Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."— Zapis prezentacji:

1 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkół: Gimnazjum im. Janusza Korczaka w Chojnie Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie ID grup: 98/2_mf_g1, 98/54_mf_g2 Opiekunowie: Małgorzata Madejczyk, Maria Kosińska Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy w ramach MGP: W świecie miary Semestr/rok szkolny: II semestr/ rok szkolny 2010/2011

3 JEDNOSTKI MIARY ŚWIATA DAWNIEJ I DZIŚ

4 JEDNOSTKI DŁUGOŚCI ŚWIATA System metryczny: 1 km (kilometr) = 1000 m (metr) 1 m = 10 dm (decymetr) = 100 cm (centymetr) 1 cm = 10 mm (milimetr) Abisynia: 1 madda = 10 kint = 5 m Anglia i dominia: 1 mila = 1760 jardów = 1609,3 m 1 jard = 3 feet = 91,4 cm 1 foot = 12 inches = 30,5 cm 1 inch = 2,5399 cm Chiny: 1 li = 180 chang = 644,4 m Egipt: 1 dira macmari = 6 quabdah = 75 cm Indie Brytyjskie: 1 guz = 91,4 cm (Bengal) Arabia: 1 draa = 0,49 m

5 JEDNOSTKI DŁUGOŚCI ŚWIATA CD. Persja: 1 fersakh = 6,24 km 1 zar = 4 czerek = 1,04 m Rosja: 1 wiorsta = 500 sążni = 1,0668 km 1 sążeń = 3 arszyny = 2,3 m 1 arszyn = 16 werszkow = 71,11 cm Japonia: 1 shaku = 30,303 cm 1 ri = 12 960 shaku = 3,9273 km Afganistan: 1 arszyn = 1,12 m

6 JEDNOSTKI MASY ŚWIATA System metryczny: 1 t (tona) = 1000 kg (kilogram) 1 kg = 100 dekagram = 1000 g (gram) 1 g = 1000 mg (miligram) 1 centnar metr = 1 kwintal = 100 kg Abisynia: 1 kantar = 100 rottel = 44,9 kg Afganistan: 1 man = 40 ka = 4,48 kg Chiny: 1 tan (picul) = 100 chin = 60,46 kg 1 tael (liang) = 37,783 g Indie Brytyjskie: 1 ser = 16 chittak = 933 g Japonia: 1 kwan = 1000 momme = 3,75 kg 1 picul = 60,48 kg Palestyna: 1 abbasi = 20 miskal = 0,37 kg Persja: 1 rottel = 336 g

7 JEDNOSTKI MASY ŚWIATA CD. Anglia i dominia: 1 (long) ton = 20 centweights = 2440 funtów (pounds) = 1016,048 kg 1 quarter = 28 lbs = 12,7 kg 1 l funt avoirdupois = 16 uncyj 1 uncja (avoirdupois) = 28,3495 g Rosja: 1 ros. tona = 1015,5 kg 1 pud = 40 funtów = 16,38 kg 1 funt = 32 łuty Syjam: 1 picul = 60,48 kg USA: 1 (short) ton = 2000 funtów (lbs) = 907,2 kg

8 JEDNOSTKI OBJĘTOŚCI ŚWIATA System metryczny: 1 m 3 = (m sześć.) = 1000 dm 3 1 dm 3 = 1000 cm 3 1 cm 3 = 1000 mm 3 1 hl (hektolitr) = 100 l (litr) 1 l = 10 decylitrów = 100 centyl Anglia i dominia: 1 imperial quarter = 8 buszli 1 buszel = 8 gallonów = 36,35 l 1 barrel = 36 gallon = 163,55 l Arabia: 1 timan = 56,8 l 1 rottoli = 276,8 l Chiny: 1 sheng = 10 ho = 1,03 l Rosja: 1 czetwiert = 209,9 l 1 wiadro = 12,3 l USA: 1 (Winchester) buszel = 35,237 l 1 gallon = 3,785 l

9 WYBRANE MIARY STAROPOLSKIE 1 bakar = 4 beczki 1 baryła = 24 garnce 1 ćwierć krakowska = 42 garnce 1 ćwiertnia = 16 garncy 1 cal = szerokość wielkiego palca 1 dłoń = 4 cale, szósta część łokcia 1 gonek = w płótnie: szer. 1 cala 1 łokieć = 2 stopy, 4 ćwierci, 24 cale 1 syfunt = ok. 200 kg 1 funt = 32 łuty

10 MIARY STAROPOLSKIE – CD. Łut – 13,67 g najniższa jednostka wagi używana do początku lat XX w. Garniec – miara pojemności cieczy i ciał sypkich, dzielił się na 4 kwarty (każda równa litrowi) i 16 kwaterek po ¼ litra, półkwaterka to pół ćwiartki Przeliczając objętości na wagi, otrzymamy: Kwarta – 2 funty – ok. 1 000 gramów Kwaterka – pół funta – ok. 250 gramów – 16 łutów Półkwaterka – ćwierć funta – ok. 125 gramów – 8 łutów (Informacja zaczerpnięta z książki Lucyny Ćwierczakiewiczowej 365 obiadów)

11 ZADANIA STAROPOLSKIE Wybraliśmy ciekawe zadania z książki Witolda Więsława Stare polskie zadania z matematyki Zadanie 1. Pole, które ma wzd ł u ż ł okci 12, a wszerz ł okci 5, potrzebuje kopaczów 3. Wiele kopaczów trzeba na pole takie, które ma 8 wszerz a 10 wzd ł u ż ? Rozwiązanie: 12 x 5 = 60, 10 x 8 = 80 60 - 3 80 - y y – ilość potrzebnych kopaczów do większego pola 60y = 3 x 80 60y = 240 /:60 y = 4 Odp. Pole iako wyżey przekopie robotników 4.

12 ZADANIE 2 Kraków od Warszawy odległy na 40 mil. Piotr z Krakowa do Warszawy a Paweł z Warszawy do Krakowa iednegoż dnia wyszli, ale pierwszy na dzień uchodzi mil 5, a drugi tylko 3. Za wiele dni obydwa się zejdą? x- droga Piotra, 40 – x - droga Pawła x : 5 = (40 – x) : 3 3x = 5(40 – x) 3x = 200 – 5x 3x + 5x = 200 8x = 200 x = 25 25 : 5 = 5 Odp. Piotr i Paweł zejdą się za 5 dni

13 JEDNOSTKI ŚWIATA DAWNIEJ I DZIŚ - NASZ PLAKAT

14 JEDNOSTKI MIARY ŚWIATA DAWNIEJ I DZIŚ – NASZ PLAKAT

15 MIARY PRZYDATNE W KUCHNI

16 PRODUKT1 ŁYŻECZKA = … dag 1 ŁYŻKA = … dag bułka tarta0,31,9 cukier kryształ0,51,5 cukier puder0,31,9 kakao0,20,6 kasza gryczana0,72,0 kasza manna0,51,5 majonez0,41,2 masło0,41,2 mąka pszenna0,31,9 mąka ziemniaczana0,31,9 mleko0,51,5 oliwa0,41,2 proszek do pieczenia0,31,9 przecier pomidorowy0,51,5 ryż0,51,5 bulion0,51,5

17 PRODUKT1 SZKLANKA1 ŁYŻKA1 ŁYŻECZKA mąka razowa170g10g3,5g miód360g20g7g śmietana220g10-15g4-5g olej200g10-15g- fasola biała (suche nasiona)200g12-14g- makaron (surowy)50-75g10-15g- kasza jęczmienna (surowa)150g12g4g płatki kukurydziane30g3g- płatki jęczmienne95g6g- płatki owsiane110g7g- otręby95g6g- rodzynki150g10g3g sól333g20g6g

18 ZADANIE 1. Joanna chciała zrobić pączki według przepisu otrzymanego od koleżanki. Miała wszystkie składniki, ale tylko trzy jajka. Ile powinna wziąć poszczególnych składników, aby proporcje były zachowane? Przepis na pączki Składniki ciasta: - 1,5 szklanki mleka - 1kg mąki - 200g cukru - 4 jajka - 1 paczka drożdży (5dag)

19 ROZWIĄZANIE ZADANIA 1,5 x 0,75 = 1,125 5 x 0,75 = 3,75 mleko = 1,125 szklanki drożdże = 3,75 dag 1 x 0,75 = 0,75 200 x 0,75 = 150g mąka = 0,75 kg cukier = 150 g

20 DOKONYWANIE POMIARÓW

21 JAK PRAWIDŁOWO ZMIERZYĆ ROZMIAR BUTA? 1. Gołą stopę postaw na kartce papieru leżącej na podłodze. Zaznacz jej długość od najdłuższego palca do środka pięty. 2. Zmierz linijką długość od punktu A do punktu B. W ten sposób otrzymujemy długość stopy w centymetrach. 3. Do otrzymanego wyniku dodaj ok. 0,5 cm

22 TABELE ROZMIARÓW OBUWIA STOSOWANYCH W POLSCE długość stopy w cm 2323,724,324,925,526,126,727,3 damskie3536373839404142 długość stopy w cm 2626,627,227,828,42929,6 męskie40414243444546

23 JAK PRAWIDŁOWO ZMIERZYĆ OBWÓD BIODER? Aby prawidłowo zmierzyć obwód bioder owijamy się taśmą krawiecką poziomo dookoła bioder w najszerszym miejscu - na wysokości tzw. krętarzy kości udowych, czyli nieco poniżej stawów biodrowych. A – wzrost B – obwód klatki piersiowej C – obwód pasa D – obwód szyi E – obwód bioder F – wewnętrzna długość nogawki G – obwód głowy

24 NASZE WYMIARY - DZIEWCZĘTA KorneliaKasiaLenaPatrycjaPaulina Marylin Monroe WZROST165155167169176165 OB. KLATKI PIERSIOWEJ 778176838894 TALIA626553637358,5 BIODRA8584 75828894 DŁ. NOGI 94,59297,59899 - DŁ. RĘKI 83,5677173,579 - OB. UDA 485042,543,547 - DŁ. STOPY 23222526,527,5 - OB. SZYI 31 32 - OB. KOSTKI 23,5 2524 - OB. NADGARSTKA 15,514,5 15,515 - BICEPS 2426202526 - ROZMIAR 34 32/3434/3636/38 40/42

25 NASZE WYMIARY - CHŁOPCY PrzemekŁukaszMichałPiotrekPudzian WZROST150180168162186 OB. KLATKI PIERSIOWEJ 80847880148 TALIA60,575707192 BIODRA748890 - DŁ. NOGI851009893- DŁ.RĘKI60827673- OB. UDA405245 80 DŁ.STOPY22,52826,526- OB. SZYI283332 54 OB. KOSTKI23262423- OB. NADGARSTKA 13,5191619- BICEPS 232824 56

26 JAK PRAWIDŁOWO ZMIERZYĆ TĘTNO? 1. Znajdujemy tętnice. Tętno można badać na wszystkich tętnicach przebiegających blisko pod skórą, np. promieniowej – w okolicy nadgarstka; szyjnej – poniżej kąta żuchwy; skroniowej – tuż przed uchem. 2. Osoba badana powinna siedzieć lub leżeć. Nie zaleca się pomiarów bezpośrednio po wysiłku fizycznym i przeżyciach emocjonalnych. 3. By zmierzyć tętno należy złożyć dwa palce blisko siebie (palec wskazujący i serdeczny). Następnie złożonymi palcami wyczuwamy uderzenie na tętnicy (należy pamiętać o tym, by nie przyciskać zbyt mocno!). Po wyczuciu uderzeń, liczymy je przez 1 minutę (używamy sekundnika). Zwracamy uwagę na napięcie tętna i jego rytm. Szybkość tętna to liczba uderzeń serca na jedną minutę. 4. Tętno prawidłowe : - noworodek 130-140 uderzeń/minutę, - dziecko ok. 2 lat 110-120 uderzeń/minutę, - dziecko ok. 7 lat 80-90 uderzeń/minutę, - człowiek dorosły 65-75 uderzeń/minutę, - człowiek starszy ok. 60 uderzeń/minutę.

27 POMIAR POLA POWIERZCHNI ŚCIAN KOLUMNY W CELU OSZACOWANIA ILOŚCI FARBY POTRZEBNEJ DO POMALOWANIA ŚCIAN

28 ZADANIE 2. Kolumna ma kształt graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego o wysokości 4m i krawędzi podstawy 50 cm. Osiem takich kolumn mamy pomalować farbą, której 1 litr wystarcza na pomalowanie 10 m 2 powierzchni. Ile farby zużyjemy? P = ab a = 50 cm = 0,5 m b = 4 m P = 6(0,5 x 4) P=12 m 2 8 x 12 m 2 = 96 m 2 96 m 2 / 10 m 2 = 9,6 Odp. Do pomalowania kolumn zużyjemy 9,6 litra farby. Jak obliczyć ilość farby potrzebnej do pomalowania kolumn?

29 SZACOWANIE POLA POWIERZCHNI

30 ZADANIE 3. Deska podłogowa ma grubość 2,5 cm. Masz do dyspozycji 3 m 3 takich desek. Jak dużą powierzchnię możesz nimi pokryć? V = Pp x HPp = V/H V = 3m 3 = 3000000 cm 3 3000000 cm 3 / 2,5 cm = 120000 cm 2 =120 m 2 Odp. Mogę nimi pokryć powierzchnię 120 m 2. Jak dużą powierzchnię można pokryć deskami podłogowymi?

31 WYCIECZKA DO LASU

32 MIERZENIE POWIERZCHNI LIŚCI Wybraliśmy się do lasu, zbieraliśmy piękne okazy jesiennych liści i odrysowując je na kratkowanym papierze – obliczaliśmy ich pola powierzchni. Największy liść miał 28 cm kw.

33 SZACOWANIE WYNIKÓW Aby zakryć podłogę w naszej sali komputerowej, która ma powierzchnię 12 m x 7 m, potrzeba takich liści? 12 x 7 = 84 m kw. 24 cm kw. = 0,0024 m kw. 84 : 0,0024 = 35 000 Odp: Takich liści potrzeba około 35 000.

34 CIEKAWOSTKI DOTYCZĄCE NASZYCH UCZNIÓW: Zmierzyliśmy w naszej szkole uczniów i uzyskaliśmy takie dane: najwyższy uczeń : 198 cm, najwyższa uczennica : 183 cm, najniższy uczeń: 148 cm, najniższa uczennica: 155 cm, największy rozmiar buta ucznia: 48, najmniejszy rozmiar buta ucznia: 35.

35 …CIĄG DALSZY suma pojedynczych schodków w całym gimnazjum: 302, ilość wszystkich piłek o średnicy większej niż 4 cm: 108.

36 TWIERDZENIE TALESA

37 Jeżeli ramiona kąta przecięte są prostymi równoległymi, to odcinki wyznaczone przez te proste na jednym ramieniu kąta, są proporcjonalne do odpowiednich odcinków na drugim ramieniu kąta. Jeżeli k || l, to:

38 ZADANIE 4. Gdy Mikołaj stoi wieczorem 3m od latarni, to rzuca cień, który ma długość 1m. Mikołaj ma 1,6m wzrostu. Jaka jest wysokość latarni? Jak obliczyć wysokość latarni?

39 JAK ZMIERZYĆ WYSOKOŚĆ DRZEWA?

40 JAK ZMIERZYĆ WYSOKOŚĆ DRZEWA PRZY POMOCY PISTOLETU? 1. Przygotowaliśmy pistolet wg wzoru Kąty przy wierzchołku C mają miarę 90°, a pozostałe (A i B) po 45° – wynika to też z tego, że boki AC i BC są równej długości W punktach oznaczonych literami ABC (wierzchołkach trójkąta) wbiliśmy małe gwoździe

41 WYBRALIŚMY DRZEWO DO ZMIERZENIA:

42 Wysokość drzewa wynosi 22,5m

43 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA


Pobierz ppt "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."

Podobne prezentacje


Reklamy Google