Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rok szkolny 2005/2006 Realizacja projektu Tropem codziennych zakupów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rok szkolny 2005/2006 Realizacja projektu Tropem codziennych zakupów."— Zapis prezentacji:

1 Rok szkolny 2005/2006 Realizacja projektu Tropem codziennych zakupów

2 Odbiór uszytych toreb z Zakładu Produkcyjnego Mebelplast w Reszlu

3 Konkurs na logo eko - torby Ekozespół ogłosił konkurs na logo. W konkursie wzięło udział 24 uczniów naszego gimnazjum Ekozespół ogłosił konkurs na logo. W konkursie wzięło udział 24 uczniów naszego gimnazjum.

4 Opracowane logo na torby lniane Nagrodzone prace konkursowe

5 Nasze torby z nadrukiem

6 Wywiad z właścicielką sklepu przy szkole

7 Zajęcia dla przedszkolaków nt. Każdy przedszkolak dobrze wie, jak odżywać zdrowo się

8 Zajęcia z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów W zajęciach prowadzonych przez Panią Annę Baran, Powiatowego Rzecznika Konsumentów, wzięło udział 196 uczniów naszej szkoły.

9 Zajęcia z pielęgniarką szkolną nt. Zasady racjonalnego odżywiania. Zdrowa żywność

10 Badanie produktów żywnościowych W marcu 2006 r. uczniowie z kół ekologicznych dokonali analizy produktów w supersamie PELCOWIZNA w Reszlu. Przebadano 48 różnych produktów.

11 Co stwierdzono w trakcie badań produktów?

12 Wśród producentów badanej żywności przeważali polscy producenci, jednak wystąpiły także produkty pochodzenia zagranicznego.Wśród producentów badanej żywności przeważali polscy producenci, jednak wystąpiły także produkty pochodzenia zagranicznego. Wśród widocznych na opakowaniach oznakowań przeważały 2 grupy:Wśród widocznych na opakowaniach oznakowań przeważały 2 grupy: - znaków mówiących o tym, jak postępować z opakowaniem po zużyciu produktu a także znaków mówiących o przeznaczeniu opakowania do recyklingu - znaków mówiących o tym, jak postępować z opakowaniem po zużyciu produktu a także znaków mówiących o przeznaczeniu opakowania do recyklingu Nie stwierdzono produktów po terminie ważności.Nie stwierdzono produktów po terminie ważności. Najkrótszy termin ważności (2 - 3 tygodnie) miał nabiał, najdłuższy (1- 1,5 roku) – napoje i produkty mączne.Najkrótszy termin ważności (2 - 3 tygodnie) miał nabiał, najdłuższy (1- 1,5 roku) – napoje i produkty mączne. Wśród opakowań przeważały folie i plastikowe butelki, a także kartony wyłożone aluminiową folią (co nie jest zjawiskiem korzystnym), jednak wystąpiły także produkty w ekologicznych, przyjaznych środowisku opakowaniach (szkło, karton i aluminium).Wśród opakowań przeważały folie i plastikowe butelki, a także kartony wyłożone aluminiową folią (co nie jest zjawiskiem korzystnym), jednak wystąpiły także produkty w ekologicznych, przyjaznych środowisku opakowaniach (szkło, karton i aluminium). Opakowania produktów były atrakcyjne i kolorowe (zapewne po to, by przyciągnąć klienta), jednak informacje (często nieczytelne i zapisane drobnym maczkiem) nie zawsze były jasne i przekonywujące do zakupu.Opakowania produktów były atrakcyjne i kolorowe (zapewne po to, by przyciągnąć klienta), jednak informacje (często nieczytelne i zapisane drobnym maczkiem) nie zawsze były jasne i przekonywujące do zakupu.

13 Ankietowanie mieszkańców Reszla miało na celu zebranie informacji nt. preferencji konsumenckich, świadomych i ekologicznych zakupów żywności.

14 Analiza ankiet mieszkańców Reszla Przeankietowano 83 klientów supersamu Pelcowizna w Reszlu. Wśród badanych było 55 kobiet i 28 mężczyzn. Ankietowani udzielali odpowiedzi na 7 pytań: 1.Co Pani/Pan najczęściej kupuje? 2.Robiąc zakupy na co najczęściej Pani/Pan zwraca uwagę? 3.Czy wie Pani/Pan, co oznacza termin zdrowa żywność? 4.Jakie produkty Pani /Pan kupuje? 5.W jakich opakowaniach kupuje Pani/Pan produkty? (wymienić co najmniej trzy) 6.Z jakiej torby na zakupy najczęściej Pani/Pan korzysta? 7.Czy kupuje Pani/Pana żywność modyfikowaną?

15 Uzyskano następujące wyniki: Spośród proponowanych 6 rodzajów produktów żywnościowych ankietowani najczęściej wybierali pieczywo i produkty zbożowe (77, 1 % ankietowanych) oraz nabiał (65 %). Także ponad 60 % najczęściej kupuje owoce i warzywa. Nikt natomiast nie wybrał żywności mrożonej.

16 Przy robieniu zakupów ankietowani najczęściej zwracają uwagę na termin ważności (72 % ankietowanych) i cenę (aż ok.. 64 %). 30 % ankietowanych kupuje produkt ze względu na producenta a także skład produktu. Tylko ok. 10 % kupuje produkt ze względu na opakowanie. Przy robieniu zakupów ankietowani najczęściej zwracają uwagę na termin ważności (72 % ankietowanych) i cenę (aż ok.. 64 %). 30 % ankietowanych kupuje produkt ze względu na producenta a także skład produktu. Tylko ok. 10 % kupuje produkt ze względu na opakowanie. Aż 83 % badanych wie, co to jest zdrowa żywność. Aż 83 % badanych wie, co to jest zdrowa żywność. Mieszkańcy preferują polskie produkty (83 % badanych), a 7 % kupuje produkty różne – polskie i zagraniczne. Mieszkańcy preferują polskie produkty (83 % badanych), a 7 % kupuje produkty różne – polskie i zagraniczne. Aż ok.81% badanych nie kupuje żywności modyfikowanej, a 1 osoba nie wie, co to jest. Aż ok.81% badanych nie kupuje żywności modyfikowanej, a 1 osoba nie wie, co to jest.

17 Aż 62, 65 % badanych kupuje produkty zapakowane w papier i karton. Ale duża grupa spośród badanych (50,6%) kupuje produkty zapakowane w folię.

18 Badani najczęściej korzystają z torby foliowej na zakupy (aż 66, 26 %), 36 % z torby z materiału, ok. 17 % z koszyka wiklinowego i 4,8 % korzysta z torby papierowej. Badani najczęściej korzystają z torby foliowej na zakupy (aż 66, 26 %), 36 % z torby z materiału, ok. 17 % z koszyka wiklinowego i 4,8 % korzysta z torby papierowej.

19 Ankietowanie uczniów gimnazjum W badaniach ankietowych wzięło udział 79 uczniów naszej szkoły. Wypełniali oni anonimową ankietę składającą się z 18 pytań związanych z preferencjami żywieniowymi uczniów i ich rodzin, stosowanymi przez badanych opakowaniami i znajomością pojęcia zdrowa żywność.

20 Uzyskano następujące wyniki: Najwięcej uczniów, bo aż 39,24 % wydaje swoje kieszonkowe na wszystko poza żywnością ( ubrania, kosmetyki, płyty, gry komputerowe). 24 % ankietowanych wydaje pieniądze na owoce. Ale jest duża grupa uczniów, która swoje kieszonkowe wydaje na niezdrową żywność, typu pepsi cola ( 22,78 %) i chipsy (20,25 %), cukierki (15,19 %). Najwięcej uczniów, bo aż 39,24 % wydaje swoje kieszonkowe na wszystko poza żywnością ( ubrania, kosmetyki, płyty, gry komputerowe). 24 % ankietowanych wydaje pieniądze na owoce. Ale jest duża grupa uczniów, która swoje kieszonkowe wydaje na niezdrową żywność, typu pepsi cola ( 22,78 %) i chipsy (20,25 %), cukierki (15,19 %). Uczniowie badani najczęściej piją soki (50,63 %). 35,44 % pije wodę i taka sama ilość badanych deklaruje picie napojów, zarówno gazowanych i niegazowanych. Uczniowie badani najczęściej piją soki (50,63 %). 35,44 % pije wodę i taka sama ilość badanych deklaruje picie napojów, zarówno gazowanych i niegazowanych. Ok. 40 % ankietowanych je owoce często i taka sama grupa codziennie. Ok. 40 % ankietowanych je owoce często i taka sama grupa codziennie.

21 Według uczniów zdrowa żywność to:

22 W co uczniowie i ich rodziny pakują zakupy?

23 Wnioski z przeprowadzonych badań: Większość ankietowanych osób (uczniowie i dorośli mieszkańcy Reszla) wie, co to jest zdrowa żywność, ale kupują jej mało. Większość ankietowanych osób (uczniowie i dorośli mieszkańcy Reszla) wie, co to jest zdrowa żywność, ale kupują jej mało. Rodziny nie odżywiają się racjonalnie – za mało owoców, warzyw, za dużo tłuszczów i węglowodanów, uczniowie nie jedzą pierwszego śniadania. Rodziny nie odżywiają się racjonalnie – za mało owoców, warzyw, za dużo tłuszczów i węglowodanów, uczniowie nie jedzą pierwszego śniadania. Torby ekologiczne nie są popularne wśród ankietowanych. Bardzo dużo używa się jednorazowych toreb foliowych, które następnie są wyrzucane do śmietnika. Torby ekologiczne nie są popularne wśród ankietowanych. Bardzo dużo używa się jednorazowych toreb foliowych, które następnie są wyrzucane do śmietnika. Mało kto zwraca uwagę na jakość spożywanej żywności. Mało kto zwraca uwagę na jakość spożywanej żywności. W większości kupujemy produkty pochodzenia krajowego, ale takie które mają ładne opakowanie – nie zawsze ekologiczne. W większości kupujemy produkty pochodzenia krajowego, ale takie które mają ładne opakowanie – nie zawsze ekologiczne.

24 Analiza ankiet i kart charakterystyki produktów Dziewczęta z ekozespołu dokonały podsumowania przeprowadzonych badań i opracowały wyniki

25 Ogłoszenie konkursów związanych z tematyką zdrowej żywności i ekologicznych opakowań.

26 Opracowanie ulotek informacyjnych nt. zasad zdrowego odżywiania, rozsądnej konsumpcji, jakości żywności, ekologicznych opakowań.

27 Sponsorzy projektu Mazurskie Centrum Edukacji Ekologicznej w Giżycku Apteka Pod Orłem w Reszlu Piekarnia Ewa Pyrek w Reszlu Firma Młynomag w Grodzkim Młynie Firma Młynomag w Grodzkim Młynie Firma Romix w Reszlu Mebelplast Zakład Produkcyjny w Reszlu Firma Specnet w Reszlu Firma Specnet w Reszlu

28 Dziękujemy za uwagę Reszel, 28 kwietnia 2006 r. Autor prezentacji: Elżbieta Majcher


Pobierz ppt "Rok szkolny 2005/2006 Realizacja projektu Tropem codziennych zakupów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google