Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PRZYKŁADOWY MATERIAŁ DO ANALIZY Agnieszka Romaneczko.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PRZYKŁADOWY MATERIAŁ DO ANALIZY Agnieszka Romaneczko."— Zapis prezentacji:

1 PRZYKŁADOWY MATERIAŁ DO ANALIZY Agnieszka Romaneczko

2 Plan prezentacji 1. Wprowadzenie: podstawowe informacje o reklamie. 2. Reklama odwołująca się do stylu życia w zgodzie z naturą. 3. Przykładowa analiza reklamy wykorzystującej motyw pejzażu natury. 4. Materiał do analizy. 5. Podsumowanie.

3 Podstawowe informacje o reklamie

4 CO TO JEST REKLAMA? REKLAMA – oddziaływanie polegające na perswazji oraz na kształtowaniu opinii, gustów klienta, stosowane przez producenta i sprzedawcę w celu takiego poinformowania klienta o towarze czy usłudze, aby wzbudzić jego zainteresowanie i nakłonić go do kupna.

5 Co to jest perswazja? PERSWAZJA = przekonywanie – działania językowe nadawcy tekstu, polegające na nakłanianiu odbiorcy (słuchacza/widza/czytelnika) do pewnych działań lub do ich zaniechania; także działania, których celem jest przekonanie do pewnych idei lub wpojenie zasad i przekonań.

6 REKLAMA OBIEG MASOWY – OGROMNA RÓŻNORODNOŚĆ FORM FUNKCJA PERSWAZYJNA (NAKŁANIAJĄCA) FIKCJA UKRYTA (W PRZECIWIEŃSTWIE DO ARTYSTYCZNEJ) WYTWORZENIE W ODBIORCY PRZEKONANIA O TOŻSAMOŚCI ŚWIATA FIKCYJNEGO (PRZEDSTAWIONEGO W REKLAMIE) Z PRZECZYWISTYM/ REALNYM

7 REKLAMA ZE WZGLĘDU NA CEL POLITYCZNA – nakłania do działania w postaci głosowania HANDLOWA – nakłania do zakupu produktu SPOŁECZNA – nakłania do przyjęcia określonej postawy

8 REKLAMA ZE WZGLĘDU NA MEDIUM PRASOWA RADIOWA TELEWIZYJNA INTERNETOWA ZEWNĘTRZNA (m.in. billboardy, gadżety, szyldy, atrapy produktów, neony)

9 ŚWIAT PRZEDSTAWIONY REKLAMY POSTAĆ LUDZKA – WYIDEALIOWANA, ZAWSZE MŁODA I PIĘKNA, STEREOTYPOWA CZAS MAGICZNY PRZEDMIOT ANTROPOMORFIZOWANY (UOSOBIONY) – UKAZANY JAKO PRZYJACIEL CZŁOWIEKA PRZESTRZEŃ IDEALNA, SZCZĘŚLIWA, MIT ARKADII

10

11 ZASADA DZIAŁANIA Każdy z nas przyjmuje pewien styl życia i związane z nim wartości, postawy, zachowania. Stylów życia jest wiele i zwykle tworzą rozmaite kombinacje (jedna osoba może wybrać kilka stylów życia, może je modyfikować i zmieniać w zależności od etapu życia). Style życia to m.in.: konsumpcyjny, zdobywcy, walki o ideały, twórczy, poszukujący wiecznych wakacji, spieszący się, utrzymujący się przy życiu, poświęcający się pracy czy żyjący w zgodzie z naturą.

12 ZASADA DZIAŁANIA Reklama, chcąc wyjść naprzeciw odbiorcy i jego potrzeb, odwołuje się do preferowanego stylu życia. Styl ten ukazany jest w idealnej (pożądanej przez odbiorcę) formie. Idealna forma stylu życia możliwa jest do osiągnięcia dzięki posiadaniu określonego produktu, do którego kupna nakłania reklama.

13 Styl życia w zgodzie z naturą Jednym ze stylów życia, do których odwołuje się reklama jest styl życia w zgodzie z naturą. W reklamach tych wykorzystywany jest motyw idealnego pejzażu naturalnego, piękna przyrody i wypoczynku na łonie natury, który daje człowiekowi poczucie spokoju, szczęścia, błogości, odprężenia oraz zapewnia zdrowie i siły witalne. W języku tych reklam pojawia się odpowiednie słownictwo: -natura/naturalny - środowisko -zdrowy - świeży - czysty - bio- - Eko Jednym ze stylów życia, do których odwołuje się reklama jest styl życia w zgodzie z naturą. W reklamach tych wykorzystywany jest motyw idealnego pejzażu naturalnego, piękna przyrody i wypoczynku na łonie natury, który daje człowiekowi poczucie spokoju, szczęścia, błogości, odprężenia oraz zapewnia zdrowie i siły witalne. W języku tych reklam pojawia się odpowiednie słownictwo: -natura/naturalny - środowisko -zdrowy - świeży - czysty - bio- - Eko

14 MOTYW NATURY

15 Reklama z motywem natury

16 1. Tematem reklamowego obrazu jest wypoczynek na łonie natury: kobieta leży na intensywnie zielonej łące, w dali widać góry, a nad nimi – bezchmurne, idealnie błękitne niebo. 2. Barwy wnoszą walor spokoju, relaksu, wyciszenia, a soczysta zieleń – skojarzenie z siłami witalnymi natury, zdrowiem. 3. Z prawej strony postaci pada jasne, ciepłe, naturalne światło słoneczne.

17 Reklama z motywem natury 1. Kobieta (atrakcyjna blondynka) przyjmuje pozycję zrelaksowaną. Na twarzy widać skupienie i zadowolenie. 2. W sloganie akcentuje się naturalność produktu i jego pochodzenie : z ziół, które są na wyciągnięcie ręki, dane prosto z natury - z soczyście zielonej łąki. 3. Smak jest puszysty, czyli przyjemny, bo to co pochodzi z natury – jest zdrowe i przyjemne, jak relaks na łące.

18 Reklama z motywem natury 1. Motyl symbolizuje lekkość smaku, a jego biel – świeżość i czystość. 2. Pejzaż i postać są rozmyte – to pewna wizja idealna możliwa do osiągnięcia dzięki ukazanemu na pierwszym planie, w wyostrzeniu i powiększeniu – produktowi.

19 Reklamy z motywem natury

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39 Naturalny pejzaż okazuje się być idealnym tłem i kontekstem do reklamy produktów z bardzo różnych dziedzin: produkty spożywcze, kosmetyki, sieci telefonii komórkowej, motoryzacja, nowe technologie czy odzież i obuwie. Dzieje się tak, ponieważ przyroda to najbardziej naturalne, zdrowe i pierwotne otoczenie człowieka. Piękny pejzaż od zawsze oddziaływał na wrażliwość estetyczną człowieka i kojarzył się zarówno z przestrzenią wypoczynku, relaksu, spokoju, kontemplacji, jak też z miejscem, gdzie spędzamy czas aktywnie – bawiąc się czy uprawiając sport. Natura kojarzy się zatem z tym, co dobre, przyjemne, zdrowe, piękne i zapewniające szczęście. Okazuje się również, że za pomocą obrazów natury można reklamować nie tylko produkty, ale sam krajobraz czy artykuły i działania mające chronić naturalne środowisko.

40 1. Hasło reklama [w:] Współczesny słownik języka polskiego, pod red. B. Dunaja, Warszawa 2007, T. 2., s Hasło perswazja językowa [w:] Nauka o języku, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2006, s Materiały z zajęć prowadzonych przez dr Pawła Nowaka i dr Urszulę Majer-Baranowską na UMCS w Lublinie. 4. Źródło ikonografii: obrazy udostępniane przez wyszukiwarkę w zakładce Grafika.

41 Niniejszym informuję, że zaprezentowany materiał ikonograficzny został wykorzystany jedynie do celów analizy tekstów kultury w postaci reklam. Prezentacja nie miała celów marketingowych, a autorka nie utożsamia się z żadną z wymienionych marek i tym samym nie prowadzi działań kryptoreklamowych. Agnieszka Romaneczko

42 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I ZAPRASZAM DO DYSKUSJI


Pobierz ppt "PRZYKŁADOWY MATERIAŁ DO ANALIZY Agnieszka Romaneczko."

Podobne prezentacje


Reklamy Google