Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci"— Zapis prezentacji:

1

2 Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci

3 Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
ADHD

4 Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder

5 Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi

6 Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi – jest to nierównomierny rozwój mózgu

7 Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Występuje dwa razy częściej u chłopców niż u dziewcząt.

8 Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Występuje dwa razy częściej u chłopców niż u dziewcząt. U dziewczynek przejawia się zazwyczaj jako problemy z koncentracją uwagi.

9 Co warto wiedzieć o ADHD
Attention Deficit Hiperkinetic Disorder Jest chorobą dziedziczną. W 70% przypadków zanika.

10 Co warto wiedzieć o ADHD
Wzór zachowania dziecka z ADHD

11 Co warto wiedzieć o ADHD
Wzór zachowania dziecka z ADHD Zaburzenie koncentracji uwagi –krótki czas skupienia uwagi, brak umiejętności skupienia uwagi na jednej czynności, łatwe rozpraszanie się

12 Co warto wiedzieć o ADHD
Wzór zachowania dziecka z ADHD Nadmierna impulsywność – częste wtrącanie się do rozmowy, przypadkowe i nieumyślne niszczenie rzeczy, brak umiejętności planowania swoich działań w przyszłości

13 Co warto wiedzieć o ADHD
Wzór zachowania dziecka z ADHD Nadruchliwość – niepokój w obrębie miejsca siedzenia, machanie nogami, rękoma, wiercenie się, nadmierna gadatliwość, przymus chodzenia

14 Co warto wiedzieć o ADHD
Warunkiem koniecznym do sklasyfikowania ADHD jest występowanie w/w zaburzeń w zachowaniu, w co najmniej dwóch środowiskach (np. rodzinnym i szkolnym).

15 Co warto wiedzieć o ADHD
Warunkiem koniecznym do sklasyfikowania ADHD jest występowanie w/w zaburzeń w zachowaniu, w co najmniej dwóch środowiskach (np. rodzinnym i szkolnym). Diagnozę może postawić tylko lekarz specjalista psychiatrii dziecięcej, psycholoklinicysta lub neurolog na podstawie wywiadu i obserwacji dziecka.

16 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju

17 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy

18 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy Ciągle czegoś szuka, nigdy nie wie gdzie to położył

19 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Robi niesamowity bałagan w pokoju 5 minut po sprzątaniu już rozrzuca wszystkie swoje rzeczy Ciągle czegoś szuka, nigdy nie wie gdzie to położył Jest w stanie w krótkim czasie przewrócić dom do góry nogami

20 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków

21 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy

22 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci

23 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy

24 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy Zawsze musi być pierwszy, nie potrafi nawet minuty poczekać na swoją kolej

25 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Nie wypełnia swoich obowiązków Kłamie, wymyśla różne rzeczy Krzyczy, ciągle się wierci Przerywa innym wtrąca się do rozmowy Zawsze musi być pierwszy, nie potrafi nawet minuty poczekać na swoją kolej Jak tylko coś mu się każe natychmiast się buntuje

26 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami

27 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny

28 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza

29 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka

30 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane

31 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane Niestaranne zeszyty, kleksy, pozaginane rogi

32 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Bije się z kolegami Chodzi po klasie robi głupie miny Nie potrafi wysiedzieć w kolejce do lekarza W sklepie wszystkiego dotyka Nigdy nie wie co ma zadane Niestaranne zeszyty, kleksy, pozaginane rogi Nie umie się skupić na lekcjach

33 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem

34 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek

35 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami

36 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć

37 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć Ma się wrażenie, że nie słyszy co się do niego mówi

38 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Co chwilę odrywa się od lekcji, rozgląda, bawi długopisem Robi mnóstwo pomyłek Do lekcji zabiera się godzinami Ciągle jest w ruchu nie sposób za nim nadążyć Ma się wrażenie, że nie słyszy co się do niego mówi Nie potrafi skupić się na żadnym zajęciu

39 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać

40 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę

41 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go do kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk

42 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia

43 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami

44 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami Najpierw coś robi a potem myśli

45 Co warto wiedzieć o ADHD
Lista skarg: Ciągle trzeba mu o wszystkim przypominać Wysyła się go d kuchni po herbatę i ciastko, a dostaje się gazetę Przedmioty wypadają mu z rąk Ma skrajne uczucia Ubiera się godzinami Najpierw coś robi a potem myśli Działa znacznie szybciej niż myśli

46 Co warto wiedzieć o ADHD
W domu, gdzie mieszka ktoś z ADHD nawet kot i złota rybka mogą potrzebować terapii.

47 Co warto wiedzieć o ADHD
Nadpobudliwość psychoruchowa to poważna dysfunkcja, a nie efekt złego wychowania

48 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają:

49 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości

50 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości

51 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami

52 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności

53 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości

54 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości Czasu na analizę sytuacji

55 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej nie mają: Cierpliwości Wytrwałości Umiejętności radzenia sobie z porażkami Możliwości dobrego skupienia się na jednej czynności Wyrachowanej złośliwości Czasu na analizę sytuacji Zbyt wielu przyjaciół

56 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii

57 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu

58 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce

59 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów

60 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów Częstych konfliktów z otoczeniem

61 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Energii Potrzeby ruchu Wrażliwości i silnych reakcji na bodźce Lęków i niepokojów Częstych konfliktów z otoczeniem Trudności z podporządkowaniem się poleceniom

62 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć

63 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie

64 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie Problemów z zaplanowaniem pracy, rozplanowaniem czasu

65 Co warto wiedzieć o ADHD
Czego mają w nadmiarze: Licznych niedokończonych zadań, przedsięwzięć Dużo bałaganu wokół siebie Problemów z zaplanowaniem pracy, rozplanowaniem czasu Silnej potrzeby uznania, docenienia

66 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ?

67 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów:

68 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Zawieszanie w prawach ucznia

69 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Wyrzucanie ze szkoły

70 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Słabsze osiągnięcia szkolne, niższe wykształcenie

71 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Konflikty z rówieśnikami i dorosłymi

72 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Postawy antyspołeczne

73 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Konflikty z prawem

74 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Uzależnienia

75 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Problemy z utrzymaniem pracy

76 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Depresje

77 Co warto wiedzieć o ADHD
Dlaczego dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej powinny jak najszybciej zostać objęte pomocą ? – ponieważ nie leczone ADHD może spowodować wiele problemów: Możliwość popełnienia samobójstwa

78 Praca z dzieckiem nadpobudliwym ruchowo w szkole.

79 Rolą nauczyciela oprócz przekazywania wiedzy
jest nauczyć norm i zasad

80 Metody postępowania: Właściwe usadowienie (pierwsza lub ostatnia ławka), pokazane granice poruszania się

81 Metody postępowania: Właściwe usadowienie (pierwsza lub ostatnia ławka), pokazane granice poruszania się Ustalenie jasnych reguł pracy w klasie

82 Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:

83 Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie

84 Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka

85 Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie)

86 Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne

87 Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać

88 Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać Poprosić dziecko o powtórzenie

89 Metody postępowania: Skuteczne wydawanie poleceń:
Najpierw najważniejsze zadanie Jak najbliżej dziecka Zdobyć uwagę dziecka (np. poprzez dotknięcie) Polecenia krótkie, lakoniczne Powtarzać Poprosić dziecko o powtórzenie Skontrolować wykonanie zadania

90 Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp.

91 Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp. Zwracanie się bezpośrednio do dziecka dbając o kontakt wzrokowy

92 Metody postępowania: Jak najczęściej komunikaty zwrotne: cieszę się, że to zrobiłeś, przeczytałeś itp. Zwracanie się bezpośrednio do dziecka dbając o kontakt wzrokowy Ograniczanie dopływu bodźców do dziecka podczas pracy – kontrola otoczenia, minimalizm co do ilości przedmiotów na jego biurku

93 Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka

94 Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania

95 Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania Konsekwencja, jednomyślność przy rozliczaniu

96 Metody postępowania: Dostrzeganie pozytywnych stron w zachowaniu dziecka Podkreślanie nawet częściowo dobrze wykonanego zadania Konsekwencja, jednomyślność przy rozliczaniu Kontrola notatek po zajęciach

97 Metody postępowania: Zapobieganie konfliktom w zabawach ruchowych poprzez kierowanie uwagi i energii dziecka w angażowanie w zajęcia wymagające wysiłku fizycznego

98 Metody postępowania: Zapobieganie konfliktom w zabawach ruchowych poprzez kierowanie uwagi i energii dziecka w angażowanie w zajęcia wymagające wysiłku fizycznego Dostrzeganie pozytywów dziecka, angażowanie go w zadania na rzecz grupy – co buduje poczucie wartości, pewności siebie.

99 Metody postępowania: Zachęcić rodziców do włączenia się w pracę grup wsparcia oraz stowarzyszeń poświęconych tematyce nadpobudliwości

100 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza:

101 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać

102 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku…

103 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył…

104 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby …

105 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby … Jesteś niedbały…

106 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Nie mówimy dziecku tego czego sami nie lubimy wysłuchiwać, np.: Ja w twoim wieku… Twój kolega dawno się już nauczył… Twój starszy brat wiedziałby … Jesteś niedbały… Pewnie nigdy ci się to nie uda…

107 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi:

108 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Pamiętasz jak uczyłeś się…, wtedy też się najpierw nie udawało, a potem…

109 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Pamiętasz jak uczyłeś się…, wtedy też się najpierw nie udawało, a potem… Wiem, że bardzo się starasz; czasem tak jest, że coś mimo naszych starań nie wychodzi

110 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada pierwsza: Warto zastąpić te stwierdzenia innymi: Wiem, że trudniej ci się uczyć ale myślę, że jeśli chcesz, to możesz popracować tak żeby radzić sobie lepiej

111 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada druga: Chwilka spędzona z kimś kto cię rozumie pozwala odzyskać wiarę w siebie.

112 Metody wsparcia dziecka z ADHD:
Zasada trzecia: Dostrzegaj sukcesy a nie porażki. Jeśli trzeba zmień porażkę w zwycięstwo.

113 Czy wiesz, że…

114 Czy wiesz, że: Osoby z nadpobudliwością psychoruchową są:
bardzo inteligentne dociekliwe spostrzegają mnóstwo szczegółów maja duże poczucie humoru aktywne, mają mnóstwo energii odważne, podejmujące ryzyko chętne do zabawy, spontaniczne

115 Czy wiesz, że: Osoby z nadpobudliwością psychoruchową są:
pomysłowe, twórcze, kreatywne komunikatywne troskliwe, dbające o innych ludzi i o zwierzęta wrażliwe, uczuciowe szybko wybaczają nigdy się nie nudzą, poszukują nowych, silnych wrażeń

116 SŁAWNI NADPOBUDLIWCY:

117 SŁAWNI NADPOBUDLIWCY:
Thomas Edison, Graham Bell, Albert Einstein, Benjamin Franklin, Kirk Douglas, Tom Cruise, Kuba Wojewódzki, prof. Leszek Kołakowski

118 Opracowano na podstawie: Tomasz Wolańczyk, Artur Kołakowski, Magdalena Skotnicka, „Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci”, Wydawnictwo Bifolium, Lublin Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Nadpobudliwym „…ale nasze…” w Gorzowie Wlkp., „Broszurka ADHD, nadpobudliwość”

119 „Wziął długopis do ręki i nie zastanawiając się długo, niedbale zapisał w zeszycie: Wolność jest przeciwieństwem niewoli. Wolność jest sensem życia każdego człowieka. Ja żyję w niewoli. ADHD jest agresorem, który uzurpuje sobie prawo do moich uczuć i zachowań. Narzuca mi własne zdanie i żąda, bym działał pod jego dyktando. Ale wierzę, że przyjdzie taki dzień, który przyniesie mi wolność. Bo… wolność to zdolność kontrolowania własnych impulsów. Wolność to możliwość panowania nad własnym ciałem. Tym właśnie jest dla mnie wolność – to moje marzenie.” Fragment książki Iwony Górki „Mój mały nieszczęśliwy człowiek z ADHD”


Pobierz ppt "Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci"

Podobne prezentacje


Reklamy Google