Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi"— Zapis prezentacji:

1 Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
ze spektrum autyzmu mgr Marzena Zychla Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koluszkach

2 Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC)
to grupa metod mających na celu umożliwienie osobom, które nie posiadają umiejętności mowy, bądź posiadają ją w stopniu uniemożliwiającym SATYSFAKCJONUJĄCĄ KOMUNIKACJĘ. DEFINICJA

3 zaburzony rozwój mowy brak mowy regres mowy
ODBIORCY Wśród odbiorców AAC są osoby ze spektrum autyzmu, u których występuje: zaburzony rozwój mowy brak mowy regres mowy

4 NADAWCA ODBIORCA SCHEMAT KOMUNIKACJI KOD

5 ARGUMENTY PRZECIW WPROWADZENIU AAC
„Nie wprowadzamy AAC, bo chcemy, aby nasze dziecko zaczęło mówić” „ Wprowadzenie AAC zahamuje lub spowolni rozwój mowy u naszego dziecka”

6 EFEKTY WPROWADZENIA AAC
Odpowiednio dobrana metoda AAC oznacza - zaspokojenie potrzeby antycypacji zdarzeń - eliminowanie zaburzonych zachowań służących porozumiewaniu się - możliwość zakomunikowania potrzeb - wdrażanie do samodzielności - doskonalenie kompetencji komunikacyjnych (intencji komunikacyjnej, zabawy relacyjnej, wspólnego pola uwagi, kontaktu wzrokowego) - możliwość stawiania pytań

7 DIAGNOZA UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ
Diagnoza specjalistyczna Diagnoza funkcjonalna Diagnoza ekologiczna

8 Makaton znaki znaki manualne graficzne (gesty) (symbole)
PRZYKŁADOWE SYSTEMY Makaton znaki znaki manualne graficzne (gesty) (symbole)

9 PRZYKŁADOWE SYSTEMY - MAKATON
Symbol jeść Gest jeść

10 SYMBOLE I GESTY MAKATON
iść myć ręce spać książka kot

11 Picture Communication Symbols (PCS)
PRZYKŁADOWE SYSTEMY Picture Communication Symbols (PCS) Poszczególne pojęcia przedstawione są w formie czarno – białych lub kolorowych rysunków, niektóre opracowane są w formie łatwiejszej i trudniejszej.

12 Programy multimedialne Boardmaker Boardmaker Dynamiclly pro

13 ZDANIE ZBUDOWANE Z PCS - ów

14 PICTOGRAM IDEOGRAM SYSTEM (Piktogramy)
PRZYKŁADOWE SYSTEMY PICTOGRAM IDEOGRAM SYSTEM (Piktogramy) Zestaw obrazków o wymiarach 10 x 10. Obrazek podstawowy na piktogramie jest biały, jego tło czarne. Każdy posiada podpis informujący o znaczeniu znaku.

15 Program Pictogram Manager 4.0 piktogramy.prv.pl

16 TECHNIKI POSŁUGIWANIA SIĘ ZNAKAMI GRAFICZNYMI
Etykiety przedmiotów

17 TABLICA WYBORU

18 TABLICA TEMATYCZNA - PIKTOGRAMY

19 TABLICA TEMATYCZNA – PCS

20 PLAN AKTYWNOŚCI I

21 Plan aktywności II 1 2 2

22 PLAN DNIA

23 KSIĄŻKA KOMUNIKACJI

24 www.pecs-poland.pl Podstawowy cel: NAUCZENIE INTERAKCJI KOMUNIKACYJNEJ
PICTURES EXCHANGE COMMUNICATION SYSTEM (PECS)

25 WYKORZYSTANIE WYSOKIEJ TECHNOLOGII W AAC
SoundingBoard Komunikator mowy

26 ZASADY DOBORU ZNAKÓW AAC
Na początku wybieramy znaki odnoszące się do dobrze znanych przedmiotów, pojęć itp. Nowe znaki wprowadzamy po opanowaniu poprzednich. Przy wyborze uwzględniamy potrzeby i zainteresowania użytkownika. W proces nauki systemu muszą być zaangażowane wszystkie osoby z najbliższego otoczenia dziecka !

27 BIBLIOGRAFIA WYKORZYSTANA W PREZENTACJI
Von Tetzchner S., H. Martinsen, Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002 Smyczek A. Szwiec J.(2001) Wspomagające sposoby porozumiewania się – nauka i rozwijanie umiejętności. W: M. Piszczek (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Warszawa Smyczek A., Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się uczniów niemówiących-materiały szkoleniowe, Łódź 2003 Materiały z Konferencji AAC w Autyzmie Warszawa 2013

28 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!


Pobierz ppt "Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi"

Podobne prezentacje


Reklamy Google