Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ŻAGLOWCE I JACHTY. ŻAGLOWCE Żaglowiec to statek wodny o napędzie żaglowym, którego jedynym lub podstawowym czynnikiem napędowym jest jeden lub więcej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ŻAGLOWCE I JACHTY. ŻAGLOWCE Żaglowiec to statek wodny o napędzie żaglowym, którego jedynym lub podstawowym czynnikiem napędowym jest jeden lub więcej."— Zapis prezentacji:

1 ŻAGLOWCE I JACHTY

2 ŻAGLOWCE Żaglowiec to statek wodny o napędzie żaglowym, którego jedynym lub podstawowym czynnikiem napędowym jest jeden lub więcej żagli. Na danej jednostce przygotowanej do żeglugi zbiór wszystkich możliwych do zastosowania na niej rodzajów żagli stanowi jej aktualne ożaglowanie, przy czym nie wszystkie rodzaje tych żagli muszą być użyte jednocześnie.

3 RODZAJE ŻAGLOWCÓW Podział żaglowców na rodzaje jest trudny i wielowątkowy, generalnie jednak żaglowce klasyfikuje się właśnie ze względu na ich żagle, a dokładniej na rodzaj osprzętu żaglowego, czyli takielunek. Najprostszym i najmniej formalnym podziałem jednostek żaglowych jest ich podział ze względu na wielkość. Najmniejsze jednostki to żaglówki, większe to jachty, zaś największe to "prawdziwe" żaglowce.

4 Główny podział żaglowców to klasyfikowanie ich ze względu na rodzaj ożaglowania i ilość masztów. Współcześnie wyróżnia się: Żaglowce 1-masztowe: KET SLUTER SLUP KUTER

5 Żaglowce te mogą występować z różnymi rodzajami ożaglowania. (Powyżej pokazano tylko ożaglowanie bermudzkie). Różnią się ilością podstawowych żagli przednich: kuter ma przynajmniej dwa, sluter ma dokładnie dwa, ale jednocześnie może być używany tylko jeden z nich, slup – jeden, a na kecie nie ma ich wcale.

6 ŻAGLOWCE 2-MASZTOWE JOL KECZ

7 Szkuner jest żaglowcem co najmniej dwumasztowym i nosi wyłącznie ożaglowanie skośnie, zaś brygantyna i bryg są wyłącznie dwumasztowcami. Bryg jest żaglowcem w pełni rejowym, zaś brygantyna nosi ożaglowanie mieszane – na pierwszym maszcie rejowe, na drugim skośne (odwrotnej kombinacji nie stosowano nigdy).

8 ŻAGLOWCE 3-MASZTOWE I WIĘKSZE SZKUNER BARKENTYNA BARK FREGATA

9 Przykład żaglowca 3-masztowego.(fregata) GEORG STAGE

10 Przykład żaglowa 4-masztowego (bark) Niewiele jest żaglowców starszych niż PASSAT

11 Porządek największych żaglowców jest następujący: od szkunera z wyłącznie skośnym ożaglowaniem, poprzez barkentynę noszącą ożaglowanie rejowe wyłącznie na pierwszym maszcie, bark noszący ożaglowanie skośne wyłącznie na ostatnim maszcie, po fregatę w pełni urejoną. Fregata nosi często na ostatnim maszcie na najniższym piętrze żagli dodatkowy żagiel gaflowy.

12 Z tej klasyfikacji należy jeszcze wyróżnić szereg modyfikacji szkunerów, które mogą być wyposażone na wiele różnych sposobów w żagle rejowe ponad żaglami przymasztowymi. Inne typy żaglowców, klasyfikowane najczęściej jednocześnie ze względu na budowę, zastosowanie i epokę historyczną, a czasami nawet miejsce występowania, to m.in.: dżonka, fluita, galeon, karaka, karawela, kliper, liniowiec, pinasa, windjammer.

13 JACHTY

14 OMEGA Omega nie jest jachtem kajutowym. Długość : 6,20m. Powierzchnia żagli : ok.15m2. Najpopularniejszy typ żaglówki w Polsce. Bardzo wygodna w turystyce ze względu na małe zanurzenie i obszerny kokpit. Bezpieczna i bardzo trudna do wywrócenia, ale także trudna do postawienia.W zasadzie przeznaczona jest do żeglugi śródlądowej, rzadko spotykana na morzu. Na kadłubie Omegi były wykonywane jachty kabinowe np. Alfa, ale nie zdobyły popularności. Obecnie regatowe Omegi są wyposażone w trapez do balastowania, spinaker, liczne regulacje żagli. Oprócz Mistrzostw Polski są rozgrywane regaty z cyklu Pucharu Polski oraz liczne zawody mniejszej rangi. Pierwsze Omegi powstały w Warszawie w roku wzorowane na niemieckich łodziach typu H. Przy budowie pierwszej oprócz konstruktora brali udział: Zbigniew Szymański, Mieczysław Boczar, Leon Jensz.

15 FORTUNA23 Jacht FORTUNA 23 to nowoczesny jacht zaprojektowany do żeglowania śródlądowego. Jest to typowy jacht turystyczny zaprojektowany specjalnie na rejsy czarterowe. Posiada on 2 osobową kabinę dziobową oraz mesę z 3 miejscami do spania.

16 Jest on bardzo wygodny przede wszystkim w rejsach rekreacyjnych a zarazem jest to jednostka bardzo przyjazna dla początkujących żeglarzy. Jacht jest szybki przy słabych wiatrach, jak również odznacza się dobrą żeglownością w trudnych warunkach pogodowych. Wygodę żeglowania zapewnia przestronny, bardzo długi kokpit z otwartą pawężą i trzema dużymi bakistami. Komfort turystyczny zapewnia natomiast wykończona w drewnie kabina.

17 FOKUS 650 Elegancko zabudowany i nienagannie utrzymany jacht posiada szokującą ilość patentów i rozwiązań funkcjonalnych.

18 Zadziwia w tej łajbie solidność i jakość wykonanych okuć pokładowych i przemyślna zabudowa wnętrza, z wielką ilością schowków oraz wykorzystaniem do perfekcji naturalnej przestrzeni. Wszystko to pozwala na dużą wygodę w użytkowaniu tego jakże pięknego jachtu. Jest on również bardzo łatwy w obsłudze oraz niezmiernie bezpieczny.

19 VIVA700 Rodzinny, turystyczny jacht, chętnie czarterowany przez żeglarzy ze względu na łatwość obsługi, bezpieczeństwo i niezawodność.

20 Jego ładny duży pokład oraz estetyczne wnętrze zapewniają komfort pływania. Niewielkie zanurzenie, uchylny miecz oraz podnoszona do góry płetwa sterowna umożliwiająca przybijanie do najpłytszych brzegów.

21 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Autorami prezentacji są uczniowie SP w Baninie: – Kamińska Martyna – Tokarzewska Angelika – Czernov Marika – Flisik Patrycja – Kozerska Julia – Bartnicki Maciej – Szreder Kinga – Dudzińska Karolina


Pobierz ppt "ŻAGLOWCE I JACHTY. ŻAGLOWCE Żaglowiec to statek wodny o napędzie żaglowym, którego jedynym lub podstawowym czynnikiem napędowym jest jeden lub więcej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google