Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu mgr Marzena Zychla Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koluszkach.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu mgr Marzena Zychla Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koluszkach."— Zapis prezentacji:

1 Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu mgr Marzena Zychla Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koluszkach

2 DEFINICJA Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) to grupa metod mających na celu umożliwienie osobom, które nie posiadają umiejętności mowy, bądź posiadają ją w stopniu uniemożliwiającym SATYSFAKCJONUJĄCĄ KOMUNIKACJĘ.

3 ODBIORCY Wśród odbiorców AAC są osoby ze spektrum autyzmu, u których występuje: zaburzony rozwój mowy brak mowy regres mowy

4 SCHEMAT KOMUNIKACJI NADAWCA ODBIORCA NADAWCA ODBIORCA KOD

5 ARGUMENTY PRZECIW WPROWADZENIU AAC Nie wprowadzamy AAC, bo chcemy, aby nasze dziecko zaczęło mówić Wprowadzenie AAC zahamuje lub spowolni rozwój mowy u naszego dziecka

6 EFEKTY WPROWADZENIA AAC Odpowiednio dobrana metoda AAC oznacza - zaspokojenie potrzeby antycypacji zdarzeń - eliminowanie zaburzonych zachowań służących porozumiewaniu się - możliwość zakomunikowania potrzeb - wdrażanie do samodzielności - doskonalenie kompetencji komunikacyjnych ( intencji komunikacyjnej, zabawy relacyjnej, wspólnego pola uwagi, kontaktu wzrokowego) - możliwość stawiania pytań

7 DIAGNOZA UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ Diagnoza specjalistyczna Diagnoza funkcjonalna Diagnoza ekologiczna

8 PRZYKŁADOWE SYSTEMY Makaton znaki znaki manualne graficzne (gesty) (symbole)

9 Gest jeść Symbol jeść PRZYKŁADOWE SYSTEMY - MAKATON

10 iść myć ręce spać książka kot SYMBOLE I GESTY MAKATON

11 PRZYKŁADOWE SYSTEMY Picture Communication Symbols (PCS) Poszczególne pojęcia przedstawione są w formie czarno – białych lub kolorowych rysunków, niektóre opracowane są w formie łatwiejszej i trudniejszej.

12 Programy multimedialne Boardmaker Boardmaker Dynamiclly pro

13 ZDANIE ZBUDOWANE Z PCS - ów

14 PRZYKŁADOWE SYSTEMY PICTOGRAM IDEOGRAM SYSTEM (Piktogramy) Zestaw obrazków o wymiarach 10 x 10. Obrazek podstawowy na piktogramie jest biały, jego tło czarne. Każdy posiada podpis informujący o znaczeniu znaku.

15 Program piktogramy.prv.pl Pictogram Manager 4.0

16 TECHNIKI POSŁUGIWANIA SIĘ ZNAKAMI GRAFICZNYMI Etykiety przedmiotów

17 TABLICA WYBORU

18 TABLICA TEMATYCZNA - PIKTOGRAMY

19 TABLICA TEMATYCZNA – PCS

20 PLAN AKTYWNOŚCI I

21 2 1 2 Plan aktywności II

22 PLAN DNIA

23 KSIĄŻKA KOMUNIKACJI

24 PICTURES EXCHANGE COMMUNICATION SYSTEM (PECS) Podstawowy cel: NAUCZENIE INTERAKCJI KOMUNIKACYJNEJ

25 WYKORZYSTANIE WYSOKIEJ TECHNOLOGII W AAC SoundingBoard Komunikator mowy

26 ZASADY DOBORU ZNAKÓW AAC Na początku wybieramy znaki odnoszące się do dobrze znanych przedmiotów, pojęć itp. Nowe znaki wprowadzamy po opanowaniu poprzednich. Przy wyborze uwzględniamy potrzeby i zainteresowania użytkownika. W proces nauki systemu muszą być zaangażowane wszystkie osoby z najbliższego otoczenia dziecka !

27 BIBLIOGRAFIA WYKORZYSTANA W PREZENTACJI Von Tetzchner S., H. Martinsen, Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002 Smyczek A. Szwiec J.(2001) Wspomagające sposoby porozumiewania się – nauka i rozwijanie umiejętności. W: M. Piszczek (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Warszawa Smyczek A., Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się uczniów niemówiących-materiały szkoleniowe, Łódź 2003 Materiały z Konferencji AAC w Autyzmie Warszawa 2013

28 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!


Pobierz ppt "Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu mgr Marzena Zychla Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koluszkach."

Podobne prezentacje


Reklamy Google