Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

OSZYKÓWKA. SPIS TRE Ś CI KOSZYKÓWKA POCZĄTKI GRY REGUŁY GRY PUNKTOWANIE RZUTÓW ORAZ WYMIARY BOISKA PUNKTOWANIE RZUTÓW ORAZ WYMIARY BOISKA ZASADY W RÓŻNYCH.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "OSZYKÓWKA. SPIS TRE Ś CI KOSZYKÓWKA POCZĄTKI GRY REGUŁY GRY PUNKTOWANIE RZUTÓW ORAZ WYMIARY BOISKA PUNKTOWANIE RZUTÓW ORAZ WYMIARY BOISKA ZASADY W RÓŻNYCH."— Zapis prezentacji:

1 OSZYKÓWKA

2 SPIS TRE Ś CI KOSZYKÓWKA POCZĄTKI GRY REGUŁY GRY PUNKTOWANIE RZUTÓW ORAZ WYMIARY BOISKA PUNKTOWANIE RZUTÓW ORAZ WYMIARY BOISKA ZASADY W RÓŻNYCH LIGACH ZASADY W RÓŻNYCH LIGACH WYMIARY TABLICY WYMIARY KOSZA NIEKTÓRE Z ZASAD ZASADY ( C.D) CZĘSTE BŁĘDY POZYCJE KOSZYKARSKIE POZYCJE KOSZYKARSKIE (C.D) GRACZ WSZECHCZASÓW ZDJĘCIE ZNANYCH KOSZYKARZY ZDJĘCIE ZNANYCH KOSZYKARZY PODSUMOWANIE FILM WYKAZ LEKTUR,TEKSTÓW ŹRÓDŁOWYCH I INNYCH MATERIAŁÓW WYKAZ LEKTUR,TEKSTÓW ŹRÓDŁOWYCH I INNYCH MATERIAŁÓW

3 Koszykówka jest to dyscyplina sportu drużynowego, w której dwie pięcioosobowe drużyny grają przeciwko sobie próbując zdobyć punkty umieszczając piłkę w koszu. Jest jedną z najpopularniejszych i najchętniej oglądanych dyscyplin na świecie. Za początek narodzin tej gry kontaktowej uważa się grudzień 1891 roku, a za jej twórcę uznaje się Jamesa Naismitha.

4 W grudniu 1891 roku dr James Naismith, kanadyjski profesor pracujący na uniwersytecie McGill oraz instruktor na Springfield College, wymyślił sport zwany koszykówką, aby utrzymać swoich uczniów w dobrej formie. Na początku zasady koszykówki były bardzo proste i zostały spisane przez twórcę tego sportu. Gra ta stawała się coraz bardziej znana, a jej zasady zmieniały się. Wkrótce koszykówka była znana w całej Ameryce Północnej. 6 czerwca 1946 zostało założone BAA (Basketball Association of America), które później (jesienią 1949) przybrało nazwę NBA (National Basketball Association).

5 W koszykówkę grają dwie drużyny, po pięciu zawodników każda. Celem każdej z drużyn jest zdobywanie punktów za celne rzuty do kosza przeciwnika i zapobieganie zdobywaniu punktów przez drużynę przeciwną. Nad właściwym przebiegiem gry czuwają sędziowie, sędziowie stolikowi i komisarz. Zwycięzcą meczu zostaje drużyna, która na koniec czasu gry uzyska większą liczbę punktów.

6 Punkty otrzymuje się za umieszczenie piłki w koszu: 1 punkt za udany rzut osobisty z linii rzutów wolnych 2 punkty za rzut z akcji wykonany z odległości mniejszej niż linia rzutów za trzy punkty 3 punkty za rzut zza linii rzutów za trzy punkty (6,25 m) [w NBA 7,24 m]

7 FIBANBAWNBANCAA Linia rzutów za 3 punkty (od środka obręczy) 6,25 m7,24 m (23ft 9in)6,25 m6,02 m (19ft 9in) Linia rzutów wolnych (od obręczy) 4,00 m3,96 m (13ft)3,96 m Czas trwania meczu4x10 min.4x12 min.4x10 min.2x20 min. Czas na rozegranie akcji24 sek. 35 sek. Wymiary boiska28 x 15 m28,65 x 15,24 m28 x 15 m25,6 x 15,24 m Obwód piłki w zależności od kategorii rozgrywek 74,93 cm72,39 cm72,25 cm Masa piłki g g g

8

9

10 N IEKTÓRE ZASADY GRY Błąd 3 sekund – Gracz ataku przebywa w tzw. "trumnie" pole podkoszowe), nie podając lub oddając rzutu. Błąd 5 sekund – Gracz po wznowieniu np. po zdobyciu punktów, lub autu przez rywala, trzyma piłkę i przez 5 sekund nie rozpoczyna akcji swojej drużyny – drużyna traci piłkę na korzyść przeciwnika. Błąd 8 sekund – Drużyna musi wyprowadzić piłkę ze swojej połowy (obrony) w ciągu 8 sekund. Błąd 24 sekund – Drużyna musi w ciągu 24 sekund oddać rzut na kosz, a piłka musi dotknąć obręczy. Jeśli to nie nastąpi, drużyna przeciwna rozpoczyna grę z autu. Błędy kozłowania.

11 Aut – piłka opuszcza boisko, przeciwnik rozpoczyna grę w miejscu, gdzie piłka opuściła pole gry (linia boczna lub końcowa). Faule – Zawodnik opuszcza parkiet popełniając 5. (FIBA) lub 6. (NBA) przewinienie. Faule dzielą się na: ofensywne (popełniane przez zawodnika atakującego) oraz defensywne (popełniane przez zawodnika broniącego).

12 P OZYCJE KOSZYKARSKIE Rozgrywający – Point Guard (PG), tzw. "1" - od tego zawodnika wymagane jest wiele asyst, przechwytów i brak strat. Jest to najczęściej najniższy zawodnik w zespole. Rzucający obrońca – Shooting Guard (SG), tzw. "2" - od tego zawodnika wymagana jest umiejętność zdobywania wielu punktów, głównie rzutami z dystansu. Niski skrzydłowy – Small Forward (SF), tzw. "3" - od zawodników na tej pozycji wymagane jest zarówno wspieranie niższych i wyższych graczy oraz duża wszechstronność. Silny skrzydłowy – Power Forward (PF), tzw. "4" - od graczy na tej pozycji wymaga się skutecznej gry w obronie (m.in. zbiórki, bloki) i ataku (głównie punkty spod kosza).

13 Środkowy – Center (C), tzw. "5" - jego głównym zadaniem jest zdobywanie punktów spod kosza, zbieranie piłek z tablicy i blokowanie rzutów rywali. Centrami zostają najczęściej najwyżsi gracze w drużynie.

14

15

16

17

18 owki.jpg ttp://www.darmowe-tapety.pl


Pobierz ppt "OSZYKÓWKA. SPIS TRE Ś CI KOSZYKÓWKA POCZĄTKI GRY REGUŁY GRY PUNKTOWANIE RZUTÓW ORAZ WYMIARY BOISKA PUNKTOWANIE RZUTÓW ORAZ WYMIARY BOISKA ZASADY W RÓŻNYCH."

Podobne prezentacje


Reklamy Google