Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPONSORING KULTURY I SZTUKI W POLSCE SZANSE I ZAGROŻENIA Kamila Kujawska-Krakowiak, Prezes Zarządu COMMITMENT TO EUROPE arts & business.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPONSORING KULTURY I SZTUKI W POLSCE SZANSE I ZAGROŻENIA Kamila Kujawska-Krakowiak, Prezes Zarządu COMMITMENT TO EUROPE arts & business."— Zapis prezentacji:

1

2 SPONSORING KULTURY I SZTUKI W POLSCE SZANSE I ZAGROŻENIA Kamila Kujawska-Krakowiak, Prezes Zarządu COMMITMENT TO EUROPE arts & business

3 SPONSORING KULTURY W POLSCE 1989 SPONSORING KULTURY I SZTUKI 2 PERSPEKTYWY PERSPEKTYWAPERSPEKTYWA SFERY KULTURY BIZNESU

4 SPONSORING KULTURY W POLSCE Z PERSPEKTYWY SFERY KULTURY: LATA 90 funkcjonowanie w zupełnie, nowych nieznanych warunkach brak doświadczenia we współpracy z biznesem brak umiejętności oceny potencjału (nie mam nic do zaoferowania) LATA 00 biznes inicjatorem relacji otwarcie się na współpracę z partnerami biznesowymi strach przed komercjalizacją problemy komunikacyjne (język biznesu niezrozumiały dla kultury) LATA 10 kultura inicjatorem relacji wzrost liczby wykwalifikowanych managerów kultury aktywizacja instytucji wspierających współpracę biznesu i kultury ale …

5 SPONSORING KULTURY W POLSCE Z PERSPEKTYWY SFERY KULTURY: … sponsoring budzi wciąż wiele kontrowersji 2009 Kongres Kultury Polskiej: Ile państwa powinno być w kulturze? 2010 Wydział Teologiczny UKSW Supermarket Kultury 2011 Warszawskie Spotkania Teatralne: manifest "Teatr nie jest produktem, widz nie jest klientem"

6 SPONSORING KULTURY W POLSCE Z PERSPEKTYWY BIZNESU: LATA 90 początki reklamy w Polsce sponsoring kultury postrzegany jako działanie reklamowe/promocyjne LATA 00 wzrost zakresu ograniczeń prawnych, skierowanych przeciwko reklamie niektórych towarów, takich jak papierosy i alkohol dostrzeżenie potencjału współpracy: niskie koszty budowania wizerunku sponsoring kultury postrzegany jako działanie z zakresu Public Relations LATA 10 ograniczenie efektywności oddziaływania tradycyjnych form promocji kultura inicjatorem relacji wzrost wagi działalności odpowiedzialnej społecznie sponsoring kultury postrzegany jako działanie z zakresu CSR

7 SPONSORING KULTURY W POLSCE 2012 Jakie są szanse na korzystną na współpracę sfery kultury z biznesem?

8 SPONSORING KULTURY W POLSCE BOLĄCZKI WSPÓŁCZESNEGO BIZNESU: rynek: zjawisko komodyzacji powiązane z silną walką konkurencyjną utrata wizerunku w czasie kryzysu – nadszarpnięte zaufanie deficyt innowacyjności organizacja: zmniejszające się poczucie stabilizacji - spadek zaangażowania wzrastający wskaźnik stresu – malejąca efektywność pracowników utrata lojalności społeczeństwo: wzrastające oczekiwania względem działań odpowiedzialnych społecznie

9 SPONSORING KULTURY W POLSCE ROZWIĄZANIE: NA CO STAWIA ŚWIAT BIZNESU? KREATYWNOŚĆ I INNOWACJA KREATYWNOŚĆ: wymyślanie nowych rzeczy i ich zastosowań, ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań i metod INNOWACYJNOŚĆ: wprowadzanie zmian w środowisku społecznym i ekonomicznym

10 SPONSORING KULTURY W POLSCE DLACZEGO? dobry i skuteczny sposób na przezwyciężenie niekorzystnych okoliczności dla przedsiębiorczości CO DAJE? zdolność generowania i wprowadzania nowych produktów / usług umiejętność radzenia sobie z nieoczekiwanymi okolicznościami daje siłę przebicia i nastawia na dużą wydajność niestandardowe podejście będące rynkowym wyróżnikiem

11 SPONSORING KULTURY W POLSCE DLA KOGO TO WAŻNE? rządy i organizacje międzynarodowe (programy wspierania przedsiębiorczości i programy dotacyjne) pracownicy (atmosfera pracy, poczucie stabilizacji i pewności zatrudnienia, efektywność) konsumenci (produkty/usługi dopasowane do potrzeb i oczekiwań) pracodawcy Najważniejsze cechy menedżera czasów kryzysu*: - elastyczność w podejściu do problemu (65%) - umiejętność zarządzania ludźmi (64%) - kreatywność (51%) - doświadczenie (51%) - umiejętność podejmowania ryzyka (45%). *Badania Talent Club Polska wśród kadry menedżerskiej 2011

12 SPONSORING KULTURY W POLSCE A CO TO TEGO MA KULTURA? PARADOKSALNIE KRYZYS – NAJWIĘKSZE ZAGROŻENIE WSPÓŁPRACY BIZNESU Z KULTURĄ – MOŻE STAĆ SIĘ NAJWIĘKSZĄ SZANSĄ NA ROZWÓJ TEJ WSPÓŁPRACY

13 SPONSORING KULTURY W POLSCE KULTURA I SZTUKA W FIRMIE: 71% - podwyższa poziom identyfikacji pracowników z firmą 87% - pozyskuje przychylność otoczenia 76% - pozyskuje popularność 92% - buduje pozytywny wizerunek 96% - buduje kapitał kreatywny źródło: Raport skrócony z ilościowych badań sponsoringu kultury i sztuki 2008

14 SPONSORING KULTURY W POLSCE KULTURA I SZTUKA W FIRMIE: wpływa na lojalność pracowników Działalność prokulturalna firmy, w której pracuję*: 43% - jest jednym z powodów, dla której w niej jestem 22% - wpływa na moją sympatię do niej 13% - daje mi wymierne korzyści 9% - jest niepotrzebnym wydawaniem pieniędzy 9% - wpływa na moją kreatywność 4% - jest mi obojętna * ankieta opublikowana na

15 SPONSORING KULTURY W POLSCE DLACZEGO KREATYWNOŚĆ JEST PORZĄDANA W BIZNESIE? pracownik kreatywny – zalety: - jest pozbawiony uprzedzeń (niekonwencjonalne rozwiązania) - jest wyczulony na uczucia, odczucia i rzeczy intuicyjne - wykazuje dużą tolerancję na stres i frustrację - jest oryginalny, w krótkim czasie rozwija wiele pomysłów - jest szczególnie komunikatywny - jest nastawiony na rozwój i cieszy się z sukcesów.

16 SPONSORING KULTURY W POLSCE DLACZEGO KREATYWNOŚĆ JEST PORZĄDANA W BIZNESIE? pracownik kreatywny – wady: - dominuje w grupach lub dąży do dominacji - przeskakuje od idei do idei i żadnej nie wciela w życie - broni się przed administracyjnymi ograniczeniami Kreatywność nie jest predyspozycją, z która przychodzimy na świat. Jest procesem, który wciąż można udoskonalać i rozwijać. Obcowanie z kulturą i sztuką wspomaga naszą kreatywność, ponieważ inspiruje do twórczego myślenia.

17 SPONSORING KULTURY W POLSCE W JAKICH DZIAŁANIACH BIZNES MOŻE WYKORZYSTAĆ WSPÓŁPRACĘ ZE SFERĄ KULTURY? KULTURA I SZTUKA PROMOCJA ORAZ PR CSR HR koncepty kreatywne (PR) fundacje na rzecz kultury i sztuki (PR, CSR) mecenat /darowizny (CSR) prokulturalne programy wewnętrzne (HR) wolontariat w sferze kultury (HR, CSR) sztuka w miejscu pracy (HR, CSR)

18 SPONSORING KULTURY W POLSCE CO ZROBIĆ BY RELACJA KULTURY Z BIZNESEM ROSŁA W SIŁĘ? KULTURA: zmiana postawy nie mam nic do zaoferowania uproszczenie ofert sponsorskich zrozumienie celów biznesu opanowanie strachu przed komercjalizacją BIZNES: zmiana traktowania kultury partner, a nie petent ułatwienie dialogu poprzez unikanie żargonu branżowego autentyzm działania / zaangażowania zrozumienie specyfiki współpracy (brak szybkich efektów, konieczność precyzowania celów)

19 DZIEKUJĘ ZA UWAGĘ. KAMILA KRAKOWIAK PREZES ZARZĄDU Fundacja COMMITMENT TO EUROPE arts & business

20


Pobierz ppt "SPONSORING KULTURY I SZTUKI W POLSCE SZANSE I ZAGROŻENIA Kamila Kujawska-Krakowiak, Prezes Zarządu COMMITMENT TO EUROPE arts & business."

Podobne prezentacje


Reklamy Google