Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

rzeźba jest prawdopodobnie najstarszą ze sztuk plastycznych, a to ze względu na jej konkretny, przestrzenny i zmysłowy charakter najwcześniejsze dzieła.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "rzeźba jest prawdopodobnie najstarszą ze sztuk plastycznych, a to ze względu na jej konkretny, przestrzenny i zmysłowy charakter najwcześniejsze dzieła."— Zapis prezentacji:

1

2 rzeźba jest prawdopodobnie najstarszą ze sztuk plastycznych, a to ze względu na jej konkretny, przestrzenny i zmysłowy charakter najwcześniejsze dzieła sztuki rzeźbiarskiej pochodzą z Europy środkowej, a nie z tzw. "żyznego półksiężyca" uważanego za kolebkę cywilizacji płaskorzeźby i ryty skalne figury kobiet o uproszczonych kształtach związane z kultem płodności

3

4

5

6

7

8

9 rzeźby figuralne w kamieniu, alabastrze, bazalcie i piaskowcu reliefy w układzie pasowym, ukazujące m.in. sceny historyczne i kultu religijnego rzeźbiarskie dekoracje w stelach, czyli płytach kamiennych cechy charakterystyczne rzeźb sumeryjskich to wielkie, wytrzeszczone oczy i długie brody u mężczyzn

10

11

12

13

14

15

16 monumentalne formy świątynne oraz posągi władców rzeźby przedstawiały postaci w sztywnych pozach - stojące, siedzące lub klęczące, postaci siedzące miały ręce ułożone na kolanach, wielkość posągów wynikała z hierarchicznych relacji, a nie fizycznych cech – faraon był zawsze wyższy niż osoby mu poddane rzeźba sepulkralna – związana z wyposażeniem grobowców opracowanie kanonu sztuki reliefowej: frontalny układ postaci, twarz i ciało w ponadczasowej młodości wszystkie rzeźby były polichromowane, nawet jeśli wykonano je z drogocennych materiałów.

17

18

19

20

21 podstawowym materiałem był marmur i szlachetne odmiany wapienia monumentalne posągi kamienne, początkowo tworzone na potrzeby architektury sakralnej rzeźba klasyczna – architektoniczna i wolnostojąca rzeźba hellenistyczna: dynamiczna, pełna patosu oraz finezyjna rzeźba często polichromowana

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33 początkowo rzeźba etruska, która przez kilka stuleci zachowała specyficzny, surowy, archaiczny rys, który w okresie rzymskiej ekspansji ustępował duchowi sztuki hellenistycznej naśladowanie i kopiowanie posagów greckich rzeźba pomnikowa i sepulkralna (nagrobkowa) realistyczna rzeźba portretowa historyczna płaskorzeźba przedstawiająca w narracyjnym stylu wydarzenia zwycięskich wypraw

34

35

36

37

38

39

40

41 anonimowość artystów przewaga płaskorzeźb, niewielka ilość rzeźb wolnostojących zdobienie portali, kapiteli kolumn i ich trzonów, tympanonów pod łukami półkolistymi, umieszczanie rzeźb w zagłębieniach muru brak dbałości o wierne oddanie prawdziwego wyglądu człowieka przedstawianie postaci Chrystusa zawsze w sposób surowy, sztywny i nieporuszony rzeźba kultowa (krucyfiksy, Matka Boska z dzieciątkiem na tronie)

42

43

44

45

46

47

48

49

50 duża popularność rzeźby kamiennej wraz z bujnym rozwojem rzeźby drewnianej, malowanej wielobarwnie (polichromowanej) występowanie zarówno pojedynczych figur, jak i tłumów postaci postacie ludzi pełne wdzięku i życia, realistyczne, swobodne w gestach, postawie i mimice twarzy ozdabianie kapiteli kolumn motywami roślinnymi ozdobne maswerki drewniane ołtarze szafowe pojawienie się rzeźby niezależnej (3D) pojawienie się wizerunków osób świeckich

51

52

53

54

55

56

57

58 silne wpływy sztuki antyku, wzorem stały się posagi bogów i bohaterów, gdzie artysta wyrażał podziw dla idealnej harmonii ludzkiego ciała tworzono na zamówienie kościołów dzieła religijne, ale również na zamówienia mecenasów sztuki dzieła świeckie, przedstawiające ludzi zgodnie z ich rzeczywistym wyglądem, w pozach swobodnych i naturalnych kamienna rzeźba pełna, wolno stająca – posągi konne, popiersia portretowe, akty rzeźba statyczna, zamknięta płaskorzeźby odlewane z brązu

59

60

61

62

63

64

65

66 dynamiczne kompozycje rzeźbiarskie, często grupowe widowiskowe efekty zróżnicowana faktura kompozycje wieloosiowe (wielość kierunków) twarze wyrażające silne przeżycia stosowanie sztukaterii – wypukłej dekoracji gipsowej we wnętrzach budynków stosowanie stiuku - materiału zdobniczego w postaci tynku szlachetnego, mieszaniny gipsu, wapienia i drobnego piasku lub pyłu marmurowego, łatwego do formowania, szybko twardniejącego łączenie kilku elementów: duchowej wzniosłości, fizycznej zmysłowości i ceremonialnej teatralności czyni całą kompozycję i jej autora symbolami sztuki barokowej

67

68

69

70

71

72

73

74

75 utrwalenie klasycznego kanonu piękna patos, powaga, prostota i kunszt formy kontur miękki i płynny, forma zamknięta tematy mitologiczne, alegoryczne i historyczne rzeźba portretowa i architektoniczna (tympanony, fryzy) spokój i statyka układu kompozycyjnego monumentalizm

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

86

87

88 dynamizm i żywiołowość formy operowanie alegorią i symbolem odwoływanie się do tematyki wolnościowej i rewolucyjnej przełamywanie statyczności poprzez kompozycję odbiegającą od kontrastów, pionów i poziomów stosowanie skosów i ostrych krawędzi akty kobiece tworzone w celu ukazania piękna i ekspresji gestów ludzkiego ciała tematyka polityczno – społeczna rzeźba portretowa, pomnikowa i rodzajowa swobodny, pełen ekspresji sposób kształtowania bryły, rezygnacja z akademickiego iluzjonizmu nowatorstwo w fakturze rzeźby - operowanie wygładzeniem i chropowatością wykorzystywanie światła słonecznego do podkreślania wybranych elementów rzeźby

89

90

91

92

93

94

95

96 odkształcenia figur w kierunku naśladownictwa giętkiej, płynnej, ornamentalnej linii różnicowanie faktury głównymi motywami zdobniczymi były te nawiązujące do świata flory i fauny kobieta była jednym z ulubionych tematów sztuki secesyjnej, była to krucha, długowłosa istota o intrygującej, niebanalnej urodzie. łączenie dużych, pustych powierzchni z powierzchniami bardzo bogato zdobionymi

97

98

99

100

101

102

103 Mariola Adela Karpowicz


Pobierz ppt "rzeźba jest prawdopodobnie najstarszą ze sztuk plastycznych, a to ze względu na jej konkretny, przestrzenny i zmysłowy charakter najwcześniejsze dzieła."

Podobne prezentacje


Reklamy Google