Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ODRZUĆ STEREOTYPY - IT'S UP TO YOU! Katarzyna Ponikowska – Cichoń Uniwersytet Śląski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ODRZUĆ STEREOTYPY - IT'S UP TO YOU! Katarzyna Ponikowska – Cichoń Uniwersytet Śląski."— Zapis prezentacji:

1 ODRZUĆ STEREOTYPY - IT'S UP TO YOU! Katarzyna Ponikowska – Cichoń Uniwersytet Śląski

2 STEREOTYPY uproszczone umysłowe obrazy rzeczywistości – bardzo niedokładne, odporne na zmiany, wytwarzane i przekazywane przez społeczeństwo źródło: W. Lippmann, Public Opinion, 1922

3 Cechy stereotypu wg Lippmanna: zdolność do mechanicznej, seryjnej powtarzalności i odradzania się duża trwałość absurdalność, niedorzeczność, emocje nad rozumem => samospełniające się proroctwo

4 STEREOTYPY UPRZEDZENIA DYSKRYMINACJA

5 Konstytucja RP Rozdz. II Art. 32 Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.

6

7 źródło:

8 źródło:

9 PŁEĆ BIOLOGICZNA I PŁEĆ KULTUROWA SEX SEX = płeć biologiczna (kobieta/mężczyzna): anatomiczne i fizjologiczne wyposażenie każdego organizmu, determinujące różnice między kobietami i mężczyznami, biologiczne atrybuty kobiecości i męskości (budowa ciała, hormony itp.). SEX SEX = płeć biologiczna (kobieta/mężczyzna): anatomiczne i fizjologiczne wyposażenie każdego organizmu, determinujące różnice między kobietami i mężczyznami, biologiczne atrybuty kobiecości i męskości (budowa ciała, hormony itp.). GENDER GENDER = płeć kulturowa, płeć społeczna (kobiecość/męskość): psychologiczne, społeczne, kulturowe różnice między kobietami i mężczyznami, opiera się na przyjętych w danej kulturze stereotypach kobiecości i męskości. GENDER GENDER = płeć kulturowa, płeć społeczna (kobiecość/męskość): psychologiczne, społeczne, kulturowe różnice między kobietami i mężczyznami, opiera się na przyjętych w danej kulturze stereotypach kobiecości i męskości.

10 Kiedy Chuck Norris spogląda w niebo, chmury pocą się ze strachu. Nazywamy to deszczem. Wielki Mur Chiński powstał, by powstrzymać Chucka Norrisa. Nie udało mu się.

11

12 Drażni mnie ta reklama... Facet powinien być facetem, zajmować się bezpieczeństwem rodziny, zadbać o byt. A nie znać się idealnie na proszkach do prania i rodzajach warkoczy... Gdzieś zaginął model samca i samicy w rodzinie, faceci zmiękli, prędzej kobieta przywali napastnikowi niż mąż ;/ Reklama porażka... jesuuu, jak juz chcecie pokazać że faceci na równi z kobieta mogą zajmować się domem, to chociaż dajcie do reklamy prawdziwego faceta! Przecież ten facet jest tak zniewieściały ze nie wiadomo czy to on czy ona... yer_detailpage&v=6-W20Lckt94

13 ?

14 Osoby na kierowniczych stanowiskach są stosunkowo mało zainteresowane przewodzeniem, niezależnością i samorealizacją Wiara w decyzje grupowe Słabsza motywacja do odnoszenia sukcesu Sukcesy definiowane w kategoriach kontaktów międzyludzkich i środowiska życia Praca nie najważniejsza w życiu człowieka Mniejszy stres związany z pracą Mniejszy sceptycyzm co do czynników powodujących wysuwanie się na czoło Osoby na kierowniczych stanowiskach bardziej dążą do sprawowania funkcji służebnej Mniejsza różnica lub brak różnic w wartościach uznawanych przez mężczyzn i kobiety wykonujących tę samą pracę Osoby na kierowniczych stanowiskach dążą do przywództwa, niezależności i samorealizacji Wiara w indywidualne podejmowanie decyzji Silniejsza motywacja do odnoszenia sukcesu Sukcesy definiowane w kategoriach uznania i bogactwa Praca w centrum życia człowieka Większy stres związany z pracą Sceptycyzm co do czynników powodujących wysuwanie się na czoło Osoby na kierowniczych stanowiskach mniej zainteresowane sprawowaniem funkcji służebnej Większe różnice w wartościach uznawanych przez mężczyzn i kobiety wykonujących tę samą pracę źródło: Hofstede, Kultury i organizacje

15 EFEKT MARGARET THATCHER: przystosowanie do męskiego stylu komunikowania, stłumienie cech kobiecych, kobieta staje się lepszym człowiekiem, postawa problemowa dla pozostałych kobiet, które nie identyfikują się z taką kobiecością, problem dla mężczyzn, bo kobiety odrzucają przypisane im role. EFEKT MARGARET THATCHER przystosowanie do męskiego stylu komunikowania stłumienie cech kobiecych kobieta staje się lepszym człowiekiem postawa problemowa dla pozostałych kobiet, które nie identyfikują się z taką kobiecością problem dla mężczyzn, bo kobiety odrzucają przypisane im role

16 ANN HOPKINS vs PRICE WATERHOUSE jej silny charakter niezależność i uczciwość znalazły powszechne uznanie klientów i współpracowników zbyt macho, zbyt oschła i zbyt agresywna; potrzebny jej kurs w szkole wdzięku; gdyby poruszała się, mówiła, ubierała się bardziej kobieco, nosiła makijaż chodziła do fryzjera i nosiła biżuterię miałaby większe szanse źródło: Kobiety, mężczyźni i płeć, red. M.R. Walsh

17 CO ROBIĆ?

18 źródło:

19 źródło:

20

21 Lewa półkula Prawa półkula Funkcje logiczne Sekwencyjne Liniowe Analityczne Praktyczne Konkretne Językowe Racjonalne Funkcje emocjonalne Całościowe Przestrzenne Syntezy Abstrakcyjne Zabawowe Wizualne Intuicyjne Artystyczne źródło: E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie

22 pracodawcy zatrudniający kobiety na stanowiska informatyczne cenią ich: skrupulatność, dokładność, niezawodność, odpowiedzialność, umiejętności interpersonalne ! Źródło: InfoStaff

23 Fundacja WageIndicator przeprowadziła badania w: Argentynie, Belgii, Brazylii, Czechach, Finlandii, Niemczech, Holandii, Polsce, Rosji, Słowacji, RPA i Hiszpanii. Panie będące informatyczkami zarabiają średnio: Belgia o 14% więcej niż mężczyźni Niemcy o 9% więcej niż mężczyźni Finlandia o 7% więcej niż mężczyźni Brazyliao 39% mniej niż mężczyźni Polska o 18% mniej niż mężczyźni źródło: WageIndicator

24 Pod względem równości wynagrodzeń Polska zajęła 43. miejsce na 134 kraje, które zostały uwzględnione w raporcie Światowego Forum Ekonomicznego.

25 Szklany sufit - niewidoczne bariery, które ograniczają możliwości w zakresie awansu zawodowego, takie jak uprzedzenia, siła zwyczajów, brak sieci kontaktów. Szklane ruchome schody – niewidzialna siła, która wynosi na szczyty osoby będące w mniejszości w danym miejscu pracy Tokenizm – zjawisko polegające na zatrudnianiu przedstawicieli grup dyskryminowanych tylko po to, by pokazać, że dany pracodawca nie dyskryminuje przedstawicieli tych grup. Szklana podłoga – sytuacja, w której mężczyźni poddawani są takiej presji społecznej, która nie pozwala im na niższe zarobki bądź rezygnację z prestiżowych stanowisk

26 Konstytucja RP Rozdz. II Art. 33 Kobieta i mężczyzna w Rzeczypospolitej Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym, politycznym, społecznym i gospodarczym. Kobieta i mężczyzna mają w szczególności równe prawo do kształcenia, zatrudnienia i awansów, do jednakowego wynagradzania za pracę jednakowej wartości, do zabezpieczenia społecznego oraz do zajmowania stanowisk, pełnienia funkcji oraz uzyskiwania godności publicznych i odznaczeń.

27 źrodło:

28

29

30 Ada Lovelace

31 Konstytucja RP Rozdz. II Art. 32 Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.

32 Każdy organizm ma jedną jedyna naczelna potrzebę – realizację własnego potencjału. Rollo May

33 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "ODRZUĆ STEREOTYPY - IT'S UP TO YOU! Katarzyna Ponikowska – Cichoń Uniwersytet Śląski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google