Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."— Zapis prezentacji:

1 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 Nazwa szkoły: Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu ID grupy: 97/80_p_g1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Funkcjonowanie firmy w warunkach gospodarki rynkowej Semestr/rok szkolny: 2011/2012 Opiekun grupy: p. Maria Paluszkiewicz

3 Czym jest ? Przedsiębiorstwo Rynek Gospodarka rynkowa

4 Przedsiębiorstwo - to niezależna jednostka gospodarcza, wyodrębniona pod względem ekonomicznym, techniczno-organizacyjnym i prawnym utworzona w celu trwałego zarobkowego zaspokajania potrzeb osób trzecich na rynku. Kierownictwo tej jednostki podejmuje decyzję samodzielnie i na własne ryzyko. Jest ono podstawowym ogniwem życia gospodarczego i bez względu na formę własności i strukturę organizacji, charakteryzuje się: celem działalności odrębnością ekonomiczną (przedsiębiorstwo dysponuje wydzielonym majątkiem) odrębnością prawną odrębnością organizacyjną wyodrębnieniem obszaru, na którym jest zlokalizowane

5 Rynek to całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków w jakich one przebiegają. Na rynku konkurencyjnym dokonuje się ustalenia ceny oraz ilości dóbr. To także określona zbiorowość podmiotów gospodarujących zainteresowanych dokonywaniem operacji kupna-sprzedaży określonych dóbr, wartości lub usług. Część zbiorowości reprezentuje podaż (oferenci) zaś część popyt (nabywcy). Przeciwstawienie się popytu podaży w określonym miejscu oraz czasie prowadzi do ustalenia ceny wartości będącej przedmiotem obrotu – sprawia to iż dochodzą do skutku transakcje kupna sprzedaży.

6 Gospodarka rynkowa – rodzaj gospodarki, w której decyzje dotyczące zakresu i sposobu produkcji podejmowane są przez podmioty gospodarcze (gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa, instytucje finansowe, rząd), kierujące się własnym interesem i postępujące zgodnie z zasadami racjonalności gospodarowania. Podstawą podejmowania tych decyzji są informacje płynące z rynku, m.in. ceny dóbr i usług, ceny czynników wytwórczych, płace, stopy procentowe, stopy zysku, kursy papierów wartościowych, kursy walutowe oraz oczekiwania podmiotów gospodarczych co do kształtowania się wyżej wymienionych w przyszłości.

7 Wiemy już co to przedsiębiorstwo, więc teraz dowiemy się: Jakie płynie ryzyko z posiadania przedsiębiorstwa Jakie są cele przedsiębiorstwa: Długookresowe Krótkookresowe

8 Jakie płynie ryzyko z posiadania przedsiębiorstwa Każdy przedsiębiorca czy menadżer podejmując decyzje ekonomiczne bazuje na pewnych przewidywaniach (prognozach) dotyczących przyszłych warunków działania. Zarządzający nie może dopuścić do sytuacji, w której zostaje zaskoczony przez sytuacje, których w ogóle nie przewidział, a które znajdowały się w obszarze podejmowanych przez niego decyzji. W warunkach gospodarki rynkowej nie może on polega jedynie na szczęśliwych zbiegach okoliczności. Powinien w miarę możliwości uprzedzać przyszłość rynku i posunięcia konkurencji, adaptować się do przyszłości, a do pewnego stopnia również ją kreować, wykorzystując do tego wszelkie dostępne mu informacje oraz własną intuicję.

9 CELE OGÓLNE PRZEDSIĘBIORSTWA zysk; wysoka marża handlowa; wzrost sprzedaży; wzrost udziału w rynku; zmniejszenie ryzyka działania; zmniejszanie kosztów handlowych; innowacyjność w zakresie metod prezentacji i sprzedaży towarów; kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy, czyli wzrostu zaufania klientów i innych podmiotów do firmy i jej znaku firmowego;

10 Cele długookresowe: Poziomowy przyrost sprzedaży - cele marketingowe; Nowoczesność produktu - cele innowacyjne; Zyskowność - cele finansowe; Właściwe wykorzystanie zasobów naturalnych, ludzkich, kapitału - cele zaopatrzenia przedsiębiorstwa w zasoby; Zwiększenie płacy;

11 Cele krótkookresowe: Przyrost udziału w rynku; Wprowadzenie jednej modyfikacji produktu rocznie Poprawa zyskowności o 10% rocznie; Zmniejszenie zakupu surowców, pracowników; Zwiększenie płacy;

12 Ze względu na wielkość przedsiębiorstwa, możemy je podzielić na 4 grupy:

13 Mikroprzedsiębiorstwa - zatrudniają mniej niż 10 pracowników rocznie a ich obrót roczny netto nie przekracza 2 mln Euro.

14 Małe - zatrudniają mniej niż 50 pracowników rocznie, a ich obrót roczny netto nie przekraczający 10 mln Euro.

15 Średnie - zatrudniają mniej niż 250 pracowników rocznie a ich obrót roczny netto nie przekraczający 50 mln Euro.

16 Duże - zatrudnia więcej niż 250 pracowników rocznie a jego obrót roczny netto przekracza 50 mln Euro.

17 Działalność gospodarcza - forma aktywności przedsiębiorców działających na rynku.

18 wytwórcza; wytwórcza budowlana; budowlana handlowa; handlowa usługowa; usługowa

19 Działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. (ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. (Dz.U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930).

20 Działalność budowlana- działalność świadcząca usługi w budownictwie zajmująca się np. ocieplaniem budynków.

21 Działalność handlowa - działalność oferująca usługi dla konsumentów (osób prywatnych bądź innych przedsiębiorstw) kupna lub sprzedaży jakiegoś towaru np. Handel żywnością.

22 Działalność usługowa - działalność świadcząca dowolne usługi rzemieślnicze, np. fryzjer.

23 Monopol Oligopol Duopol Holdind

24 Monopol- forma rynku, na którym działa jeden sprzedawca przy nieograniczonej liczbie nabywców. Może przybierać formę związków producentów dających przewagę ekonomiczną nad konkurentami poprzez osiąganie wyższych zysków, dzięki korzystnemu kształtowaniu cen sprzedaży, jak i wobec możliwości narzucania niskich cen dostawcom.

25 Oligopol- forma struktury rynkowej, różna od doskonałej konkurencji, gdzie występuje znaczna liczba małych konkurentów, oraz od czystego monopolu, gdzie istnieje tylko jedna potężna firma; dominująca forma w krajach rozwiniętych; sytuacja na rynku, w której występuje tylko kilku dużych producentów danego dobra czy też dostawców usługi.

26 Holdind- grupa spółek, z których jedna (spółka dominująca) posiada udziały w innych spółkach (spółkach zależnych), samodzielnych pod względem organizacyjno-prawnym, ale finansowo uzależnionych od spółki dominującej, która zapewnia sobie tę dominację poprzez posiadanie odpowiednich udziałów w spółkach zależnych, pozwalających kontrolować skład organów zarządzających i działalność tych spółek.

27 Duopol- Forma oligopolu, w której rynek określonego produktu opanowany jest przez dwóch niezależnych producentów, zaopatrujących dużą liczbę odbiorców, przy czym żaden z nich nie jest w stanie opanować całego rynku.

28 Warto jest poznać przepisy prawne dotyczące przedsiębiorstwa. Oto te ważniejsze które powinieneś poznać zanim rozpoczniesz pracę z działalnością gospodarczą. Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej Ustawa z dnia 14 lutego 2003 r.Jest to ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych Ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. Zawarte są tu regulacje, które dotyczą terminów zapłaty w transakcjach handlowych

29 Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. Są to przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej Ustawa z 26 lipca 2006 r.Kodeks spółek handlowych Ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. Ustawa o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami.

30 Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2003 r. Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dla małych i średnich przedsiębiorców w zakresie niektórych ulg podatkowych Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004 r Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dla małych i średnich przedsiębiorców w zakresie niektórych ulg podatkowych

31 Ogłoszenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 maja 2004 r. Ogłoszenie w sprawie stosowania prawa Unii Europejskiej Ustawa z 24 lutego 1990 r. z późniejszymi zmianami Ustawa o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym Ustawa z 7 kwietnia 1989 z późniejszymi zmianami Ustawa o stowarzyszeniach Ustawa z 6 kwietnia 1984 r. z późniejszymi zmianami Ustawa o fundacjach

32 Źródła: Wikipedia.pl Biznes.interia.pl Portalwiedzy.pl

33 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google