyskanie obrazu kolorowego o dobrym nasyceniu barw Umożliwia uzyskanie obrazu barwnego w sposób ekonomiczny – czas naświetlania materiału kanału L ma znaczenie dla szczegółów, można skrócić ekspozycje RGB Umożliwia uzyskanie obrazu barwnego w sposób ekonomiczny – czas naświetlania materiału kanału L ma znaczenie dla szczegółów, można skrócić ekspozycje RGB

21 LRGB i LLRGB 1. Załaduj klatkę kanału L oraz klatki RGB 2. Wykonaj rozciągnięcie liniowe (poprawa kontrastu – log, DDP) na klatce L, możesz popracować nad krzywymi już na tym etapie 3. Połącz klatki L oraz RGB w programie (konieczne może być ponowne nałożenie obrazów i korekta położenia) 4. Powtórz operację dla jeszcze lepszego efektu (LLRGB) 5. Dostosuj balans kolorów dla nadania bardziej naturalnego wyglądu fotografowanemu obiektowi.

22 Unsharp masking

23 Umożliwia selektywne wyostrzanie – algorytm działa tym silniej, im jaśniejszy jest fragment obrazu Umożliwia selektywne wyostrzanie – algorytm działa tym silniej, im jaśniejszy jest fragment obrazu Uwaga na powstawanie artefaktów wokół bardzo jasnych elementów obrazu – szczególnie gwiazdy przed obiektem Uwaga na powstawanie artefaktów wokół bardzo jasnych elementów obrazu – szczególnie gwiazdy przed obiektem

24 Unsharp masking 1. Załaduj klatkę do obróbki 2. Określ maskę, wybierając tylko gwiazdy 3. Zachowaj obraz gwiazd przez kopię do osobnej warstwy 4. Usuń gwiazdy z obrazu poprzez bardzo silne selektywne rozmycie 5. Wykonaj algorytm wyostrzania (unsharp masking) na materiale bez gwiazd 6. Połącz uzyskany obraz z polem gwiazdowym

25 Szumy tła, gradienty

26 Tło zawsze należy utrzymywać na poziomie powyżej 0 Tło zawsze należy utrzymywać na poziomie powyżej 0 Nieuchronnie w wyniku obróbki pojawią się tam gradienty, szumy i inne zniekształcenia Nieuchronnie w wyniku obróbki pojawią się tam gradienty, szumy i inne zniekształcenia Selektywna obróbka tła umożliwia usunięcie tych problemów Selektywna obróbka tła umożliwia usunięcie tych problemów

27 Szumy tła, gradienty 1. Załaduj obraz do programu 2. Wybierz elementy tła, unikając gwiazd i obiektów rozległych 3. Wykonaj rozmycie gaussowskie na wybranym obszarze, feather ustaw na przynajmniej 3 pixele 4. Minimalizację gradientu wykonaj w programie podstawowym (z reguły daje to lepszy efekt)

28 Kolory gwiazd

29 Obiekty bardzo jasne i zwarte mają tendencję do utraty barw Obiekty bardzo jasne i zwarte mają tendencję do utraty barw Przywrócenie barw jest bardzo pożądane szczególnie przy fotografowaniu szerokich pól gwiazdowych i gromad Przywrócenie barw jest bardzo pożądane szczególnie przy fotografowaniu szerokich pól gwiazdowych i gromad

30 Kolory gwiazd 1. Załaduj obraz i selektywną maską wybierz tylko gwiazdy, expand selection w sposób umożliwiający objęcie wszystkich gwiazd, feather ustaw na co najmniej ¾ wartości rozszerzenia, 2. Zmniejsz intensywność środków gwiazd – użyj menu krzywe (curves) obniżając krzywą wyłącznie w jej górnej części (zachowaj dolną część niezmienioną) 3. Zwiększ saturację gwiazd (cały czas w zaznaczeniu) 4. Użyj filtru minimum do zmniejszenia obrazów gwiazd 5. Zapisz obraz wynikowy

31 Krzywe (curves)

32 Umożliwiają wyeksponowanie elementów obrazu na których nam zależy Umożliwiają wyeksponowanie elementów obrazu na których nam zależy Należy używać ich bardzo ostrożnie, ponieważ naruszają naturalny balans obrazu Należy używać ich bardzo ostrożnie, ponieważ naruszają naturalny balans obrazu

33 Formatowanie obrazu

34 FITS – do dalszej obróbki FITS – do dalszej obróbki PIC, TIFF, GIF – do zapisu pomiędzy aplikacjami PIC, TIFF, GIF – do zapisu pomiędzy aplikacjami JPEG – 8 bit na kanał – do publikacji na stronach www JPEG – 8 bit na kanał – do publikacji na stronach www

35 Pytania?


Pobierz ppt "WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część III Obróbka zdjęć astro. Michał Klimaszewski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google