Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Co Polacy o marce? sądzą wyniki badań TNS OBOP dla Stowarzyszenia ProMarka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Co Polacy o marce? sądzą wyniki badań TNS OBOP dla Stowarzyszenia ProMarka."— Zapis prezentacji:

1 co Polacy o marce? sądzą wyniki badań TNS OBOP dla Stowarzyszenia ProMarka

2 2 Cele badania zbadać społeczne zagadnienie podejmowania decyzji zakupowych i poznanie czynników decydujących przy zakupach poznać wyobrażenia i stosunek konsumentów do marki określić skalę i przyczyny nabywania produktów markowych poznać i zweryfikować stereotypy na temat marki określić korzyści płynące z nabycia towarów markowych

3 3 Metodologia Przedstawione dane zebrane zostały za pomocą 3 metod: 1. Analiza danych historycznych TNS OBOP. Informacje dotyczące marek z badań typu Omnimas (z lat ), postrzeganie marki w Polsce vs. postrzeganie marki w Europie (badanie sieciowe 2002), badania wyborów i zachowań konsumentów (pomiary z lat: 1994, 1996, 2000, 2003). 2. Właściwe badanie ilościowe, realizowane na ogólnopolskiej próbie 1000 respondentów w wieku Pogłębienie jakościowe: 2 Zogniskowane Wywiady Grupowe (FGI). 2 wywiady grupowe. Próba – osoby w wieku lat, grupy mieszane. Respondenci kupujący produkty markowe z branży FMCG i odzieżowej.

4 Polacy na Czynniki brane pod uwagę przez polskich konsumentów przy codziennych zakupach zakupach

5 5 Najważniejsze kryteria wyboru przy zakupach ? Jak ważne są dla Pana(i) różne kryteria przy dokonywaniu zakupów produktów codziennego użytku...? (pytanie zamknięte, odpowiedzi w skali 1-10)

6 6 Polacy na zakupach Trendy 1994 – 2005 cena jakość marka/znany producent opinie rodziny/znajomych to, czy produkt jest produkowany w Polsce to, czy produkt jest bezpieczny dla środowiska opakowanie ? Na co przede wszystkim zwraca Pan/i uwagę, kupując towary codziennego użytku? (pytanie zamknięte, możliwe do 3 odpowiedzi)

7 7 Jeśli coś kupiłem i smakowało, jeśli sprawdziłem, że jest to dobry towar, to będę to kupował (Arek, lat 28) Dla mnie najważniejsza jest jakość. Trzeba sprawdzić wykonanie, wykończenie, jakość materiału, szycia... (Kasia, lat 26)

8 8 Polacy na zakupach Podsumowanie cena jakość Przy zakupach produktów codziennego użytku, dla polskich konsumentów najważniejsze są... doświadczenie Zauważalny jest także wyraźny wzrost roli... marki opinii znajomych

9 co to jest produkt Definicje i wyobrażenia konsumentów o produktach markowych markowy?

10 10 Co to jest produkt markowy? ? Co dla Pana(i) oznacza, że produkt jest markowy? (pytanie otwarte) wysoka jakość... znany producent... wysoka cena... produkt trwały... Spontanicznie konsumenci podawali wiele odpowiedzi, m.in.:

11 11 Cechy produktu markowego ? Które cechy charakteryzują produkty markowe...? (pytanie zamknięte) podstawowe cechy produktu markowego najważniejsze kryteria wyboru przy zakupach

12 12 Cechy produktu markowego ? Które cechy charakteryzują produkty markowe...? (pytanie zamknięte) Wysoka cena została wskazana jako cecha produktów markowych przez 41% respondentów. Łatwa dostępność została wskazana tylko przez 14% respondentów. 36% Gdy jednak zadaliśmy identyczne pytanie w odniesieniu do konkretnych kategorii* towarów markowych, na łatwą dostępność wskazywało średnio aż 36% badanych! Gdy jednak zadaliśmy identyczne pytanie w odniesieniu do konkretnych kategorii* towarów markowych, na cenę wskazywało średnio tylko 14% badanych! 14% *badane kategorie: pasty do zębów, kawa / herbata, środki do prania, kremy / kosmetyki, piwo, przyprawy, baterie, płyny do mycia naczyń, napoje, słodycze, podpaski / pieluszki, odzież, żywność.

13 13 Cechy produktu markowego cała populacja; n=1000 Region Wschodni Region Centralny Region Pomorski Region Wielkopolski Region Małopolski Region Katowicki Region Dolnośląski 8,8% Region Pomorski znany od lat 18% w regionie vs 35% w populacji oznacza wartość istotnie statystycznie wyższą Regionie / miejscowości dla danej cechy w odniesieniu do całej badanej populacji oznacza wartość istotnie statystycznie niższą w Regionie / miejscowości dla danej cechy w odniesieniu do całej badanej populacji wysoka jakość produktu 79% w regionie vs 73% w populacji trwały produkt 49% w regionie vs 35% w populacji bezpieczne w użyciu 15% w regionie vs 24% w populacji oparty na technologiach 27% w regionie vs 15% w populacji marka powszechnie znana 53% w regionie vs 36% w populacji ? Które cechy charakteryzują produkty markowe...? (pytanie zamknięte) (istotne różnice w regionach)

14 14 Co to jest produkt markowy? ? Czy zgadza się Pan(i) z poniższymi stwierdzeniami? (pytanie zamknięte)

15 15 Produkty markowe mają już ugruntowaną pozycję na rynku, są na nim od lat, mają jakąś tradycję, no i przede wszystkim gwarantują wysoką jakość. Wiadomo, że zawsze może zdarzyć się bubel, ale produkty markowe mają dobrą sieć i serwis. (Czarek, 31 lat) Mamy gwarancję, że jeśli jest to dobra marka, to także jest to wysoka jakość. Płacimy jednak za to, że ten produkt będzie nam służył długo i nie rozpadnie się za chwilę (Joanna, 32 lata)

16 16 Co to jest produkt markowy? Podsumowanie jakość trwałość Produkty markowe cechują ponieważ wykorzystują badania naukowe nowe technologie co gwarantuje konsumentom poczucie bezpieczeństwa co wiąże się z wyższą ceną choć nie jest ona czynnikiem, mocno utożsamianym z towarami markowymi (produkty codziennego uż.)

17 zakupy towarów Zachowania konsumenckie w odniesieniu do produktów markowych markowych

18 18 Częstość kupowania produktów markowych ? Proszę powiedzieć jak często robiąc codzienne zakupy, kupuje Pan(i) produkty markowe? (pytanie zamknięte) Produkty markowe bardzo często kupują: młodzi, wolni, pracujący zawodowo, z wyższym wykształceniem, i wysokim dochodem. Po produkty markowe nie sięgają osoby: starsze, nie pracujące zawodowo, z niskim wykształceniem.

19 19 Zachowania i opinie konsumentów ? Myśląc o swoich codziennych zakupach na ile zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami...: (pytanie zamknięte)

20 20 Zachowania i opinie konsumentów (c.d.) ? Myśląc o swoich codziennych zakupach na ile zgadza się Pan(i) z następującymi stwierdzeniami...: (pytanie zamknięte) %

21 21 "Jeśli chodzi o kosmetyki, mydła czy szampony, to ja kupuję tylko markowe. Muszę uważać na takie sprawy, ponieważ moje dziecko ma alergię i to może być niebezpieczne dla skóry, jeśli coś jest niesprawdzone" (Joanna, 32 lata) Pasta do zębów zawsze markowa, bo potem stomatolog puści z torbami (Marlena, 30 lat)

22 22 Zakupy towarów markowych Podsumowanie zdrowym rozsądkiem Konsumenci deklarują, że w swych decyzjach zakupowych kierują się a marka stanowi dla nich gwarancję satysfakcji Producenci markowych towarów mogą więc liczyć na zadowolonych klientów. lojalnych i dlatego większość z nich kupuje markowe

23 krótkie podsumowanie badań

24 stereotypy czyli obalenie potocznych przesądów na temat marki markowe droga? to tylko nazwa? ekskluzywna? Mniej niż 1/5 polskich konsumentów odpowiada, że kupuje towary markowe bardzo rzadko lub nigdy. Tylko 14% badanych wskazuje na wysoką cenę towarów markowych, mówiąc o konkretnej kategorii dóbr codziennego użytku. Towar markowy to przede wszystkim towar wysokiej jakości (73% wskazań).

25 korzyści czyli co tak naprawdę marka daje konsumentowi? markowe marka wysoka jakość produktu produkty markowe zrobione są z materiałów wysokiej jakości (TAK = 92% wskazań) gwarancja satysfakcji Towary markowe to produkty trwałe (45% wskazań) poczucie bezpieczeństwa Bo konsumenci znają już producentów (znani producenci: 52% wskazań), są bezpieczne w użyciu (24%) i można je reklamować (22%) innowacyjność Produkty markowe wykorzystują najnowsze technologie (TAK = 75% wskazań)

26 więcej danych analizy demograficzne trendy Dorota Szczerbicka, Stowarzyszenie ProMarka: dziękuję Artur Czajka Head of Consumer Research TNS OBOP


Pobierz ppt "Co Polacy o marce? sądzą wyniki badań TNS OBOP dla Stowarzyszenia ProMarka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google