Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Grafika Komputerowa - Definicje

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Grafika Komputerowa - Definicje"— Zapis prezentacji:

1 Grafika Komputerowa - Definicje
Mgr inż. Alicja Pituła-Wilczyńska Katedra Informatyki i Metod Komputerowych Akademia Pedagogiczna im KEN w Krakowie

2 Dział informatyki zajmujący się przedstawianiem tego co rzeczywiste bądź wymyślone za pośrednictwem komputera. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening GRAFIKA WEKTOROWA 2D 3D RASTROWA Grafika komputerowa

3 Obrazy generowane są z obiektów prostych (linie, punkty, koła, …).
Obraz zapisany przy pomocy wektorów opisujących położenie elementów, czyli za pomocą wzorów matematycznych. Wykorzystywana dla elementów wymagających dużej precyzji, Rysunek techniczny, Projekt logo firmy, Film animowany, Wizytówka. Przykładowe programy do grafiki wektorowej: Corel Draw, Flash, Maya. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Grafika wektorowa

4 Programy: Photoshop, Corel Photopaint, Paint Shop Pro.
Obraz to mozaika maleńkich punktów, zwanych pikselami. Każdy piksel ma swoje miejsce i kolor. Zastosowanie: Edycja fotografii (retusz, kolorowanie, nakładanie filtrów), Animowane obrazki typu gif, Elementy stron WWW. Programy: Photoshop, Corel Photopaint, Paint Shop Pro. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Grafika rastrowa GIMP (open source) BITMAPA jest to sposób przedstawiania grafiki komputerowej dwuwymiarowej polegający na określeniu położenia każdego piksela obrazu, oraz przypisaniu mu wartości bitowej określającej kolor w danym trybie koloru.

5 Najmniejszy punkt ekranu lub obrazu.
Słowo powstałe jako zlepek angielskich picture oraz element: pixel. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening piksel

6 Rozmiar obrazka podany ilością pikseli w jego szerokości i wysokości.
Przykładowo rozdzielczość ekranu 800x640 oznacza, że można na nim wyświetlić maksymalnie 800 pikseli w jego szerokości i 640 w wysokości. DPI, PPI, LPI Ilość pikseli (kropek, punktów, lini) na jednostkę długości (cal) – dots/points/lines per inch. Określa ile punktów będzie miał obraz w swojej szerokości. Określenie stosowane głównie w przypadku urządzeń typu skaner, drukarka, ploter. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Rozdzielczość Gdy zmierzymy (na przykład zwykłą linijką) szerokość i wysokość użytkowego obszaru na ekranie i podzielimy takie wymiary przez rozdzielczość to otrzymamy wymiary piksela ekranowego. Im wyższa rozdzielczość tym więcej miejsca na dysku zajmie obraz.

7 Ilość kolorów możliwych do wyświetlenia
Ilość informacji przekazywana w każdym pikselu. Im większa głębia tym dokładniejszy obraz, ale także tym więcej miejsca na dysku zajmie plik. Przykładowo: jeśli mamy 8-bitową głębię koloru na obrazie można będzie wyświetlić 28=256 odcieni danego koloru. Jest to także zakres barw wyświetlanych na monitorze. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Głębia koloru Głębia koloru Oznaczenie Ilość kolorów możliwych do wyświetlenia 1-bitowa 21 2 (np. biały i czarny) 8-bitowa 28 256 24-bitowa 224 32-bitowa 232

8 Kanał alfa przechowuje informacje o odcieniach szarości:
Liczba ośmiobitowa służąca do tworzenia kolorów o określonym stopniu przezroczystości. Jest dopisywana do pozostałych współrzędnych koloru (np. RGB) – nie może istnieć samodzielnie. Kanał alfa przechowuje informacje o odcieniach szarości: Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Biały – 100% przezroczystości Szarości – częściowa przezroczystość Czarny – 0% przezroczystości Kanał Alfa

9 Aliasing i Antyaliasing
Aliasing – zjawisko zniekształcania obrazu w wyniku zbyt małej częstotliwości jego próbkowania w procesie rasteryzacji (zamiany na obraz rastrowy). Antyaliasing - zmniejszenie lub całkowita eliminacja „efektu schodków” powstającego przy zmianie rozdzielczości bądź częstotliwości próbkowania obrazu. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Aliasing i Antyaliasing Bez antyaliasingu Z antyaliasingiem

10 Aliasing i Antyaliasing
Krzywe zdefiniowane przez położenie czterech punktów, dwóch końcowych zwanych węzłami oraz dwóch tzw. punktów kontrolnych opisujących kąt nachylenia. Wykorzystywane głównie w grafice wektorowej. Wymyślone przez Pierre Beziera z myślą o projektantach linii samochodowych w firmie Renault. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Aliasing i Antyaliasing

11 Gotowy do użycia obrazek, zapisany najczęściej w formacie wektorowym.
Programy użytkowe najczęściej posiadają własne biblioteki (zbiory) klipów, które w pewnym stopniu mogą być modyfikowane przez użytkownika. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening ClipArt

12 Dithering Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa
Forma przejścia pomiędzy kolorami. Stosowany przy małej głębi kolorów. Polega na mieszaniu sąsiadujących ze sobą barw: część jednego koloru nachodzi na drugi.  Zaleta: zyskujemy barwy pośrednie. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Dithering

13 Tonalne przejście pomiędzy co najmniej dwoma barwami.
Przejścia kolorów mogą być: Liniowe, Radialne, Specjalne (np. po krzywej). Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Gradient

14 Zmiana zawartości jakiejkolwiek warstwy nie wpływa na pozostałe.
Samodzielny element obrazu. Jej położenie jest ściśle określone i może zajmować miejsce pod lub nad innymi elementami. Zmiana zawartości jakiejkolwiek warstwy nie wpływa na pozostałe. Warstwy można wyobrazić sobie jako nałożone na siebie folie: na każdej z nich namalowane jest coś innego, a razem tworzą pełny obrazek. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Warstwa

15 Selekcja (maska) Ścieżka
Zaznaczony, przy użyciu specjalnych narzędzi, obszar rysunku. Wszystkie piksele obrazka objęte maską, mogą być poddawane edycji a pozostałe są chronione przed zmianami. Nie można jej zapisać w pliku (jest tymczasowa). Ścieżka Rodzaj selekcji. Może być zapisana w pliku obrazka. Pozwala dokonywać różne operacje na pliku, np. stworzyć ruch po zadanej krzywej. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Warstwa

16 W grafice 3D to przeliczenie danej sceny i utworzenie pliku wyjściowego w formie obrazu statycznego lub animacji. Zamiana obrazu 3D na 2D. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Rendering

17 Generowania ruchomych obrazów polegająca na tworzeniu jedynie tzw
Generowania ruchomych obrazów polegająca na tworzeniu jedynie tzw. ujęć (klatek) kluczowych, na podstawie których komputer wylicza pozostałe klatki animacji. Grafika komputerowa Grafika wektorowa Grafika rastrowa Piksel Rozdzielczość Głębia koloru Kanał Alfa Aliasing i antyaliasing Krzywe Beziera ClipArt Dithering Gradient Warstwa Selekcja , maska, ścieżka Rendering Tweening Motion Tweening Shape Tweening Tweening

18 Czy mają Państwo pytania?
Koniec Czas na dyskusję – 5 min.


Pobierz ppt "Grafika Komputerowa - Definicje"

Podobne prezentacje


Reklamy Google