Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zarządzanie projektami innowacyjnymi - problemy, narzędzia, praktyka Mariusz Sumiński Knowledge Management Solutions Warszawa, 17.10.2013.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zarządzanie projektami innowacyjnymi - problemy, narzędzia, praktyka Mariusz Sumiński Knowledge Management Solutions Warszawa, 17.10.2013."— Zapis prezentacji:

1 Zarządzanie projektami innowacyjnymi - problemy, narzędzia, praktyka Mariusz Sumiński Knowledge Management Solutions Warszawa,

2 Zarządzanie Wiedzą, czyli…? Competetive Intelligence Competetive Strategy Knowledge Management Strategy Communities of practice CKO and KM team Benchmarking and best practices Culture Knowledge bases Communication and visuation tools Experience sharing Yellow Pages Employment strategy Intelectual capital Innovation Rewards and benefits Social networks CRM Lessons learned Data Mining

3 Szybciej, częściej, więcej… Sprzedaż Zysk Szybciej! Częściej!

4 Wymyślić coś nowego wcale nie jest łatwo… Firma Liczba leków B+R łącznie Per lek AstraZeneca558,95511,790 GlaxoSmithKline1081,7088,170 Sanofi863,2747,909 Roche Holding AG1185,8417,803 Pfizer Inc.14108,1787,727 Johnson & Johnson1588,2855,885 Eli Lilly & Co.1150,3474,577 Abbott Laboratories835,9704,496 Merck & Co Inc1667,3604,209 Bristol-Myers Squibb Co.1145,6754,152 Novartis AG2183,6463,983 Amgen Inc.933,2293,692

5 Jak mierzyć efektywność projektów B+R? (1) X Y R&D Headcount X Y R&D spendings / Sales [%] XY R&D spendings [mUSD]

6 Jak mierzyć efektywność projektów B+R? (2) XY 3-letnie notowania spółek na NASDAQ

7 Jak mierzyć efektywność projektów B+R? (3) Wydatki R&D Wydatki R&D jako % sprzedaży Liczba pracowników działu R&D Co faktycznie powinniśmy zmierzyć? A co jest niezbędne do pełnej oceny? Czas wdrożenia nowego produktu na rynek % sprzedaży pochodzący z nowych produktów Liczba usprawnień wdrożonych w istniejących produktach Co próbowaliśmy mierzyć? Liczba nowych produktów osiągających określony poziom sprzedaży i marży brutto Liczba wdrożonych nowych patentów na pracownika R&D % projektów rozwojowych wdrożonych w życie

8 Co może być problem w zarządzaniu projekatmi B+R? 1 Zbyt wiele projektów konkurujących o ograniczone zasoby finansowe i rzeczowe 2 Trudności z nadawaniem priorytetów dla toczących się projektów 3Zbyt mała liczba "wartościowych" projektów 4Brak równowagi pomiędzy toczącymi się projektami 5 Brak jednolitej metodyki zarządzania portfelem projektów badawczych Źródło: Cooper R.G, EFFECTIVE GATING. Make product innovation more productive by using gates with teeth, 2009

9 Co może być problem w zarządzaniu projekatmi B+R? 1 Zbyt wiele projektów konkurujących o ograniczone zasoby finansowe i rzeczowe 76% 2 Trudności z nadawaniem priorytetów dla toczących się projektów 75% 3Zbyt mała liczba "wartościowych" projektów 79% 4Brak równowagi pomiędzy toczącymi się projektami 81% 5 Brak jednolitej metodyki zarządzania portfelem projektów badawczych 79% Źródło: Cooper R.G, EFFECTIVE GATING. Make product innovation more productive by using gates with teeth, 2009 TAKNIE

10 Dlaczego zarządzanie projektami B+R wymaga formalnego procesu? Ograniczone zasoby finansowe Rosnące koszty projektów B+R Strategiczne konsekwencje niepowodzenia Wspieranie innowacyjności pracowników Obiektywne i przejrzyste reguły gry Konieczność zachowania konkurencyjności Czynniki finansowe Aspekty ludzkie Istotność problemu

11 Od pomysłu do produktu POMYSŁY PRODUKTY

12 Uczestnicy projektu B+R Technologia wytwarzania Technologia / receptura Zespół B+R Marketing Charakterystyka produktu Koncepcja marketingu Strategia cenowa Badania rynkowe Sprzedaż Obsługa posprzedażowa Kanały dystrybucji Koszty jednostkowe Operacje Serie próbne Przygotowanie produkcji Logistyka na wyjściu Zapewnienie finansowania Finanse ROI, NPV, IRR,… Zakupy surowców i materiałów

13 Etapy i punkty kontrolne Opis pomysłu Uzasadnienie biznesowe Badania i rozwój Przygotowanie i walidacja Wprowadzenie produktu Koncepcja produktu G1 G0 G2G3 G4 Końcowa ewaluacja projektu Źródło: Opr. własne na podst. Cooper R.G, How Companies are Reinventing their Idea-To-Launch Methodologies, 2009 Etapy Zadania Analizy Produkty Punty kontrolne Go /Kill / Recycle / Suspend /…

14 Przykładowe etapy procesu B+R Bombardier Aerospace GroupKodakGeneral Electric 1.Definicja koncepcyjna 2.Przegląd menadżerski i akceptacja 3.Wstępna definicja 4.Szczegółowa definicja 5.Zatwierdzenie definicji produktu 6.Certyfikacja produktu 7.Finalizacja projektu 1.Misja dla klienta 2.Prezentacja techniczna 3.Weryfikacja możliwości technicznych/operacyjnych 4.Prezentacja funkcjonalności 5.Projektowanie produktu 6.Akceptacja i uruchomienie produkcji 1.Analiza potrzeb klienta 2.Koncepcja 3.Studium wykonalności 4.Projekt wstępny 5.Projekt ostateczny 6.Warunki 7.Testy rynkowe 8.Przygotowanie produkcji 9.Przygotowanie do sprzedaży 10.Wprowadzenie na rynek Lucas IndustriesRolls-RoyceMotorola 1.Ewaluacja szans 2.Projektowanie i rozwój 3.Walidacja 4.Implementacja 5.Wsparcie produkcji 1.Planowanie projektu 2.Pełna definicja koncepcji 3.Opracowanie systemu napędowego 4.Opracowanie kompletnego modelu 5.Monitorowanie produkcji i wsparcie techniczne 1.Definicja produktu 2.Rozwój kontraktu 3.Rozwój na potrzeby startu produkcji 4.Zamknięcie programu

15 Wczesna eliminacja projektów na ścieżce B+R Właściwie dobrane etapy wstępne Zbyt mała absorpcja ryzyka przez etapy wstępne Zbyt drogie etapy wstępne Relacja kosztów etapów wstępnych do etapów zasadniczych Prawdopodobieństwo eliminacji projektu po etapach wstępnych 1:5 1:50 60% 80% 40% 20% Źródło: Bonabeu A., Bodick N., Armstrong R.W., A More Rational Approach to New-Product Development, HBR, 2008

16 Cztery składniki skutecznego systemu zarządzania innowacyjnością Formalnie opisane procesy i procedury zapewniające obiektywną weryfikację projektów oraz ustalające jednolite zasady gry dla wszystkich projektów Proces i procedura Narzędzia i techniki analityczne umożliwiające ocenę potencjału nowego produktu oraz zaplanowanie kosztów jego zaprojektowania, wprowadzenia i produkcji Narzędzia analityczne Jednolite, powszechnie akceptowane kryteria oceny projektów na poszczególnych etapach, na podstawie których podejmowane są decyzje Go/Kill Kryteria ewaluacji Wykorzystanie metodyki umożliwiającej efektywne planowanie, koordynowanie i monitorowanie prac realizowanych w każdym z etapów projektu Zarządzanie projektem R&D

17 Przykład - kryteria oceny projektu B+R

18 Przykład: Karta projektu – punkt kontrolny 0

19 Przykład: Karta projektu – punkt kontrolny 1

20 Przykład: Szczegółowe analizy

21 Innowacyjność przez małe i Znajomość technologii Znajomość rynku Udoskonalenia, rozszerzenia, nowe warianty, redukcja kosztów Naturalne kierunki wzrostu Produkty nowej generacji Eksploracja nowych technologii Eksploracja nowych rynków 70% 20% 10% Źródło: Phillips J., How fast should you innovate?, 2012

22 Jak pokazać cały portfel B+R na jednym slajdzie? Prawdopodobieństwo sukcesu Rentowność Oysters Pearls Źródło: Cooper R.G, Doing it Right: Winning with New Products, 2000 White elephants Bread and butter

23 Zdania niekoniecznie prawdziwe… Wysoka utylizacja pracowników B+R pozwala zwiększyć efektywność projektów badawczych Plany projektów badawczych są optymalne - wystarczy tylko je realizować Im szybciej rozpoczną się prace badawcze tym szybciej produkt będzie gotowy Im więcej nowych funkcji wprowadzimy do produktu, tym bardziej spodoba się on klientom Najlepsze wyniki osiągniemy będąc pierwszym, który zaoferuje dany produkt

24 Mariusz Sumiński


Pobierz ppt "Zarządzanie projektami innowacyjnymi - problemy, narzędzia, praktyka Mariusz Sumiński Knowledge Management Solutions Warszawa, 17.10.2013."

Podobne prezentacje


Reklamy Google