Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Michelangelo Buonarroti * Michał Anioł * Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni Życie i dzieła Opracowała: Patrycja Skoczylas Klasa V A.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Michelangelo Buonarroti * Michał Anioł * Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni Życie i dzieła Opracowała: Patrycja Skoczylas Klasa V A."— Zapis prezentacji:

1 Michelangelo Buonarroti * Michał Anioł * Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni Życie i dzieła Opracowała: Patrycja Skoczylas Klasa V A

2 MICHA Ł ANIO Ł Nale ż y do najwybitniejszych malarzy i artystów wszechczasów. Był wybitnym malarzem, rze ź biarzem i architektem. To on pozostawił po sobie to zdumiewaj ą ce ś wiadectwa talentu, pi ę kna i miło ś ci do sztuki, której si ę oddawał bez reszty. Jego talent rozsławiły dzieła ponad czasowe, a jego malarstwem zachwycaj ą si ę ju ż nie tylko znawcy sztuki ale te ż przeci ę tni ś miertelnicy, których sztuka nie jest codziennym chlebem. Ur r Zm r

3 POCHODZENIE Michał Anioł de Lodovico Buonarroti Simoni, przyszedł na ś wiat 6 marca 1475 roku. W toksa ń skim Caprese, cztery lub pi ęć godzin przed ś witem. Rodzina nale ż ała do Florenckich mieszczan ju ż znacznie w tym czasie podupadłych i zubo ż ałych, ale maj ą cej wysokie mniemanie o sobie. JACOPINO DEL CONTE: PORTRET MICHAŁA ANIOŁA

4 POCZ Ą TKI NAUKI Zdolności artystyczne ujawniły się dość wcześnie. Po opanowaniu łaciny i greki pod okiem humanisty Francesca da Urbino, mały Michał z zainteresowaniem oddawał się rysowaniu. Oczywiście podsycała to atmosfera renesansu, który w tej fazie opanowywał już całe Włochy. W mieście działało kilka znakomitych warsztatów malarzy i rzeźbiarzy. Michał przebywał wśród ówczesnych artystów, zaprzyjaźnił się z Franceskiem Granaccim i innymi uczniami warsztatów artystycznych i to przyjaźń zaowocowała tym, że wstępuje do tej samej pracowni aby uczyć się warsztatu artysty. Wbrew sprzeciwu ojca i stryjów, których artysta był niczym, podjął naukę i to z lubością i uporem. Nie pomagały nawet kary cielesne chłopiec wykazywał talent i nie zamierzał z niego zrezygnować.

5 LATA M Ł ODO Ś CI I KSZTA Ł CENIA 1 kwietnia 1488 okazał się dla niego dniem tryumfu, gdyż ojciec oddał go do pracowni Domenica Ghirlandaia i fakt ten zastał poświadczony aktem notarialnym. Chłopiec miał gdzie się uczyć, spać i jeść. Młody Michał prawdopodobnie uczestniczył przy malowaniu fresków, wykonywała kopie ołówkowe dzieł dawnych mistrzów, posługiwał się techniką fresku i opanował do perfekcji sztukę malowania i operowania kolorem. Niestety młodego artystę pociągała bardziej sztuka rzeźbiarska i niedługo potem opuścił on warsztat mistrza. Rzeźba nigdy nie przestała fascynować Michała i zawsze była ona ciągłym zainteresowaniem młodego Florentczyka. Nawet jego zdolności docenił władca Florencji i postanowił otoczyć Młodzieńca swoja opieka.

6 W okresie tym powstały takie dzieła jak: Madonna na schodach

7 Bitwa centaurów W okresie tym powstały takie dzieła jak:

8 POBYT W RZYMIE Jego sława rosła i wkrótce musiał postanowić, że wyjedzie, gdy obalono rządy i utworzono z Florencji republikę. Pobyt w Rzymie, który rozpoczął się 25 czerwca 1496r. Wielkie nadzieje na zamówienia, wkrótce okazały się spełnione, za sprawą pewnego kardynała, który zatrudnił Michała Anioła i dał mu zlecenie aby wyrzeźbił dla niego postać śpiącego kupidyna.

9 Prace tak się spodobały, że Michał Anioł dostał zamówienie na Pietę Watykańską, jedno z najwybitniejszych dzieł. Kardynał chciał tą rzeźbą ozdobić swój nagrobek niestety rzeźba nie została ukończona przed śmiercią kardynała, ale kiedy Michał Anioł zakończył nad nią pracę, wstawiono ją do Bazyliki Świętego Piotra i wieść o pięknie tej rzeźby obiegał wszystkich i rozniosła się szeroko po całym ówczesnym świecie. Jest to jedyne dzieło artysty, które jest przez niego podpisane. Na szarfie okalającej pierś Marii jest napisane : "Michał Anioł- Florentczyk uczynił to". POBYT W RZYMIE

10 Powrót do florencji Powrót tryumfalny do Florencji okazał się bardzo wyczekiwany przez ojca artysty ale także dla samej florenckiej republiki. Michał Anioł otrzymał zamówienie na posąg Davida, który miał wyrzeźbić z wielkiego marmurowego klocka, z którego już wielu artystów miało zlecenia ale nikt nie dał mu rady. Prace nad rzeźba rozpoczął artysta 16 sierpnia Uporał się z tym zamówieniem w zawrotnym tempie 4 lat. Dzieło to przykuło uwagę radnych i postanowiono, że będzie stało przed pałacem na placu we Florencji.

11 W tym czasie studiuje też budowę ludzkiego ciała, wykonując potajemnie sekcje zwłok w szpitalu przy klasztorze Santo Spirito za cichą zgodą przeora. W dowód wdzięczności Michał Anioł wyrzeźbił dla klasztoru drewniany krucyfiks - jedyną w swoim dorobku polichromowaną rzeźbę w drewnie. Drewniany Krucyfiks dla S. Spirito

12 PRACA ARTYSTYCZNA Po tym posypały się liczne propozycje z których Michał Anioł mógł wybierać ale chyba najbardziej znanym dziełem Michała Anioła pozostaje na zawsze już dzieło malarskie ogromnego formatu, mowa tu oczywiście o sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej.

13 Główny temat rzeźb Michała Anioła stanowiła postać ludzka, w której artysta upatrywał głęboki sens. Pracował wyłącznie w marmurze, bez pomocy uczniów (nie licząc pracy przy sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, gdzie miał 13 pomocników). Zafascynowany kontrastem powierzchni surowej i wygładzonej dłutem, pozostawiał szereg prac niedokończonych.

14 RZE Ź BIARZ, MALARZ, POETA ARCHITEKT Artysta, taki jak Michała Anioł, zasługuje na wielkie uznanie, jako człowiek i twórca wielkich i majestatycznych dzieł jawi się nam przede wszystkim jako talent i wręcz podziwiamy jego dzieła, które nam pozostawił. Michał Anioł zmarł w 1567 roku. Śmierć, a właściwie pogrzeb Michała Anioła związany był z drobnym skandalem. Nastąpiła przepychanka między rzeźbiarzami a malarzami, których pierwsi nie chcieli wpuścić na uroczystość pogrzebu

15 MICHA Ł ANIO Ł - RZE Ź BIARZ PIETA 1499; h=174cm, szer. podst. 195cm; marmur Bazylika św. Piotra, Watykan

16 BACHUS ; h=203cm; marmur polerowany Museo Nazionale del Bargello, Florencja DAWID ;h=434cm z piedestałem; marmur Galleria Galleria dell`Accademia, Florencja

17 ZBUNTOWANY NIEWOLNIK Ok. 1513, Paryż, Luwr UMIERAJĄCY NIEWOLNIK ; h=209cm; marmur

18 SKLEPIENIE KAPLICY SYKSTYŃSKIEJ ; fresk MICHA Ł ANIO Ł - MALARZ

19 SĄD OSTATECZNY

20 POTOP ; 280x570cm STWORZENIE ADAMA 1510; 280x570

21 PUTTI IGNUDI SYBILLA DELFICKA

22 GRZECH PIERWSZYCH RODZICÓW I WYPĘDZENIE Z RAJU (GRZECH PIERWORODNY) ; 280x270cm, STWORZENIE EWY ; 170x260cm

23 MICHA Ł ANIO Ł - ARCHITEKT Widok na zespół budynków wokół San Lorenzo

24 Kaplica grobowa Medyceuszy DZIEŃ Grobowiec Juliana NOC

25 BIBLIOTEKA MEDYCEUSZY- LAURENZIANA SCHODY- WEJŚCIE CZYTELNIA WITRAŻ inkrustowane biurka FRAGMENT PODŁOGI

26 PROJEKT PRZEBUDOWY WZGÓRZA KAPITOLIŃSKIEGO PLAC NA KAPITOLU W RZYMIE 1 1- Posąg Marka Aureliusza 2- Pałac Senatorów Muzeum 4- Pałac Konserwatorów

27 MUZEUM KAPITOLIŃSKIE PAŁAC KONSERWATORÓW MAREK AURELIUSZ NA KONIU PLAC

28 KOPUŁA BAZYLIKI ŚW. PIOTRA WATYKAN Plan Bazyliki św. Piotra- Michał Anioł Kopuła bazyliki św. Piotra, wykonana przez Michała Anioła. Rozpiętość kopuły -42m.

29 Bazylika św. Piotra, kopuła zaprojektowana przez Michała Anioła (1547).

30 PRZESZED Ł DO HISTORII … Dzieła Michała Anioła są naprawdę poruszające artystyczne. Nie tylko z powodu wykonania ale i wydobycia piękna i precyzji z jaką malarz nadał im świeżość i dynamikę. Szczególnie rzeźby są dowodem wielkiego talentu i widzimy, że w naszej wyobraźni są początkiem większej historii.


Pobierz ppt "Michelangelo Buonarroti * Michał Anioł * Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni Życie i dzieła Opracowała: Patrycja Skoczylas Klasa V A."

Podobne prezentacje


Reklamy Google