Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Licencjonowanie produktów Microsoft. Najlepsze praktyki zarządzania licencjami. Z doświadczeń audytora. Sebastian Wilczewski MCT, MCSE, MCSA+M+S

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Licencjonowanie produktów Microsoft. Najlepsze praktyki zarządzania licencjami. Z doświadczeń audytora. Sebastian Wilczewski MCT, MCSE, MCSA+M+S"— Zapis prezentacji:

1

2 Licencjonowanie produktów Microsoft. Najlepsze praktyki zarządzania licencjami. Z doświadczeń audytora. Sebastian Wilczewski MCT, MCSE, MCSA+M+S Computer Service Support S.A.

3 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

4 Audyt oprogramowania - etapy Inwentaryzacja oprogramowania Zestawienie oprogramowania z licencjami Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Inwentaryzacja licencji Działania naprawcze Start 6 - mcy

5 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

6 Inwentaryzacja oprogramowania Narzędzia Narzędzia bezpłatne Microsoft Software Inventory Analyzer (MSIA) Aida32 Narzędzia płatne Systems Management Server Uplook / Gasp inne

7 Inwentaryzacja oprogramowania Jak wybrać narzędzie? Skanowanie offline Ewidencja dodatkowych atrybutów Rozpoznawanie kluczy produktów Raporty sprzętowe Zdalne skanowanie Skanowanie według harmonogramu Szeroki zakres rozpoznawanych aplikacji w tym lokalnych Rozpoznawanie aplikacji według wielu kryteriów (rejestr, pliki *.exe, *.dll) Skanowanie zip, rar itp. Szczegółowość raportowania

8 Inwentaryzacja oprogramowania Problemy Błędne rozpoznanie aplikacji aplikacje zagraniczne Nie rozpoznanie aplikacji nowe wersje aplikacji, rzadkie aplikacje Wielokrotne instalacje %SystemRoot%/Installer Niepoprawna identyfikacja pakietu Microsoft Office Word + Excel + PowerPoint + Outlook Mapowane dyski

9 Inwentaryzacja oprogramowania Problemy Nie skanują CAL Źle odinstalowane aplikacje HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall Wirtualne maszyny Skanowanie z niewystarczającymi uprawnieniami pliki – odczyt foldery – odczyt, wyświetlanie zawartości folderów rejestr – odczyt

10 Inwentaryzacja oprogramowania Problemy Oprogramowanie zainstalowane na Virtual PC zlicza wirtualne dyski nie inwentaryzuje zawartości

11 Inwentaryzacja oprogramowania Problemy - ręczna inwentaryzacja CAL Przeczytaj KB Włączyć usługę Rejestrowanie licencji cmd net start rejestrowanie licencji Tryb licencjonowania panel sterowania licencjonowanie CAL na dodatkowe produkty (Exchange, SQL itp.) narzędzia administracyjne licencjonowanie Podgląd zdarzeń Event ID 201 External Connector TS – Per User TS CAL

12 Inwentaryzacja oprogramowania Dokumentacja wynikowa Raport inwentaryzacji oprogramowania pojedynczego komputera Raport podsumowujący zainstalowane oprogramowanie Przykładowe druki do pobrania Raporty z aplikacji audytorskich

13 Inwentaryzacja oprogramowania Demonstracja Zdalne skanowanie Uplook Gasp MSIA Interpretacja wyników Odczytywanie wyników skanowania Odczytywanie ilości CAL

14 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

15 Inwentaryzacja licencji Zebranie kompletu dokumentacji Certyfikat Autentyczności (COA) Umowa Licencyjna (EULA) (eula.txt) nośniki karta rejestracyjna faktura zakupu Dokumentacja OPEN, Select, Enterprise, WOL, WOG

16 Inwentaryzacja licencji Minimalna ilość posiadanych dokumentów OEM Certyfikat Autentyczności (COA) faktura zakupu FPP licencja lub Certyfikat Autentyczności faktura zakupu Podejście indywidualne Źródło:

17 Inwentaryzacja licencji Narzędzia bezpłatne Informacja handlowa tel Usługa identyfikacji produktu Portal wss.pl Narzędzia płatne Partnerzy LMP Firmy SAM Inne firmy

18 Inwentaryzacja licencji Problemy - Licencja OEM, zakup systemu operacyjnego urządzenia nie będące urządzeniami peryferyjnymi pamięć dyski wewnętrzne mysz klawiatura zasilacz inne Źródło:

19 Inwentaryzacja licencji Problemy - Licencja OEM, zakup systemu operacyjnego urządzenia będące urządzeniami peryferyjnymi skanery drukarki kamery modemy zewnętrzne karty sieciowe głośniki inne Źródło:

20 Inwentaryzacja licencji Problemy - Licencja OEM, zakup systemu operacyjnego od 16 września 2005 nowe zasady sprzedaży systemów operacyjnych OEM tylko z całkowicie zmontowanym zestawem!!! nie można z elementem nieperyferyjnym

21 Inwentaryzacja licencji Problemy - licencja OEM, zakup systemu, aplikacji, serwera od lipca 2001 roku do marca 2002 roku z dowolnym elementem od kwietnia 2002 roku z całkowicie zmontowanym zestawem komputerowym : procesor płyta główna dysk twardy zasilacz obudowa na tym można zainstalować system! Źródło: Licencja Microsoft Producenta Systemów OEM

22 Inwentaryzacja licencji Odsprzedaż OPEN warunki: wszystkie licencje nabyte na podstawie numeru autoryzacyjnego firma przyjmująca zaakceptuje na piśmie umowę pisemne powiadomienie na wzorcowym formularzu - 30 dni nie krótkoterminowo zapewnienie oprogramowania (SA razem z oprogramowaniem) Źródło: Umowa licencyjna Microsoft Open 6.0

23 Inwentaryzacja licencji Firmy zależne, firmy zagraniczne OPEN w Polsce dla Polski podmiot stowarzyszony nasza firma jest właścicielem lub jedynym wspólnikiem podmiot jest właścicielem lub jednym wspólnikiem naszej firmy wspólny stosunek własności (> 50% udziałów) może składać zamówienie w ramach istniejącego numeru autoryzacyjnego w regionie EMEA za pośrednictwem odsprzedawców na terenie swoich krajów (ew. EFTA lub UE) Źródło: Umowa licencyjna Microsoft Open 6.0

24 Inwentaryzacja licencji Dokumentacja wynikowa raport podsumowujący na temat posiadanych licencji oraz atrybutów legalności raport na temat licencji przypisanych do komputera przykładowe druki

25 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

26 Zestawienie oprogramowania z licencjami Co jest zainstalowane? Co powinno być zainstalowane? Ile firma posiada licencji? Ile licencji jest wykorzystywanych nadmiar niedobór

27 Zestawienie oprogramowania z licencjami Problemy – CAL per User/Device/Server CAL jest wymagany dla każdej indywidualnej osoby/urządzenia, mającej dostęp do serwera usługi uwierzytelniania usługi plikowe usługi drukowania usługa zdalnego dostępu CAL nie jest wymagany dostęp wyłącznie za pośrednictwem Internetu, bez uwierzytelniania lub innego indywidualnego rozróżniania użytkownika Źródło: EULA Microsoft Windows Server 2003, Standard Edition Microsoft Windows Server 2003, Enterprise Edition

28 Zestawienie oprogramowania z licencjami Problemy – CAL per User/Device/Server typ licencji ma znaczenie decyzja w momencie zakupu licencje per user i per device nie są zamienne możliwa zmiana z per server na per user/device niemożliwa zmiana z per user/device na per server legalne przeniesienie CAL na innego użytkownika/urządzenie stałe przeniesienie CAL tymczasowe na czas awarii (stałe urządzenie nie działa) stały pracownik jest nieobecny Źródło: EULA Microsoft Windows Server 2003, Standard Edition Microsoft Windows Server 2003, Enterprise Edition

29 Zestawienie oprogramowania z licencjami Problemy – serwery i licencja na nieaktywny procesor do 1 kwietnia 2003 roku na każdy fizyczny procesor na każdą instalację na maszynie od 1 kwietnia 2003 roku na każdy procesor serwera – chyba że zastosowano partycjonowanie dowolna liczba kopii oprogramowania ale nie dotyczy wersji standard Źródło: Artykuł: Licencjonowanie serwerów w trybie na procesor

30 Zestawienie oprogramowania z licencjami Problemy – serwery i licencja na nieaktywny procesor przed 1 kwietnia 2003po 1 kwietnia 2003 SQL8 licencji proc4 licencje proc BizTalk8 licencji proc4 licencje proc Windows 2003 St.2 licencje serwerowe

31 Zestawienie oprogramowania z licencjami Serwery licencjonowane per procesor SQL Server BizTalk Server Internet Security and Acceleration Server Commerce Server Content Management Server Host Integration Server Operations Manager Application Center Źródło: Dokument: Licencjonowanie serwerów w trybie na procesor

32 Zestawienie oprogramowania z licencjami Problemy – Technologia HT, Klastry technologia HT licencja wymagana na fizyczny procesor instalacja na klastrze aktywny/aktywny wszystkie aktywne serwery w klastrze muszą posiadać licencję aktywny/pasywny wszystkie aktywne serwery w klastrze muszą posiadać licencję serwer pasywny - nie jest wymagana dodatkowa licencja nie dotyczy Windows 2000/2003 Server Źródło: Artykuł: Multicore and Hyperthreading

33 Zestawienie oprogramowania z licencjami Problemy – SQL i Multipleksing/Pooling Modele licencjonowania SQL Server + User/Device CAL Per processor Co to jest multiplexing/pooling urządzenie/oprogramowanie redukujące liczbę urządzeń/użytkowników uzyskujących bezpośredni dostęp do serwera nie redukuje liczby CAL np. WSUS Źródło: Dokument: SQL Server licencjonowanie oraz ceny

34 Zestawienie oprogramowania z licencjami Instalacje na Virtual PC komputer wirtualny – tak jak komputer fizyczny osobna licencja na zainstalowane oprogramowanie wyjątek licencje per processor wymagane CAL nie przenoszenie OEM Źródło: 47e6-948b-8a be6/virtual_mach_env.doc

35 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

36 Działania naprawcze Zastąpienie nośników OEM nośnikami z licencji grupowych kopie zamienne (re-imaging) kopiowanie oprogramowania na wiele urządzeń przy wykorzystaniu jednego standardowego obrazu, uzyskanego z nośników licencjonowania grupowego posiadacz licencji grupowej który nabył oprogramowanie OEM lub FPP może używać kopii nośników z licencji grupowych zamiast nośników OEM i FPP Źródło: Umowa licencyjna Microsoft Open Artykuł: Kopie (re-imaging)

37 Działania naprawcze Zastąpienie nośników OEM nośnikami z licencji grupowych dotyczy umów Select Enterprise Agreement (EA) Enterprise Agreement (EA) Subscription Otwartej Licencji Microsoft (OPEN) - dla produktów na które kupiono co najmniej jedną licencję Artykuł: Kopie (re-imaging)

38 Działania naprawcze Zastąpienie nośników OEM nośnikami z licencji grupowych dozwolone gdy kopie, zastępujące są identyczne z zastępowanymi: taki sam produkt (Office Pro Enterprise 2003 <> Office St. 2003) ten sam typ produktu (upgrade <> wersja pełna) ta sama wersja (pro <> standard) ten sam język (pl <> MUI) identyczne składniki (Office Pro <> Office St.) dodatkowe warunki stosowania: dla każdej zastępowanej kopii Klient posiada oddzielną licencję nie zmienia typu licencji Artykuł: Kopie (re-imaging)

39 Działania naprawcze Software Assurance znosi ograniczenia OEM na aplikacje Software Assurance nabyte na Office OEM <90 dni od daty zakupu licencji OEM daje prawo do przeniesienia licencji na inny komputer przygotowania obrazów instalacyjnych Microsoft Office InfoPath Artykuł: Licencje Office w wersji OEM dostępność Software Assurance

40 Działania naprawcze OEM – utrata licencji wymiana płyty głównej oznacza zmianę komputera i powoduje utratę licencji OEM chyba że została wykonana na gwarancji – szukać sprzedawców z najkorzystniejszą gwarancją indywidualne przypadki Źródło:

41 Działania naprawcze Re-aktywacja :-) systemu punktowy 10 parametrów sprzętu 1 komponent – 1 punkt karta sieciowa – 3 punkty zmiana stacjonarny - co najmniej 7 punktów obu wartości musi być taka sama laptop - co najmniej 4 wymiana rzadziej niż 120 dni - aktywacja nie jest wymagana Źródło: Microsoft Windows XP dla Ekspertów, Wydawnictwo RM, październik 2002, str 35.

42 Działania naprawcze Re-aktywacja :-) informacje o dokonaniu aktywacji przechowywane są w pliku Wpa.dbl %SystemRoot%\System32 w razie re-aktywacji tryb awaryjny z obsługą sieci zmienić nazwy pliku Wpa.bak na Wpa.dbl aktywacja przez internet po 120 dniach Źródło: KB

43 Działania naprawcze Windows 98SE – dokupienie brakujących licencji Windows 98SE – brak w ofercie prawo do używania poprzedniej wersji dotyczy Windows XP Professional OEM można obniżyć wersję do: Microsoft Windows 2000 Professional Microsoft Windows NT Workstation 4.0 Microsoft Windows 98 (Second Edition) legalny nośnik OPEN, Select, FPP, OEM Artykuł: Prawo do korzystania z niższych wersji oprogramowania

44 Działania naprawcze OPEN – prawo do instalacji drugiej kopii Office na laptopie 1 licencja Office kupiona w OPEN – 2 instalacje 1 komputer stacjonarny 1 laptop ograniczenia: na laptopie, wyłącznie do użytku osoby, która jest głównym użytkownikiem pierwszej kopii Źródło: Umowa licencyjna Microsoft Open 6.0

45 Działania naprawcze Wybór trybu licencjonowania Per server ilość jednoczesnych połączeń 1 serwer w firmie Per user użytkownik do dowolnego serwera użytkownik z dowolnego urządzenia więcej urządzeń niż użytkowników Per device urządzenie do dowolnego serwera urządzenie dla dowolnego użytkownika więcej użytkowników niż urządzeń Źródło:

46 Działania naprawcze Wybór trybu licencjonowania Per Processor dowolna liczba użytkowników do danego serwera na wybrane produkty External Connector tylko użytkownicy zewnętrzni partnerzy biznesowi np. dostawcy, Klienci nie użytkownicy wewnętrzni np. pracownicy, konsultanci, praktykanci, studenci nieograniczona liczba użytkowników jedna instalacja oprogramowania Źródło:

47 Działania naprawcze Wybór trybu licencjonowania CAL użytkownicy zewnętrzni i wewnętrzni konwersja nie ma konwersji per processor CAL nie ma konwersji CAL per processor nie ma konwersji External Connector CAL lub per processor

48 Działania naprawcze Reset License Managera Źródło: KB zatrzymać rejestrowanie licencji usunąć pliki %Systemroot%\System32\Cpl.cfg – historia zakupów. %Systemroot%\System32\Lls\Llsuser.lls – ilość połączeń użytkowników %Systemroot%\System32\Lls\Llsmap.lls – informacje o grupach licencji uruchomić rejestrowanie licencji dodać licencje

49 Działania naprawcze Zrozumienie TSCAL TS Device CAL przechowywany na kliencie pozyskiwanie licencji podłączenie do serwera bez licencji - serwer terminali szuka serwera licencji brak serwera licencji - nie można się podłączyć do TS odnaleziony serwer licencji - za pierwszym razem temporary token kolejne podłączenie – perpetual token (jeżeli dostępny ) serwer nie ma licencji – szuka innego serwera inny serwer nie ma licencji – wykorzystany temporary TS CAL Temporary token – ważny 90 dni Perpetual token – ważny (losowo) dni, próba odnowienia 7 dni przed wygaśnięciem Źródło: 2003/library/TechRef/2cb5c8c9-cadc-44a9-bf f4c827.mspx

50 Działania naprawcze Licencje TS zaszyte na kliencie Źródło: Dokument: Microsoft Terminal Server Licensing and Transition Plan Win XP/2000 Pro a TS na W2000 ma built-in TS Cal Win 2000 Pro a TS na W2003 nie ma built-in TS CAL! Win XP Pro a TS na W2003 nie ma built-in TS CAL! chyba, że był zakupiony przed lub SA zostały kupione przed

51 Działania naprawcze Odzyskiwanie pomyłkowo wydanych licencji TSCAL na kliencie usunąć HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\ Microsoft\MSLicensing\Store\LICENSE00x na serwerze licencjonowanie usług terminalowych widok właściwości metoda połączenia telefon akcja zainstaluj licencje Centrum Obsługi Klienta – zgłoszenie ponownego zapotrzebowania na licencje blokowanie niechcianych połączeń np. SecureRDP Źródło: KB248430

52 Działania naprawcze Testy w środowisku produkcyjnym nie korzystać z wersji trial!!! tylko do zapoznania się nie do środowiska produkcyjnego SQL Developer Edition per Developer do projektów, programowania, testów MSDN Technet MAPS

53 Działania naprawcze Niedobór licencji Office PowerPoint Viewer Excel Viewer Word Viewer Access Viewer Visio Viewer do pobrania

54 Działania naprawcze Dopasowywanie kluczy produktu Magical Jelly Bean Keyfinder v1.41 Windows 95, 98, ME, NT4, 2000, XP, Server 2003, Office 97, Office XP, Office 2003 Aida32 Everest Uplook Inne

55 Działania naprawcze SQL Server 2005 Express, MSDE 2000, WMSDE MSDE instancji na komputerze 5 jednoczesnych połączeń 2GB – baza danych SQL Server 2005 Express wsparcie dla 1 CPU instalacja na serwerze z wieloma CPU obsługa pamięci do 1 GB 4 GB – baza danych WMSDE - Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine (Windows) dla Windows SharePoint Services, WSUS

56 Działania naprawcze Demonstracja Demonstracja Zmiana trybu licencjonowania Zmiana trybu licencjonowania Resetowanie CAL Resetowanie CAL Identyfikacja klucza produktu Identyfikacja klucza produktu

57 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

58 Weryfikacja polityk i procedur Polityka Nabywania Oprogramowania odpowiedzialność za zakup nowego oprogramowania odpowiedzialność za przechowywanie rejestrów centralizacja i zabezpieczenie miejsca przechowywania dokumentacji wybór sprzedawców standaryzacja oprogramowania Przykładowe druki do pobrania

59 Weryfikacja polityk i procedur Polityka Wprowadzania Nowego Oprogramowania zachowanie oryginalnej dokumentacji zakupów zachowanie oryginalnego opakowania i mediów uaktualnienie zestawień kopia dokumentacji dokumentacja przejęcia przez użytkownika Przykładowe druki do pobrania

60 Weryfikacja polityk i procedur Polityka Korzystania z Oprogramowania korzystanie z oprogramowania do użytku prywatnego korzystanie z oprogramowania prywatnego przejrzenie warunków każdej licencji autoryzacja instalacji oprogramowania pobieranie oprogramowania upublicznienie warunków korzystania przykładowe druki do pobrania

61 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

62 Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Okresowe inwentaryzacje - wewnętrzne Wyrywkowe kontrole – wewnętrzne Audyt zewnętrzny – firmy LMP

63 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

64 zaawansowane usługi IT centrala + 4 lokalizacje ponad Klientów śledzących przebieg zleceń pracownicy działu marketingu, zarząd i dyrekcja (~ 30 osób) posiada wiele urządzeń wpiętych do sieci i korzysta z VPN Support i Hotline ~ 30 osób, praca 3 zmianowa, 10 stanowisk operatorskich, korzystają z TS około 300 pozostałych pracowników, każdy ma swoje stanowisko komputerowe każdy pracownik raportuje w bazie firmowej standard na stacji (od 1 stycznia 2004) WinXP Pro + Office 2003 Pro serwery rozmieszczone jak na kolejnym slajdzie Case studies Opis firmy

65 Case studies Zapotrzebowanie na licencje 1 * Exchange 2003 (cluster dwu węzłowy A/A) 1 * SQL Server 2000 (cluster dwu węzłowy A/P) 2 * DC 1 * TS 1 * Server www 1 * Server wydruków i plików 1 * ISA Server * DC 1 * Serwer wydruków i plików 1 * ISA Server 2004 w każdej lokalizacji Licencje Windows 2003 Server PL: 4 * Enterprise 17 * Standard 1 * Web Edition CAL PL: 30 User 310 Device 310 Device External Connector External Connector 10 TS CAL User 10 TS CAL User Licencje Exchange 2003: 2 * Enterprise Edition EX CAL PL: 30 User 310 Device 310 Device Licencje SQL Server 2000: 1 * Enterprise Edition Licencja per processor Licencje ISA Server 2004: 4 * Enterprise Edition Licencja per processor

66 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

67 Fakty i mity Kontrola oprogramowania w firmie KPK, Art. 219,220 OPEN - gwarancja legalności Zobowiązują się Państwo do prowadzenia (...) ewidencji dotyczącej używanych przez Państwa produktów. Możemy zażądać, aby przeprowadzili Państwo wewnętrzną kontrolę (...). Po przeprowadzeniu każdej kontroli zobowiązują się Państwo do przekazania nam pisemnego dokumentu (...), poświadczającego, że (...) posiadają Państwo dostateczną liczbę licencji (...) złożyli Państwo zamówienia na wystarczającą ilość licencji (...). OSL/WOL/WOG- kontrola przestrzegania postanowień Zgadzacie się Państwo, że mamy prawo do kontrolowania (...) na nasz koszt (...). podmiot świadczący usługi audytorskie albo niezależny rewident kontrola w normalnych godzinach pracy i w sposób nie zakłócający brak licencji na 5% produktów lub więcej – zwrot kosztów poniesionych w związku z kontrolą oraz nabycie niezbędnych dodatkowych licencji

68 Fakty i mity OEM zakup z myszką przywiązany do komputera, nie myszki nie można przenosić razem z myszką po uszkodzeniu myszki licencja nie wygasa co do zasady: nie można wykonać kopii nośnika OEM

69 Fakty i mity Różne do oprogramowania nie odnosi się Art. 23 o użytku osobistym - Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nieprawdą jest, że na aplikacje starsze niż 5 lat (np. MS DOS) nie są wymagane licencje za nielegalne instalacje odpowiada również informatyk, nawet jeżeli tylko wypełnia polecenie służbowe co do zasady: oprogramowania firmowego nie można kopiować na komputer domowy

70 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Studies Case Studies Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

71 Sprawdź wiedzę z licencjonowania : Designing and Providing Microsoft Volume Licensing Solutions for Small and Medium Organizations : Designing and Providing Microsoft Volume Licensing Solutions to Large Organizations : Planning, Implementing and Maintaining a Software Asset Management (SAM) Program

72 Dodatkowe zasoby zarządzanie oprogramowaniem Microsoft programy licencjonowania grupowego Centrum Obsługi Klienta informacje o licencjach informacje_licencje.htm przykładowe wersje umów i przewodniki starsze wersje umów licencyjnych dla produktów detalicznych partnerzy Microsoft License Management Program

73 Specjalna promocja dla uczestników MTS2005!! TechNet Plus 50% taniej! UWAGA: Promocja ważna do 31 października 2005 TNPPOL Zamów już dziś – podaj kod promocyjny TNPPOL Więcej informacji znajdziesz w informatorze TechNet Plus 50% taniej!! Pełne wersje oprogramowania Microsoft bez limitu czasowego! Bezpłatne wsparcie techniczne Microsoft – dwa incydenty zgłaszane telefonicznie lub on-line 20% zniżki na kolejne zgłoszenia do Pomocy Technicznej Oprogramowanie w wersjach Beta Dostęp do szkoleń on-line oraz bazy artykułów technicznych

74 Microsoft IT Forum 05 Edukacja Techniczna – Społeczność i Współpraca w sieci – Ewolucja Technologii Największa konferencja europejska dla specjalistów IT 325 sesji technicznych 3000 specjalistów listopada Barcelona Do 7 Października promocyjna cena 1095 Euro (oszczędzasz 400 Euro) Kod promocyjny EE11001 Więcej informacji:

75 Microsoft Press o bezpieczeństwie Modelowanie zagrożeń Ocena bezpieczeństwa sieciowego Microsoft Windows Security Resource Kit. Wydanie II, uzupełnione i rozszerzone Udoskonalanie zabezpieczeń aplikacji i serwerów internetowych WKRÓTCE

76 Agenda Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja oprogramowania Inwentaryzacja licencji Inwentaryzacja licencji Zestawienie oprogramowania z licencjami Zestawienie oprogramowania z licencjami Działania naprawcze Działania naprawcze Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja polityk i procedur Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Weryfikacja planu zarządzania oprogramowaniem Case Study Case Study Fakty i mity Fakty i mity Dodatkowe zasoby Dodatkowe zasoby Pytania i odpowiedzi Pytania i odpowiedzi

77 Sebastian Wilczewski MCT, MCSE, MCSA+M+S Computer Service Support S.A. Pytania i odpowiedzi


Pobierz ppt "Licencjonowanie produktów Microsoft. Najlepsze praktyki zarządzania licencjami. Z doświadczeń audytora. Sebastian Wilczewski MCT, MCSE, MCSA+M+S"

Podobne prezentacje


Reklamy Google