Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt 2.0. MATEMATYKA POMOŻE CI POZNAĆ WSKAŹNIK BMI Projekt realizowany przez uczniów klasy VI na zajęciach koła matematycznego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt 2.0. MATEMATYKA POMOŻE CI POZNAĆ WSKAŹNIK BMI Projekt realizowany przez uczniów klasy VI na zajęciach koła matematycznego."— Zapis prezentacji:

1 Projekt 2.0

2 MATEMATYKA POMOŻE CI POZNAĆ WSKAŹNIK BMI Projekt realizowany przez uczniów klasy VI na zajęciach koła matematycznego

3 Cele projektu uświadomienie uczniom wpływu prawidłowego żywienia oraz aktywności fizycznej na ich rozwój i zdrowie, wykorzystanie matematyki w życiu codziennym. Cele ogólne:

4 Cele szczegółowe: poznanie informacji na temat wskaźnika BMI, kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania, zapoznanie ze skutkami błędów żywieniowych, poznanie wpływu aktywności fizycznej na wskaźnik BMI, kształcenie umiejętności wyszukiwania, porządkowania, opracowywania informacji oraz ich prezentacji z wykorzystaniem TIK, wyrabianie nawyku wykorzystywania najnowszych osiągnięć nauki i techniki, kształcenie umiejętności współpracy w grupie, kształtowanie nawyku wywiązywania się z powierzonych zadań, wyrabianie umiejętności prezentowania własnych osiągnięć.

5 Praca nad projektem Projekt realizowały cztery zespoły uczniów z klasy VI na kółku matematycznym. W ramach projektu każdy zespół opracował jedno z zagadnień: Sprawdzamy - jaki BMI w szkole mamy Gdy się zdrowo odżywiamy, właściwy BMI mamy Nieprawidłowy BMI w młodości - przyczyną chorób w przyszłości Właściwy BMI mamy, gdy się ruszamy Etapy realizacjiKryteria oceny Zbieranie i opracowywanie danych ułożenie ankiety opracowanie danych w postaci tabel, wykresów sformułowanie wniosków poprawność wykonania Opracowanie części teoretycznej dobór, selekcja i przetwarzanie informacji wykorzystanie różnych źródeł podanie źródeł pochodzenia informacji Ułożenie zadań matematycznych sensowność możliwość rozwiązania Prezentacja atrakcyjność pokazu zdobyte wiadomości inwencja twórcza staranność wykonania wykorzystanie TIK

6 Zasady współpracy w grupie: odpowiadamy za swoje zadania i realizujemy je w określonym terminie, mówimy otwarcie o swoich problemach, zwracamy się o pomoc, wspieramy tych, którzy nie radzą sobie z wykonaniem zadania, doceniamy pomysły, wysiłek i zaangażowanie innych, dbamy o dobrą atmosferę pracy, odnosimy się do siebie z szacunkiem, nie kłócimy się, współpracujemy między grupami, wszyscy odpowiadamy za efekt końcowy całego projektu.

7 Praca w grupach

8 Zbieranie danych Badaniem objęto uczniów klas IV-VI Szkoły Podstawowej im. Janka Zawiszy w Przedborzu Pierwszy zespół zebrał dane dotyczące wagi i wzrostu uczniów, obliczył wskaźnik BMI każdego ucznia. Interpretacja wskaźnika na podstawie siatek centylowych. Pozostałe grupy przygotowały, przeprowadziły ankiety oraz opracowały wnioski. Celem ankiet było podanie odpowiedzi na pytania: Ankieta 1. Jak się odżywiamy? Ankieta 2. Czy odżywiamy się zdrowo? Ankieta 3. Czy jesteśmy aktywni fizycznie? NASZE ANKIETY

9 Sprawdzamy – jaki BMI w szkole mamy Zespół nr 1 Patrycja Żądło – lider Patrycja Leja Martyna Piekarska

10 Body Mass Indeks BMI (wskaźnik masy ciała, inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach. Klasyfikacja (zakres wartości) wskaźnika BMI została opracowana wyłącznie dla dorosłych i nie może być stosowana u dzieci. Dla oceny prawidłowego rozwoju dzieci do ok. 14 roku życia wykorzystuje się siatki centylowe. Znajomość wskaźnika masy ciała ma znaczenie w ocenie zagrożenia chorobami związanymi z nadwagą i otyłością.

11 Zbieranie i opracowywanie danych ważenie mierzenie =A2/B2^2 zapisanie formuły do obliczania BMI w programie Excel obliczanie BMI

12 Jak korzystamy z siatek centylowych 1. Obliczamy BMI. 2. Znajdujemy punkt odpowiadający wiekowi i BMI. 3. Odczytujemy, w którym kanale centylowym mieści się punkt.

13 Wyniki uczniów klas IV-VI na podstawie siatek centylowych Wynik poniżej 1 centyla – wskazuje na zbyt małą masę ciała w stosunku do wzrostu i znaczne wychudzenie - 0%. Wynik pomiędzy 1-3 centylem – wskazuje na zbyt małą masę ciała w stosunku do wzrostu i wychudzenie - 6%. Wynik pomiędzy 3-5 centylem - wskazuje na zbyt małą masę ciała w stosunku do wzrostu i znaczną niedowagę - 0%. Wynik pomiędzy 5-15 centylem – wskazuje na zbyt małą masę ciała w stosunku do wzrostu i niedowagę - 3% ( 1 osoba). Wynik pomiędzy centylem - sugeruje prawidłową masę ciała w stosunku do wzrostu, uzyskało go 77%. Wynik pomiędzy centylem - wskazuje na zbyt dużą masę ciała w stosunku do wzrostu i sugeruje nadwagę - 11%. Wynik pomiędzy centylem - wskazuje na zbyt dużą masę ciała w stosunku do wzrostu i sugeruje otyłość - 3%. Wynik powyżej 99 centyla - wskazuje na zbyt dużą masę ciała w stosunku do wzrostu i sugeruje znaczną otyłość - 0%.

14 Gdy się zdrowo odżywiamy, właściwy BMI mamy Zespół nr 2 Gabriela Kwoka – lider Patrycja Sitko

15 Zasady zdrowego żywienia Prawidłowe odżywianie ma znaczący wpływ na zdrowie, wzrost, harmonijny rozwój oraz dobre samopoczucie ucznia. Właściwe żywienie w okresie dzieciństwa i młodości nie tylko wzmocni sprawność fizyczną, ale również poprawi odporność na choroby, a także jest warunkiem osiągnięcia właściwej budowy ciała. Badania wykazały, że dzieci, które jedzą regularnie i mają prawidłowo zbilansowane posiłki, lepiej się rozwijają, uczą oraz mają lepszą pamięć. Dlatego bardzo ważne jest przestrzeganie zasad zdrowego żywienia.

16 Dzieci w wieku lat powinny jeść co najmniej 5 posiłków Ile posiłków spożywamy w ciągu dnia? Mniej niż trzy posiłki je 26% wszystkich uczniów, trzy obfite 37% i taki sam procent uczniów je 4-6 posiłków.

17 Każdy powinien jeść śniadanie Czy jemy śniadanie przed wyjściem do szkoły?

18 Należy do szkoły zabierać drugie śniadanie Czy zabieramy do szkoły drugie śniadanie?

19 Posiłki należy jeść regularnie Ankieta wykazała, że śniadanie je regularnie 60% uczniów. Drugie śniadanie zawsze do szkoły zabiera również 60% uczniów, nie zabiera nigdy 17%. Ci uczniowie często zamiast śniadania kupują chipsy lub drożdżówki. Obiady codziennie je 80% badanych. Czy spożywamy obiad w szkole? tak – 37% nie mam takiej możliwości – 11% nie chcę jeść obiadu w szkole – 52%

20 Dzień bez świeżych warzyw i owoców to dzień stracony Jak często jemy świeże owoce i warzywa? Częściej owoce i warzywa jedzą dziewczyny. Co wolisz: Owoce czy słodycze? Niestety 66% uczniów woli słodycze od owoców.

21 Pij szklankę mleka dziennie Czy codziennie pijemy mleko? Codziennie szklankę mleka pije 40% uczniów. Jednak wielu z nas w zastępstwie mleka spożywa produkty mleczne takie jak: kefir, jogurt, sery.

22 Pozostałe zasady zdrowego żywienia Codzienna dieta powinna zawierać różnorodne produkty spożywcze. Podstawowym źródłem energii powinny być produkty zbożowe z grubego przemiału. Należy ograniczyć spożywanie tłustego mięsa, zastępując go drobiowym i rybami. Produkty, których nie należy polecać dzieciom i młodzieży to: frytki, hamburgery, cheesburgery, pizza, ciastka, torty i słodycze ze względu na dużą zawartość w nich tłuszczu, cukru. Należy ograniczać spożycie soli kuchennej, słonych przekąsek i potraw.

23 Piramida żywieniowa

24 Smacznie, zdrowo, kolorowo W ramach projektu przygotowaliśmy zdrowy posiłek. Oto nasze dzieło

25 Smacznie, zdrowo, kolorowo Kanapki były pyszne!

26 Skutki nieprawidłowego odżywiania Żywienie niedoborowe pod względem ilościowym i jakościowym przyczynia się: do pogorszenia stanu zdrowia, upośledzenia funkcjonowania układu odpornościowego, zmniejszenia wydolności układu krążeniowo–oddechowego, zwiększa ryzyko niedokrwistości, zaburza prawidłowy rozwój tkanki kostnej, powoduje nadmierną drażliwość i zmniejszenie koncentracji, prowadzi do osiągania przez dzieci i młodzież gorszych wyników w nauce.

27 Nieprawidłowy BMI w młodości - przyczyną chorób w przyszłości Zespół nr 3 Kamil Trojan – lider Artur Baran Konrad Lis

28 Co najczęściej kupujemy? W ciągu jednego dnia obserwowaliśmy, co kupują nasze koleżanki i koledzy w sklepiku szkolnym. Najczęściej kupowanym artykułem były chipsy. W drodze do i ze szkoły chętnie kupujemy w sklepie: bułki drożdżowe, soczki, chipsy, słodycze, napoje gazowane typu coca–cola. Co wybierzemy jako przysmak? Niezdrowe produkty częściej wybierali chłopcy 80%, dziewczęta 33%. Okazało się, że chipsy i słodycze codziennie kupuje 3% uczniów, bardzo często 60% uczniów, bardzo rzadko 37% badanych.

29 Żywność typu fast – food – 11% uczniów kupuje często, 89% bardzo rzadko. Lubimy, jednak na szczęście nie mamy możliwości zakupu na miejscu. Co najchętniej pijemy w ciągu dnia? Jak często pijemy słodkie napoje gazowane?

30 Powiedzmy NIE Jak wykazała ankieta jesteśmy świadomi tego, że kupowane przez nas przysmaki są niezdrowe. Za najbardziej niezdrowe produkty uznaliśmy: fast – foody - 40%, chipsy – 29%, batony, cukierki – 23%, czerwone mięso – 6%, białe pieczywo – 3%. Nadmierne spożywanie chipsów, frytek, cukierków oraz słodkich i gazowanych napojów prowadzi do nadwagi. Powiedzmy niezdrowemu odżywianiu NIE. NIE dla chipsów i słonych przysmaków ponieważ: mają dużo soli i kalorii (100g chipsów zawiera około 524 kcal), nie dostarczają żadnych wartości odżywczych, zapychają żołądek powodując uczucie sytości, po zjedzeniu tego typu produktów nie mamy już ochoty i miejsca na pożywną kanapkę.

31 NIE dla posiłków typu fast - food Naukowcy udowodnili, że uczniowie jedzący posiłki typu fast - food mają słabsze oceny. Jest to spowodowane niedoborem podstawowych składników odżywczych. Zjadane od czasu do czasu frytki jeszcze nikomu nie zaszkodziły, jednak zastępowanie nimi zdrowych posiłków może prowadzić do problemów z koncentracją, nerwowości i nadwagi. Ograniczmy słodycze Jak często jemy słodycze? Czy taki zwyczaj przyjąłby się u nas? Ograniczenie spożycia słodyczy to zapobieganie próchnicy zębów, otyłości i jej skutkom zdrowotnym. W krajach skandynawskich dzieci spożywają słodycze w umiarkowanych ilościach raz w tygodniu, np. w soboty.

32 Czy wiemy, co jemy? W 1989r, w krajach EWG wprowadzono oznaczenia szyfrowe syntetycznych dodatków do żywności. Zaszyfrowano je literą E i trzema cyframi. Warto więc sprawdzać, co dodano do żywności, którą kupujemy! Kupując słodycze i przekąski typu chipsy, słodkie napoje gazowane nie wiemy, jakie to może mieć skutki dla naszych organizmów. Niektóre dodatki do żywności mogą poprawić jej wygląd, smak, zmienić kolor, konsystencję, zapach, przedłużyć trwałość. Innymi słowy : oszukać węch i wzrok. Są to: barwniki, konserwanty, antyutleniacze i emulgatory.

33 My podjęliśmy próbę rozszyfrowanie oznakowania na wybranych produktach żywnościowych, np. czekoladkach, chipsach, słodkich napojach gazowanych. Oto wyniki naszej pracy: E rakotwórczy E może powodować wstrząs anafilaktyczny (możliwe zagrożenie życia!), a także katar sienny oraz pokrzywkę, w niektórych krajach zakazany E podejrzany E 476 – przy dużym stężeniu w organizmach zwierząt stwierdzono powiększenie wątroby, odradza się częste spożywanie E155 - podejrzany, jest zakazany w Austrii, Australii, Belgii, Danii, Francji, Niemczech, Norwegii, Szwecji, USA E nieszkodliwy E 500 – nieszkodliwy

34 Wskaźnik BMI a ryzyko chorób Znajomość wskaźnika masy ciała ma znaczenie w ocenie zagrożenia chorobami związanymi z nadwagą i otyłością. BMI jest łatwy w użyciu, jednak nie jest bardzo dokładnym wskaźnikiem nadwagi i ryzyka chorób z nim związanych. O wiele dokładniejszym wskaźnikiem jest procentowa zawartość tłuszczu w organizmie, Do zmierzenia jej potrzebna jest specjalistyczna aparatura. Podwyższona wartość BMI związana jest ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia takich chorób jak: cukrzyca, choroba niedokrwienna serca, miażdżyca, niewydolność serca, udar mózgu, kamica pęcherzyka żółciowego, zaburzenia mięśniowo-szkieletowe, zaburzenia oddychania, nowotwory.

35 Właściwy BMI mamy, gdy się ruszamy Zespół nr 4 Tomasz Skwirut– lider Jakub Jędras Kamil Turczyk

36 Aktywność ruchowa Do aktywności ruchowej zaliczyć można drogę pieszo do i ze szkoły, spacer z psem, jazdę na rowerze czy rolkach oraz każdą inną, niż siedzenie, formę działania. Uczniowie naszej szkoły uważają, że zajęcia ruchowe są potrzebne każdemu człowiekowi (97%). Aktywność ruchową deklaruje 97% uczniów klas IV-VI, 94% badanych uważa, że uprawianie sportu poprawia zdrowie. Co robimy w wolnym czasie? W wolnym czasie 43% badanych uprawia sport, 6% idzie na spacer, 39% gra na komputerze lub ogląda TV, 6% spotyka się z przyjaciółmi i 6% czyta książki.

37 Czy jesteśmy aktywni fizycznie? Co najczęściej robisz w wolnym czasie? Jak często uprawiasz sport?

38 Ile średnio czasu spędzasz przed komputerem i telewizorem? Chociaż prawie wszyscy deklarujemy aktywność fizyczną, jednak dużo czasu spędzamy przed komputerem i telewizorem.

39 Jaki rodzaj sportu uprawiasz najczęściej? Chłopcy (100%)najczęściej grają w piłkę nożną.

40 Jaki rodzaj sportu uprawiasz najczęściej? Dziewczęta grają w siatkówkę (33%), jeżdżą na rowerze (27%), pływają (20%), jeżdżą na rolkach (13%) i biegają (6%).

41 Dlaczego uprawiamy sport? Większość z nas, 48% badanych, odpowiedziało, że dla zdrowia, 29% podało sposób na wolny czas lub rozrywkę, 11% deklarowało, że jest to okazja do spotkania z przyjaciółmi, 6% podało jako powód, chęć polepszenia kondycji, 6% uczniów chce zrzucić zbędne kilogramy. Kiedy najczęściej uprawiamy sport? W okresie letnim 77%, w zimie 23%. Kto miał wpływ na podjęcie przez nas aktywności ruchowej? szkoła – 63% TV – 6% rodzice – 14% Internet – 3% koledzy –14%

42 Zapotrzebowanie na energię Zapotrzebowanie na energię u dzieci jest zróżnicowane i zależy od wieku, płci oraz aktywności fizycznej. Według aktualnych norm, zakładając umiarkowaną aktywność fizyczną, uczniowie w wieku lat powinny spożywać dziennie: dziewczęta kcal chłopcy kcal. Kiedy zjadamy nadmiar słodyczy, dieta nie bilansuje się pod względem energii i składników odżywczych. Z czasem rośnie wskaźnik BMI. Porcja energii dostarczona wraz ze zjedzeniem batonika to ok. 250 kcal. Aby ją wykorzystać w całości na wysiłek fizyczny, powinniśmy biegać około 45 minut. Hasło, ruch na co dzień, jest zachętą do aktywności fizycznej, ćwiczeń, rekreacji.

43 Ruch na co dzień Jednym z zadań projektu, zgodnie z hasłem: Gdy się ruszamy, właściwy BMI mamy, było zorganizowanie wycieczki rowerowej. W dniu 12 maja (sobota) wyruszyliśmy w trasę liczącą około 20 km. Piękna pogoda, zabawa, ruch, zdrowa żywność. Było świetnie!

44 Konkurs plastyczny - Żyję zdrowo W ramach projektu w kl. IV-VI został przeprowadzony konkurs plastyczny – Żyje zdrowo. Autorki prac plastycznych to: Weronika Starzec, Karolina Medygrał, Klaudia Rząsa, Karolina Gul, Klaudia Kiełb, Gabriela Świder Andżelika Wdowik Patrycja Żądło Martyna Piekarska

45 Wnioski 1.Prawidłową masę ciała w stosunku do wzrostu ma 77% uczniów. 2.Nie wszyscy przestrzegamy zasad zdrowego żywienia: cztery do sześciu posiłków je tylko 37% badanych, śniadanie je 60% uczniów, tyle samo uczniów zabiera do szkoły drugie śniadanie, regularnie obiad je 40% uczniów, świeże owoce i warzyw, codziennie lub kilka razy dziennie, je 63% uczniów, codziennie pije mleko 40% badanych, chipsy i słodycze bardzo często kupuje 60%, codziennie 3%, słodkie napoje gazowane pije często 72%, codziennie 14%, słodycze codziennie je 26% badanych, kilka razy dziennie 11%. 3.Jesteśmy aktywni fizycznie – gramy w piłkę nożną, jeździmy na rolkach i na rowerze. 4. Przed komputerem lub TV spędzamy dużo czasu: 3-4 godzin dziennie - 51%, więcej niż 4 godziny -11% badanych. ak się odżywiamy? Ankieta 2. Czy odżywiamy się zdrowo? Ankieta 3. Czy jesteśmy aktywni fizycznie?

46 Zadania matematyczne Zadanie 1. Adaś ma 7 lat. Waży 30 kg i ma 134 cm wzrostu. Oblicz jaki wskaźnik BMI ma Adaś. Zadanie 2. W klasie jest 20 uczniów. Nadwagę ma 2%uczniów. Ile osób ma prawidłową wagę? Zadanie 3. W zakładzie wyprodukowano 2000 pączków. Jeden paczek ma około 175 kilokalorii. Jaka jest wartość kaloryczna wszystkich pączków? Zadanie 4. Bogdan zjadł dwie paczki chipsów. Każda ważyła 50 g. Ile to kcal, jeżeli czternastodekagramowa paczka chipsów ma około 700 kcal?

47 Zadania matematyczne Zadanie 5. Adam grał z kolegami w siatkówkę. Zaczął grać o 12:30 a skończył o 13:15. Godzina gry powoduje spalenie 600 kcal. Ile kilokalorii stracił Adam? Zadanie 6. W ciągu godzinnej jazdy na rowerze traci się około 660 kcal. Jak długo trzeba jeździć, by spalić 1650 kcal? Zadanie 7. Według aktualnych norm uczniowie w wieku lat powinny spożywać dziennie: dziewczęta kcal, chłopcy kcal. Przygotuj jadłospis, odpowiadający dziennemu zapotrzebowaniu dziewczynki lub chłopca.

48 Źródła informacji artykuł: 101 powodów, dla których jestem wegetarianinem autor: z francuskiego laboratorium badawczego Villejuffer temat.php autor: Kamila Bogacz- - Bugaj artykuł: Sposób odżywiania się i wiedza na temat odżywiania młodzieży naszej szkoły OBIADY SZKOLNE z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych autor: lek. med. Bogdan Kowalczyk medycyna rodzinna artykuł: Choroby związane z otyłością

49 DZIĘKUJEMY


Pobierz ppt "Projekt 2.0. MATEMATYKA POMOŻE CI POZNAĆ WSKAŹNIK BMI Projekt realizowany przez uczniów klasy VI na zajęciach koła matematycznego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google