Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Opracowanie mgr Natalia Werner. W trakcie opanowywania czynności samoobsługowych dziecko uczy się tak organizować swoją aktywność, by osiągnąć zamierzony.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Opracowanie mgr Natalia Werner. W trakcie opanowywania czynności samoobsługowych dziecko uczy się tak organizować swoją aktywność, by osiągnąć zamierzony."— Zapis prezentacji:

1 opracowanie mgr Natalia Werner

2 W trakcie opanowywania czynności samoobsługowych dziecko uczy się tak organizować swoją aktywność, by osiągnąć zamierzony cel. Dowiaduje się też, że w niektórych sytuacjach nie da się uniknąć wykonywania pewnych czynności i dlatego rozsądniej jest wykonać to, co trzeba, szybko i sprawnie;

3 Sposób wykonywania czynności samoobsługowych i porządkowych przenosi się także na czynności intelektualne: Dzieci, które marudzą i ociągają się przy czynności samoobsługowej, przenoszą ten styl zachowania na sytuacje zadaniowe typu dydaktycznego Dzieci, które sieją bałagan są zwykle równie niestaranne w realizacji zadań typu intelektualnego Dzieci, które przy wykonaniu czynności samoobsługowych domagają się pomocy, chociaż przy niewielkim wysiłku poradziłyby sobie same, przenoszą to zachowanie-nawyk na sytuacje zadaniowe typu intelektualnego

4 Jedzenie Ubieranie się Samoobsługa w łazience

5 3 rok życia Potrafi samodzielnie jeść, choć pojawia się opór w sytuacji, gdy było uczone karmienia; Używa łyżki i widelca Trudności z zachowaniem porządku na talerzu;

6 4 rok życia Przestrzega zasad wspólnego spożywania posiłku: o Nieodchodzenie od stołu, gdy inni spożywają posiłek o Podziękowanie za posiłek o Przysunięcie krzesła do stołu po zakończonym posiłku; Powinno następować wdrażanie do estetycznego spożywania posiłku;

7 5 rok życia Sporadyczne zachlapania dzięki lepszej koordynacji wzrokowo-ruchowej Samodzielne nakrywanie do stołu oraz sprzątanie po posiłku; Pod koniec drugiego semestru roku szkolnego posługiwanie się nożem i widelcem (łączenie tej umiejętności z nauką orientacji przestrzennej: prawo-lewo );

8 6 rok życia Podtrzymanie wyuczonych zasad Stosowanie form kulturalnego spożywania posiłku Uatrakcyjnianie czasu spędzonego przy stole – wdrukowanie nawyków jedzenia;

9 3-4 rok życia Ubiera się i rozbiera, ale nie dotyczy to odzienia wierzchniego; Wcześniej i sprawniej wykonują te czynności dziewczynki niż chłopcy; Ubierają się z pewną pomocą dorosłego – komunikaty werbalne oraz wykorzystanie gestu; Trudności z rozróżnieniem tył –przód, lewy- prawy but;

10 5 rok życia Samodzielnie nakłada różne części odzienia, również wierzchniego; Trudności z zawiązaniem fartuszka, sznurowadeł; zapinaniem guzików u płaszcza;

11 6-7 rok życia Automatyzacja ruchów precyzyjnych przy zastrzeżeniu stałego treningu;

12 3 rok życia Zgłasza potrzeby fizjologiczne; Zna zasady treningu czystości. Potrafi: o ściągnąć bieliznę o załatwić się o wytrzeć papierem miejsce intymne o podciągnąć bieliznę o umyć ręce i je wytrzeć

13 3 rok życia Myje ręce i twarz bez zamaczania ubrania i wyciera je ręcznikiem; niedoskonałe wykonanie szczególnie przy dużym zabrudzeniu; Ruchy są jeszcze nieporadne przez słabą koordynację i napięcie mięśniowe Trudności z myciem zębów – opanowanie ruchów precyzyjnych Potrzebuje przy wykonywaniu czynności podpowiedzi werbalnych oraz podpartych gestem przy sekwencji działania;

14 4,5 i 6 rok życia Doskonalenie podjętych w 3 roku życia czynności samoobsługowych Przemianowanie ich w nawyki ;

15 Daj dziecku czas Ciesz się z każdego najmniejszego sukcesu dziecka Nie koryguj nadmiernie Bądź systematyczny i konsekwentny w podejmowanych zadaniach

16 Skup się na następujących zadaniach: Nawyk właściwego zachowania się w toalecie Nawyk samodzielnego rozbierania się i ubierania, a także dbania o swoje ubrania Nawyk bezkonfliktowego układania się do snu Nawyk właściwego zachowania się przy stole i kształtowania dobrych manier przy jedzeniu Nawyk dbałości o to, by rzeczy były na swoim miejscu

17 Żebrowska, M.(red).(1977).Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN: Warszawa. Harwas – Napierała, B.,Trempała, J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka, T2. PWN: Warszawa. Artykuł p. Ewy Zielińskiej: Kształtowanie czynności samoobsługowych. (http://blizejprzedszkola.pl/mbp- 1338,ksztaltowanie-czynnosci-samoobslugowych) Doradca Nauczyciela Przedszkola. (4/2011/s.21.,5/2012/s ). Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.


Pobierz ppt "Opracowanie mgr Natalia Werner. W trakcie opanowywania czynności samoobsługowych dziecko uczy się tak organizować swoją aktywność, by osiągnąć zamierzony."

Podobne prezentacje


Reklamy Google