Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Czas trwania wymiany: 21.10.2012 – 28.10.2012 Realizator projektu : Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach Partner projektu,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Czas trwania wymiany: 21.10.2012 – 28.10.2012 Realizator projektu : Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach Partner projektu,"— Zapis prezentacji:

1

2 Czas trwania wymiany: – Realizator projektu : Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach Partner projektu, Instytucja przyjmująca : Esmovia Walencja - Hiszpania

3 Projekt Edukacja w rzemiośle ma przyszłość ! zakładał organizację tygodniowej wymiany międzynarodowej dla grupy 20 osób polegającej na wymianie doświadczeń z zakresu szkolenia zawodowego (zapoznanie się z systemem edukacji oraz metodami kształcenia w kraju zagranicznym).

4 Grupę 20 osób stanowili: a)pracownicy Izby Rzemieślni- czej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach; b) pracownicy śląskich Cechów branżowych (organizacji terytorial- nych Izby katowickiej), odpowiedzialni za kształcenie zawodowe; c) przedstawiciele Komisji Egzaminacyjnych w Izbie Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach; d) przedsiębiorcy zrzeszeni w Cechu lub Izbie Rzemieślniczej w Katowicach, e) przedstawiciele różnych zawodów rzemieślniczych; f) nauczyciele szkół zawodowych, doradcy zawodowi.

5 Najważniejszymi celami projektu było: 1. Poznanie nowych metod szkoleniowych. 2. Zapoznanie się z hiszpańskim systemem edukacji zawodowej. 3. Wymiana doświadczeń w zakresie kształcenia zawodowego w Hiszpanii. 4. Pozyskanie nowych kwalifikacji. 5.Wspólna próba opracowania nowatorskich narzędzi promowania rzemiosła oraz kształcenia zawodowego, a także metod rozwoju rzemiosła w obu krajach.

6

7 Dzień 21 października 2012 roku był dniem podróży. Wyruszyliśmy o godzinie 8.00 spod Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach autokarem do Wiednia, skąd mieliśmy bezpośredni lot do Walencji. Do hotelu dotarliśmy późnym popołudniem.

8 Wizyta u partnera – Esmovia Program: - Poznanie zakresu działalności obu partnerów, - Poznanie tradycji szkoleniowych miast: Walencji i Katowic, - Wyróżnienie dominujących branż rzemieślniczych w Polsce i Hiszpanii, - Przedstawienie specyfiki szkoleniowej obu partnerów, - Rozmowy z rzemieślnikami podczas wizyt w zakładach rzemieślniczych, ocena sytuacji rzemiosła, jego słabych i mocnych stron. Zwiedzanie Walencji

9 Pierwszego dnia pobytu odbyło się spotkanie organizacyjne z partnerem wymiany, podczas którego otrzymaliśmy terminarz wizyt w szkołach i instytucjach. Uczestnicy projektu mieli okazję do poznania się i przekazania swoich oczekiwań odnośnie wizyty. Partner zorganizował nam ponadto zwiedzanie centrum miasta z przewodnikiem, dzięki któremu mogliśmy poznać piękno Walencji oraz główne zabytki.

10 Wizyta w szkole ceramiki – Escola Superior de Ceramica de Manises. Program: -Poznanie metod i technik kształcenia przyszłych rzemieślników, systemu kształcenia i doskonalenia umiejętności zawodowych -Poznanie dobrych praktyk -Wymiana doświadczeń – omówienie metod opracowywania i wdrażania szkoleń zawodowych

11 W tym dniu odbyliśmy pierwszą wizytę w szkole ceramiki. Uczniowie uczą się tam rzemiosła artystycznego, tj. projektowania i wytwarzania wyrobów ceramiki przemysłowej, użytkowej i artystycznej. Szkoła ma wieloletnia tradycję, została założona prawie 100 lat temu dla dzieci rzemieślników trudniących się wytwarzaniem wyrobów ceramicznych. Oprócz zajęć teoretycznych, prowadzone są zajęcia w pracowniach specjalistycznych, tj. pracowni garncarstwa, projektów przestrzennych lub renowacji wyrobów ceramicznych. W szkole wykorzystuje się najnowsze techniki wytwarzania wyrobów ceramicznych, jednak wzornictwo i kolorystyka są silnie związane z lokalną tradycją. Uczniowie tej szkoły odbywają dwukrotnie 3- miesięczne praktyki zawodowe w zakładach pracy w okolicach Walencji lub zagranicą. Oprócz egzaminu końcowego odbywa się obrona pracy dyplomowej, do której uczniowie przygotowują się w ostatniej klasie, prace dyplomowe uczniów eksponowane są na korytarzach szkoły i stanowią jej element promocyjny. Doskonałe zaplecze techniczne, przestronne klasopracownie, mało liczne klasy, nauczyciele – artyści z pasją są atutem tej szkoły.

12 Program: - Wymiana doświadczeń – sukcesy i porażki odnoszone na rynku pracy przez osoby wyszkolone w IES Ausias March - Sposoby na zwiększenie efektywności wykorzystania nabytych umiejętności - Porównanie modeli i ścieżek kształcenia w obu krajach Wizyta w CIPFP Ausias March (Publicznej Szkole Zawodowej)

13 IES Ausias March - Szkoła średnia zawodowa, która jest odpowiednikiem polskiego technikum. Szkoła liczy 1600 uczniów, kształci na 4 kierunkach: administracja, handel – marketing, informatyka oraz kierunek medyczny. Zgodnie z organizacją szkolnictwa hiszpańskiego szkoły średnie zawodowe kształcą na dwóch poziomach, każdy z nich trwa dwa lata. Szkoła wyposażona jest w nowoczesne pracownie podzielone na część teoretyczną oraz zaplecze warsztatowe. Wizyta w CIPFP Ausias March (Publicznej Szkole Zawodowej)

14 Wizyta w: IES San Jose – Szkole Zawodowej Servef – Centrum Szkolenia i Zatrudnienia Centro de Artesania de la Comunidad Valenciana – Centrum Rzemiosła w Walencji Program: -Poznanie nowoczesnych metod zarządzania przedsiębiorczością w aspekcie firm rzemieślniczych -Poznanie propozycji promocji rzemiosła -Porównanie funkcjonowania przedsiębiorstw rzemieślniczych w obu krajach -Uczestnictwo w zajęciach ze studentami wydziałów Szkoły Zawodowej -Obserwacja modułów/programów szkoleniowych -Wymiana doświadczeń - zaprezentowanie przez Instytucję przyjmującą elementów, które są wprowadzane do szkoleń przez nią realizowanych; - możliwości inplementacji omówionych rozwiązań w Polsce.

15 IES San Jose, to szkoła prowadzona przez jezuitów, składa się ze szkoły podstawowej – Education Primaria, szkoły średniej I stopnia E.S.O. oraz szkoły średniej zawodowej kształcącej w zawodach mechanicznych, informatycznych, elektrycznych oraz budowlanych. Szkoła jest szkołą katolicką, ale kształci się w niej młodzież różnych wyznań a najważniejszą zasadą w szkole jest zasada równości i tolerancji. Szkoła posiada bogate zaplecze warsztatowe, sportowe i rekreacyjne. Nauczyciele w związku z 40 godzinnym tygodniem mają gabinety w których przygotowują się do pracy i wspólny pokój nauczycielski, w którym odbywają się zebrania lub po prostu odpoczywają w trakcie siesty !

16 Servef to urząd pracy publicznych służb zatrudnienia w Walencji. Jego oddziały są rozmieszczone w całej Walencji. Usługi, które świadczą, są całkowicie za darmo. Rejestracja bezrobotnych odbywa się tylko w centrum zatrudnienia. Servef posiada system komputerowy, dzięki któremu pośród zarejestrowanych osób można znaleźć najbardziej odpowiedniego kandydata w oparciu o profil zawodowy.

17 Centro de Artesania de la Comunidad Valenciana to jednostka utworzona do rozpowszechniania i promowania rzemiosła Walencji oraz do promowania konsolidacji i konkurencyjności przedsiębiorstw z różnych sektorów poprzez opracowanie polityki promocyjnej, informacyjnej, szkoleniowej, a także poprzez analizę, pomoc i koordynację działań zwiększających popularyzację rzemiosła.

18 Wizyta w Ciudad del aprendiz – Zintegrowanym Centrum Publicznego Szkolenia (Publiczna Szkoła Zawodowa) Program: - Metody opracowywania nowatorskiego podejścia do szkoleń zawodowych – wizyta w Ciudad del aprendiz, połączenie nauki ze światem biznesu. Dialog na temat potrzeby udoskonalenia edukacji zawodowej oraz zawartości merytorycznej szkoleń. - Wymiana doświadczeń – omówienie metod opracowania i wdrażania szkoleń zawodowych.

19 Wizyta w Ciudad del aprendiz – Zintegrowane Centrum Publicznego Szkolenia (Publiczna Szkoła Zawodowa) Szkoła kształci w zawodach: fryzjer, mechanik pojazdów samochodowych, blacharz, projektant odzieży oraz cukiernik. Każdy kierunek mieści się w oddzielnym budynku. Szkoła podczas odbywania zajęć przez uczniów może świadczyć usługi zewnętrzne. Pracownia fryzjerska, przyjmuje zapisy telefoniczne na strzyżenie, modelowanie lub inne zabiegi. Wykonują je uczennice pod okiem nauczyciela zawodu, dla klientów są atrakcyjne pod względem cenowym a dodatkowo zasilają budżet pracowni. Jednak zdaniem uczestniczki, która jest mistrzem w zawodzie fryzjer, mimo dobrego wyposażenia fryzjerki stosowały stare metody pracy - lokówki, farbowanie na czepku. Wrażenie na uczestnikach projektu zrobiła pracownia projektowania odzieży i krawiecka, w której oglądaliśmy projekty często nagradzane na różnych konkursach. Szkoła uczestniczy w wymianie zagranicznej uczniów i nauczycieli.

20 Zwiedzanie miasta oraz podsumowanie projektu – wizyta u Partnera Program: - Zwiedzanie starego miasta, oceanarium i miasta nauki i sztuki; - Podsumowanie całego programu wymiany, próba stworzenia nowatorskich rozwiązań dotyczących systemu kształcenia zawodowego w Polsce, opracowanie strategii promocji rzemiosła; - Wymiana doświadczeń dot. implikowania i dostosowania rozwiązań u partnera do realiów polskich na przykładzie przedstawionych dobrych praktyk.

21 Podsumowanie projektu – wizyta u Partnera Ostatniego dnia pobytu odbyło się spotkanie podsumowujące z partnerem wymiany, na którym dyskutowaliśmy o systemie edukacji oraz kształcenia zawodowego, a także o sytuacji rzemiosła w Hiszpanii. Podczas spotkania otrzymaliśmy od Partnera certyfikaty potwierdzające udział w projekcie oraz nabyte kompetencje w trakcie wymiany.

22 Zwiedzanie Oceanarium oraz Miasta Nauki i Sztuki Walencja oprócz zabytków może poszczycić się futurystycznym Miasteczkiem Sztuki i Nauki – centrum zaprojektowanym przez walenckich architektów. Godny XXI w. zespół architektoniczny składa się z pięciu imponujących budowli w których mieści się między innymi: Muzeum Nauki i Sztuki, największe w Europie Oceanarium, ogród botaniczny, Koloseum, w którym odbywają się spektakle operowe i muzyczne.

23 Zwiedzanie Walencji W trakcie pobytu oprócz wizyt w szkołach i instytucjach wykorzystywaliśmy wolny czas na zwiedzanie miasta. Dzięki przewodnikowi, który jest Polakiem mieszkającym od 30 lat w Walencji, mogliśmy zobaczyć najciekawsze zabytki i miejsca tego pięknego miasta, które jest trzecim po Madrycie i Barcelonie miastem Hiszpanii.

24 Zwiedzaliśmy między innymi Giełdę Jedwabiu – Llotja de la Seda, niezwykły zabytek, który znajduje się na liście UNESCO. Stoiska z produktami których dostarcza morze i żyzna walencka ziemia kryje naprzeciwko Giełdy Mercado Central, jedna z największych w Europie hal targowych, wzniesiona w 1928 r. ze stali i żelaza ozdobiona mozaikami i płytkami ceramicznymi.

25 Nieopodal znajduje się wspaniała Katedra, która powstała w XIII w. łączy w sobie cechy gotyckie z barokowymi. Najcenniejszym skarbem Katedry jest Święty Kielich, używany wg tradycji podczas Ostatniej Wieczerzy. Niedaleko Katedry mieści się barokowa Bazylika Matki Bożej Opuszczonych. Uwagę turystów przyciąga przepiękna architektura Walencji, odrestaurowywane kamieniczki, ogrody znajdujące się w dawnym korycie rzeki Turii.

26 Dzięki udziałowi w projekcie uczestnicy mieli możliwość: Poznać nowe metody opracowywania programów nauczania. Zapoznać się ze sposobami zwiększenia efektywności wykorzystywania przekazywanej wiedzy. Podnieść swoje umiejętności szkoleniowe. Poznać sposoby łączenia zawartości merytorycznej szkolenia z elementami wspomagającymi umiejętności miękkie szkolonych osób. Wymienić się doświadczeniami z partnerami z Malty w zakresie szkolenia zawodowego. Poznać dobre praktyki stosowane w kształceniu na Malcie. Porównać własne sposoby i techniki pracy ze stosowanymi przez partnera z Malty. Rozwinąć swój warsztat zawodowy i osobisty. Nawiązać współpracę międzynarodową poprzez kontakty ze szkoleniowcami z innego kraju. Wymienić się doświadczeniami dotyczącymi promocji rzemiosła 0raz zawodu rzemieślnika.

27 Ponadto wymiana doświadczeń u Partnera hiszpańskiego wśród uczestników projektu przyczyniła się do : rozbudzenia ciekawości innymi krajami Unii Europejskiej, zdobycia nowych kompetencji oraz doświadczenia zawodowego, zwiększenia otwartości na inne kraje i kultury, zdobycia większej pewności w podróżowaniu poza granice Polski, nawiązania kontaktów międzynarodowych W związku z udziałem w programie wymiany każdy z uczestników otrzymał: Europass Mobility – który jest potwierdzeniem europejskiej ścieżki kształcenia oraz zawiera wykaz nabytych umiejętności Certyfikaty – w języku angielskim wydane przez Partnera Przyjmującego oraz Organizację Wysyłającą (Certyfikaty uwzględniają termin, czas trwania wymiany, zakres tematyczny oraz kompetencje zdobyte w trakcie wymiany). Dokumenty opatrzone są pieczęciami instytucji oraz podpisami osób nimi zarządzających. Na podstawie nabytych umiejętności, uczestnicy wymiany podjęli wspólną próbę opracowania dobrych praktyk stosowanych na Malcie, a które mogłyby zostać przeniesione na polskie realiów.

28 Dobre praktyki opracowane przez uczestników wymiany : 1.Promocja rzemiosła z finansów regionu. 2.Oznakowanie zakładów rzemieślniczych. 3.Nowoczesne wyposażenie szkół zawodowych szansą na uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej. 4.Ukierunkowane kształcenie zawodowe (FPE). 5.Wyposażenie uczniów do praktycznej nauki zawodu w ubrania robocze i podstawowe zestawy narzędziowe – jako wkład własny ucznia. 6.Otwarte ścieżki edukacji zawodowej. 7.Opracowanie efektywnego systemu doradztwa zawodowego w szkołach gimnazjalnych 8.Promocja zawodów rzemieślniczych w gimnazjach poprzez organizowanie spotkań doradców zawodowych oraz rodziców z dyrektorami szkół, poprzez organizowanie warsztatów, pokazując rzemiosło od kuchni. 9.Finansowanie z budżetu państwa zakupu surowców w celu uatrakcyjnienia prowadzenia teoretycznych przedmiotów zawodowych. 10.Udoskonalenie strategii promowania kierunków rzemieślniczo-artystycznych. 11.Możliwość zarabiania przez uczniów. 12.Otwarcie szkół na świadczenie usług zewnętrznych. 13.Innowacyjność w ocenianiu podczas praktycznej nauki zawodu. 14.Samodzielne przygotowywanie się uczniów, którzy przerwali naukę po 16 roku życia, do egzaminu państwowego. 15.Istnienie samorządu gospodarczego. 16.Przeniesienie odpowiedzialności za system edukacyjny na samorządy terytorialne. 17.Gabinet pracy nauczyciela. 18.Zorganizowanie kształcenia praktycznego i teoretycznego w jednej sali. 19.Weryfikacja pracodawców szkolących uczniów/pracowników młodocianych miesięczny okres zasiłków dla bezrobotnych.

29 Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach Plac Wolności 12, Katowice tel. +48 (32) fax. +48 (32) : ESMOVIA C/ Pintor Martinez Cubells, 2, pta Valencia (España - Spain) Tel Fax


Pobierz ppt "Czas trwania wymiany: 21.10.2012 – 28.10.2012 Realizator projektu : Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach Partner projektu,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google