Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

* Źródło Etykieta biznesu czyli międzynarodowy język kurtuazji Irena Kamińska - Radomska Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko Lady Mary.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "* Źródło Etykieta biznesu czyli międzynarodowy język kurtuazji Irena Kamińska - Radomska Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko Lady Mary."— Zapis prezentacji:

1

2 * Źródło Etykieta biznesu czyli międzynarodowy język kurtuazji Irena Kamińska - Radomska Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko Lady Mary Wortley Montagu Etykieta biznesu * zbiór zasad, właściwych zachowań w życiu zawodowym i społecznym służący tworzeniu, utrzymaniu i normowaniu stosunków międzyludzkich w sytuacjach służbowych

3 Unikniemy gaf w towarzystwie - nie będziemy musieli się obawiać, że urazimy kogoś swoim zachowaniem Nauczymy się interpretować mowę niewerbalną Będziemy się sprawnie poruszać w zawiłościach etykiety biznesowej Nabędziemy pewności siebie w kontaktach interpersonalnych Nauczymy się budować swój profesjonalny wizerunek Podniesiemy swój prestiż i autorytet Poznamy, jaką wartość savoir vivre odgrywa w różnych kulturach a tym samym zwiększymy swoje poczucie bezpieczeństwa w kontaktach z obcokrajowcami Po co potrzebna jest znajomość etykiety?

4 Cechy osoby dobrze wychowanej Dbałość o garderobę i higienę Uśmiech Życzliwość Uprzejmość Słowność Skromność (nie mylić z brakiem znajomości swoich mocnych stron) Dyskrecja Punktualność Panowanie nad uprzedzeniami Umiejętność słuchania Panowanie nad złym humorem Kontrolowanie mowy ciała

5 Hierarchia Służbowa Stanowisko, ranga (przełożony, podwładny) Towarzyska Płeć (kobieta – mężczyzna) Wiek (starszy – młodszy) Sytuacja (gość – gospodarz

6 Tytułowanie Tytuły naukowe: magister, doktor, profesor Tytuły służbowe: prezes, dyrektor, naczelnik Tytuły kurtuazyjne: ekscelencja – prezydent, premier, ambasador; magnificencja – rektor uczelni; eminencja – kardynał, ekscelencja – biskup), Tytuły dyplomatyczne: ambasador, chargé daffaires (szef misji dyplomatycznej), attaché wojskowy. Tytuły szlacheckie: książę, hrabia, baron.

7 Przedstawianie się – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie Kogo komu przedstawiamy: Przełożonemu – podwładnego Starszej osobie – młodszą Wyższemu rangą – niższemu rangą Kobiecie – mężczyznę Utytułowanemu – nieutytułowanego Osobie lepiej znanej – osobę mniej znaną Przyjacielowi – znajomego Rodzicom – kolegę Osobę publiczną – osobie nieznanej ogółowi. Wyjątki: nowo przybyłych do pomieszczenia przedstawiamy już obecnym oraz pojedynczą osobę małżeństwu. W ostateczności: poznajcie się panie/ panowie…

8 Przedstawianie się – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie zasada ogólna: ważniejszy dowiaduje się pierwszy

9 Przedstawianie się – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie tytuły i funkcje podajemy zawsze w relacjach służbowych przedstawianie tylko z imienia zarezerwowane dla sytuacji prywatnych jeśli nikt nas nie przedstawi, czynimy to sami np. zajmując obok kogoś miejsce wyraźnie i powoli wymawiamy własne imię i nazwisko w sytuacjach służbowych zarówno kobiety, jak i mężczyźni przy przedstawianiu się/ powitaniu powinni wstać przedstawiamy się/ witamy na zewnątrz auta przedstawianie się powinno być poprzedzone uściskiem dłoni

10 Uścisk dłoni Uścisk dłoni to jedyny kontakt fizyczny, na jaki możemy pozwolić sobie w biznesie Dorothea Johnson Prawidłowy uścisk dłoni jest ciepły, serdeczny, zdecydowany i krótki (…) dłoń powinna być prawidłowo podana: kciuk odchylony, a palce wyprostowane * Źródło: Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji Irena Kamińska - Radomska

11 Uścisk dłoni Kilka zasad: rękę podajemy na wysokości łokcia nie dygamy nie potrząsamy ręką drugiej osoby patrzymy na drugą osobę nie ściskamy dłoni mocniej niż nasz partner absolutnie nie podajemy ręki w rękawiczce zimowej nie podajemy ręki przez stół, przez rzędy w teatrze, w toalecie zawsze podejmujemy dłoń

12 Uścisk dłoni

13 Dłoń podajemy: przy powitaniu przy pożegnaniu przy składaniu gratulacji, życzeń kondolencji Kiedy nie inicjujemy uścisku dłoni: kiedy osoba, z którą się witamy, ma zajętą prawą dłoń kiedy osoba, z która się witamy ma znacznie wyższą rangę kiedy spóźniamy się na przyjęcie i wszyscy siedzą już przy stole

14 Całuję Twoją dłoń Madame… osobliwość polska, spotykana jeszcze w Wiedniu unikamy tego w kontaktach biznesowych i zdecydowanie w USA. mężczyzna pochyla się nad dłonią, nie unosi jej. pocałunek jest symboliczny (prawie bezdotykowy). nie całuje się dłoni poza pomieszczeniami zamkniętymi. nie całuje się dłoni w rękawiczce.

15 Ukłony zasady pierwszeństwa – kłania się: mężczyzna kobiecie młodszy starszemu pracownik przełożonemu idący stojącemu wchodzący obecnym pojedyncza osoba grupie idący szybciej idącemu wolniej idący schodami w górę schodzącemu jadący samochodem idącemu pieszo.

16 Ukłon: mężczyzny: lekko pochyla się do przodu, skłania głowę, patrząc w twarz osoby nie trzyma rąk w kieszeni ani papierosa w ustach uchyla kapelusz lub czapkę z daszkiem (nie czapkę zwykłą!) kobiety: skinienie głowy.

17 O tykaniu forma ty zarezerwowana jest dla osób, które dobrze się znają przejście na tę formę może zaproponować osoba starsza młodszej, przełożony podwładnemu. czynimy to podając sobie dłonie i wymawiając imiona (bruderszaft umarł śmiercią naturalną)

18 Wizytówki wizytówkę podajemy bezpośrednio do ręki tytuły na wizytówkach zawsze skracamy, czyli piszemy dr, a nie doktor Kowalski (pamiętajmy o zasadach pisowni skrótów) dostając wizytówkę, najpierw na nią chwile patrzymy, dopiero później odkładamy lub chowamy zasady pierwszeństwa wręczania wizytówek są podobne do podawania reki, czyli starszy rangą daje swoją wizytówkę pierwszy wizytówkę należy wziąć ze sobą na przyjecie, do teatru, ale nie do kina i cyrku wizytówek nie powinno zabraknąć

19 Dress code Męski strój biznesowy: garnitur w stonowanym kolorze, np. odcienie szarości, grafitu, granatu, koszula jasna – biała lub w jednym z pastelowych odcieni, krawat w klasyczne wzory czy stonowane desenie, ciemniejszy od koszuli, wysoka skarpeta czy podkolanówka (aby nie pokazywać nagiej łydki na skarpetą) w ciemnym kolorze pasującym do koloru garnituru, obuwie czarne pełne (do ciemnego garnituru) lub brązowe pełne (do jaśniejszych garniturów), staranne uczesanie, bardzo skromna biżuteria (spinki do mankietów albo do krawatu, zegarek), dyskretny zapach.

20 Garnitur letni i zimowy (różnią się gramaturą – splotem tkaniny) marynarka jednorzędowa (może być z kamizelką) i dwurzędowa (musi być zawsze zapięta) maksimum trzy kolory i dwa wzory w ubiorze nie zapinaj ostatniego guzika marynarki siadając rozepnij marynarkę raczej nie zdejmuje się marynarki.

21 Kieszenie wewnętrzna kieszeń marynarki: wizytownik, pióro, karta płatnicza. zewnętrzna kieszeń na piersi: ewentualnie tylko ozdobna, jedwabna chusteczka. zewnętrzne kieszenie marynarki: tylko rachunki, kwity czy małe kartki. boczne kieszenie spodni: ewentualnie drobne monety, ale najlepiej nic. tylne kieszenie spodni: najlepiej nic, ewentualnie cienki portfel.

22 Bliska ciału koszula elegancka ma długie rękawy, ale nie ma kieszeni na piersi. pojedynczy mankiet koszuli powinien wystawać spod marynarki ok. 1 cm. podwójny mankiet (styl francuski) koszuli powinien wystawać spod marynarki około 2 cm.

23 Krawat powinien sięgać do paska spodni przy garniturze we wzory wybieraj jednobarwny krawat dobieramy do swojej palety barw, koszuli, garnituru, okazji

24 Dress code dla kobiet klasyczny kostium, w stonowanych kolorach, np. odcienie szarości czy granatu, ciepłe brązy, popielate zielenie bluzka biała lub w pastelowym kolorze (unikajmy bluzek przeźroczystych), zapięta rajstopy lub pończochy (nawet latem) dyskretny makijaż twarzy i paznokci, pełne obuwie, raczej na obcasie staranne uczesanie skromna biżuteria dyskretny zapach torebkę raczej dobieramy do butów

25 Czego unikać? przezroczystych, błyszczących, wzorzystych bluzek z falbankami, z dużymi dekoltami zbyt krótkich bluzek (plecy i brzuch mają być zakryte) ekstrawaganckich kolorów spódnic, spódnic w stylu hippie, czy zbyt długich, z dużymi rozcięciami. kolorowych, wzorzystych rajstop spodni z niskim stanem (biodrówek), źle dopasowanych do sylwetki, z ozdobami zbyt fantazyjnych marynarek, marynarek na suwak rozciągniętych swetrów, zbyt grubych swetrów podążaniem za chwilową modą

26 Rozmowa telefoniczna Niezbędne rzeczy Ergonomia 3 dzwonki

27 Kultura słowa w piśmie uwaga z prywatną korespondencją na służbowy adres ( upoważnienie do otwierania korespondencji ma często sekretarka) dopisek ręczny przy zaproszeniach czy życzeniach zakończenie : z poważaniem – raczej do biskupa, łączę wyrazy szacunku, pozdrawiam tajemnica korespondencji list pisany – koperta i papier ten sam kolor ołówek – brak szacunku nie otwieramy przy osobach trzecich PS – tylko gdy konieczny

28 e przy wysyłaniu dokumentów aplikacyjnych Zawsze piszemy krótki wstęp do wiadomości mailowej Używamy języka formalnego Nie stosujemy tzw. emotikon CV i list motywacyjny dołączamy w postaci załączników (*.doc lub *.pdf) Nie wysyłamy dokumentów jednocześnie do kilku odbiorców Tytułujemy nagłówek wiadomości

29


Pobierz ppt "* Źródło Etykieta biznesu czyli międzynarodowy język kurtuazji Irena Kamińska - Radomska Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko Lady Mary."

Podobne prezentacje


Reklamy Google