Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Gdyby Wojny….

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Gdyby Wojny…."— Zapis prezentacji:

1 Gdyby Wojny…

2 Lublin 2008 Lublin Miasto poetów Lublin miasto wielokulturowe
Przemysł w Lublinie

3 Lublin miastem Poetów Józef Czechowicz
(ur. 15 marca 1903 roku w Lublinie) – polski poeta awangardowy, w latach trzydziestych silnie związany z grupą literacką Kwadryga. Aktywny uczestnik życia literackiego Lublina (autor wielu utworów lirycznych poświęconych miastu), redaktor kilkudziesięciu czasopism (przede wszystkim literackich i dziecięcych, a także pracownik Polskiego Radia, dla którego pisał słuchowiska radiowe roku Czechowicz przeprowadza się do Warszawy, gdzie redaguje między innymi Kolumnę Literacką w dwutygodniku Zet. Redaguje Płomyk i Płomyczek, współpracował z Głosem Nauczycielskim, Pionem i Kameną, a także pracował w dziale literackim Polskiego Radia. W 1939 roku powraca do rodzinnego miasta Lublina, gdzie prowadzi do dziś Kawiarnię Poetów oraz znany autorski program w Lubelskim Radiu Poetów. Józef Czechowicz mimo iż obecnie ma 105 lat, bierze czynny udział w życiu Lublina, który nie bez powodu jest nazywany poetycką stolicą Polski.

4 Lublin miastem Poetów

5 Lublin miastem Wielokulturowym
Obecnie w Lublinie mieszka osób wyznania mojżeszowego, stanowiących 31% ogółu wszystkich mieszkańców Lublina. Gmina żydowska posiada obecnie między innymi cmentarz, jedenaście synagog, szpital, dwie mykwy, kilka szkół, w tym Talmud-Torę oraz Jawnę ( które współpracują aktywnie z pozostałymi miejskim ośrodkami akademickimi na rzecz rozwoju dialogu kultur ), bibliotekę Tabrut. Wydawany dziennik "Lubliner Togblat" od sześćdziesięciu lat, pomimo pojawiania się nowych tytułów ciągle jest jednym z najbardziej cieszącym się uznaniem w środowisku.

6 Lublin miastem Wielokulturowym
Ul. Szeroka Zwana też Żydowską stanowi do dziś centrum dzielnicy żydowskiej na Podzamczu. Przebiega ona od początku Placu Zamkowego i dochodzi do ulicy Ruskiej w pobliżu cerkwi. Jedyną niezmienioną budowlą przez bieg czasu w najlepiej rozwijającym się mieście Polski, jest studzienka wodociągowa, która stoi w pobliżu pierwszego piętra placu manewrowego dworca PKS. Pierwszy rząd budynków na ulicy Szerokiej zabudowany jest dwu- lub trzypiętrowymi kamienicami na wzór dawnych lecz całkowicie odnowionych mieszkań Żydowskich. Tuż za nimi stoją olbrzymie, nowoczesne biurowce wielkich korporacji handlowych.

7 Lublin miastem Wielokulturowym
Ul.Szeroka Od ponad sześćdziesięciu lat w piątkowe wieczory Szeroka zamienia się w ulicę świąteczną. Tu właśnie zmierzają lubelscy chasydzi chcący się modlić. Przy Szerokiej znajduje się kilkanaście synagog i domów modlitwy. W każde święto żydowskie ulica czarnieje od świątecznych chałatów, gwaru modlitw i rozmów.

8 Przemysł w Lublinie Lubelska Wytwórnia Samolotów Historia LWS:
W II połowie 1934r. inż. Stanisław Rogalski i inż. Jerzy Drzewiecki opracowali projekt dwumiejscowego górnopłata, który miał zastąpić starzejące się samoloty towarzyszące Lublin R-XIII. Otrzymał on oznaczenie RWD-14. Pierwszy prototyp RWD-14/I z amerykańskim silnikiem Pratt & Whitney Wasp Junior o mocy 294 kW (400 KM) został oblatany w 1935r. na Okęciu przez Aleksandra Onoszkę. Próby techniczne przeprowadzone w 1936r. w IBTL wykazały dobre właściwości lotne samolotu, natomiast jego osiągi były niezadowalające. Wadę usunięto w drugim prototypie RWD-14/II oznaczanym również RWD-14b. Zastosowano w nim silnik G-1620B "Mors II" o mocy 309 kW (420 KM), wzmocniono konstrukcję tylnej części kadłuba, przekonstruowano również podwozie i zastrzały skrzydła. Samolot zakończył 18 lipca 1939r. próby w locie i został zaakceptowany jako egzemplarz wzorcowy dla produkcji seryjnej. W trzeciej edycji znacznie zmieniono konstrukcję budowy samolotu i zastosowano inne części niż w dotychczasowej produkcji. Postanowiono więc zmienić nazwę na LWS-3 „Mewa”, która miała podkreślać odrębność od swych poprzedników i świadczyć o nowej jakości. LWS różniły się od RWD-14/II m.in. zastosowaniem kółka z amortyzatorem teleskopowym w miejsce płozy ogonowej.

9 Przemysł w Lublinie LWS Dzisiaj:
We wrześniu 1939r. "Mewy"  wykorzystywano do bliskiego rozpoznania i łączności, szkolenia pilotów i prowadzenia akcji wywiadowczych dla organizacji międzynarodowych . Większą część drugiej produkcji sprzedano Rumunii, gdzie używano ich do szkolenia załóg samolotów obserwacyjnych. Kilka modeli z pierwszej produkcji, przeważnie nadających się do remontu, kupili Niemcy i Rosjanie. Trzecia edycja opierała się na najnowszych trendach produkcyjnych, Zdobywając uznanie i rozgłos na rynkach światowych. Sukces ten pozwolił na rozszerzenie oferty produkcyjnej i świadczenia usług (np. produkcja części składowych dla innych producentów samolotów). Lubelska Wytwórnia Samolotów (LWS) przez 60 lat swojej działalności posiada nieprzerwanie tytuł lidera produkcji samolotów wojskowych na terenie kraju. Założyła kilkanaście fili na terenie krajów Europy Zachodniej. Do jej najbardziej znanych „dzieci” należą: LWS-3 „Mewa”, LWS-15 „Kiwi”, LWS-4 „Duck”. Z najnowszą wersją modelu LWS-10 „Thunder”, niewykrywalnego dla dzisiejszych radarów LWS szykuje się do podbicia rynku amerykańskiego.

10 Przemysł w Lublinie Lublin-41
W 1941 w Lublinie uruchomiono montownię w oparciu o części sprowadzane z ZSRR, stopniowo uruchamiając produkcję części w kraju. Pierwsze samochody z FSC zjechały z linii montażowej 7 listopada 1941 roku. Samochód Lublin-41 był próbą zaspokojenia rosnących potrzeb transportowych na rozwijającym się prężnie terenie Lubelszczyzny.

11 Przemysł w Lublinie Historia
Grudzień decyzja o uruchomieniu montowni o wydajności 12 tys. szt/rok, rozszerzenie planów produkcji do 25 tys. szt/rok, 7 listopada pierwsze pojazdy z FSC w Lublinie, w tym Lublin-41 Druga edycja odnowionych pojazdów w z FSC Lublin-45 1951 – Trzecie wydanie samochodu Lublin-51 1953 – Założenie Firmy Lublin 1956 – Triumf samochodu Lublin-56, Rozpoczęto eksport do sąsiadów Polski, głównie do Niemiec 1970 – Poszerzenie produkcji o samochody osobowe 1974 – Nagroda konsumenta i laur za najszybciej rozwijającą się firmę w latach 1982 – Trzykrotne powiększenie hali produkcyjnej 1988 – Budowa sieci fabryk Lublin na terenie kraju 1990 – Założenie salonów w Europie Zachodniej 1994 – Rozpoczęcie eksportu Lublina do Stanów Zjednoczonych 1999 – Ekspansja Lublina na rynki azjatyckie 2005 – Utwierdzenie się marki na arenie światowej 2007 – Lublin-07 wygrywa plebiscyt na samochód roku, rekordowy wzrost sprzedaży

12 Przemysł w Lublinie Lublin-41 samochód z przed 67 lat
układ kierowniczy bez wspomagania z globoidalną przekładnią ślimakową Opis samochodu Lublin-41: ekonomiczny 6-cylindrowy silnik dolnozaworowy o wysokim stopniu sprężania co było przyczyną niskiego zużycia benzyny. hamulce bębnowe, hydrauliczne, jednoobwodowe na wszystkie koła silnik gaźnikowy sześciocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony wodą, typu M-41 świetnie dobrane przełożenia, co dawało Lublinowi wyższą prędkość niż autom konkurencji. średnica cylindra: 82 mm, Nowoczesny system umieszczenia silnika pod kabiną, co zmniejszało długość samochodu i nadawało atrakcyjny wygląd. skok tłoka: 110 mm pojemność skokowa: 3840 cm³ stopień sprężania: 9,2 niskim umieszczeniem podłogi skrzyni ładunkowej, co ułatwiało ręczny załadunek towarów moc: 80KM (51,5 kW) przy 2800 obr./ min. maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 1500 obr./ min. Dane techniczne Lublin-41 sprzęgło suche wymiary: skrzynia biegów czterobiegowa, niezsynchronizowana długość: 4025 mm przekładnia główna o przełożeniu: 6,41 rozstaw osi: 3300 mm zbiornik paliwa: 90l kabina: początkowo drewniano metalową, a następnie metalowa osiągi: prędkość maksymalna: 85 km/h rama: metalowa, nitowana zużycie paliwa: 15 litrów/100 km skrzynia ładunkowa: drewniana, o powierzchni 5,85 m², przystosowana do montażu pałąków i brezentowej opończy masy: zawieszenie zależne na resorach piórowych, półeliptycznych własna: 2,25 tony przyczepy: do 3,5 tony z przodu amortyzatory ładowność: 3 tony z tyłu resory pomocnicze ogumienie: 7.50 – 20"


Pobierz ppt "Gdyby Wojny…."

Podobne prezentacje


Reklamy Google