Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później. Prezentacja jest zbiorem moich prywatnych poglądów Dziękuję Miastu Wrocław i ludziom Oświaty z tego Miasta.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później. Prezentacja jest zbiorem moich prywatnych poglądów Dziękuję Miastu Wrocław i ludziom Oświaty z tego Miasta."— Zapis prezentacji:

1 ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później

2 Prezentacja jest zbiorem moich prywatnych poglądów Dziękuję Miastu Wrocław i ludziom Oświaty z tego Miasta

3 niepełnosprawność Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe, niepełnosprawność ruchowa 1991 edukacja Stworzenie dobrego prawa edukacyjnego w oparciu o zobowiązania międzynarodowe 1991

4 1991 ustawa o ustroju oświatyGdzie jest zespół Downa? Gdzie jest autyzm?

5 MODEL EDUKACJI INTEGRACYJNEJ DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W 1991 W POLSCE OPIEKA MEDYCZNA PRZEDSZKOLE w ramach integracji SZKOŁA INTEGRACYJNA SZKOŁA SPECJALNA Jak najdłużej

6 NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ 1991To deficyty wszystkie oprócz poznawczychTo problemy wszystkie z wyjątkiem intelektualnych

7 Zespół Downa 1991 Zdrowie nie gwarantowało przeżycia Dojście do okresu edukacji- instytucje specjalne Niepełnosprawność intelektualna 1991 Edukacja podstawowa Instytut specjalny

8 wzrost przeżywalności ZD Pierwsza fala autyzmu 1990 powstają pierwsze ośrodki wczesnej interwencji ZMIANY

9 1990 Powstaje pierwszy ośrodek wczesnej interwencji we Wrocławiu Powstaje pierwsza szkoła zajmująca się konkretną niepełnosprawnością 1991 Uchwalona zostaje pierwsza ustawa oświatowa Powstają pierwsze szkoły integracyjne z modelem integracji różnych niepełnosprawności, powstają szkoły specjalne dla ZD 1999 Powstaje pierwsza publiczna szkoła dla autystów w Polsce Prowadzone są pierwsze projekty edukacyjne w ramach pilotaży

10 2004 Pierwszy pilotaż edukacyjny w zakresie niepełnosprawności intelektualnej w Warszawie i Łodzi Kolejna duża fala autystów 2006 Pierwszy program wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych intelektualnie we Wrocławiu Programy wspierane przez Miasto Wrocław 2009 Rusza program edukacji przedszkolnej w ramach edukacji masowej dla osób z ZD we Wrocławiu Objęcie opieką wszystkich dzieci z ZD w przygotowanych do tego 4 placówkach

11 WE WROCŁAWIU DZIECKO Z ZESPOŁEM DOWNA IDZIE DO PRZEDSZKOLA W WIEKU OKOŁO 3 LAT RAZEM Z RÓWIEŚNIKAMI.

12 Osoba z ZD w 2011 roku

13 niepełnosprawność Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe, niepełnosprawność ruchowa 1991 niepełnosprawność Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe, niepełnosprawność ruchowa, NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA 2011

14 Ustawa o ustroju oświaty Dobre zmiany Bez przepisów wykonawczych 1991 Ustawa o ustroju oświaty Dobre uściślenia Przepisy wykonawcze 2009

15 SZKOŁA PODSTAWOWA W POLSCE 2011 SZKOŁY MASOWE, INTEGRACYJNE, SPECJALNE FINANSOWANIE EDUKACJI Z KOSZYKA NAUCZYCIELE NIEPRZYGOTOWANI DO PROWADZENIA ZAJĘĆ Z DZIEĆMI Z DEFICYTAMI BIERNI RODZICE REJONIZACJA

16 EFEKTSzkoła specjalna Brak szans na integrację, pracę

17 MOŻLIWA ZMIANA?JAKA SZKOŁA?JAKI CEL?

18 MODEL WROCŁAWIA - SZKOŁA PODSTAWOWA KONCENTRACJA ZASOBÓW: -FINANSOWYCH -SPECJALISTÓW -NAUCZYCIELI KONCENTRACJA DZIECI I RODZICÓW: -PRZYGOTOWANIE ZAJĘĆ DLA DZIECI -WSPARCIE I AKTYWIZACJA RODZICÓW -PRZYJAŹŃ PRZYGOTOWANIE SPECJALISTÓW, NAUCZYCIELI, PROGRAMÓW INTEGRACJA: -WSPÓLNE ZAJĘCIA -SPECJALIZACJA SZKOŁY (SPORT, SZTUKA) 2 SZKOŁY MASOWE SZKOŁA SPECJALNA

19 DLACZEGO? INTEGRACJA TO ROZPROSZENIE ZASOBÓW, BRAK SPECJALIZACJI INTEGRACJA TO BEZMIAR KONIECZNEJ WIEDZY NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW INTEGRACJA TO UTRZYMYWANIE WSZYSTKIEGO BEZ ZMIAN INTEGRACJA JEST SKIEROWANA NA SYSTEM A NIE NA DZIECKO, KAŻDE DZIECKO

20 KLASA MENTOR WYCHOWAWCA MODEL KLASY 0-3 KLASA – do 20 dzieci w tym 2-3 dzieci z ZD WYCHOWAWCA – nauczyciel prowadzący całą klasę MENTOR – osoba wspomagająca dzieci z ZD, przebywa z dziećmi po zajęciach

21 DZIECKO : -w klasach 0-3 zbudować pewność siebie -zbudować zdolność do komunikacji -wyodrębnić zdolności i zainteresowania NAUCZYCIEL : -ma uczyć i motywować wszystkich uczniów -ma rozwijać zdolności uczniów -ma kształtować siłę klasy-jako całości SZKOŁA: -ma być wyspecjalizowaną jednostką oświatową -zasoby i ich finansowanie mają być adekwatne do uczniów RODZICE: -uczestnictwo wspólne w zajęciach pozalekcyjnych -aktywizacja poprzez szkolenia i porady Jaki jest cel takiego modelu?

22 DZIECKO IDZIE DO 4 KLASY ZNANE SĄ ZDOLNOŚCI DZIECKA MOŻLIWY JEST INDYWIDUALNY PROGRAM DZIECKO FUNKCJONUJE RAZEM Z KLASĄ I RAZEM Z PRZYJACIÓŁMI SZKOŁA UZYSKUJE SPECJALIZACJĘ NAUCZYCIEL JEST NAUCZYCIELEM, MENTOR WSPARCIEM MOŻLIWOŚĆ ELASTYCZNOŚCI PROGRAMOWEJ, SPECJALIZOWANEJ

23 DZIECKO : -JAK ZAPEWNIĆ ZDROWIE -JAK ZAPEWNIĆ AKCEPTACJĘ NAUCZYCIEL : -JAK PODOŁAĆ BIUROKRACJI -JAK OCHRONIĆ NAUCZYCIELA PRZED OCENĄ ZA WYNIKI W NAUCE DZIECKA Z ZD SZKOŁA: -JAK ZAPEWNIĆ STAŁE ZABEZPIECZENIE FINANSOWE -JAK MOTYWOWAĆ SZKOŁE DO PROGRAMU RODZICE: -JAK PRZEKONAĆ RODZICÓW DO WSPÓŁFINANSOWANIA/WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI -JAK PRZEKONAĆ ŻE DZIECKO MOŻE… PROBLEMY

24 DZIECKO ZD Nie jest dzisiaj skazane na śmierć Medycyna poprawia funkcjonowanie ZD Wczesna Interwencja zwiększa potencjały rozwojowe dziecka Wczesne wspomaganie przystosowuje go do włączenia ZD Dziecko z ZD to dziecko zdolne, które osiąga wiele w innym czasie Dziecko z ZD potrzebuje wzorców SYSTEM BRAK DOSTOSOWANIAISTNIEJE USTRÓJCZAS NA ZMIANY


Pobierz ppt "ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później. Prezentacja jest zbiorem moich prywatnych poglądów Dziękuję Miastu Wrocław i ludziom Oświaty z tego Miasta."

Podobne prezentacje


Reklamy Google